REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny w statystykach firm

Jednolity Plik Kontrolny w statystykach firm /fot. Fotolia
Jednolity Plik Kontrolny w statystykach firm /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od lipca duże firmy złożyły już ponad 23 tys. plików JPK. Ministerstwo Finansów nie ukrywa, że Jednolity Plik Kontrolny pomoże typować firmy do kontroli.

Duże firmy, które od lipca br. muszą do ministerstwa finansów przekazywać swoje rozliczenie transakcji tzw. JPK złożyły już ponad 23 tys. plików - poinformował w piątek w Warszawie wiceminister finansów Wiesław Jasiński. Dodał, że są one analizowane na potrzeby typowania do kontroli.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązujące od lipca br. przepisy przewidują, że duże firmy muszą, co miesiąc, przesyłać fiskusowi drogą elektroniczną, w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego(JPK), swoje rejestry VAT, czyli zestawienia wszystkich transakcji. Ponadto są zobligowane do dostarczania w formie JPK danych żądanych w związku z prowadzoną kontrolą.

Wiceminister poinformował, że pliki, które napływają do ministerstwa od sierpnia br. są poddawane analizie na potrzeby typowania do kontroli. Pytany, czy z analiz dotychczas złożonych, ministerstwo finansów wyciągnęło jakieś wnioski powiedział, że w sierpniu pliki złożyło 5,7 tys. podmiotów, a kolejne - wpływały do 25 września i 25 października.

"Te informacje są poddawane analizie, są wnioski z analizy, które wskazują na potrzebę wyjaśnienia, czy nieprawidłowości wiążą się z pewnym procesem analitycznym" - powiedział. Dodał, że trzeba wyeliminować nieprawidłowości związane z przetwarzaniem danych, żeby nie wchodzić z nieuzasadnioną kontrolą.

REKLAMA

Zobacz: Jednolity Plik Kontrolny w latach 2016-2017-2018

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Musimy w tych pierwszych miesiącach bardzo dobrze wypracować metodykę" - wyjaśnił. Jego zdaniem trzeba mieć świadomość, że obecnie mamy do czynienia z informacjami tylko od dużych podmiotów, których liczba nie przekracza jednego procenta wszystkich firm. Wskazał, że aby skutecznie wykorzystać te dane JPK musi objąć też innych podatników.

"Bez nich nie mamy możliwości zobaczyć całego łańcucha transakcji, który nie składa się tylko z dużych, ale małych, średnich i mikro przedsiębiorstw" - zaznaczył. Dodał, że dlatego typowanie do kontroli będzie bardziej efektywne po 1 stycznie 2017 r.

Jasiński powiedział, że na początku roku pod adresem resortu finansów formułowane były zarzuty, że zbyt późno opublikowano strukturę JPK, tymczasem - jak wskazał - JPK funkcjonuje bez zastrzeżeń.

Wiceminister mówił także o planach ministerstwa w zakresie elektronizacji przepływu informacji, które będą wykorzystywane do zwalczania zorganizowanej przestępczości związanej z tzw. karuzelami VAT służącymi do wyłudzania tego podatku.

"JPK został pomyślany, jako rozwiązanie, które sprzyja typowaniu do kontroli, ale jednocześnie powoduje, że nie będzie nadmiernych kontroli wobec tych, którzy są uczciwymi podatnikami" - podkreślił Jasiński. Dodał, że obniża to także koszty związane z kontrolami u przedsiębiorców.

Jego zdaniem JPK w polskiej wersji to absolutnie oryginalne rozwiązanie w skali świata, ma objąć 60-65 proc. obrotów firm. "Dziś duże przedsiębiorstwa w formie JPK dają nam informacje o 30 proc. obrotów" - poinformował wiceminister.

Ponadto, Jasiński poinformował, że ministerstwo opublikowało broszurę o JPK VAT, która jest zbiorem informacji przydatnych informatykom. Dodał, że opublikowano także nową strukturę JPK VAT.

Zastępca dyrektora departamentu kontroli skarbowej ministerstwa finansów Przemysław Krawczyk powiedział, że struktura JPK jest kluczowa, aby opracować właściwe zmiany w programach informatycznych, które pozwolą firmom na wygenerowanie JPK.

Jasiński przypomniał, że od 1 stycznia 2017 r. również mali i średni przedsiębiorcy będą musieli składać fiskusowi miesięczną ewidencję zakupu i sprzedaży VAT w formie JPK. "Szacujemy, że to będzie grupa około 60-80 tys. przedsiębiorców łącznie, których od początku przyszłego roku będzie dotyczył JPK" - dodał.

Zapowiedział, że we właściwym momencie zostanie opublikowana odpowiednia aplikacja dla małych i średnich firm, aby w lutym przyszłego roku bez problemu mogły wysyłać JPK.(Zmiany w JPK wchodzą w styczniu, ale pierwsze przesłanie informacji w tym pliku następuje w lutym - PAP).

W styczniu 2018 r. JPK w zakresie ewidencji VAT obejmie pozostałych podatników VAT – ok. 1,4 mln firm. Od lipca 2018 r. wszystkie mikro, małe i średnie firmy będą przekazywać pliki JPK w związku z kontrolą, co oznacza, że obowiązek ten obejmie kolejne ok. 600 tys. firm.

Źródło: PAP

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Święta i dni wolne od pracy w 2026 roku. Oto kalendarz dni wolnych. Kiedy najlepiej zaplanować urlop?

Podczas gdy rok 2025 jest wyjątkowo korzystny dla pracowników, rok 2026 nie będzie już tak sprzyjający. W 2026 roku pracownicy będą mogli liczyć na mniej długich weekendów, a niektóre dni świąteczne wypadną w weekendy. Mimo to, wciąż istnieje możliwość strategicznego zaplanowania urlopu, by wykorzystać tylko kilka dni wolnego na zorganizowanie nawet dwutygodniowego odpoczynku.

Nietrzeźwi sędziowie za kierownicą. Minister Sprawiedliwości zapowiada zawieszenia i postępowania dyscyplinarne

W ostatnich tygodniach opinię publiczną poruszyły przypadki prowadzenia pojazdów przez sędziów pod wpływem alkoholu. Rzecznicy prasowi sądów w całej Polsce wydali wspólne oświadczenie, w którym jednoznacznie podkreślają, że takie zachowania są sprzeczne z godnością urzędu sędziego i nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawa. Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek zapowiada zawieszenia w czynnościach i postępowania dyscyplinarne dla takich sędziów

Nowoczesne strony kancelarii prawnych – jak projektować markę i doświadczenie

Podróż zwana stroną internetową kancelarii nie zaczyna się wraz z koncepcją wizualną, nie zaczyna się nawet z zakupem domeny. Punkt startowy to strategia kancelarii, w tym strategia marketingowa. Do czego ma służyć ta strona? Jaka ma być? Wizerunkowa, informacyjna, edukacyjna, sprzedażowa? A może mieszanka wszystkiego powyżej. Przygotowanie strony internetowej może zakończyć się porażką. Niejednokrotnie spotkałam się z sytuacją, że kancelarie były zmuszone do kosztownych i czasochłonnych przeróbek zaraz po utworzeniu strony. Dlaczego? Przeczytaj, jakich błędów unikać po Twojej stronie i czego wymagać od dostawców - grafików, deweloperów, twórców contentu, agencji reklamowych.

Testament ustny

W Polsce najczęściej sporządzane są tzw. testamenty zwykłe, czyli testament własnoręczny bądź notarialny. Warto jednak wiedzieć, że polskie prawo przewiduje, że - w szczególnych okolicznościach- nasza ostatnia wola może zostać wyrażona w formie ustnej. Testament ustny to – obok podróżnego i wojskowego- jeden ze szczególnych/wyjątkowych rodzajów testamentów.

REKLAMA

Automatyczne podpisy nie istnieją w państwie prawa. Ani u prezydenta, ani u premiera

Spór o odmowę powołania sędziów przez prezydenta odsłania prostą prawdę, której w debacie publicznej próbuje się nie zauważać: jeśli twierdzimy, że głowa państwa musi automatycznie zaakceptować każdy wniosek KRS, to konsekwentnie powinniśmy uznać, że premier ma obowiązek akceptować każdy wniosek swoich ministrów. A to prowadziłoby do wniosku, że państwo ma nie szefa rządu, lecz operatora pieczątek. Logika ustroju nie działa wybiórczo. Albo obowiązuje wszystkich, albo nikogo - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

SprawdzaMY: 100 postulatów deregulacji weszło w życie w kilka miesięcy. Kolejne 47 w Parlamencie. Podsumowanie [Deregulacja R. Brzoska]

SprawdzaMY: 100 postulatów deregulacji weszło w życie w kilka miesięcy, np: domniemania niewinności podatnika w rozliczeniach podatkowych, nienaliczanie odsetek za zwłokę w przypadku, gdy kontrola podatkowa przekroczy 6 miesięcy, identyfikacja kolejnych usług, które można przenieś do aplikacji mObywatel, zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach. Kolejne 47 postulatów znajduje się w Parlamencie. Oto szczegółowe podsumowanie tzw. deregulacji Rafała Brzoski.

Prezydent Karol Nawrocki razem z Trybunałem Konstytucyjnym wytną tę partię ze sceny politycznej? Wniosek o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP celów i działalności tej partii politycznej już został skierowany do TK w dniu 12 listopada 2025

Nie wszyscy o tym wiedzą, ale w kompetencjach Trybunału Konstytucyjnego leży także możliwość stwierdzenia niezgodności celów i działalności partii politycznej z Konstytucją RP! Za pomocą tego narzędzia prawnego istnieje możliwość otwarcia drogi do delegalizacji partii politycznych.

ETS2 – co to naprawdę jest i jak wpływa na każdego Polaka? Fakty i mity

Europejski System Handlu Emisjami (ETS2) to nie jest żadna nowa podatkowa niespodzianka dla Polaków, nie jest też „zabójcą kotłowni i pieców na węgiel”. To mechanizm prawny, który od 2027 roku (dopuszczalne jest opóźnienie wdrożenia o 1 rok) obejmie emisje CO₂ z sektora transportu drogowego, budownictwa i małych instalacji energetycznych – obszarów dotychczas nieobjętych ETS1. W Polsce narosło wiele nieporozumień: od strachu przed „zabiciem ciepłownictwa lokalnego” po teorie spiskowe o „zamierzeniu pozbawienia Polaków przez UE prawa do ogrzewania domów” i wymuszenia kupna aut elektrycznych poprzez drastyczne podwyżki cen diesla i benzyny. W tym artykule przedstawiamy natomiast sprawdzone fakty, oparte na oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej, analizach Komisji Europejskiej, Eurostatu i publicznie dostępnych danych - bez spekulowania i na chłodno podchodząc do tematu.

REKLAMA

Ochrona roślin i nasiennictwo - ważne zmiany w przepisach uchwalone przez Sejm i Senat

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że w dniu 7 listopada br. Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy ochronie roślin przed agrofagami oraz niektórych innych ustaw. Tym samym zakończono prace parlamentarne nad ustawą, która zostanie teraz skierowana do podpisu Prezydenta. Co się zmieni i od kiedy?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC dronów od 13 listopada: kluczowe wyłączenie odpowiedzialności

Od 13 listopada 2025 r. każdy operator drona o masie od 250 gramów do 20 kilogramów będzie musiał posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC - wynika z rozporządzenia ministra finansów z 24 października 2025 roku. Nowe przepisy miały wypełnić lukę w prawie i zapewnić rekompensatę osobom poszkodowanym w wyniku wypadków z udziałem dronów. Tyle, że na ostatnim etapie prac pojawiło się kluczowe wyłączenie odpowiedzialności - wskazuje Jarosław Szymański, Dyrektor Mentor S.A. o. Warszawa.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA