REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Senat zdecydował: wiek emerytalny obniżony o 20 lat, ale tylko dla jednej grupy zawodowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
emerytura, wiek emerytalny, obniżenie wieku emerytalnego, projekt, tancerze
Senat zdecydował: wiek emerytalny obniżony o 20 lat, ale tylko dla jednej grupy zawodowej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Korzystając z przysługującej mu inicjatywy ustawodawczej – w dniu 13 marca 2025 r., Senat podjął uchwałę w sprawie złożenia do laski marszałkowskiej projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych, której celem jest obniżenie wieku emerytalnego dla jednej grupy zawodowej – tancerzy zawodowych. Zgodnie z jego postanowieniami – wiek emerytalny tancerzy ma został ustalony na poziomie 40 lat w przypadku kobiet i odpowiednio – 45 lat w przypadku mężczyzn, czyli – ma zostać obniżony o 20 lat, w stosunku do obecnie obowiązującego powszechnego wieku emerytalnego.

Powszechny wiek emerytalny – ile obecnie wynosi?

Od 1 października 2017 r. – zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – powszechny wiek emerytalny wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Jest to minimalny wiek, w którym można skorzystać z prawa do emerytury.

REKLAMA

Osoby urodzone po 31 grudnia 1948 r., mogą zatem przejść na emeryturę na powyższych zasadach, jeżeli:

  1. ukończyły powszechny wiek emerytalny, czyli wspomniane 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn,
  2. mają opłacone składki z tytułu ubezpieczenia społecznego lub ubezpieczenia emerytalnego i rentowych przynajmniej za 1 dzień (np. jako pracownik czy też osoba prowadząca działalność pozarolniczą) oraz
  3. nie mają przyznanej emerytury z powodu ukończenia podwyższonego wieku emerytalnego.

REKLAMA

Powyższe zasady przejścia na emeryturę nie dotyczą tylko ściśle określonych w ustawie wyjątków, o których mowa w art. 46, 47, 50, 50a, 50e i 184 ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, a także art. 88a ustawy z dnia 26.01.1982 r. – Karta Nauczyciela. W ramach powyższych przepisów szczególnych – na emeryturę, mogą przejść wcześniej m.in. górnicy, osoby zatrudnione w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze oraz nauczyciele.

Do powyższych grup zawodowych, które mogą przejść na emeryturę wcześniej niż przed ukończeniem 60 roku życia w przypadku kobiet i odpowiednio – 65 roku życia w przypadku mężczyzn – w związku z projektem ustawy opracowanym przez Senat – mają teraz szansę dołączyć tancerze zawodowi, którzy na chwilę obecną:

  • nabywają prawo do emerytury powszechnej na ogólnych zasadach lub alternatywnie
  • mogą skorzystać z możliwości przejścia na wcześniejszą tzw. emeryturę pomostową (zgodnie z ustawą z dnia 19.12.2008 r. o emeryturach pomostowych), w związku z tym, że zostali oni zaliczeni do pracowników wykonujących zawód, w którym praca jest pracą w szczególnych warunkach (związanych z bardzo ciężkim wysiłkiem fizycznym), w wieku odpowiednio – 50 lat w przypadku kobiet i 55 lat w przypadku mężczyzn.

Senat podjął uchwałę, którą złożył do laski marszałkowskiej projekt ustawy zakładający obniżenie wieku emerytalnego dla jednej grupy zawodowej

REKLAMA

Korzystając z przysługującej Senatowi inicjatywy ustawodawczej, przewidzianej w art. 118 Konstytucji RP – w dniu 13 marca 2025 r., złożył on do laski marszałkowskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych, której celem jest obniżenie wieku emerytalnego dla jednej grupy zawodowej – tancerzy zawodowych, do 40 lat w przypadku kobiet i odpowiednio – do 45 lat w przypadku mężczyzn, czyli – o 20 lat w dół, w stosunku do obecnie obowiązującego powszechnego wieku emerytalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z projektowanym art. 50g, który ma zostać dodany do ustawy z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych – emerytura tancerza zawodowego, ma przysługiwać pracownikowi, który:

  1. osiągnął wiek emerytalny wynoszący 40 lat dla kobiet i 45 lat dla mężczyzn,
  2. osiągnął wiek emerytalny w czasie zatrudnienia lub w ciągu 5 lat od ustania zatrudnienia,
  3. posiada co najmniej 20-letni okres zatrudnienia na zasadach określonych w projektowanym art. 50h (zgodnie z którym – za okres zatrudnienia tancerza zawodowego uważa się okresy pozostawania w stosunku pracy na podstawie umowy o pracę na stanowisku tancerza oraz okresy wykonywania zawodu tancerza na podstawie umowy zlecenia w zespołach baletowych lub zespołach tanecznych w instytucjach kultury, będące okresami składkowymi albo nieskładkowymi, z tym zastrzeżeniem, że okresy te uwzględnia się, jeżeli praca ta była wykonywania co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy lub co najmniej w tym wymiarze wykonywano zawód tancerza na podstawie umowy zlecenia; za okresy zatrudnienia tancerza zawodowego, uważa się ponadto okresy pozostawania w stosunku pracy lub okresy wykonywania zawodu tancerza na podstawie umowy zlecenia, w których mowa w zdaniu poprzedzającym, w czasie których pracownik pobierał zasiłek chorobowy, macierzyński lub opiekuńczy),
  4. nie przystąpił do otwartego funduszu emerytalnego albo złożył wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem ZUS, na dochody budżetu państwa.

Jak wynika z uzasadnienia ww. projektu – obniżenie wieku emerytalnego dla tancerzy zawodowych, ma spowodować, że nie będą oni przechodzili na wcześniejsze emerytury (tzw. pomostowe), a korzystali z prawa do przejścia na emeryturę powszechną, w ramach obniżonego wieku emerytalnego. Dlatego też – mają oni zostać wyłączeni z grupy zawodów, w których praca uznawana jest za pracę związaną z bardzo ciężki wysiłkiem fizycznym (zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy z dnia 19.12.2008 r. o emeryturach pomostowych). Byłby to – w zasadzie – powrót do stanu prawnego sprzed 2009 r., kiedy to – na podstawie ustawy z dnia 27.09.1973 r. o zaopatrzeniu emerytalnym twórców i ich rodzin – tancerze mieli prawo do przechodzenia na emerytury właśnie w wieku – 40 lat w przypadku kobiet i 45 lat w przypadku mężczyzn. Następnie – ustawą z dnia 17.12.1998 r. – wiek emerytalny tancerzy został podniesiony, a w 2009 r. wprowadzono możliwość przechodzenia przez nich na wcześniejszą emeryturę (w wieku odpowiednio – 50 lat w przypadku kobiet i 50 lat – w przypadku mężczyzn).

Senat argumentuje jednak, że – wykonywanie zawodu tancerza do chwili otrzymania uprawnień emerytalnych na obecnych zasadach – jest w zasadzie niemożliwe. Wynika to z tego, że – Tancerze narażeni są na ciągłe kontuzje, a wyczerpujące treningi i częste występu wyniszczają ich organizmy. Są oni narażeni na znaczne przeciążenia układu ruchu, mięśni i stawów, a w szczególności kręgosłupa. Tancerze zawodowi już w wieku 40 lat mają kłopoty, nie tylko z uprawianiem zawodu, ale również poruszaniem się w ogóle. Ponadto badania naukowe wykazują, że tancerze zawodowi są szczególnie narażeni na osteoporozę.” Powyższe powoduje, że zawód ten znalazł się w poważnym kryzysie i niedobór tancerzy w polskich szkołach baletowych, musi być rekompensowany angażowaniem tancerzy z zagranicy. Wprowadzenie w życie proponowanych rozwiązań – ma zatem nie tylko poprawić sytuację socjalną tancerzy i ich rodzin, ale w dłuższej perspektywie – spowodować również zwiększenie zainteresowania zawodem tancerz i w efekcie – wzmocnienie polskich zespołów tanecznych i baletowych.

Kiedy nowe przepisy miałyby wejść w życie?

Zgodnie z projektem – nowe przepisy, obniżające wiek emerytalny dla tancerzy zawodowych, miałyby wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. i zgodnie z przewidzianymi w projekcie przepisami przejściowymi – miałyby znajdować zastosowanie również przy ustalaniu prawa do emerytury osób, w stosunku do których postępowania w tym przedmiocie zostały wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy.

Na chwilę obecną – projekt został jednak dopiero co (tj. 13 marca br.) wniesiony (w ramach inicjatywy ustawodawczej Senatu) do Sejmu. Czeka go zatem jeszcze długa droga przez niemalże cały proces legislacyjny, zanim finalnie wyląduje (o ile w ogóle) na biurku Prezydenta. Posiada on jednak tę przewagę nad innymi projektami, że – na pewno będzie miał poparcie Senatu. W dniu 17 marca br. – projekt został skierowany do opinii sejmowego Biura Legislacyjnego, Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji (celem oceny jego zgodności z prawem UE) oraz do konsultacji społecznych, które potrwają do 16 kwietnia 2025 r. W ramach ww. konsultacji – każdy może zgłosić do niego swoje uwagi, wypełniając ankietę dostępną pod adresem: LINK.

Podstawa prawna:

  • Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych (znak: RPW/9070/2025)
  • Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1631 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 26.01.1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 986 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 19.12.2008 r. o emeryturach pomostowych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1696)

Polecamy: Prawo pracy i ubezpieczenia. Przegląd zmian 2024 i 2025 r.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Nadużywanie alkoholu może być przyczyną niezdolności do pracy. Zwolnienie lekarskie z kodem C to brak zasiłku chorobowego przez pierwsze 5 dni

W 2024 r. do Rejestru zaświadczeń lekarskich wpłynęło 27,4 mln zaświadczeń chorobowych wystawionych dla ubezpieczonych w ZUS, KRUS i innych organach emerytalno-rentowych. Ze zwolnień tych przynajmniej raz skorzystało 7,7 mln ubezpieczonych w tych instytucjach. Źródłem części z nich było nadużywanie alkoholu - informuje Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego.

Debata Trzaskowski – Nawrocki już w piątek o 20:00. Sześć tematów, jeden pojedynek, jedna decyzja

W piątek, 24 maja, punktualnie o godzinie 20:00, oczy całej Polski skierują się na debatę prezydencką pomiędzy Rafałem Trzaskowskim, kandydatem Koalicji Obywatelskiej, a popieranym przez Prawo i Sprawiedliwość Karolem Nawrockim. To jedyne potwierdzone bezpośrednie starcie przed II turą wyborów zaplanowaną na 1 czerwca.

Dodatek za pracę w nocy od 1 czerwca 2025 r.

Osoby pracujące w porze nocnej mogą liczyć na dodatek z tego tytułu. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w czerwcu? jak się go oblicza? Czym jest praca w porze nocnej? Za pracę w jakich godzinach przysługuje dodatek?

Czy zachowek po rodzicach przepada?

Kto ma prawo do zachowku po rodzicach i od czego zależy jego wysokość? Czy roszczenie o zachowek się przedawnia? Oto najważniejsze przepisy i terminy!

REKLAMA

Rozprawa przed TSUE ws. WIBOR-u. Nie będzie przełomu?

W dniu 11 czerwca 2025 r. w Luksemburgu odbędzie się rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-471/24. Jest to wynik pytań prejudycjalnych skierowanych przez Sąd Okręgowy w Częstochowie, dotyczących interpretacji przepisów prawa unijnego w kontekście kredytów opartych na wskaźniku referencyjnym WIBOR. Pierwsza sprawa w TSUE dotycząca WIBOR-u budzi zrozumiałe zainteresowanie kredytobiorców, prawników i sektora bankowego. Warto jednak rozróżnić realny zakres tej sprawy od medialnych uproszczeń. Nadchodząca rozprawa nie przyniesie jeszcze żadnego rozstrzygnięcia.

Kiedy ostatnia wielka debata prezydencka 2025? Druga tura pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim

Zapowiadana jest ostatnia wielka debata prezydencka przed drugą turą wyborów w 2025 roku. Kiedy odbędzie się debata Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego? Gdzie będzie można obejrzeć debatę?

Biejat i Hołownia popierają Trzaskowskiego [Druga tura]

Magdalena Biejat i Szymon Hołownia popierają Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze wyborów prezydenckich 2025 r. Na ile procent może liczyć kandydat na Prezydenta RP?

[Boże Ciało] Długi czerwcowy weekend 2025. Gdzie dojedziesz tanio pociągiem prosto z Polski? W czerwcu rusza nowy zagraniczny kierunek

Planując zagraniczny wyjazd na czerwcowy długi weekend, warto rozważyć podróż koleją. Z Polski kursują bezpośrednie pociągi m.in. do Czech, Austrii, Niemiec, Słowacji, Węgier oraz na Litwę. Nowością w letnim rozkładzie będzie również bezpośrednie połączenie do Chorwacji, dostępne już od czerwca.

REKLAMA

Kogo poprze Mentzen? Spotkania z Nawrockim i Trzaskowskim na YT [Druga tura]

Od tego, kogo poprze Mentzen może zależeć wynik drugiej tury wyborów prezydenckich 2025 r. Dlatego wszyscy tak czekają na informację od Sławomira Mentzena: Trzaskowski czy Nawrocki? Decyzja zapadnie po spotkaniach na żywo z kandydatami, które odbędą się na kanale Sławomira Mentzena na YT.

Grozi Ci grzywna 81 tys. zł lub 10% obrotu. Nowe unijne prawo uderzy w tysiące polskich firm

Już za chwilę tysiące firm w Polsce mogą stanąć przed poważnym zagrożeniem – nowa unijna dyrektywa EAA oznacza obowiązkowe zmiany, których zignorowanie może skończyć się katastrofą finansową. Kary sięgają nawet 10% rocznego obrotu lub ponad 81 tys. zł. Wystarczy jedna skarga klienta, by urzędnicy wszczęli kontrolę i nałożyli sankcje. Masz czas tylko do 28 czerwca 2025 r. Potem może być za późno.

REKLAMA