REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga: od 28 czerwca zmiany w: bankomatach, terminalach płatniczych, wpłatomatach, automatach biletowych

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
niepełnosprawni, akt, bankomaty
Uwaga: od 28 czerwca zmiany w: bankomatach, terminalach płatniczych, wpłatomatach, automatach biletowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 28 czerwca 2025 r. czekają nas kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. Taki cel stawia przed państwami członkowskimi Europejski Akt o Dostępności oraz polska ustawa, ale jak to zrobić i co się zmieni?

rozwiń >

Uwaga: od 28 czerwca zmiany w: bankomatach, terminalach płatniczych, wpłatomatach, automatach biletowych itd.

Aż 1 na 4 dorosłe osoby w UE doświadcza niepełnosprawności. Szacuje się, że w Polsce to aż 7 mln osób. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy z tej skali, bo większość niepełnosprawności jest dla nas niewidoczna. Równocześnie nasze społeczeństwo coraz szybciej się starzeje. Dziś seniorem jest co czwarty Polak, a w 2050 r. będzie już co trzeci. Dzięki ustawie firmy będą musiały dostosować swoje produkty i usługi do potrzeb wszystkich klientów. W tym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Te grupy zyskają lepsze warunki, by w pełni korzystać z życia.

REKLAMA

REKLAMA

Absolutnie nowe udogodnienia dla niepełnosprawnych: przepisy ustawy wchodzą w życie 28 czerwca 2025 r.

Jak podkreśla rząd: dotąd prawne obowiązki zapewnienia dostępności miały przede wszystkim podmioty administracji publicznej. Teraz prawo do dostępności uzyska niezbędny biznesowy wymiar, a tym samym dostępność stanie się standardem również w firmach oraz oferowanych przez nie produktach i usługach. Otwierając się na dostępność, firmy otworzą się na ogromny, dotąd często niezauważany rynek konsumentów: osób z niepełnosprawnościami, ich przyjaciół i rodzin, seniorów i tych wszystkich klientów, którzy szukają wygody, intuicyjności.

Kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. Już od czerwca 2025 r. ułatwienia dla niepełnosprawnych!

Przedsiębiorców czekają ważne zmiany i już w czerwcu 2025 r. będą musiały być wdrożone nowe przepisy i nowe zasady funkcjonowania w wielu usługach. Zmiany są oczywiście na korzyść konsumentów, w tym też na np. rzecz osób z niepełnosprawnościami. Na mocy nowej ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (tzw. Polski Akt o Dostępności) będą musiały być dostosowane usługi użyteczności publicznej. Ustawa ma obowiązywać od 28 czerwca 2025 r. i ma dotyczyć dostosowania wybranych produktów i usług do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nowe wymogi oznaczają przede wszystkim konieczność dostosowania np. bankomatów i terminali płatniczych, biletomatów czy stron oraz sklepów internetowych.

Ważne

Ta ww. ustawa jest wdrażana do polskiego prawa na skutek unijnej dyrektywy w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, tzw. Europejski Akt o Dostępności (EAA).

European Accessibility Act (Dyrektywa 2019/882)

European Accessibility Act (Dyrektywa 2019/882) to akt prawny, który ma zagwarantować, że określone produkty i usługi (w tym strony internetowe i aplikacje mobilne) będą dostępne dla jak najszerszego grona odbiorców – również tych z ograniczeniami sensorycznymi, ruchowymi czy poznawczymi.

REKLAMA

Wiele produktów i usług, których używamy na co dzień, stanie się bardziej przyjaznych, wygodnych i prostych w obsłudze

Rząd informuje: To początek kolejnego etapu budowania dostępnego, niewykluczającego nikogo społeczeństwa: 28 czerwca 2025 r. od tej daty przedsiębiorcy będą musieli wprowadzać na rynek produkty i oferować oraz świadczyć usługi, które spełniają wymagania dostępności. Dzięki temu wiele produktów i usług, których używamy na co dzień, stanie się bardziej przyjaznych, wygodnych i prostych w obsłudze. Dla wszystkich, bez względu na wiek, stopień sprawności, czy trwałe lub czasowe ograniczenia. Kogo dotyczy Polski Akt o Dostępności? Nowe obowiązki będą dotyczyły podmiotów gospodarczych, które oferują produkty lub usługi wymienione w ustawie. Chodzi o przedsiębiorców w całym łańcuchu dostaw:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • producentów,
  • upoważnionych przedstawicieli,
  • importerów (też tych, którzy sprowadzają produkty spoza UE!)
  • dystrybutorów.

Ustawą objęci są też usługodawcy (z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw świadczących usługi).

Jakie produkty będą musiały spełniać wymagania dostępności?

Między innymi takie produkty będą musiały spełnić wymagania dostępności:

  1. samoobsługowe terminale wolnostojące (np. bankomaty, wpłatomaty, automaty biletowe, urządzenia do odprawy na lotnisku, interaktywne terminale informacyjne),
  2. sprzęt komputerowy i systemy operacyjne (np. osobiste komputery stacjonarne, laptopy, smartfony, tablety),
  3. terminale płatnicze (np. terminale w sklepach),
  4. urządzenia do świadczenia usług telekomunikacyjnych (np. routery, modemy),
  5. urządzenia dostępu do audiowizualnych usług medialnych (np. piloty, urządzenia typu set-top box, odtwarzacze multimedialne),
  6. czytniki książek elektronicznych.

Jakie usługi będą musiały spełniać wymagania dostępności?

Między innymi takie usługi będą musiały spełnić wymagania dostępności:

  • usługi dostępu do audiowizualnych usług medialnych (np. służące obsłudze platform VOD, telewizji hybrydowej),
  • usługi łączności elektronicznej (telefonicznej, internetowej, w tym łączność alarmowa),
  • usługi cyfrowe w transporcie pasażerskim (np. usługi informacyjne, bilety elektroniczne),
  • usługi bankowości detalicznej, w tym punkty informacji („helpdeski”),
  • sklepy internetowe (sprzedaż w Internecie wszelkich produktów i usług),
  • rozpowszechnianie (czyli tworzenie, oferowanie, sprzedaż) książek elektronicznych.

Przykładowo EAA nakłada obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej dajmy na to sklepu internetowego, w takim zakresie:

  • Możliwość obsługi strony bez użycia myszy – np. przez klawiaturę czy urządzenia wspomagające.
  • Możliwość złożenia zamówienia przez osobę z niepełnosprawnością bez konieczności pomocy osób trzecich.
  • Teksty alternatywne dla zdjęć (tzw. alt text) i dostępne formaty dokumentów.
  • Przystępny język i czytelna nawigacja.
  • Zgodność z międzynarodowym standardem WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines).
  • Spójne i zrozumiałe komunikaty o błędach (np. w formularzach).

Jak zapewnić dostępność produktu? Czym jest dostępny produkt?

Dostępny produkt to taki o którym informacja, czyli instrukcje, etykiety, ostrzeżenia, jest dostępna który spełnia wymogi dostępności. Informacje o produkcie, instrukcje, etykiety, ostrzeżenia spełnią wymogi dostępności, jeśli będą:

  • udostępniane za pomocą różnych kanałów sensorycznych (tak aby mogły być odbierane za pomocą zmysłu wzroku lub słuchu)
  • przedstawione w sposób zrozumiały i widoczny
  • przedstawione za pomocą odpowiedniej czcionki z wystarczającym kontrastem i odstępami między literami, wierszami i akapitami.

Produkt, w tym interfejs użytkownika, spełnia wymagania dostępności, jeżeli:

  • umożliwia komunikowanie się – zapewnia dostępność przez różne kanały sensoryczne i alternatywy dla elementów wizualnych, dźwiękowych, mowy i dotykowych
  • wykorzystuje mowę, ale oferuje alternatywy dla mowy i wprowadzania danych głosowych
  • wykorzystuje elementy wizualne, przy czym umożliwia poprawę widoczności, powiększanie obrazu, zwiększanie jasności i kontrastu oraz współpracę z narzędziami wspomagającymi
  • wykorzystuje kolor, ale zapewnia alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą kolorów
  • wykorzystuje sygnały dźwiękowe, ale oferuje alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą dźwięków
  • wykorzystuje elementy dźwiękowe, przy czym umożliwia kontrolę głośności i szybkości odtwarzania, redukcję zakłóceń i zapewnia wyrazistość dźwięku
  • wymaga ręcznej obsługi, ale zapewnia sterowanie sekwencyjne, alternatywy dla motoryki małej oraz rozróżnienie przełączników dotykiem.

Jak zapewnić dostępność usługi? Czym jest dostępna usługa?

Dostępna usługa to taka o której informacje są dostępne, która spełnia wskazane wymogi dostępności. Informacje o oferowanych usługach oraz produktach z nimi związanych spełnią wymogi dostępności, jeśli są udzielane:

  • w postaci papierowej lub elektronicznej z wykorzystaniem więcej niż jednego kanału sensorycznego, tak aby mogły zostać odebrane za pomocą zmysłu wzroku, czy słuchu)
  • w sposób jasny i zrozumiały
  • w formatach tekstowych wspierających alternatywną komunikację
  • z zastosowaniem odpowiednich rozmiarów i kroju czcionki, kontrastu oraz odstępów między literami i wierszami
  • z wykorzystaniem alternatywnych form prezentacji treści nietekstowych.

Usługa, w tym interfejs użytkownika, spełnia wymagania dostępności, jeżeli:

  • umożliwia komunikowanie się – zapewnia dostępność przez różne kanały sensoryczne i alternatywy dla elementów wizualnych, dźwiękowych, mowy i dotykowych
  • wykorzystuje mowę, ale oferuje alternatywy dla mowy i wprowadzania danych głosowych
  • wykorzystuje elementy wizualne, przy czym umożliwia poprawę widoczności, powiększanie obrazu, zwiększanie jasności i kontrastu oraz współpracę z narzędziami wspomagającymi
  • wykorzystuje kolor, ale zapewnia alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą kolorów
  • wykorzystuje sygnały dźwiękowe, ale oferuje alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą dźwięków
  • wykorzystuje elementy dźwiękowe, przy czym umożliwia kontrolę głośności i szybkości odtwarzania, redukcję zakłóceń i zapewnia wyrazistość dźwięku
  • wymaga ręcznej obsługi, ale zapewnia sterowanie sekwencyjne, alternatywy dla motoryki małej oraz rozróżnienie przełączników dotykiem.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Rewolucja w kalendarzu! Wigilia 2025 dniem wolnym od pracy, ale nie dla wszystkich. Kto musi pracować? Te osoby nie będą zadowolone...

24 grudnia 2025 roku zapisze się w historii polskiego prawa pracy jako data przełomowa. Po latach dyskusji, Wigilia Bożego Narodzenia oficjalnie dołącza do katalogu dni ustawowo wolnych od pracy. To ogromna ulga i prezent dla milionów Polaków. Jednak nie wszyscy będą mieli tego dnia wolne. Kto będzie musiał pracować?

Czy pracować zdalnie trzeba z domu? Czy pracodawca może się nie zgodzić na zmianę miejsca pracy zdalnej?

Czy pracę zdalną można wykonywać tylko z domu, czy pracodawca może zgodzić się na wykonywanie jej również w innym miejscu? Zasady tej formy współpracy wciąż budzą wątpliwości, a stosunki pracodawców i pracowników bywają na tej linii napięte.

Nadchodzą wielkie zmiany w pogrzebach i na cmentarzach. Takiej rewolucji w Polsce jeszcze nie było

Ludzkich prochów nie trzeba będzie przechowywać w urnie? Można je będzie rozsypać na przykład w przydomowym ogrodzie, lesie lub parku? Czy w Polsce nadchodzi prawdziwa rewolucja w pochówku? Senatorowie już rozpatrzyli petycję w tej sprawie. Czy dojdzie do przełomowej zmiany w przepisach prawa? W proponowanych rozwiązanych resort zdrowia nie dopatrzyło się zagrożenia epidemiologicznego, jednak będą się musiały wypowiedzieć musiały jeszcze cztery inne ministerstwa. To niejedyna zmiana. Szykuje się jeszcze rewolucja na cmentarzach. Chodzi o miliony złotych do zwrotu.

Ustawa frankowa w Sejmie. Co się zmieni w sytuacji prawnej frankowiczów? Zyskają konsumenci, stracą kancelarie

Obserwuję z uwagą to co dzieje się w świecie finansów. Czasem w pewnej odległości od tego, co jest na co dzień moją pracą. Patrzę też na to, co dzieje się z kredytami hipotecznymi we frankach. Nie jest tajemnicą, że od początku byłem w sprawie tych „frankowych” kredytów daleki od przesądzania, że winne problemów kredytobiorców są jedynie banki. Nie wierzę (i wiem co piszę), że wszyscy kredytobiorcy nie wiedzieli, co podpisują. Był jednak wyrok TSUE i sądy (według mnie bezrefleksyjnie) doprowadzają do unieważniania umów. To nie powoduje, że zmieniam zdanie, ale walczyć z wiatrakami nie będę.

REKLAMA

Od 50 gr do 1 zł za butelkę po wodzie czy puszkę po napoju. Jak wygląda oznaczenie systemu kaucyjnego na opakowaniu. Trwa okres przejściowy

Od października 2025 r. działa w Polsce system kaucyjny. Za jedną butelkę można otrzymać zwrot od 50 gr do 1 zł. Szukaj znaku systemu kaucyjnego na butelce lub puszce. To się opłaca. Jak wygląda ten znak? Gdzie zwrócić opakowanie? Trwa okres przejściowy.

O okazjonalną pracę zdalną można wnioskować nawet wtedy, gdy nie przewiduje tego regulamin. Jakie są zasady?

Czy można wnioskować o pracę zdalną, gdy regulamin obowiązujący w firmie nie przewiduje takiej możliwości? O okazjonalną pracę zdalną może wnioskować każdy, ale czy pracodawca musi uwzględnić taki wniosek?

Czy pracodawca może wyznaczyć termin urlopu dla pracownika? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest oczywista

Już niedługo rozpocznie się nowy rok kalendarzowy, co oznacza, że trzeba będzie przyjrzeć się temu, jak przedstawia się stan urlopów wypoczynkowych przysługujących pracownikom i zaplanować terminy ich wykorzystania. Jak zrobić to prawidłowo?

Epopeja frankowa: sąd zasądza 89 tys. zł z odsetkami - po 11 latach w sądach wszystkich instancji. Bank musi oddać wszystkie wpłacone raty

W dniu 18 listopada 2025 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie ogłosił wyrok w sprawie rozpoznawanej z udziałem Rzecznika Finansowego. Sprawa była ponownie rozpoznawana po tym, jak Sąd Najwyższy uchylił wcześniejsze rozstrzygnięcie Sądu Apelacyjnego wskutek skargi kasacyjnej powodów. Stosowane przez bank klauzule walutowe i indeksacyjne były abuzywne i prowadziły do nieważności całej umowy – uznał Sąd Apelacyjny. Wyrok zapadł jedenastoletnim sporze sądowym, w którym po stronie klientów wystąpili Rzecznik Finansowy i Rzecznik Praw Obywatelskich. Dzięki temu na konta kredytobiorców trafi ponad 89 tys. zł (tj. suma wpłaconych bankowy rat odsetkowo-kapitałowych) wraz z odsetkami od 2014 r. Rzecznik Finansowy wskazuje, że wyrok ten jest ważny nie tylko dla samych zainteresowanych, ale też innych kredytobiorców znajdujących się w podobnej sytuacji.

REKLAMA

Tworzenie planu urlopów na 2026 rok. Już w grudniu warto pomyśleć o planach na przyszłoroczny wypoczynek

Korzystanie z urlopu wypoczynkowego opiera się na uzgodnieniach dokonanych pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Czasami mają one formę planu urlopów, jednak nie zawsze musi tak być. Jak wobec tego poprawnie postępować w takich przypadkach?

Nowe formy pomocy dla seniorów już od 2026 r. Obejmą aż 5 sfer. Korzyści będą ogromne, a budżet jest liczony w setkach milionów

Nic nie wskazuje na to, by przyrost naturalny w Polsce w najbliższym czasie pozytywnie nas zaskoczył. To zaś oznacza, że uwaga rządzących musi skupić się najbliższym czasie na rozwoju polityki senioralnej. Jak planują poradzić sobie z tym wyzwaniem? Odpowiedzią będzie między innymi specjalny program z dużym budżetem.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA