REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Ordynacja podatkowa od 1 stycznia 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Nowa Ordynacja podatkowa od 1 stycznia 2019 r./ fot. Fotolia
Nowa Ordynacja podatkowa od 1 stycznia 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego opublikowała projekt nowej Ordynacji podatkowej i przepisów ją wprowadzających. Nowa Ordynacja będzie zawierać aż 687 artykułów. Prace nad projektem trwają od 2015 r.

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawił się projekt Nowej Ordynacji podatkowej. Nowa Ordynacja zastąpi dotychczasową i będzie od niej dwukrotnie obszerniejsza ponieważ będzie zawierała aż 687 artykułów (w obecnej Ordynacji mamy ,,zaledwie’’ 344 artykuły).  Wprowadzenie nowych przepisów będzie wymagało zmian w aż 140 ustawach.

REKLAMA

W liczącym aż 511 stron uzasadnieniu do projektu wskazano na 2 główne cele wprowadzenia nowej Ordynacji, mianowicie:

  • ochrona podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi oraz
  • zwiększenie efektywności i skuteczności poboru podatków.

Zwiększenie ochrony podatnika nastąpi dzięki wprowadzeniu wielu nowych i modyfikacji starych mechanizmów prawnych, które ochronią go w kontaktach z administracją podatkową, co wpłynie na poprawę zaufania obywatela do administracji podatkowej. Posłuży temu m.in. wprowadzenie katalogu zasad ogólnych prawa podatkowego, określenie praw i obowiązków podatnika, zakaz orzekania na niekorzyść podatnika na etapie postępowania pierwszoinstancyjnego czy też wprowadzenie dłuższych terminów do wniesienia odwołania i zażalenia.

Drugi cel ma zostać osiągnięty m.in. poprzez: wprowadzenie efektywnego modelu postępowania podatkowego (postępowanie uproszczone, postępowanie reprezentatywne, eliminacja postępowań dotyczących bagatelnych kwot podatku), wprowadzenie obowiązku współdziałania podatnika i organu podatkowego, upowszechnienie stosowania komunikacji elektronicznej, sprecyzowanie przesłanek stosowania rygoru natychmiastowej wykonalności.

Co nowego?

Nowa Ordynacja wprowadza szereg całkiem nowych mechanizmów, co widać wyraźnie po fakcie jak obszerny to będzie akt.  Chodzi tu m.in. o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Wprowadzenie katalogu zasad ogólnych prawa podatkowego;

Jak wskazano w uzasadnieniu, jest to realizacja najdłużej zgłaszanego postulatu dotyczącego porządkowania ogólnego prawa podatkowego. Katalog dyrektyw wskazujących kierunek postępowania w określonym sytuacjach funkcjonował w doktrynie i orzecznictwie jednak nie wszystkie z tych dyrektyw wskazano w Ordynacji (np. nie ma zasady ugodowego załatwiania spraw, zasady pragmatyzmu).

Postanowiono więc o zebraniu zasad ogólnych w jednym miejscu – dział I rozdział 2 nowej Ordynacji.

  1. Określenie praw i obowiązków podatnika

Projektodawca pragnie zagwarantować podatnikowi prawo do m.in. ochrony prywatności oraz zachowania danych w poufności, prawo do wyboru sposobu opodatkowania).

  1. Reprezentacja w prawie podatkowym

Na chwilę obecną do kwestii związanych z pełnomocnictwem stosowano przepisu Kodeksu cywilnego. Nowa Ordynacja ma to zmienić poprzez przyjęcie założenia, że zdolność do działania we własnym imieniu mają osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych - osoby, które nie mają tej zdolności, działać mogą tylko przez ustawowego przedstawiciela. W zakresie reprezentacji jednostek organizacyjnych przyjęto zasadę, że będą one działać przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i w opartym na niej statucie lub umowie.

  1. Przywrócenie terminu

Nowe przepisy umożliwią przywrócenie terminu przez organ podatkowy do dokonania określonej czynności, w przypadku uchybienia tego terminu przez podatnika. Przywrócenie terminu będzie mogło nastąpić gdy podatnik udowodni, że zwłoka nastąpiła bez jego winy i dopełni danej czynności. Przywrócić będzie więc można np. termin do złożenia deklaracji podatkowej.

  1. Kontrola ,,na zamówienie’’

Z kontroli na zamówienie skorzystać mają gównie podmioty, które dokonują skomplikowanych operacji gospodarczych i nie są pewni czy nie popełnili błędów, które mogą wywołać negatywne skutki podatkowe. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, będzie mógł wydać decyzję określającą wysokość podatku, w przypadku gdy stwierdzi, że podatnik źle to zrobił.

Zobacz również: Działalność gospodarcza

W trakcie tej procedury organ przeanalizuje całość dokumentacji u podatnika, a nie tylko dane przedstawione przez podatnika, jak to ma miejsce przy interpretacjach indywidualnych.

Takie działanie organu podatkowego ,,na zamówienie’’ podatnika będzie wiązało się z koniecznością uiszczenia opłaty.

  1. Gdy koszty poboru przekroczą należność – umorzenie postępowania

REKLAMA

W sytuacji gdy koszty poboru podatku przekroczą należność postępowanie zostanie umorzone. Natomiast w sytuacjach gdy należność przekroczy próg ściągalności, a więc będzie większa niż koszt poboru, ale nie będzie duża, można będzie przeprowadzić postępowanie uproszczone.

Dodane zostaną także niektóre definicje i uporządkowane zostaną przepisy dotyczące kontroli skarbowej, która ma być teraz nakierowana głównie na zwalczanie przestępczości skarbowej.  W przyszłości pojawić się mają także klauzule przeciwko unikaniu opodatkowania.

Ze względu na ogrom zmian przedstawiłem tylko przykładowe wyliczenie – aby zapoznać się z całością zmian zapoznaj się z tekstem nowej Ordynacji i uzasadnieniem. (KLIKNIJ TUTAJ).

Czy wejdzie w życie?

Opisane wyżej pomysły mają charakter projektu co nie oznacza wcale, że te przepisy wejdą w życie w przedstawionym kształcie. Projekt powstawał już za poprzednich rządów, jednak komisji udało się go w końcu opublikować. Przed nową Ordynacją podatkową jeszcze długa droga zanim (jeśli w ogóle) wejdzie w życie - muszą zostać przeprowadzone konsultacje, uzgodnienia, potem projekt musi zostać uchwalony przez Parlament, a następnie podpisany przez Prezydenta RP. Z uwagi na to proponuje się aby zmiany weszły w życie dopiero 1 stycznia 2019 r. 

Opracowano na podstawie:

Projekt z 6 października 2017 r. ustawy Ordynacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

REKLAMA

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Energia wiatrowa w Polsce: jak daleko wiatraki od zabudowań? Co zrobi Prezydent Nawrocki?

Karol Nawrocki deklarował w kampanii wyborczej poparcie dla „rozsądnej transformacji energetycznej”. W praktyce jednak jego wypowiedzi sugerują sceptycyzm wobec polityki Zielonego Ładu oraz brak entuzjazmu dla dynamicznego rozwoju odnawialnych źródeł energii – w tym energetyki wiatrowej. Prezydent Elekt podkreśla wagę źródeł konwencjonalnych – mimo ich wysokich kosztów i negatywnego wpływu na klimat.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

REKLAMA

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

WSA: Nowa klasyfikacja chorób dla spraw w MOPS jeszcze nie obowiązuje. A urzędnicy ją stosują

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje. Trwają prace nad jej wdrożeniem. Mówi się o 2026 r.

REKLAMA