REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stanecki: maksymalne temperatury w pracy. Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pracownik, pracodawca, wytyczne
Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki o maksymalnych temperaturach pracy. Co już teraz może stosować pracodawca? GIP wskazał rozwiązania
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki o maksymalnych temperaturach pracy: „Te rozwiązania (…) mogą i powinny być wykorzystywane, w miarę możliwości, aby łagodzić skutki zmian klimatycznych”. Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

18 grudnia 2024 r. do opiniowania trafił projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Chodzi o maksymalne temperatury w miejscu pracy.

REKLAMA

Maksymalna dopuszczalna temperatura w pracy: założenia

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że obecnie obowiązujące przepisy odnoszą się tylko do minimalnych temperatur w miejscu pracy i brakuje przepisów odnoszących się do maksymalnych temperatur w miejscu pracy. W projekcie wprowadzającym maksymalną dopuszczalną temperaturę w miejscu pracy, uwzględniony zostanie m.in. próg temperatury, po osiągnięciu której pracodawcy będą zobowiązani do podjęcia działań zmierzających do obniżenia temperatury na stanowisku pracy. W przypadku, gdy obniżenie temperatury okaże się niemożliwe, pracodawca w porozumieniu z organizacjami pracowników będzie ustalać środki organizacyjne, mające na celu ograniczenie nadmiernego obciążenia cieplnego pracownika. Dodatkowo, dla określenia temperatury powietrza, odpowiedniej do rodzaju wykonywanej pracy, wskazane ma być zastosowanie klas tempa metabolizmu, wskazującego rodzaj pracy (lekka, średniociężka, ciężka, bardzo ciężka). Planowany termin wdrożenia stosowanych rozwiązań - 1 czerwca 2025 r.

Stanecki: maksymalne temperatury w pracy

REKLAMA

Zapytaliśmy Głównego Inspektora Pracy Marcina Staneckiego o komentarz dotyczący łagodzenia skutków pracy w czasie upałów. Stanecki przekazał redakcji Infor.pl, że wprowadzenie regulacji określających maksymalne dopuszczalne temperatury w miejscu pracy jest niezwykle ważne dla zapewnienia pracownikom bezpiecznych warunków pracy w okresie upałów.

Wszystko wskazuje, że takie zjawiska będą coraz częściej występowały na obszarze Polski, w związku z tym będą też stanowiły realne zagrożenie dla życia i zdrowia zatrudnionych. Dotyczy to szczególnie przypadków, gdy pracodawcy nie zastosują w takim przypadku odpowiednich rozwiązań technicznych i organizacyjnych – powiedział Stanecki. W ocenie Inspektora wprowadzenie odpowiednich regulacji w tym zakresie jest konieczne, by zarówno pracownicy, jak i pracodawcy wiedzieli jak przygotować się na zmieniające się warunki pracy, zarówno występujące w pomieszczeniach pracy, jak i na zewnątrz, na otwartej przestrzeni.

Zapewnił, że Państwowa Inspekcja Pracy wspiera w tym zakresie działania Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uczestnicząc w pracach nad projektem, jak i w opracowaniu rozwiązań mających na celu ułatwienie wdrożenia proponowanych przepisów, po ich wejściu z życie. Ważne jest, aby stosowane przez pracodawców rozwiązania organizacyjne i techniczne były dobrane odpowiednio do specyfiki przedsiębiorstwa i adekwatne do występujących zagrożeń – podkreślił Stanecki. Przypomniał, że celem trwających prac legislacyjnych jest wypracowanie rozwiązań, które określą zasady pracy podczas upałów, ale bez zbędnego nakładu pracy i nadmiernych wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalecenia Głównego Inspektora Pracy dla pracodawców

REKLAMA

Naszym zadaniem jest teraz zebranie i określenie kryteriów, których spełnienie zobowiąże pracodawców do przeciwdziałania zagrożeniom wynikającym z wysokich temperatur. Nowe przepisy nie określą katalogu szczegółowych rozwiązań jakie pracodawca będzie stosować w czasie upałów. Przeciwdziałanie coraz częściej pojawiającym się uciążliwym zjawiskom atmosferycznym będzie zależało od możliwości, specyfiki i profilu działalności danego pracodawcy - powiedział Stanecki. Przekazał, że zadaniem Państwowej Inspekcji Pracy, resortu pracy, czy Instytutu Ochrony Pracy będzie przygotowanie i udostępnienie pracodawcom sprawdzonych rozwiązań, dobrych praktyk. Dodał, że chodzi o gotowe materiały w postaci wydawnictw, filmów, ulotek zostaną przygotowane jednocześnie z nowymi przepisami.

Warto pamiętać, że już dziś jest dostępna cała paleta rozwiązań technicznych, organizacyjnych, które można zastosować w celu ochrony pracowników podczas pracy w upale, np. dodatkowe przerwy w pracy, zmiany godzin jej wykonywania czy praca zdalna. Te rozwiązania nie są jeszcze wprost kojarzone z łagodzeniem skutków upałów, ale mogą i powinny być wykorzystywane, w miarę możliwości, aby łagodzić skutki zmian klimatycznych – podsumował Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki.

Minimalna dopuszczalna temperatura w pracy

Dla przypomnienia, rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy reguluje kwestię minimalnej dopuszczalnej temperatury w pracy. Stanowi o tym art. 30 powyższego rozporządzenia. Minimalna temperatura w miejscu pracy, w przypadki lekkich prac fizycznych oraz w przypadku pracy biurowej nie może być niższa niż 18 °C. W pozostałych przypadkach nie może być niższa niż 14 °C.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego od 1 stycznia 2026 r. do 7 tys. zł. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej. Co z waloryzacją? Kiedy koszt usług pogrzebowych rośnie?

30 maja 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta zakłada zwiększenie zasiłku pogrzebowego do kwoty 7 tys. zł. Nowa wysokość zasiłku pogrzebowego ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej.

REKLAMA

Karol Nawrocki odbierze zaświadczenie o wyborze na prezydenta 11 czerwca na Zamku Królewskim

Karol Nawrocki 11 czerwca oficjalnie odbierze zaświadczenie Państwowej Komisji Wyborczej o wyborze na prezydenta RP. Uroczystość odbędzie się o godz. 17:30 na Zamku Królewskim w Warszawie. To kluczowy krok przed objęciem urzędu 6 sierpnia – decyzję o ważności wyborów musi jeszcze podjąć Sąd Najwyższy. z członków PKW Ryszard Kalisz.

Czy 800 plus jest zagrożone? ZUS może bez zgody strony zmienić lub uchylić prawo do świadczenia wychowawczego. Coraz więcej spraw w sądach i ważny wyrok WSA z 21 maja 2025 r.

Nie ma się co dziwić, że są obawy co do utraty miesięcznie: 4 800 zł, 4 000 zł, czy 3 200 zł itd., aż do 800 przy odpowiednio 6. dzieci, 5., 4. czy przy 1. Wiele osób już pyta: Kiedy traci się prawo do 800 plus? Komu zabiorą 800 plus? Czasami dzieje się tak, że traci się prawo do świadczenia (nierzadko na skutek donosu "życzliwego" sąsiada) i sądy, najczęściej administracyjne, WSA i NSA orzekają w sprawie uchylenia prawa do świadczenia rodzinnego. Wcześniej w sprawę wkracza ZUS. Czy 800 plus jest w takim razie zagrożone - pytają zaniepokojeni świadczeniobiorcy. Coraz więcej spraw jest w sądach - czy spotka to i nas? Opisujemy jedną z trudniejszych spraw przed WSA z 21.05.2025 r.: decyzja uchylająca lub zmieniająca prawo do 800 plus ma charakter konstytutywny i działa ze skutkiem ex nunc.

REKLAMA