REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiana czasu w marcu 2019 r. polega na przestawieniu wskazówek zegara w nocy z godziny 2:00 na 3:00 czyli o jedną godzinę do przodu. Jest to zmiana czasu zimowego na czas letni. Pracownicy wykonujący pracę w noc zmiany czasu będą pracowali krócej. Czy za nieprzepracowaną godzinę należy im się wynagrodzenie? / fot. Shutterstock
Zmiana czasu w marcu 2019 r. polega na przestawieniu wskazówek zegara w nocy z godziny 2:00 na 3:00 czyli o jedną godzinę do przodu. Jest to zmiana czasu zimowego na czas letni. Pracownicy wykonujący pracę w noc zmiany czasu będą pracowali krócej. Czy za nieprzepracowaną godzinę należy im się wynagrodzenie? / fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana czasu w marcu 2019 r. polega na przestawieniu wskazówek zegara w nocy z godziny 2:00 na 3:00 czyli o jedną godzinę do przodu. Jest to zmiana czasu zimowego na czas letni. Pracownicy wykonujący pracę w noc zmiany czasu będą pracowali krócej. Czy za nieprzepracowaną godzinę należy im się wynagrodzenie?

W 2019 r. nadal przestawiamy zegarki

Zmiana czasu w 2019 r. będzie odbywała się na dotychczasowych zasadach. Pomysł polegający na jej zniesieniu być może dojdzie do skutku, ale jeszcze nie w tym roku. Zgodnie z wnioskiem Komisji Europejskiej wszystkie państwa utraciłyby możliwość stosowania sezonowych zmian czasu. Konieczna jest bowiem w dalszym ciągu harmonizacja rynku UE. Gdyby część państw pozostała przy zmianach czasu, a część ustaliłaby jeden czas, spowodowałoby to liczne problemy, np. w świadczeniu usług transportowych czy funkcjonowaniu systemów informacyjnych. W związku z tym KE postuluje, aby każde państwo członkowskie wybrało, jakim czasem chce się posługiwać.

REKLAMA

Marzec 2019 – zmiana na czas letni

Zgodnie z ustawą o czasie urzędowym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej w Polsce stosuje się dwa rodzaje czasu: środkowoeuropejski (tzw. zimowy) i letni środkowoeuropejski (tzw. letni). Ustawa upoważnia Prezesa Rady Ministrów do wprowadzania i odwoływania czasu letniego środkowoeuropejskiego. Powinien z co najmniej jednorocznym wyprzedzeniem podać dokładne daty zmiany czasu z letniego na zimowy i z zimowego na letni. Zgodnie z powyższym dnia 3 listopada 2016 r. wydano Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wprowadzenia i odwołania czasu letniego środkowoeuropejskiego w latach 2017–2021. W świetle rozporządzenia do wiosennej zmiany czasu dojdzie w nocy z 30 na 31 marca. Wskazówki zegara należy przestawić z 2:00 na 3:00, a więc o jedną godzinę do przodu. Czas letni będzie obowiązywał do dnia 27 października 2019 r.

Polecamy: Najważniejsze zmiany w prawie pracy planowane w 2019 r. V edycja „Maraton prawa pracy” – Sprawdź program webinarium >>

Praca w noc zmiany czasu a liczba przepracowanych godzin

Praca w noc z 30 na 31 marca 2019 r. wiąże się z przepracowaniem mniejszej liczby godzin. Jeśli pracownik normalnie wykonuje pracę od 22:00 do 6:00, tej nocy będzie w pracy nie 8, lecz 7 godzin. Za ile godzin należy wypłacić mu wynagrodzenie? Czy dodatek za pracę w nocy nalicza się od 8 czy od 7 godzin?

Zgodnie z art. 80 Kodeksu pracy pracownikowi należy się wynagrodzenie za czas przepracowany: „Wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną. Za czas niewykonywania pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dopuszcza się jednak możliwość zapłaty za czas niewykonywania pracy, jeśli przepisy prawa pracy tak stanowią. Brak jest jednak regulacji stanowiącej o należnym wynagrodzeniu za godzinę niewykonywania pracy wynikającą ze zmiany czasu z zimowego na letni. Mimo wszystko, uważa się, że brak wynagrodzenia za ten czas byłby dla pracownika krzywdzący. Nieprzepracowanie odcinka czasu od godziny 2:00 do godziny 3:00 nie odbywa się z winy pracownika.

Wynagrodzenie za 8 godzin pracy

W marcu 2019 r. pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy powinien przepracować 168 godzin. Jednak ze względu na zmianę czasu osoby wykonujące pracę w nocy z 30 na 31 marca przepracują w rzeczywistości 167 godzin. Pracodawca wypłaca wynagrodzenie zgodne z przewidzianym wymiarem czasu pracy, czyli za 168 godzin. Oznacza to, że wynagrodzenie za pracę w noc zmiany czasu należy się za 8 godzin pracy.

Polecamy artykuł: Wymiar czasu pracy 2019

Dodatek za pracę w nocy

Nie ma wątpliwości, że w omawianym przypadku za nieprzepracowaną godzinę pracownikowi nie należy się dodatkowe wynagrodzenie za pracę w nocy. Pracodawca powinien wypłacić dodatek za prace w nocy jedynie za 7 godzin pracy.

Stawka godzinowa

Pracę w nocy zmiany czasu z zimowego na letni mogą wykonywać również pracownicy wynagradzani stawką godzinową. Jak należy postąpić w tej sytuacji? Nie ma jednolitej doktryny co do wynagradzania takich pracowników. Część ekspertów uważa, że pracodawca za nieprzepracowaną godzinę powinien wypłacić wynagrodzenie przestojowe. Zdaniem innych należy wypłacić normalne wynagrodzenie. W następstwie braku jednoznacznych uregulowań prawnych wybór rodzaju wynagrodzenia leży po stronie pracodawcy.

Zaplanowanie dodatkowej godziny pracy

Nie ma przeszkód prawnych do ustalenia przez pracodawcę dodatkowej godziny pracy w okresie rozliczeniowym, w którym dochodzi do zmiany czasu zimowego na letni. Wówczas dojdzie do wyrównania wymiaru czasu pracy przewidzianego na marzec 2019 z rzeczywista liczbą przepracowanych godzin. Pracodawca musi jednak pamiętać, aby w podstawowym systemie czasu pracy nie naruszyć dobowej normy.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 grudnia 2003 r. o czasie urzędowym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej (Dziennik Ustaw rok 2004 nr 16 poz. 144)

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie wprowadzenia i odwołania czasu letniego środkowoeuropejskiego w latach 2017–2021 (Dziennik Ustaw rok 2016 poz. 1833)

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 917)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Praktyka i procedury dojścia do zawodu adwokata i radcy prawnego bez ukończonej aplikacji budzą poważne zastrzeżenia. Pojawiają się zarzuty dyskryminacji kandydatów przez samorządy prawnicze

Otwarcie zawodów adwokata i radcy prawnego nadal wzbudza szereg zarzutów - w szczególności co do dyskryminacji w praktyce kandydatów bez aplikacji prawniczych. Wydawać by się mogło, że dyskusje o deregulacji zawodów prawniczych to zamierzchła przeszłość. Nic bardziej mylnego, co zaskakujące, gdyż aktualnie obowiązuje szereg przepisów gwarantujących wolność wykonywania zawodu, zarówno krajowych, jak i unijnych, a samorządy prawnicze nie mogą naruszać wolności wykonywania zawodu ani ograniczać wolności podejmowania działalności gospodarczej. Praktyka oraz ustawy regulujące organizację samorządów zawodowych adwokatów oraz radców prawnych w zakresie otwarcia zawodów jest szeroko na forach internetowych oraz wśród prawników krytykowana, oraz nadal jest przedmiotem wielu postępowań sądowych i w nich podnoszonych zarzutów dyskryminacji oraz niedozwolonych reglamentacji dostępu do zawodu adwokata lub radcy prawnego przez samorządy w zakresie dostępu do zawodów prawniczych osób na podstawie doświadczenia zawodowego.

Rewolucja w Kodeksie pracy. Pracownicy zyskają nowe prawo do wypłat. Rząd zmienia zasady od 2026

Nowelizacja Kodeksu pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przyniesie jedną z największych zmian w ostatnich latach. Pracownicy otrzymają ekwiwalent za niewykorzystany urlop najpóźniej 10 dni po rozwiązaniu umowy, a pracodawców czekają nowe obowiązki konsultacyjne. To jednak tylko część pakietu zmian w prawie pracy, które wejdą w życie w 2026 roku.

ZUS: w I kwartale 2026 r. automatycznie przeliczymy emerytury i renty rodzinne przyznane w latach 2009–2019 w czerwcu (tzw. emerytury czerwcowe)

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku, przeliczy wysokość emerytur przyznanych lub przeliczonych w czerwcu w latach 2009–2019 (tzw. emerytury czerwcowe). Nowe przepisy obejmą również renty rodzinne po osobach, które miały takie świadczenia.

Nowy obowiązek dla osób korzystających z L4. Na szali wstrzymanie świadczenia

Już niedługo zmienią się zasady korzystania ze zwolnień lekarskich. Choć pojawi się wiele ułatwień, jak choćby możliwość pracy w czasie zwolnienia w określonych przypadkach, to jednocześnie na ubezpieczonych zostaną nałożone nowe obowiązki. Na szali będzie wstrzymanie świadczenia.

REKLAMA

Wszystkie kraje UE będą musiały wprowadzić rejestr psów i kotów oraz obowiązek ich czipowania. To pierwsze w historii takie przepisy

Nowe unijne przepisy dotyczące psów i kotów zmienią obowiązki właścicieli oraz zasady funkcjonowania hodowli w całej UE. Po raz pierwszy w historii powstaną jednolite regulacje obejmujące czipowanie, rejestrację oraz standardy opieki nad zwierzętami. Celem jest walka z nielegalnymi hodowlami i poprawa dobrostanu milionów czworonogów w UE.

Sejm online: Budżet na 2026 r. [Transmisja z 3 grudnia 2025 r.]

3 grudnia 2025 r. Sejm proceduje projekt budżetu na 2026 r. Infor.pl zaprasza na transmisję online (od godz. 10.00).

Karpiowe 2025. Sprawdź, gdzie urzędnicy dostaną nawet 1450 zł!

Pracownicy samorządowi w Polsce mogą liczyć na bardzo zróżnicowane świadczenia świąteczne z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). W 2025 roku kwoty „karpiowego” wahają się od zaledwie 90 zł do nawet 1450 zł. Najwyższe dopłaty wypłaci Poznań, ale w kilku dużych miastach – w tym w Krakowie i Lublinie – świątecznych dodatków dla urzędników nie będzie wcale.

Ustawa łańcuchowa zawetowana przez Prezydenta Nawrockiego. Dlaczego?

Ustawa łańcuchowa wprowadzająca zakaz trzymania psów na uwięzi została zawetowana przez Prezydenta Karola Nawrockiego. Dlaczego? Ma zaproponować własny projekt ustawy.

REKLAMA

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Jest już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Zniżki dla seniorów. Jak można zaoszczędzić na świątecznych zakupach?

Czas przedświątecznych zakupów nie zawsze jest powodem do radości u wielu osób starszych. Gdzie szukać oszczędności? Czy Karta Dużej Rodziny przyda się seniorowi? O jakich jeszcze dokumentach warto pamiętać? Prezentujemy kilka przydatnych przykładów.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA