REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dni wolne na opiekę nad dzieckiem 2020 - wniosek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wniosek o udzielenie zwolnienia na opiekę nad dzieckiem do 14 roku życia - wzór. Opieka nad zdrowym dzieckiem w 2020 r. 2 dni lub 16 godzin.
Wniosek o udzielenie zwolnienia na opiekę nad dzieckiem do 14 roku życia - wzór. Opieka nad zdrowym dzieckiem w 2020 r. 2 dni lub 16 godzin.

REKLAMA

REKLAMA

Dni wolne na opiekę nad dzieckiem zdrowym udzielane są na wniosek pracownika. Za ten czas pracownik otrzymuje wynagrodzenie. Ile dni przysługuje w 2020 r.? Czy można wykorzystać je w godzinach?

Dni wolne na opiekę nad dzieckiem w 2020 r.

Dni wolne z tytułu sprawowania opieki nad dzieckiem zdrowym przysługują w dniach albo godzinach. Pracownik może wykorzystać 2 dni lub 16 godzin w ciągu roku kalendarzowego. Niewykorzystane dni wolne na opiekę przepadają wraz z końcem roku. Wymiar ten nie zwiększa się w przypadku posiadania większej liczby dzieci. Zawsze będą to 2 dni albo 16 godzin, nawet jeśli rodzic ma na wychowaniu dwójkę lub większą liczbę dzieci. Co istotne, uprawnienie to przysługuje wyłącznie jednemu z zatrudnionych rodziców (art. 1891 Kodeksu pracy). Jeśli matka dziecka skorzysta z tego prawa, ojciec nie będzie mógł już wnioskować o dni na opiekę nad dzieckiem w tym roku kalendarzowym.

REKLAMA

Polecamy: Świadczenia dla pracujących rodziców. Urlopy, zasiłki, ochrona

Wynagrodzenie za czas opieki nad dzieckiem

Za czas 2 dni wolnych na opiekę nad zdrowym dzieckiem przyznawanych na podstawie art. 188 Kodeksu pracy pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Oblicza się je jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy. Od tej sytuacji należy odróżnić przypadek choroby dziecka, kiedy pracownik otrzymuje zwolnienie lekarskie na dziecko i konieczna jest osobista opieka rodzica nad dzieckiem. ZUS przyznaje wówczas zasiłek opiekuńczy. Należy w tym celu złożyć do kadr druk Z-15A. Jest to wniosek o zasiłek opiekuńczy z powodu sprawowania opieki nad chorym dzieckiem. Należy jednak podkreślić, że nie jest to sytuacja omawiana w tym artykule. Za czas 2 dni bądź 16 godzin przyznawanych pracownikowi z art. 188 Kodeksu pracy otrzymuje się wynagrodzenie od pracodawcy obliczane jak za urlop wypoczynkowy.

Wniosek o dni wolne na opiekę nad dzieckiem

Jak już zostało wspomniane, aby uzyskać wolne na opiekę nad dzieckiem, konieczne jest złożenie stosownego wniosku. Podstawą prawną jest art. 188 § 1 Kodeksu pracy, zgodnie z którym: „Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy w wymiarze 16 godzin albo 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.”

POBIERZ WZÓR WNIOSKU O DNI WOLNE NA OPIEKĘ NAD DZIECKIEM >>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o udzielenie zwolnienia na opiekę nad dzieckiem do 14 roku życia - wzór.

Decydując się na opcję dniową, pracownik ma dwa warianty:

  • jeden wniosek o 2 dni wolnego
  • dwa wnioski o 1 dzień wolnego.

Opcja godzinowa została wprowadzona 2 stycznia 2016 r. Daje ona więcej możliwości.

Jak podejmuje się decyzję o sposobie korzystania z wolnego na opiekę na dziecko?

Składając pierwszy w danym roku kalendarzowym wniosek o dni wolne na opiekę, podejmuje się decyzję, czy będą one wykorzystywane w dniach czy w godzinach. Jeśli pierwszy wniosek w 2020 r. zawiera prośbę o 1 dzień, pozostanie do wykorzystania kolejny 1 dzień. Natomiast wnioskowanie po raz pierwszy w roku o kilka godzin wolnego na opiekę nad zdrowym dzieckiem spowoduje konieczność wykorzystania pozostałego wymiaru również w godzinach. Warto zwrócić uwagę na to, że w niektórych sytuacjach korzystniej jest wnioskować o wolne w dniach. Czasami dzień pracy może zgodnie z rozkładem czasu pracy danego pracownika wynosić więcej niż 8 godzin, a co za tym idzie pracownik w konsekwencji wykorzysta więcej niż 16 godzin wolnego od pracy na opiekę.

Zgodnie z rozkładem czasu pracy pracownik pracuje w poniedziałek 8 godzin, a we wtorek 10 godzin i na te dwa dni wnioskuje o wolne z tytułu opieki nad 5-letnim dzieckiem. Pracownik de facto otrzyma 18 godzin wolnego.

Jednoczesna praca u dwóch pracodawców np. na pół etatu uprawnia do dni wolnych na dziecko w dwóch zakładach pracy.

Termin

Kolejnym warunkiem jest opieka nad dzieckiem, które pozostaje na wychowaniu u danego pracownika oraz ma maksymalnie 14 lat. Datą końcową skorzystania z wolnego na zdrowe dziecko jest data 14. urodzin dziecka. Jeśli więc w danym roku kalendarzowym dziecko kończy 14 lat, pełny wymiar przysługującego uprawnienia można wykorzystać tylko do dnia narodzin dziecka.

Praca na niepełnym etacie

Osoby pracujące na niepełnym etacie również mają prawo do dni wolnych na opiekę nad dzieckiem, jednak jeśli chodzi o wymiar godzinowy przewidziany w Kodeksie pracy należy pomniejszyć go wprost proporcjonalnie do konkretnego wymiaru czasu pracy. Dla przykładu praca na pół etatu uprawnia do 2 dni wolnego bądź 8 godzin, a praca na 2/4 etatu daje prawo do 12 godzin wolnego na dziecko (16 x ¾= 12). Jeśli w wyniku równania otrzymuje się niepełną godzinę, należy zaokrąglić ją w górę do pełnej liczby (np. 2/5 etatu daje wynik 6,4, co umożliwia pracownikowi po zaokrągleniu skorzystanie z 7 godzin wolnego na dziecko).

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1040)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

REKLAMA

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

Bon leczniczy zamiast 13. i 14. emerytury: czy to koniec z dodatkowymi pieniędzmi? Nowy pomysł na wsparcie seniorów

Nie da się ukryć, że seniorzy przyzwyczaili się już do otrzymywania dodatkowego wsparcia finansowego w postaci 13. i 14. emerytury. Świadczenia te okazały się wręcz stałym elementem polityki senioralnej, w ramach szeroko rozbudowanej polityki społecznej w Polsce. Dla wielu seniorów rzeczywiście jest to realne wsparcie finansowe, które pomaga niekiedy związać koniec z końcem. Odebranie tych kilku tysięcy to byłby cios dla tych osób. Jednak coraz częściej pojawiają się głosy, że jednorazowe dodatki nie rozwiązują systemowych problemów osób starszych – zwłaszcza w obszarze zdrowia. Czy zamiast gotówki lepszym rozwiązaniem byłby zatem bon leczniczy? Przyjrzyjmy się tej propozycji i ocenimy jej skutki.

Duże pieniądze na modernizację budynku i kanalizację: rusza nowy program

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków w nowym programie – do rozdysponowania dla beneficjentów jest aż 1,3 mld zł. Program będzie dostępny wyłącznie w czterech województwach.

Renta wdowia od 1 lipca 2025 – ZUS gotowy do wypłat. Sprawdź, czy masz prawo do świadczenia

Od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłatę renty wdowiej. Dotychczas do ZUS wpłynęło prawie milion wniosków. Łącznie, do wszystkich uprawnionych instytucji wpłynęło ponad 1 mln 64 tys. 414 wniosków o rentę wdowią. Sprawdź, komu przysługuje świadczenie, jakie są warunki i jak wygląda procedura.

REKLAMA

WSA: Nowa klasyfikacja chorób dla spraw w MOPS jeszcze nie obowiązuje. A urzędnicy ją stosują

Sądy pilnują, aby MOPS i SKO nie powoływały się na IDC-11. Ta klasyfikacja chorób jeszcze nie obowiązuje. Trwają prace nad jej wdrożeniem. Mówi się o 2026 r.

WSA: urzędnicy w MOPS nie mogą polemizować z zaświadczeniem od lekarza. Nie mogą podważać stopnia lekkiego, umiarkowanego i znacznego [orzeczenie o niepełnosprawności]

To duży problem w praktyce korzystania z usług i świadczeń z MOPS. Urzędnicy samowolnie kwestionują treść nie tylko orzeczenia o niepełnosprawności, ale także zaświadczenia lekarskie. Ten sam zarzut dotyczy także SKO kontrolujących decyzje MOPS.

REKLAMA