REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działka budowlana i rolna straci na wartości jak jest za daleko od szkoły i lasu [Nowelizacja]

prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Rząd: Dom nie dalej niż 1,5 km od szkoły i 20 ha terenu zielonego od 30 czerwca 2026 r.? Ograniczenia w budowie domów opóźnione [Nowelizacja]
Rząd: Dom nie dalej niż 1,5 km od szkoły i 20 ha terenu zielonego od 30 czerwca 2026 r.? Ograniczenia w budowie domów opóźnione [Nowelizacja]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do połowy 2026 r. w gminach powinny się pojawić gminne standardy urbanistyczne (rząd przesunie pierwotny termin graniczny 1 stycznia 2026 r.) To termin maksymalny. W zależności od sprawności gminy taki standard może się pojawić w każdej chwili w Twojej gminie, choć w praktyce będzie to wrzesień - październik 2025 r. Standardy wprowadzą restrykcje dla Polaków zainteresowanych wybudowaniem własnego domu jednorodzinnego. Gminy mogą wyłączyć restrykcje.

Standardy mają wymusić większą gęstość zabudowy. Poprzez dwie zasady:

REKLAMA

Zasada 1: "W mieście szkoła podstawowa jest nie dalej niż 1,5 km od Twojej działki" (na wsi 3 km)". Druga: wymóg stawiania domów blisko terenów zielonych (3 km od domu powinien być zielony teren o powierzchni 20 ha).

Zasada 2. Druga zasada jest trochę sprzeczna z pierwszą bo duże tereny zielone kłócą się z gęstą zabudową domów jednorodzinnych. Na szczęście dla właścicieli działek gminy mogą urealnić zapisy ustawowe i zwiększyć limity 1,5 km i 3 km (ważne w związku z malejącą liczbą szkół z uwagi na tragiczne wskaźniki dzietności w Polsce).

UWAGA! Podane w artykule odległości 1,5 km i 3 km od domu do szkoły (albo terenu zielonego) nie są mierzone w linii prostej. To odległość jaką pieszy mógłby pokonać od swojego domu do np. parku najbliższą trasą (np. drogą rowerową, ścieżką).

Jest niezadowolenie z nowych zasad zagospodarowania przestrzennego

1. Właściciele działek rolnych spieszą się z przekształceniami w działki budowlane.

2. Właściciele działek budowlanych składają wnioski o warunki zabudowy na bazie obecnych przepisów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Gminy mają problemy z wdrożeniem nowych przepisów o zagospodarowaniu przestrzennym od 1 stycznia 2026 r.

Więc rząd - ku radości wszystkich ww. - przesunie terminy graniczne wejścia nowych zasad z stycznia 2026 r. na 30 czerwca 2026 r. dla przepisów wprowadzających obowiązek opracowania planów ogólnych. Wiążą się z tym gminne standardy urbanistyczne. Wprowadzają restrykcyjne zasady, które mają wymusić większą gęstość zabudowy poprzez np. zasadę "Na wsi szkoła jest nie dalej niż 3 km od działki" oraz stawianie domów blisko terenów zielonych.

Tu pojawia się pytanie. Czy rząd zmieni kluczowe założenia reformy czy tylko opóźni jej wejście w życie na połowę 2026 r. Obawy posiadaczy działek dotyczą trzech problemów:

Problem 1) Działka rolna kwalifikująca się na budowlaną (np. wokół są inne działki budowlane, są media, nie ma produkcji rolniczej) nie będzie mogła być przekształcona w działkę budowlaną.

Problem 2) Działka budowlana nie będzie według dokumentów planistycznych gminy przewidziana do zabudowy – przepisy na dziś nie przewidują dedykowanej procedury odszkodowawczej. 

Problem 3) Gmina wprowadzi rygorystyczne standardy urbanistyczne – Dom nie będzie mógł wybudowany, jeżeli do najbliższej szkoły podstawowej albo terenu zielonego jest zbyt daleko.

O problemie nr 3 poniżej osobny punkt w artykule:

Polecamy VAT 2025. Podatki część 2

MRiT: Dom nie dalej niż 1,5 km od szkoły i 20 ha terenu zielonego

Kłopoty wynikają z art. 13f. ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Na tej podstawie gminy uchwalają gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej, czyli zasady zapewnienia dostępu do następujących obiektów infrastruktury społecznej. Obiektami tymi są:

1) szkoły podstawowe oraz

2) obszary zieleni publicznej.

Dom, który wybudujesz nie może być za daleko od szkoły i obszaru zielonego. Sprawdzasz położenie działki ewidencyjnej. Ma być w odległości nie dalej niż:

1) 1,5 km w miastach do szkoły podstawowe,

2) 3 km poza miastami także do szkoły podstawowej.

Jeżeli nie spełniasz tego warunku nie wybudujesz domu, chyba że gmina przytomnie zmodyfikuje zapisy ustawowe.

Ważne

Tak samo wybudowany dom nie może być zbyt daleko wobec obszarów zieleni publicznej. Tu są takie same limity dla wsi i miasta. Działka nie może być dalej niż 1,5 km od obszarów zieleni publicznej o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 3,0 ha. Jest też drugi limit – działka (dom) nie może być dalej niż 3 km od obszaru zieleni publicznej o powierzchni nie mniejszej niż 20 ha (w mojej ocenie 20 ha to jest ogromny obszar).

Wszystkie nowe zasady dla gminnych standardów urbanistycznych wprowadził art. 13f ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Podaję link do ustawy nowelizującej uchwalonej w połowie 2023 r. (rząd PiS) i wchodzącej etapami w życie w okresie kilku lat. Jest to USTAWA z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Poz. 1688).

sprawdź, czy szkoła jest w odległości 1,5 km (miasto) albo 3 km (wieś) od Twojej działki

sprawdź, czy szkoła jest w odległości 1,5 km (miasto) albo 3 km (wieś) od Twojej działki

WAŻNE! Gminy mogą powiększyć limity odległości od działek budowlanych do najbliższej szkoły podstawowej i terenów zielonych. Tu mają swobodę. Inaczej jest z powierzchnią terenów zielonych. Powierzchnia nie może być mniejsza niż 1,5 ha (zamiast 3 ha) oraz 10 ha (zamiast 20 ha w ustawie).

UWAGA! Ustawa nie posługuje się pojęciem "dom jednorodzinny". Limit 1,5 km albo 3 km dotyczy "budynku, w ramach którego ma być realizowana funkcja mieszkaniowa". Rząd potwierdził, że dom rodzinny jest takim budynkiem.

Nowe terminy

Problem jest z obowiązującą od 24 września 2023 r. ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1688, z późn. zm.). Nakazuje gminon sporządzać plany ogólne. Mają takie cechy:

  1. akt prawa miejscowego dla gminy,
  2. tylko format cyfrowy,
  3. to nowe plany dla gminy co do wykorzystania jej terenów.

WAŻNE! Plany ogólne mają zastąpić studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin – miało to mieć miejsce 1 stycznia 2026 r. Już wiemy, że termin zostanie przesunięty. Rząd przychylił się do opinii, że dla wielu gmin termin ten będzie niewystarczający i do tego czasu prace nie zostaną zakończone. Nowy termin to 30 czerwca 2026 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyrok TK: w ZUS emeryci nadziali się na źle przeliczane emerytury. W tle zwolnienie z pracy

Publikujemy list od czytelnika, który opowiada, że zgodził się przejść na niekorzystnie rozliczaną przez ZUS emeryturę wcześniejszą z dwóch powodów. Pierwszy, to brak wiedzy o tym, ze za świadczenia z tej emerytury zapłaci "karę" w postaci obniżenia emerytury zasadniczej. Jest to "kara" dożywotnia. Miesiąc w miesiąc jest wypłacana niższa emerytura (pracownicy ZUS nie przekazali o tym informacji czytelnikowi, który nie był biegły w przepisach emerytalnych). Jest jednak druga przyczyna przejścia na wcześniejszą emeryturę. To zapowiedź zwolnienia z pracy.

Zawieszenie prawa do azylu w Polsce: Czy to konieczność, czy zagrożenie dla praw człowieka?

Zawieszenie prawa do azylu w Polsce budzi ogromne emocje i kontrowersje. Czy nowe przepisy, mające na celu ochronę granic przed nielegalną migracją, to ważny krok w zapewnieniu bezpieczeństwa, czy raczej niebezpieczny precedens, który może naruszać prawa osób ubiegających się o ochronę międzynarodową? Decyzja prezydenta Dudy w tej sprawie będzie miała dalekosiężne skutki.

Bez podwyżek za styczeń i luty dla pracowników samorządowych. Utrzymana kwota 4666 zł brutto [projekt rozporządzenia]

Zimny prysznic dla pracowników samorządowych. Informuje o tym serwis prawo.pl. Prysznicem tym jest niekorzystna data wyrównania w 2025 r. Samorządowcy (zgodnie z wcześniejszymi obietnicami strony rządowej) liczyli na wyrównania od 1 stycznia 2025 r. Z najnowszego projektu odpowiedniego rozporządzenia wynika, że wyrównania będą dopiero od 1 marca 2025 r.

Należności sądowe – umarzanie, odraczanie i rozkładanie zapłaty na raty

Na należności sądowe w postępowaniu cywilnym składają się kwoty należne Skarbowi Państwa z tytułu kosztów sądowych oraz grzywien orzeczonych w postępowaniu cywilnym. Zasady i tryb ich pobierania, zwrotu, a także zasady ich umarzania, rozkładania na raty i odraczania określa ustawa z 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U.2023.1144 t.j. ze zm.; dalej „u.k.s.c.”).

REKLAMA

Zawieszenie egzekucji alimentów na wniosek dłużnika

Dla wielu uprawnionych do świadczeń alimentacyjnych stanowią one jedyne lub główne źródło utrzymania. Gwarancja skuteczności egzekucji takich świadczeń jest niezmiernie istotna dla zapewnienia najbardziej potrzebującym godnego bytowania. Z drugiej strony, egzekucja prowadzona przez komornika sądowego jest dla dłużnika (zobowiązanego do świadczeń alimentacyjnych) poważnym obciążeniem z uwagi na dokonywane w jej toku zajęcia. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku dłużnika dokonującego dobrowolnych wpłat możliwe jest zawieszenie takiego postępowania.

Sądy nie mogą uchylać wszystkich decyzji ZUS-u naruszających prawo. Konieczna zmiana art. 477¹⁴ § 2(1) kpc

W dniu 25 marca 2025 r. dr Katarzyna Kalata, radczyni prawna i założycielka Kancelarii Kalata specjalizująca się w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych, złożyła formalny wniosek legislacyjny w ramach obywatelskiej inicjatywy Sprawdzamy.com. Przedmiotem wniosku jest nowelizacja art. 477¹⁴ § 21 Kodeksu postępowania cywilnego (dalej: kpc), która ma umożliwić sądom powszechnym uchylanie każdej decyzji ZUS wydanej z rażącym naruszeniem przepisów prawa – niezależnie od jej rodzaju oraz od tego, kto jest jej adresatem.

PIBP: Podwyższenie zasiłku pogrzebowego: jesteśmy zadowoleni

Robert Czyżak, prezes Polskiej Izby Branży Pogrzebowej w odniesieniu do przyjętego przez Radę Ministrów i opracowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektu ustawy przewidującego podwyższenie zasiłku pogrzebowego z 4000 do 7000 złotych wyraża zadowolenie. I zwraca uwagę, że proponowana podwyżka wysokości tego zasiłku już teraz nie pozwala na pokrycie kosztów związanych z organizacją uroczystości pogrzebowych, więc każda decyzja władz, aby podwyższyć tę kwotę to krok we właściwym kierunku.

Czy benefity pozapłacowe zastąpią podwyżki wynagrodzeń? Rola świadczeń pozapłacowych

Główną korzyścią z przyznawania świadczeń pozapłacowych jest zwiększenie motywacji i efektywności pracowników. Wielu pracodawców uważa także, że benefity są dobrą alternatywą dla podwyżek płac.

REKLAMA

Rząd zdecydował w sprawie podwyższenia kwoty zasiłku pogrzebowego, ale MRPiPS przyznaje, że nawet ta kwota świadczenia nie pokryje wszystkich kosztów pogrzebu

W dniu 25 marca br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zwiększenie kwoty zasiłku pogrzebowego z aktualnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. To niewątpliwie zmiana w dobrym kierunku, choć samo MRPiPS przyznaje, że „nawet kwota zwiększona do 7000 zł nie będzie odpowiadała rzeczywistym, rynkowym kosztom pogrzebu i nie wystarczy na pokrycie wszystkich kosztów związanych z pochówkiem”.

Przedawnienie roszczeń pracowniczych. Czy choroba wstrzymuje bieg terminu przedawnienia?

Przedawnienie roszczenia nie powoduje wygaśnięcia zobowiązania. Zobowiązanie do świadczenia pozostaje nadal ważne pomimo upływu terminu przedawnienia - tyle tylko, że dłużnik może w razie wytoczenia sprawy sądowej podnieść zarzut przedawnienia i uchylić się w ten sposób od spełnienia świadczenia. Bieg przedawnienia wstrzymuje wystąpienie siły wyższej. Czy choroba pracownika jest taką siłą wyższą - wyjaśnia Sąd Najwyższy w postanowieniu z 11 grudnia 2024 r.

REKLAMA