REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga: od 28 czerwca zmiany w: bankomatach, terminalach płatniczych, wpłatomatach, automatach biletowych

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
niepełnosprawni, akt, bankomaty
Uwaga: od 28 czerwca zmiany w: bankomatach, terminalach płatniczych, wpłatomatach, automatach biletowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 28 czerwca 2025 r. czekają nas kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. Taki cel stawia przed państwami członkowskimi Europejski Akt o Dostępności oraz polska ustawa, ale jak to zrobić i co się zmieni?

rozwiń >

Uwaga: od 28 czerwca zmiany w: bankomatach, terminalach płatniczych, wpłatomatach, automatach biletowych itd.

Aż 1 na 4 dorosłe osoby w UE doświadcza niepełnosprawności. Szacuje się, że w Polsce to aż 7 mln osób. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy z tej skali, bo większość niepełnosprawności jest dla nas niewidoczna. Równocześnie nasze społeczeństwo coraz szybciej się starzeje. Dziś seniorem jest co czwarty Polak, a w 2050 r. będzie już co trzeci. Dzięki ustawie firmy będą musiały dostosować swoje produkty i usługi do potrzeb wszystkich klientów. W tym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Te grupy zyskają lepsze warunki, by w pełni korzystać z życia.

REKLAMA

REKLAMA

Absolutnie nowe udogodnienia dla niepełnosprawnych: przepisy ustawy wchodzą w życie 28 czerwca 2025 r.

Jak podkreśla rząd: dotąd prawne obowiązki zapewnienia dostępności miały przede wszystkim podmioty administracji publicznej. Teraz prawo do dostępności uzyska niezbędny biznesowy wymiar, a tym samym dostępność stanie się standardem również w firmach oraz oferowanych przez nie produktach i usługach. Otwierając się na dostępność, firmy otworzą się na ogromny, dotąd często niezauważany rynek konsumentów: osób z niepełnosprawnościami, ich przyjaciół i rodzin, seniorów i tych wszystkich klientów, którzy szukają wygody, intuicyjności.

Kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. Już od czerwca 2025 r. ułatwienia dla niepełnosprawnych!

Przedsiębiorców czekają ważne zmiany i już w czerwcu 2025 r. będą musiały być wdrożone nowe przepisy i nowe zasady funkcjonowania w wielu usługach. Zmiany są oczywiście na korzyść konsumentów, w tym też na np. rzecz osób z niepełnosprawnościami. Na mocy nowej ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (tzw. Polski Akt o Dostępności) będą musiały być dostosowane usługi użyteczności publicznej. Ustawa ma obowiązywać od 28 czerwca 2025 r. i ma dotyczyć dostosowania wybranych produktów i usług do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nowe wymogi oznaczają przede wszystkim konieczność dostosowania np. bankomatów i terminali płatniczych, biletomatów czy stron oraz sklepów internetowych.

Ważne

Ta ww. ustawa jest wdrażana do polskiego prawa na skutek unijnej dyrektywy w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, tzw. Europejski Akt o Dostępności (EAA).

European Accessibility Act (Dyrektywa 2019/882)

European Accessibility Act (Dyrektywa 2019/882) to akt prawny, który ma zagwarantować, że określone produkty i usługi (w tym strony internetowe i aplikacje mobilne) będą dostępne dla jak najszerszego grona odbiorców – również tych z ograniczeniami sensorycznymi, ruchowymi czy poznawczymi.

REKLAMA

Wiele produktów i usług, których używamy na co dzień, stanie się bardziej przyjaznych, wygodnych i prostych w obsłudze

Rząd informuje: To początek kolejnego etapu budowania dostępnego, niewykluczającego nikogo społeczeństwa: 28 czerwca 2025 r. od tej daty przedsiębiorcy będą musieli wprowadzać na rynek produkty i oferować oraz świadczyć usługi, które spełniają wymagania dostępności. Dzięki temu wiele produktów i usług, których używamy na co dzień, stanie się bardziej przyjaznych, wygodnych i prostych w obsłudze. Dla wszystkich, bez względu na wiek, stopień sprawności, czy trwałe lub czasowe ograniczenia. Kogo dotyczy Polski Akt o Dostępności? Nowe obowiązki będą dotyczyły podmiotów gospodarczych, które oferują produkty lub usługi wymienione w ustawie. Chodzi o przedsiębiorców w całym łańcuchu dostaw:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • producentów,
  • upoważnionych przedstawicieli,
  • importerów (też tych, którzy sprowadzają produkty spoza UE!)
  • dystrybutorów.

Ustawą objęci są też usługodawcy (z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw świadczących usługi).

Jakie produkty będą musiały spełniać wymagania dostępności?

Między innymi takie produkty będą musiały spełnić wymagania dostępności:

  1. samoobsługowe terminale wolnostojące (np. bankomaty, wpłatomaty, automaty biletowe, urządzenia do odprawy na lotnisku, interaktywne terminale informacyjne),
  2. sprzęt komputerowy i systemy operacyjne (np. osobiste komputery stacjonarne, laptopy, smartfony, tablety),
  3. terminale płatnicze (np. terminale w sklepach),
  4. urządzenia do świadczenia usług telekomunikacyjnych (np. routery, modemy),
  5. urządzenia dostępu do audiowizualnych usług medialnych (np. piloty, urządzenia typu set-top box, odtwarzacze multimedialne),
  6. czytniki książek elektronicznych.

Jakie usługi będą musiały spełniać wymagania dostępności?

Między innymi takie usługi będą musiały spełnić wymagania dostępności:

  • usługi dostępu do audiowizualnych usług medialnych (np. służące obsłudze platform VOD, telewizji hybrydowej),
  • usługi łączności elektronicznej (telefonicznej, internetowej, w tym łączność alarmowa),
  • usługi cyfrowe w transporcie pasażerskim (np. usługi informacyjne, bilety elektroniczne),
  • usługi bankowości detalicznej, w tym punkty informacji („helpdeski”),
  • sklepy internetowe (sprzedaż w Internecie wszelkich produktów i usług),
  • rozpowszechnianie (czyli tworzenie, oferowanie, sprzedaż) książek elektronicznych.

Przykładowo EAA nakłada obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej dajmy na to sklepu internetowego, w takim zakresie:

  • Możliwość obsługi strony bez użycia myszy – np. przez klawiaturę czy urządzenia wspomagające.
  • Możliwość złożenia zamówienia przez osobę z niepełnosprawnością bez konieczności pomocy osób trzecich.
  • Teksty alternatywne dla zdjęć (tzw. alt text) i dostępne formaty dokumentów.
  • Przystępny język i czytelna nawigacja.
  • Zgodność z międzynarodowym standardem WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines).
  • Spójne i zrozumiałe komunikaty o błędach (np. w formularzach).

Jak zapewnić dostępność produktu? Czym jest dostępny produkt?

Dostępny produkt to taki o którym informacja, czyli instrukcje, etykiety, ostrzeżenia, jest dostępna który spełnia wymogi dostępności. Informacje o produkcie, instrukcje, etykiety, ostrzeżenia spełnią wymogi dostępności, jeśli będą:

  • udostępniane za pomocą różnych kanałów sensorycznych (tak aby mogły być odbierane za pomocą zmysłu wzroku lub słuchu)
  • przedstawione w sposób zrozumiały i widoczny
  • przedstawione za pomocą odpowiedniej czcionki z wystarczającym kontrastem i odstępami między literami, wierszami i akapitami.

Produkt, w tym interfejs użytkownika, spełnia wymagania dostępności, jeżeli:

  • umożliwia komunikowanie się – zapewnia dostępność przez różne kanały sensoryczne i alternatywy dla elementów wizualnych, dźwiękowych, mowy i dotykowych
  • wykorzystuje mowę, ale oferuje alternatywy dla mowy i wprowadzania danych głosowych
  • wykorzystuje elementy wizualne, przy czym umożliwia poprawę widoczności, powiększanie obrazu, zwiększanie jasności i kontrastu oraz współpracę z narzędziami wspomagającymi
  • wykorzystuje kolor, ale zapewnia alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą kolorów
  • wykorzystuje sygnały dźwiękowe, ale oferuje alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą dźwięków
  • wykorzystuje elementy dźwiękowe, przy czym umożliwia kontrolę głośności i szybkości odtwarzania, redukcję zakłóceń i zapewnia wyrazistość dźwięku
  • wymaga ręcznej obsługi, ale zapewnia sterowanie sekwencyjne, alternatywy dla motoryki małej oraz rozróżnienie przełączników dotykiem.

Jak zapewnić dostępność usługi? Czym jest dostępna usługa?

Dostępna usługa to taka o której informacje są dostępne, która spełnia wskazane wymogi dostępności. Informacje o oferowanych usługach oraz produktach z nimi związanych spełnią wymogi dostępności, jeśli są udzielane:

  • w postaci papierowej lub elektronicznej z wykorzystaniem więcej niż jednego kanału sensorycznego, tak aby mogły zostać odebrane za pomocą zmysłu wzroku, czy słuchu)
  • w sposób jasny i zrozumiały
  • w formatach tekstowych wspierających alternatywną komunikację
  • z zastosowaniem odpowiednich rozmiarów i kroju czcionki, kontrastu oraz odstępów między literami i wierszami
  • z wykorzystaniem alternatywnych form prezentacji treści nietekstowych.

Usługa, w tym interfejs użytkownika, spełnia wymagania dostępności, jeżeli:

  • umożliwia komunikowanie się – zapewnia dostępność przez różne kanały sensoryczne i alternatywy dla elementów wizualnych, dźwiękowych, mowy i dotykowych
  • wykorzystuje mowę, ale oferuje alternatywy dla mowy i wprowadzania danych głosowych
  • wykorzystuje elementy wizualne, przy czym umożliwia poprawę widoczności, powiększanie obrazu, zwiększanie jasności i kontrastu oraz współpracę z narzędziami wspomagającymi
  • wykorzystuje kolor, ale zapewnia alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą kolorów
  • wykorzystuje sygnały dźwiękowe, ale oferuje alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą dźwięków
  • wykorzystuje elementy dźwiękowe, przy czym umożliwia kontrolę głośności i szybkości odtwarzania, redukcję zakłóceń i zapewnia wyrazistość dźwięku
  • wymaga ręcznej obsługi, ale zapewnia sterowanie sekwencyjne, alternatywy dla motoryki małej oraz rozróżnienie przełączników dotykiem.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

REKLAMA

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

REKLAMA

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA