REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ścieżki awansów – oczekiwania młodego i starszego pokolenia pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Iwona Chudzik
menedżer centralnego działu rozliczeń
Ścieżki awansu traktuje się jako jedno z narzędzi pozwalających na efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie./Fot. Shutterstock
Ścieżki awansu traktuje się jako jedno z narzędzi pozwalających na efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie./Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dynamizm zmian na rynku pracy może niejednego pracodawcę przyprawić o zawrót głowy. Koniecznością jest stałe dostosowywanie się do dokonujących się przeobrażeń, także pod względem zarządzania zasobami ludzkimi. Jednym z narządzi, które ciągle ewoluuje, są ścieżki awansów. Odgrywają one ważną rolę motywacyjną i pozwalają rozwijać się przedsiębiorstwu w określonym kierunku. Jak zaplanować ścieżki awansów, mając na uwadze różne oczekiwania pracowników?

Dlaczego warto zapewnić pracownikom możliwość awansu?

Ścieżki awansu traktuje się jako jedno z narzędzi pozwalających na efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Dzięki nim możliwe jest zaplanowanie rozwoju personelu zgodnie z celami firmy. Awansując, pracownik nie tylko podnosi swoje kwalifikacje i rozwija kompetencje, ale również zyskuje poczucie wpływu na firmę i osiąga większą satysfakcję z pracy. Przekłada się to na wzrost jego zaangażowania w wykonywane obowiązki i większą lojalność wobec pracodawcy.

REKLAMA

Sprzyja to również rozwojowi organizacji poprzez optymalne wykorzystanie potencjału personelu oraz ogranicza rotację wśród pracowników, zmniejszając tym samym koszty rekrutacji. Ponadto zapewnia lepszą komunikację w firmie i gwarantuje wzrost poczucia sprawiedliwości organizacyjnej.

Polecamy: RODO 2019. Plusy i minusy zmian od 4 maja

Młode pokolenie vs starsze pokolenie – oczekiwania względem pracodawcy

Osiągnięcie powyższych rezultatów będzie możliwe, pod warunkiem że pracodawca określi jasne kryteria awansu. Te zaś należy dostosować nie tylko do wizji rozwoju przedsiębiorstwa i przyszłego zapotrzebowania kadrowego, ale i aspiracji oraz oczekiwań samego pracownika. Te z kolei mogą być różne w zależności od wieku i stażu pracy zatrudnionego. Czego oczekuje od pracodawcy młodszy pokoleniowo personel, a czego starszy? Czym charakteryzują się pracownicy należący do tych grup?

Niecierpliwość. To jedna z tych cech, które można przypisać młodemu pokoleniu pracowników. Grupa ta oczekuje szybkiego awansu. Tymczasem pojawia się w firmie bez jakiegokolwiek doświadczenia lub z krótkim stażem pracy. Młodzi pracownicy są pewni siebie, w związku z czym mają wysokie oczekiwania i często aplikują na stanowiska specjalistów, pomimo że nie są do nich kompetencyjnie przygotowani. Są energiczni i żądni zmian. Nie dla nich długoterminowe kontrakty. Najczęściej już po kilku miesiącach pracy rozglądają się za czymś nowym. Lojalność wobec pracodawcy ma dla nich charakter warunkowy – jeśli zapewni im się odpowiednie środowisko, będą oddanymi pracownikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwym atutem młodych pracowników jest to, że chłoną wiedzę jak gąbka. Szybko się uczą i rozwijają. Naturalne jest więc to, że z czasem zwiększa się zakres ich obowiązków. Jeżeli nie idzie to w parze ze wzrostem zarobków, są rozczarowani i skłonni zmienić pracę, jeśli nie otrzymają adekwatnego wynagrodzenia.

Problem stanowi również podejście młodego pokolenia do pracy i jej owoców. Młodzi ludzie są najczęściej idealistami i zależy im na jak najszybszym osiągnięciu wyników. Jeśli te nie pojawiają się natychmiast, przedstawiciele młodego pokolenia wypalają się, a praca zaczyna ich nudzić. Nieustannie więc potrzebują zachęt i motywacji, żeby pozostać w firmie.

Młodemu pokoleniu zależy na możliwości kształtowania swojej kariery zgodnie z własnymi aspiracjami, a te nie zawsze idą w parze z oczekiwaniami pracodawcy. Jaki stosunek mają wobec tego młodzi? Prędzej są w stanie zrezygnować z zatrudnienia niż dostosować się do stanowiska, które zostało im narzucone i nie odpowiada ich aspiracjom. Dlatego też w ich przypadku tradycyjne przesunięcia pionowe nie do końca się sprawdzają. Dobrze uzupełnić je również o przesunięcia poziome, stopniowo zwiększając nie tyle zakres obowiązków, co ich rangę, tak by młody pracownik miał poczucie rosnącej odpowiedzialności.

Młodemu pokoleniu trudniej zachować dobrą kondycję psychiczną. Szybkie tempo życia i ustawiczne próby pogodzenia życia prywatnego z zawodowym sprawiają, że młodzi pracownicy coraz częściej borykają się z problemami psychicznymi i korzystają ze wsparcia psychologów. Poszukują również bardziej elastycznych form zatrudnienia, które zapewniają work-life balance. Trudniej więc precyzyjnie określić ich ścieżki awansu.

Na tle młodszego pokolenia starsze prezentuje się zupełnie inaczej. Starszym pracownikom zależy przede wszystkim na stabilizacji i pewności zatrudnienia, w zamian za co oferują pracodawcy swą lojalność i pełne zaangażowanie. Są mniej elastyczni niż młodzi, jednak mają większe doświadczenie i lepiej radzą sobie w stresujących sytuacjach. Ponadto cenią sobie komfort psychiczny i najczęściej udaje im się pogodzić życie prywatne z zawodowym. Mają świadomość swoich zalet, dobrze wiedzą, w czym są dobrzy, co należy do ich obowiązków i czego mogą się spodziewać, a ich oczekiwania względem pracodawcy są bardziej sprecyzowane. Dzięki temu łatwiej im zarządzać swym rozwojem zawodowym.

Niestety wiele przedsiębiorstw nie ma wypracowanych ścieżek awansu dla starszego personelu, który jest oddany, pracowity i lojalny. Jest to o tyle groźne, że tkwienie na jednym stanowisku pracy przez wiele lat i wykonywanie podobnych czynności jest źródłem znużenia i frustracji. W dużej mierze przyczynia się również do wypalenia zawodowego, z którym coraz częściej borykają się przedstawiciele starszego pokolenia i które jest potęgowane wyobcowaniem informacyjnym i technologicznym. Starszym pracownikom trudniej bowiem odnaleźć się w dobie Internetu.

A jak wygląda to z perspektywy pracodawcy? Które pokolenie jest bardziej preferowane?

Z punktu widzenia pracodawcy

Generalnie pracodawcy preferują stabilnych i lojalnych pracowników, którzy chcą związać się z firmą na lata. Dzięki temu mogą pokierować rozwojem personelu w sposób, który najbardziej odpowiada celom organizacji. Pracodawcy chętnie zatrudniają również osoby, które są zmotywowane i nie potrzebują zbyt wielu zachęt, by w pełni zaangażować się w wykonywaną pracę.

Przy wyborze pracowników przedsiębiorcy zwracają również uwagę na umiejętność pracy w zespole oraz łatwość nawiązywania kontaktów, czyli tzw. kompetencje miękkie. Istotne jest dla nich także to, aby zatrudniony potrafił wykorzystać swoją wiedzę w praktyce, a także był w stanie samodzielnie rozwiązać problemy, które mogą się pojawić na danym stanowisku.

Stworzenie w przedsiębiorstwie środowiska zapewniającego pracownikom realizację własnych ambicji to coraz trudniejsze zadanie. Projektując ścieżki awansu, należy bowiem uwzględnić odmienne pokoleniowo oczekiwania pracowników.

Polecamy serwis: Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilotaż skróconego czasu pracy - nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września. Kto może wziąć udział i co wynika z regulaminu? 50 mln złotych dla pracodawców

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało w komunikacie, że od 14 sierpnia 2025 r. do 15 września 2025 r. pracodawcy z całej Polski – zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego – mogą składać wnioski do pilotażu skróconego czasu pracy. To pierwszy tego typu program w tej części Europy. Autorem pilotażu jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Na testowanie nowych modeli organizacji pracy w latach 2025-2027 trafi 50 mln zł. Lista projektów rekomendowanych do realizacji zostanie opublikowana nie później niż 15 października 2025 r.

EMFA już obowiązuje. Czego dotyczy Akt o wolności mediów?

EMFA czyli Akt o wolności mediów wszedł w życie 8 sierpnia 2025 roku. Zwiększa ochronę mediów, dziennikarzy i ich źródeł, zapewnia przejrzystość w zakresie własności mediów i przydziału reklamy państwowej, wzmacnia niezależność mediów publicznych.

Wyrok NSA daje ważny sygnał dla całego sektora opieki nad seniorami. Konieczne jest zezwolenie inaczej kara, nawet 30 000 zł

Sprawa dotyczyła spółki, która stworzyła "innowacyjny model świadczenia usług opiekuńczych dla seniorów". Firma, prowadząca już wcześniej dom opieki (za uprzednim uzyskaniem zezwolenia), tym razem uruchomiła kolejny obiekt, w którym rezydowało 25 osób w wieku 75-101 lat - bez owej decyzji wojewody. Seniorzy, będący tam najemcami mieszkań, mieli formalnie korzystać z opieki w "miejscu swojego zamieszkania", a nie w placówce. Co na to Wojewódzki i Naczelny Sąd Administracyjny?

Odholowanie pojazdu w 2026 roku. Nowe stawki i zasady, które mogą słono kosztować

Kilka tysięcy złotych za chwilę nieuwagi, kolejne setki za każdy dzień zwłoki? Takie przepisy od 2026 roku szykują dla kierowców urzędnicy. Od 1 stycznia zmienią się stawki za odholowanie pojazdów i ich przechowywanie na parkingach strzeżonych. Nowe kwoty mogą zaboleć i to nie tylko właścicieli samochodów osobowych. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz stracić auto z oczu i zapłacić fortunę.

REKLAMA

Ceny w sklepach wciąż są wyższe niż ogólny poziom inflacji. Najnowsze dane z rynku nie pozostawiają żadnych złudzeń

Analiza ponad 91 tys. cen detalicznych wykazała, że w lipcu codzienne zakupy zdrożały średnio o 5,7% rdr. To identyczny wynik jak w maju i minimalnie niższy niż w czerwcu. Poprzednio aż 3 kategorie z 17 analizowanych były na minusie. A ostatnio wróciła sytuacja z początku roku, gdy tylko jeden segment zaliczył spadek rdr. Warzywa potaniały o 1,7% rdr. Z kolei najbardziej podrożały art. tłuszczowe, bo o 14,2% rdr. W TOP5 drożyzny widać też używki ze średnim wzrostem rdr. na poziome 10,3%, owoce – 9,1%, środki higieny osobistej – 8,2%, a także chemię gospodarczą – 7,9%. Natomiast ceny samej żywności rok do roku poszły w górę o 4,9%.

14. emerytura z KRUS w 2025 r. - ile (netto-brutto), dla kogo, kiedy wypłata?

We wrześniu 2025 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wypłaci 14 emeryturę; większość uprawnionych otrzyma ok. 1880 zł brutto - to kwota równa najniższej emeryturze - poinformowała KRUS w dniu 12 sierpnia 2025 r. Gdy comiesięczne świadczenie danego seniora przekracza 2900 zł brutto - będzie miał zmniejszoną czternastą emeryturę.

Booking.com wprowadzi zmiany wymuszone przez UOKiK. Więcej informacji i rekompensaty dla użytkowników. Jak złożyć reklamację?

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał platformę Booking.com do właściwego informowania o tym, czy wynajmujący nocleg to przedsiębiorca, czy osoba prywatna - przekazał Urząd 12 sierpnia 2025 r. Spółka ma wprowadzić zmiany i przyznać rekompensaty użytkownikom, którzy złożą reklamację w związku z brakiem informacji.

Świadczenie wspierające 2025 – w tych miastach czeka się nawet 15 miesięcy. Gdzie najdłużej?

Złożyłeś wniosek o świadczenie wspierające? Lepiej uzbrój się w cierpliwość. W niektórych miastach na decyzję czeka się nawet rok, a czasem i dłużej. W Olsztynie rekordziści słyszą o terminach przekraczających 15 miesięcy. W woj. śląskim do końca 2024 r. rozpatrzono zaledwie 16,4% wniosków. Dla części osób ten czas okazał się zbyt długi… i nie doczekali pomocy, która miała dać im samodzielność.

REKLAMA

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r. Chodzi o program Aktywny Maluch. Ten program to realna szansa na zwiększenie dostępności opieki nad najmłodszymi i wsparcie rodziców w powrocie na rynek pracy. Uzupełniający nabór stanowi kolejny krok w stronę nowoczesnej i przyjaznej polityki rodzinnej. Poniżej informacja kto i w jakim zakresie może aplikować w terminie do 5 września 2025 r.

Cóż szkodzi… rozkręcić aferę KPO! Czy można mówić o wyłudzeniu pieniędzy?

Zaczęło się od mapy projektów z branży HoReCa, które dostały dofinansowanie z KPO. Mapę opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czyli PARP jako wyraz jawności i transparentności w przyznawaniu pieniędzy z KPO. Miał być to dowód, że jako instytucja zaufania publicznego nie ukrywają nic, nie rozdają pieniędzy pod stołem, ale jawnie pokazują kto, ile i na co dostał środków publicznych.
No i zaczęło się! Najpierw jachty, potem ekspresy do kawy, solaria, kasa dla rodzin polityków a na koniec klub swingersów. Zanim szczegółowo o poszczególnych zarzutach i projektach, wyjaśnijmy w sposób ogólny o co chodzi z KPO, co finansuje ten program i jak następuje dystrybucja tych środków.

REKLAMA