REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działka budowlana i rolna straci na wartości jak jest za daleko od szkoły i lasu [Nowelizacja]

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Rząd: Dom nie dalej niż 1,5 km od szkoły i 20 ha terenu zielonego od 30 czerwca 2026 r.? Ograniczenia w budowie domów opóźnione [Nowelizacja]
Rząd: Dom nie dalej niż 1,5 km od szkoły i 20 ha terenu zielonego od 30 czerwca 2026 r.? Ograniczenia w budowie domów opóźnione [Nowelizacja]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do połowy 2026 r. w gminach powinny się pojawić gminne standardy urbanistyczne (rząd przesunie pierwotny termin graniczny 1 stycznia 2026 r.) To termin maksymalny. W zależności od sprawności gminy taki standard może się pojawić w każdej chwili w Twojej gminie, choć w praktyce będzie to wrzesień - październik 2025 r. Standardy wprowadzą restrykcje dla Polaków zainteresowanych wybudowaniem własnego domu jednorodzinnego. Gminy mogą wyłączyć restrykcje.

Standardy mają wymusić większą gęstość zabudowy. Poprzez dwie zasady:

REKLAMA

REKLAMA

Zasada 1: "W mieście szkoła podstawowa jest nie dalej niż 1,5 km od Twojej działki" (na wsi 3 km)". Druga: wymóg stawiania domów blisko terenów zielonych (3 km od domu powinien być zielony teren o powierzchni 20 ha).

Zasada 2. Druga zasada jest trochę sprzeczna z pierwszą bo duże tereny zielone kłócą się z gęstą zabudową domów jednorodzinnych. Na szczęście dla właścicieli działek gminy mogą urealnić zapisy ustawowe i zwiększyć limity 1,5 km i 3 km (ważne w związku z malejącą liczbą szkół z uwagi na tragiczne wskaźniki dzietności w Polsce).

UWAGA! Podane w artykule odległości 1,5 km i 3 km od domu do szkoły (albo terenu zielonego) nie są mierzone w linii prostej. To odległość jaką pieszy mógłby pokonać od swojego domu do np. parku najbliższą trasą (np. drogą rowerową, ścieżką).

Jest niezadowolenie z nowych zasad zagospodarowania przestrzennego

1. Właściciele działek rolnych spieszą się z przekształceniami w działki budowlane.

REKLAMA

2. Właściciele działek budowlanych składają wnioski o warunki zabudowy na bazie obecnych przepisów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Gminy mają problemy z wdrożeniem nowych przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym od 1 stycznia 2026 r.

Więc rząd - ku radości wszystkich ww. - przesunie terminy graniczne wejścia nowych zasad z stycznia 2026 r. na 30 czerwca 2026 r. dla przepisów wprowadzających obowiązek opracowania planów ogólnych. Wiążą się z tym gminne standardy urbanistyczne. Wprowadzają restrykcyjne zasady, które mają wymusić większą gęstość zabudowy poprzez np. zasadę "Na wsi szkoła jest nie dalej niż 3 km od działki" oraz stawianie domów blisko terenów zielonych.

Tu pojawia się pytanie. Czy rząd zmieni kluczowe założenia reformy czy tylko opóźni jej wejście w życie na połowę 2026 r. Obawy posiadaczy działek dotyczą trzech problemów:

Problem 1) Działka rolna kwalifikująca się na budowlaną (np. wokół są inne działki budowlane, są media, nie ma produkcji rolniczej) nie będzie mogła być przekształcona w działkę budowlaną.

Problem 2) Działka budowlana nie będzie według dokumentów planistycznych gminy przewidziana do zabudowy – przepisy na dziś nie przewidują dedykowanej procedury odszkodowawczej. 

Problem 3) Gmina wprowadzi rygorystyczne standardy urbanistyczne – Dom nie będzie mógł wybudowany, jeżeli do najbliższej szkoły podstawowej albo terenu zielonego jest zbyt daleko.

O problemie nr 3 poniżej osobny punkt w artykule:

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

MRiT: Dom nie dalej niż 1,5 km od szkoły i 20 ha terenu zielonego

Kłopoty wynikają z art. 13f. ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Na tej podstawie gminy uchwalają gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej, czyli zasady zapewnienia dostępu do następujących obiektów infrastruktury społecznej. Obiektami tymi są:

1) szkoły podstawowe oraz

2) obszary zieleni publicznej.

Dom, który wybudujesz nie może być za daleko od szkoły i obszaru zielonego. Sprawdzasz położenie działki ewidencyjnej. Ma być w odległości nie dalej niż:

1) 1,5 km w miastach do szkoły podstawowe,

2) 3 km poza miastami także do szkoły podstawowej.

Jeżeli nie spełniasz tego warunku nie wybudujesz domu, chyba że gmina przytomnie zmodyfikuje zapisy ustawowe.

Ważne

Tak samo wybudowany dom nie może być zbyt daleko wobec obszarów zieleni publicznej. Tu są takie same limity dla wsi i miasta. Działka nie może być dalej niż 1,5 km od obszarów zieleni publicznej o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 3,0 ha. Jest też drugi limit – działka (dom) nie może być dalej niż 3 km od obszaru zieleni publicznej o powierzchni nie mniejszej niż 20 ha (w mojej ocenie 20 ha to jest ogromny obszar).

Wszystkie nowe zasady dla gminnych standardów urbanistycznych wprowadził art. 13f ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Podaję link do ustawy nowelizującej uchwalonej w połowie 2023 r. (rząd PiS) i wchodzącej etapami w życie w okresie kilku lat. Jest to USTAWA z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Poz. 1688).

sprawdź, czy szkoła jest w odległości 1,5 km (miasto) albo 3 km (wieś) od Twojej działki

sprawdź, czy szkoła jest w odległości 1,5 km (miasto) albo 3 km (wieś) od Twojej działki

WAŻNE! Gminy mogą powiększyć limity odległości od działek budowlanych do najbliższej szkoły podstawowej i terenów zielonych. Tu mają swobodę. Inaczej jest z powierzchnią terenów zielonych. Powierzchnia nie może być mniejsza niż 1,5 ha (zamiast 3 ha) oraz 10 ha (zamiast 20 ha w ustawie).

UWAGA! Ustawa nie posługuje się pojęciem "dom jednorodzinny". Limit 1,5 km albo 3 km dotyczy "budynku, w ramach którego ma być realizowana funkcja mieszkaniowa". Rząd potwierdził, że dom rodzinny jest takim budynkiem.

Nowe terminy

Problem jest z obowiązującą od 24 września 2023 r. ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1688, z późn. zm.). Nakazuje gminon sporządzać plany ogólne. Mają takie cechy:

  1. akt prawa miejscowego dla gminy,
  2. tylko format cyfrowy,
  3. to nowe plany dla gminy co do wykorzystania jej terenów.

WAŻNE! Plany ogólne mają zastąpić studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin – miało to mieć miejsce 1 stycznia 2026 r. Już wiemy, że termin zostanie przesunięty. Rząd przychylił się do opinii, że dla wielu gmin termin ten będzie niewystarczający i do tego czasu prace nie zostaną zakończone. Nowy termin to 30 czerwca 2026 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

To prawda. W PZON seryjnie odbierają pkt 7 niepełnosprawnym. Winne są przepisy, a nie lekarze

Osoby niepełnosprawne (i ich rodziny) za utratę pkt 7 chyba powinny mieć pretensje do polityków (i to tych rządzących 20 lat temu), a nie lekarzy WZON. Bo to politycy związali lekarzy w PZON definicjami prawnymi, które nakazują odebrać osobie niepełnosprawnej pkt 7. I nie ma to wiele wspólnego z medycyną. Co więcej politycy definicje te umieścili w rozporządzeniach (albo Wytycznych), a nie w ustawach. To powinno być w mojej ocenie skontrolowane przez Trybunał Konstytucyjny - taka definicja to materia ustawowa w ustawie. Pokażę to na przykładzie definicji "Konieczność sprawowania opieki". Problem, który powoduje dziś ta definicja wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Nie ma nic wspólnego z bieżącymi sporami polityków.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

REKLAMA

Przekazanie pracownikowi informacji o warunkach pracy i płacy to za mało. Jakie jeszcze obowiązki obciążają pracodawcę?

Choć co do zasady strony stosunku pracy są równe, to jednak z uwagi na jego charakter i fakt, że pracodawca jest podmiotem profesjonalnym, na gruncie prawa pracy zapewniono szereg narzędzi, które umacniają pracownika i zapewniają realizację przysługujących mu praw. Dotyczy to w szczególności informowania o warunkach pracy.

Nie każdego zatrudnianego pracownika trzeba skierować na badania. Dlaczego? Przepisy jasno to wskazują

Aby pracodawca zgodnie z przepisami mógł dopuścić zatrudnianego pracownika do pracy, ten musi legitymować się wymaganym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwskazań do jej wykonywania. Jednak ta zasada nie obowiązuje w każdym przypadku. Dlaczego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA