REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe opłaty za nielegalne usunięcie drzew

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłaty za nielegalne usunięcie drzew. /Fot. Fotolia
Opłaty za nielegalne usunięcie drzew. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wycięcie drzewa bez wymaganego zezwolenia grozi wysoką karą pieniężną uzależnioną od wieku drzewa. Przewiduje się zmiany wprowadzające niższe kary oraz zniżki dla osób fizycznych spełniających określone warunki.

Projekt założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego przewiduje zmianę przepisów ustawy o ochronie przyrody oraz ustawy Prawo ochrony środowiska w zakresie ochrony zadrzewień i terenów zieleni. Proponuje się w szczególności uproszczenie procedur dotyczących wydawania zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów, jak też doprecyzowanie przepisów w tym zakresie. Co więcej, planuje się również obniżenie wysokości opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar administracyjnych za ich usunięcie bez wymaganego zezwolenia lub zgłoszenia.

REKLAMA

Kara pieniężna

Zgodnie z art. 88 ustawy o ochronie przyrody wójt, burmistrz albo prezydent miasta wymierza administracyjną karę pieniężną za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia. Nie dotyczy to drzew, których wiek nie przekracza 10 lat, owocowych czy rosnących na plantacjach (art. 83 ust. 6 ustawy).

Zobacz: Ile trzeba zapłacić za wycięcie drzewa

Wysokość kary

Karę pieniężną ustala się w wysokości trzykrotnej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ustalonej na podstawie wyznaczonych stawek.

Minister właściwy do spraw środowiska kierując się zróżnicowanymi kosztami produkcji poszczególnych rodzajów i gatunków drzew oraz wielkościami przyrostu obwodu pni drzew, określi w drodze rozporządzenia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. stawki dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew,
  2. współczynniki różnicujące stawki w zależności od obwodu pnia.

Warto zaznaczyć, że kara za nielegalne wycięcia drzewa może wynosić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Zobacz: Wycięcie drzewa bez zezwolenia może kosztować firmę nawet kilkaset tysięcy złotych

Teren uzdrowisk

Natomiast należności za usunięcie drzew lub krzewów z terenu uzdrowisk, obszaru ochrony uzdrowiskowej, terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz terenów zieleni są o 100 % wyższe od wspomnianych opłat.

Obniżenie wysokości kary pieniężnej

Przewiduje się obniżenie administracyjnej kary pieniężnej za zniszczenie lub usunięcie drzew lub krzewów do wysokości dwukrotnej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów, określanych na podstawie stawek wskazanych w ustawie. Proponowana zmiana znalazła już grono krytyków, według których wysokość kary powinna mieć charakter prewencyjny. Niższe kary nie będą więc odstraszały od nielegalnego wycinania drzew i mogą spowodować nieodwracalne szkody w przyrodzie.

Zobacz także: Wycięcie drzew i krzewów- opłaty i kary 2013

Dostosowanie wysokości kary do możliwości

Zakłada się także dostosowanie wysokości administracyjnej kary pieniężnej do możliwości uiszczenia jej przez sprawcę nielegalnej wycinki drzew. Przewiduje się, aby w przypadku osób fizycznych usuwających drzewa lub krzewy z własnej nieruchomości bez wymaganego zezwolenia lub zgłoszenia na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, wysokość kary obniżana była o 50%. Niższa kara zostanie nałożona na osoby, których dochód miesięczny na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku ogłaszanego w Monitorze Polskim.

Zobacz: Czy można wyciąć drzewa na działce?

Złom, wywrot drzewa lub krzewu obumarłego

Odmiennie zamierza się uregulować sytuację drzew obumarłych. Przewiduje się możliwość obniżenia wysokości kary pieniężnej o 50% w przypadku złomu bądź wywrotu drzewa lub krzewu obumarłego, które usunięto bez wymaganego zezwolenia lub zgłoszenia.

Uproszczenie procedury

Projekt założeń ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego przewiduje uproszczenie procedury uzyskania zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów. Na dzień dzisiejszy procedura trwa od jednego do dwóch miesięcy. Obecnie obowiązujące wymogi formalne wniosku o wydanie takiego zezwolenia mają zostać zawężone. Z kolei katalog sytuacji, w których usunięcie drzew lub krzewów nie wymaga uzyskania zezwolenia, ulec ma rozszerzeniu.

Zobacz: Jak uzyskać zezwolenie na wycięcie drzewa?

Kryterium reglamentacji

Aktualnie drzewa mające mniej niż 10 lat mogą zostać wycięte bezkarnie. Napotyka się jednak trudności z określeniem wieku drzewa. W związku z tym proponuje się, by wymóg uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew uzależniony był od obwodu pnia drzewa na wysokości 130 cm. Pozwoli to na jednoznaczne zweryfikowanie wieku drzewa.

Zobacz serwis: Sprawy urzędowe

Nowy sposób obliczania wysokości opłaty

Proponuje się nowy sposób obliczania wysokości opłaty za usunięcie drzew lub krzewów. Polega na ustaleniu opłaty w oparciu o stawkę zależną od obwodu pnia i od tempa przyrostu pnia drzewa na grubość poszczególnych rodzajów lub gatunków drzew oraz współczynników różnicujących stawki w zależności od lokalizacji drzewa. Wysokość opłaty zależałaby m.in. od rodzaju drzewa oraz miejsca, w którym rośnie.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009 Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2010 Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emerytura dla nauczyciela 2025 – które rozwiązanie wybrać? ZUS podpowiada

Nauczyciele, którzy chcą zakończyć aktywność zawodową mają do wyboru kilka możliwości – od powszechnej emerytury, przez wcześniejsze przejście na świadczenie z Karty Nauczyciela, aż po tzw. nową emeryturę nauczycielską. Wybór zależy m.in. od wieku, stażu pracy i spełnienia określonych warunków.

100 zł miesięcznie dodatku do energii elektrycznej dla tej grupy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wnioski można składać od 11 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 roku więcej osób będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny samorząd”, Obszar E. Wsparcie w formie dodatku na opłaty za energię elektryczną przysługuje osobom korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych.

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy, bo wydawałoby się, że pracodawca może w skład wynagrodzenia zasadniczego wliczać różnego rodzaju dodatki, tym bardziej w budżetówce. No nie zawsze!

Zestawienie i omówienie korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym czterech prawomocnych

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice.

REKLAMA

Unia zakaże kotłów gazowych? Tak, ale nie od 2040 roku. Ekspert wyjaśnia

- Od dwóch lat ze zmiennym natężeniem pojawiają się w mediach teksty o rzekomym zakazie przez Unię Europejską montażu kotłów gazowych oraz zakazie od 2040 r. wykorzystania gazu do ogrzewania. Warto może wyjaśnić zaniepokojonym klientom, że takie doniesienia to brednie i manipulacja – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny, Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP)

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce: taka propozycja padła. Dlaczego? Bo w wielu państwach Europy Środkowej płaca minimalna stanowi kluczowy instrument polityki społecznej i ekonomicznej, nie inaczej powinno być w Polsce, szczególnie w stosunku do pracowników budżetówki. Ich praca ma realny wpływ na funkcjonowanie sektora publicznego i generalnie państwa. W Polsce od lat obserwujemy systematyczny wzrost płacy minimalnej, jednak nadal utrzymuje się spora różnica między warunkami zatrudnienia w sektorze publicznym a prywatnym. Wciąż płaca minimalna jest wręcz niegodna!

Kto dostanie pieniądze z ZUS-u po śmierci emeryta lub rencisty? Czy trzeba zwracać emeryturę lub rentę po śmierci seniora? ZUS wyjaśnia

Czy emeryturę lub rentę doręczoną po śmierci świadczeniobiorcy trzeba oddać? A co ze świadczeniem, które wpłynęło na konto? W takich sytuacjach wątpliwości ma wiele osób. ZUS przypomina, kto może zachować wypłatę, a kiedy trzeba ją zwrócić.

Sejm na żywo. Komisja śledcza ds. Pegasus [11 lipca 2025r.]

11 lipca 2025 r. odbędzie się posiedzenie komisji śledczej ds. inwigilacji systemem Pegasus. Podczas posiedzenia przesłuchana zostanie prokurator Teresa Rutkowska-Szmydyńska.

REKLAMA

Odpowiedzialność za szkodę spowodowaną przez zwierzę

Szkody powodować mogą nie tylko ludzie, ale i zwierzęta. Niekiedy jest to wynik niedbalstwa lub braku należytej ostrożności, a czasem umyślnego działania opiekuna zwierzęcia. Art. 1 ust. 1 ustawy o ochronie praw zwierząt mówi, że zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą, a człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę. Coraz powszechniej jednak za opiekę nad niebezpiecznymi zwierzętami (np. większymi psami) biorą się osoby nieposiadające odpowiednich cech i kompetencji do zapewnienia zwierzęciu należytego treningu i warunków, czym stwarzają zagrożenie nie tylko dla samego pupila, ale i dla otoczenia (np. ataków zwierząt na osoby postronne).

To się dzieje: 4-dni pracy po 8 godz. (wolne piątki!) albo 5 dni pracy po 6-7 godz. za tym samym wynagrodzeniem – MRPiPS wprowadza skrócony czas pracy. Zmiana, której oczekują Polacy

W dniu 27 czerwca 2025 r. MRPiPS ogłosiło nabór do pilotażowego programu pn. „Skrócony czas pracy – to się dzieje”, z którego będą mogli skorzystać przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski. Za udział w programie, każdy pracodawca będzie mógł otrzymać nawet 1 mln zł dofinansowania, a tysiące pracowników, już niebawem, będzie mogło pracować 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo po 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie, zachowując przy tym prawo do dotychczasowego wynagrodzenia. Wiemy już kiedy rusza nabór wniosków i jakie będą kryteria naboru, a także – jakie zdanie na temat wprowadzenia skróconego czasu pracy mają Polacy.

REKLAMA