REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będą kolejne ograniczenia programu 800 plus? Okazuje się, że część beneficjentów pobierała świadczenie w sposób nieuprawniony

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
800 plus, świadczenie, ograniczenie, MEN, system edukacji
Czy będą kolejne ograniczenia programu 800 plus? Okazuje się, że część beneficjentów pobierała świadczenie w sposób nieuprawniony
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Po ostatnich słowach ministry edukacji narodowej Barbary Nowackiej odnośnie pobierania świadczenia 800 plus przez część beneficjentów pomimo niespełnienia wymogów ustawowych, powstaje pytanie – czy program 800 plus czekają kolejne ograniczenia czy też spełnianie kryteriów ustawowych, od których uzależnione jest przysługiwanie świadczenia, wymaga po prostu bardziej dokładnego weryfikowania przez ZUS? 

Część beneficjentów 800 plus pobierała świadczenie w sposób nieuprawniony. Oburzeni politycy interweniują

REKLAMA

W rozmowie z Radiem ZET, która odbyła się w dniu 30 września 2024 r., ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka, przyznała, że po wprowadzeniu zasady, która powiązała prawo do świadczenia 800 plus na dzieci będące obywatelami Ukrainy z obowiązkiem przynależności przez nie do polskiego systemu edukacji – w Polskich szkołach przybyło 39 tys. dzieci z Ukrainy, na które wcześniej pobierano świadczenie 800 plus, a które do polskiego systemu edukacji nie należały (według danych aktualnych na dzień 27 września 2024 r.). Ponadto, szefowa MEN stwierdziła, że – „już po samym ogłoszeniu tej zasady (tj. powiązania 800 plus z obowiązkiem przynależności do polskiego systemu edukacji przez dzieci z Ukrainy), zmniejszyły się wypłaty 800 plus, czyli okazuje się, że ci, którzy z nich korzystali, często w Polsce nie mieszkali”. 

REKLAMA

Oznaczałoby to, że przed wprowadzeniem powyższej zasady (która tak naprawdę zacznie obowiązywać dopiero od 1 czerwca 2025, choć wprowadzająca ją ustawa weszła w życie już 1 lipca 2024 r.) – część beneficjentów programu 800 plus (a konkretniej część obywateli Ukrainy) pobierała świadczenie w sposób nieuprawniony, ponieważ wymóg ustawowy od którego uzależnione jest prawo do świadczenia 800 plus, polegający na zamieszkiwaniu z dziećmi na terytorium Polski – obowiązywał już przed wejściem w życie ww. ustawy wprowadzającej powiązanie prawa do świadczenie z przynależnością dziecka do polskiego systemu edukacji

Powstaje zatem pytanie – w jaki sposób ZUS, który zajmuje się wypłatą świadczenia, kontrolował (i nadal kontroluje) spełnienie powyższego wymogu przez obywateli Ukrainy (tj. zamieszkiwania przez nich z dziećmi na terytorium Polski) i o jakiej liczbie beneficjentów, którzy przestali pobierać świadczenie po ogłoszeniu zasady powiązania go z przynależnością do polskiego systemu edukacji (a więc istnieje domniemanie, że korzystali z niego pomimo niezamieszkiwania na terytorium Polski), mówiła ministra Barbara Nowacka (tj. jaka była skala tego zjawiska)? 

Swoje oburzenie powyższym stanem rzeczy wyraził poseł Grzegorz Płaczek, który komentując, iż „w Polsce w ostatnich latach funkcjonował chory system pełen nadużyć dot. 800 plus, a jego koszt… ponosili Polacy”, w dniu 1 października br., w trybie interwencji poselskiej, skierował do Ministerstwa Edukacji Narodowej zapytania

  • ile ukraińskich dzieci (w wieku 7-15 lat) rozpoczęło po raz pierwszy edukację w polskich szkołach podstawowych we wrześniu 2024 r.?

  • oraz ile ukraińskich dzieci (w wieku 7-15 lat) uczy się obecnie w polskich szkołach podstawowych?,

a do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz ZUS:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • na rzecz ilu ukraińskich dzieci w wieku 7-15 lat zostało wypłacone świadczenie 800+ w sierpniu 2024 r. w Polsce?

  • na rzecz ilu ukraińskich dzieci w wieku 7-15 lat zostało wypłacone świadczenie 800+ we wrześniu 2024 r. w Polsce?

  • oraz w jaki sposób i z jaką częstotliwością kontrolowano w sierpniu, czy ukraińskie dzieci w wieku 7-15 lat, na rzecz których Polska płaciła świadczenie #800+, przebywały w Polsce na stałe?

Zasada powiązania prawa do 800 plus z przynależnością dzieci z Ukrainy do polskiego systemu edukacji

REKLAMA

Gwoli przypomnienia – nowy wymóg ustawowy polegający na uzależnieniu prawa do świadczenia 800 plus od realizacji przez dziecko z Ukrainy obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, a następnie obowiązku szkolnego albo odpowiednio – obowiązku nauki w ramach polskiego systemu edukacji, został wprowadzony ustawą z dnia 15.05.2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw. 

Od 1 czerwca 2025 r., obywatele Ukrainy, którzy nie zapiszą swojego dziecka do polskiej „zerówki” lub odpowiednio – polskiej szkoły (do czasu ukończenia przez dziecko 18 roku życia, ponieważ do tego wieku, dzieci objęte są obowiązkiem nauki) – zostaną pozbawieni prawa do świadczenia 800 plus (jeżeli już tak owe świadczenie otrzymywali) lub odpowiednio – świadczenie to nie zostanie im przyznane. 

Jedynymi wyjątkami, w których przysługiwanie świadczenia 800 plus obywatelom Ukrainy, nie będzie uzależnione od realizacji przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki w ramach polskiego systemu edukacji, będą:

  1. świadczenia przyznawane na dzieci w wieku, w którym obowiązki te ich nie dotyczą – czyli od urodzenia do momentu, w którym dziecko zobowiązane jest rozpocząć odbywanie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego (tj. w swoim  6 roku życia) oraz

  2. świadczenia przyznawane na dzieci w wieku, w którym są objęte powyższymi obowiązkami (tj. obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym lub odpowiednio – obowiązkiem nauki), ale ich odbywanie zostało im odroczone. 

Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny i obowiązek nauki w polskim systemie edukacji

W polskim systemie oświaty, wyróżnia się trzy rodzaje obowiązków związanych z edukacją dzieci:

  1. obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego, który – co do zasady – dotyczy dzieci w wieku lat 6 i może być realizowany odpowiednio w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz w innych formach wychowania przedszkolnego. Realizację powyższego obowiązku, dziecko rozpoczyna z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy wspomniany 6 rok życia, a w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego. Dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mogą być przy tym objęte wychowaniem przedszkolnym nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 9 rok życia;

  2. obowiązek szkolny, który obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko skończy 7 lat, do ukończenia przez dziecko szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia oraz

  3. obowiązek nauki, którym objęte jest każde dziecko w wieku od 6 do 18 roku życia.

Jeżeli zatem – któregoś z powyższych obowiązków – dzieci obywateli Ukrainy legalnie przebywający na terytorium Polski, nie będą realizować w ramach polskiego systemu edukacji, pobierając naukę wyłącznie zdalnie, w ramach ukraińskiego systemu oświaty lub nie pobierając jej wcale – od nowego okresu rozliczeniowego (tj. od 1 czerwca 2025 r.) – ich rodzice, zostaną pozbawieni prawa do świadczenia 800 plus na te dzieci.

Czy program 800 plus wymaga dalszych ograniczeń czy po prostu dokładniejszych kontroli?

Skoro jeszcze przed wprowadzeniem zasady polegającej na powiązaniu prawa do świadczenia 800 plus z przynależnością dzieci z Ukrainy do polskiego systemu edukacji (a zatem zasady, która dotyczy wyłącznie dzieci powyżej 6 roku życia) – zgodnie z informacją przekazaną przez szefową MEN – dochodziło do nadużyć w postaci pobierania świadczenia przez obywateli Ukrainy pomimo niespełnienia wymogu ustawowego zamieszkiwania z dzieckiem na terytorium Polski i praktyka ta została ponoć ukrócona (w związku z wprowadzeniem powyższej zasady, która tak naprawdę – w zakresie wymogu zamieszkiwania na terytorium Polski – już wcześniej obowiązywała), powstaje pytanie – co ze świadczeniami pobieranymi przez obywateli Ukrainy na dzieci w wieku od 0-6 roku życia, które nie są objęte obowiązkiem odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym ani obowiązkiem nauki? W jaki sposób zostanie zatrzymana ewentualna analogiczna praktyka (polegająca na pobieraniu świadczenia 800 plus pomimo niezamieszkiwania z dzieckiem na terytorium Polski – o ile oczywiście ona występuje), która może być stosowana również w odniesieniu do tej grupy wiekowej, skoro dotyczyła grupy dzieci starszych? Po słowach szefowej MEN, na problem ten zwraca uwagę wielu internautów, komentując:

„sprawdź jeszcze ile obecnie dzieci od 0-6 lat pobiera świadczenia” oraz „państwo powinno sprawdzić jeszcze obecność dzieci w wieku 0-7 lat, bo zapewne tu będzie masa takich samych przypadków”.

Wymóg ustawowy, który uzależnia prawo do świadczenia od zamieszkiwania z dzieckiem na terytorium Polski istnieje, ale skoro – jak zwraca uwagę sama szefowa MEN – dochodzi do nadużyć – spełnienie tego kryterium nie jest najwyraźniej w sposób wystarczająco skuteczny weryfikowane albo przepisy wymagają doprecyzowania. Czy zatem należy spodziewać się, że program 800 plus czekają w najbliższym czasie kolejne ograniczenia?

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 15.05.2024 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2024 r., poz. 854)

  • Ustawa z dnia 12.03.2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. z 2024 r., poz. 167)

  • Ustawa z dnia 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 737)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Grill na balkonie? Uważaj - może kosztować Cię nawet 5 500 zł, a ognisko w ogrodzie - nawet 11 500 zł

Można śmiało powiedzieć, że majówka to narodowe święto grilla (a w nieco mniejszym zakresie - również ogniska). Mieszkańcy bloków - z przyczyn oczywistych - mogą zdecydować się wyłącznie na to pierwsze, a posiadacze własnych ogródków - rozniecić nieco większy płomień. Czy jednak takie przyjemności - w obrębie własnych balkonów i ogródków są legalne? Okazuje się, że nie w każdym przypadku, a ich nieroztropnych amatorów, mogą niekiedy spotkać niemiłe konsekwencje.

Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

Zmiana miejsca głosowania. Wybory 2025. Jak zagłosować w innym obwodzie?

Zmiana miejsca głosowania w wyborach na Prezydenta RP w dniu 18 maja 2025 r. jest możliwa. Co zrobić, aby zagłosować w obwodzie poza stałym miejscem zamieszkania? Niezbędne jest zaświadczenie o zmianie miejsca głosowania.

REKLAMA

Ostatni dzień na rozliczenie PIT 2024 Sprawdź, co musisz zrobić, zanim system zamknie dostęp

Ministerstwo Finansów przypomina: 30 kwietnia mija termin składania zeznań podatkowych za 2024 rok. Ponad 8 milionów Polaków skorzystało już z usługi Twój e-PIT. Sprawdź, co zrobić, by nie zapłacić kary, jak uniknąć błędów i co grozi za brak reakcji.

Specustawa o przeliczeniu emerytur: Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I dopiero od połowy 2026 r.

Specustawa: ZUS załatwi sam ponowne przeliczenie emerytur. Bez wniosku, bez wyrównania i bez waloryzacji. I niestety dopiero od połowy 2026 r.

Artur Bartoszewicz – partia, program, wiek, zawód, wykształcenie [Kandydat na Prezydenta RP 2025]

Artur Bartoszewicz – czy należy do partii politycznej? Przedstawiamy program wyborczy kandydata na Prezydenta RP w 2025 roku, wiek, zawód oraz wykształcenie. Sprawdź pełną listę kandydatów w wyborach 2025 r. i wyniki najnowszego sondażu.

Kamery nasobne dla ratowników medycznych a RODO [Ochrona danych osobowych]

Z pewnością zgodzicie się że ratownicy medyczni są bardzo często narażeni na brutalne ataki ze strony agresywnych pacjentów. Coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu kamer nasobnych dla ratowników medycznych. Co na to przepisy RODO i Konstytucja?

REKLAMA

Koniec z wypłacaniem przez pracodawcę 140 zł, za okulary które kosztowały 900 zł i limitowaniem częstotliwości refundacji? Nareszcie jest decyzja A. Dziemianowicz-Bąk

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przedstawiło swoje stanowisko w sprawie uregulowania minimalnej kwoty refundacji okularów (lub soczewek kontaktowych) korygujących wzrok dla osób pracujących przy komputerze oraz częstotliwości przysługiwania tegoż dofinansowania od pracodawcy. Wynika ono z odpowiedzi na interpelację poselską nr 4813 posłanki Marta Stożek, z dnia 12 września 2024 r.

Praca w majówkę. Czy należy się dodatek?

Zbliżają się 3 ważne dni w roku 2025: 1 maja, 2 maja, 3 maja. Niektórzy w tym czasie pracują. Czy zatem za pracę w majówkę należy się dodatek pieniężny czy inna rekompensata?

REKLAMA