REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa Ordynacja podatkowa od 1 stycznia 2019 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Nowa Ordynacja podatkowa od 1 stycznia 2019 r./ fot. Fotolia
Nowa Ordynacja podatkowa od 1 stycznia 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego opublikowała projekt nowej Ordynacji podatkowej i przepisów ją wprowadzających. Nowa Ordynacja będzie zawierać aż 687 artykułów. Prace nad projektem trwają od 2015 r.

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawił się projekt Nowej Ordynacji podatkowej. Nowa Ordynacja zastąpi dotychczasową i będzie od niej dwukrotnie obszerniejsza ponieważ będzie zawierała aż 687 artykułów (w obecnej Ordynacji mamy ,,zaledwie’’ 344 artykuły).  Wprowadzenie nowych przepisów będzie wymagało zmian w aż 140 ustawach.

REKLAMA

REKLAMA

W liczącym aż 511 stron uzasadnieniu do projektu wskazano na 2 główne cele wprowadzenia nowej Ordynacji, mianowicie:

  • ochrona podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi oraz
  • zwiększenie efektywności i skuteczności poboru podatków.

Zwiększenie ochrony podatnika nastąpi dzięki wprowadzeniu wielu nowych i modyfikacji starych mechanizmów prawnych, które ochronią go w kontaktach z administracją podatkową, co wpłynie na poprawę zaufania obywatela do administracji podatkowej. Posłuży temu m.in. wprowadzenie katalogu zasad ogólnych prawa podatkowego, określenie praw i obowiązków podatnika, zakaz orzekania na niekorzyść podatnika na etapie postępowania pierwszoinstancyjnego czy też wprowadzenie dłuższych terminów do wniesienia odwołania i zażalenia.

Drugi cel ma zostać osiągnięty m.in. poprzez: wprowadzenie efektywnego modelu postępowania podatkowego (postępowanie uproszczone, postępowanie reprezentatywne, eliminacja postępowań dotyczących bagatelnych kwot podatku), wprowadzenie obowiązku współdziałania podatnika i organu podatkowego, upowszechnienie stosowania komunikacji elektronicznej, sprecyzowanie przesłanek stosowania rygoru natychmiastowej wykonalności.

REKLAMA

Co nowego?

Nowa Ordynacja wprowadza szereg całkiem nowych mechanizmów, co widać wyraźnie po fakcie jak obszerny to będzie akt.  Chodzi tu m.in. o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Wprowadzenie katalogu zasad ogólnych prawa podatkowego;

Jak wskazano w uzasadnieniu, jest to realizacja najdłużej zgłaszanego postulatu dotyczącego porządkowania ogólnego prawa podatkowego. Katalog dyrektyw wskazujących kierunek postępowania w określonym sytuacjach funkcjonował w doktrynie i orzecznictwie jednak nie wszystkie z tych dyrektyw wskazano w Ordynacji (np. nie ma zasady ugodowego załatwiania spraw, zasady pragmatyzmu).

Postanowiono więc o zebraniu zasad ogólnych w jednym miejscu – dział I rozdział 2 nowej Ordynacji.

  1. Określenie praw i obowiązków podatnika

Projektodawca pragnie zagwarantować podatnikowi prawo do m.in. ochrony prywatności oraz zachowania danych w poufności, prawo do wyboru sposobu opodatkowania).

  1. Reprezentacja w prawie podatkowym

Na chwilę obecną do kwestii związanych z pełnomocnictwem stosowano przepisu Kodeksu cywilnego. Nowa Ordynacja ma to zmienić poprzez przyjęcie założenia, że zdolność do działania we własnym imieniu mają osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych - osoby, które nie mają tej zdolności, działać mogą tylko przez ustawowego przedstawiciela. W zakresie reprezentacji jednostek organizacyjnych przyjęto zasadę, że będą one działać przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i w opartym na niej statucie lub umowie.

  1. Przywrócenie terminu

Nowe przepisy umożliwią przywrócenie terminu przez organ podatkowy do dokonania określonej czynności, w przypadku uchybienia tego terminu przez podatnika. Przywrócenie terminu będzie mogło nastąpić gdy podatnik udowodni, że zwłoka nastąpiła bez jego winy i dopełni danej czynności. Przywrócić będzie więc można np. termin do złożenia deklaracji podatkowej.

  1. Kontrola ,,na zamówienie’’

Z kontroli na zamówienie skorzystać mają gównie podmioty, które dokonują skomplikowanych operacji gospodarczych i nie są pewni czy nie popełnili błędów, które mogą wywołać negatywne skutki podatkowe. Organ podatkowy, na wniosek podatnika, będzie mógł wydać decyzję określającą wysokość podatku, w przypadku gdy stwierdzi, że podatnik źle to zrobił.

Zobacz również: Działalność gospodarcza

W trakcie tej procedury organ przeanalizuje całość dokumentacji u podatnika, a nie tylko dane przedstawione przez podatnika, jak to ma miejsce przy interpretacjach indywidualnych.

Takie działanie organu podatkowego ,,na zamówienie’’ podatnika będzie wiązało się z koniecznością uiszczenia opłaty.

  1. Gdy koszty poboru przekroczą należność – umorzenie postępowania

W sytuacji gdy koszty poboru podatku przekroczą należność postępowanie zostanie umorzone. Natomiast w sytuacjach gdy należność przekroczy próg ściągalności, a więc będzie większa niż koszt poboru, ale nie będzie duża, można będzie przeprowadzić postępowanie uproszczone.

Dodane zostaną także niektóre definicje i uporządkowane zostaną przepisy dotyczące kontroli skarbowej, która ma być teraz nakierowana głównie na zwalczanie przestępczości skarbowej.  W przyszłości pojawić się mają także klauzule przeciwko unikaniu opodatkowania.

Ze względu na ogrom zmian przedstawiłem tylko przykładowe wyliczenie – aby zapoznać się z całością zmian zapoznaj się z tekstem nowej Ordynacji i uzasadnieniem. (KLIKNIJ TUTAJ).

Czy wejdzie w życie?

Opisane wyżej pomysły mają charakter projektu co nie oznacza wcale, że te przepisy wejdą w życie w przedstawionym kształcie. Projekt powstawał już za poprzednich rządów, jednak komisji udało się go w końcu opublikować. Przed nową Ordynacją podatkową jeszcze długa droga zanim (jeśli w ogóle) wejdzie w życie - muszą zostać przeprowadzone konsultacje, uzgodnienia, potem projekt musi zostać uchwalony przez Parlament, a następnie podpisany przez Prezydenta RP. Z uwagi na to proponuje się aby zmiany weszły w życie dopiero 1 stycznia 2019 r. 

Opracowano na podstawie:

Projekt z 6 października 2017 r. ustawy Ordynacja podatkowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA