REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek zmiany opon na zimę w krajach UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Europejskie Centrum Konsumenckie
Pomoc prawna dla konsumentów w UE
Obowiązek zmiany opon na zimę w krajach UE. / Fot. Fotolia
Obowiązek zmiany opon na zimę w krajach UE. / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zima często zaskakuje kierowców, więc przed dłuższymi podróżami samochodem warto wcześniej się przygotować. W szczególności, warto zadbać o zmianę opon przed wyjazdem do krajów UE. W większości państw zmiana nie jest obowiązkowa, jednak zdarzają się wyjątki.

Poniżej zostało przygotowane zestawienie przydatnych informacji na podstawie odpowiedzi 28. państw na następujące pytania: 

REKLAMA

REKLAMA

  • Czy opony zimowe  są obowiązkowe?
  • Jeżeli nie, to czy istnieją obszary (specjalnie oznakowane), gdzie trzeba używać opon zimowych (np. w austriackich górach)?
  • Czy opony z kolcami są dozwolone?

Kraje, w których opony zimowe są prawnie obowiązkowe:

Estonia

Opony zimowe są dozwolone od 15 października do 31 marca, a obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca. W przypadku wyjątkowo trudnych dróg lub bardzo złych warunków atmosferycznych jest dopuszczane używanie opon z kolcami od 1 października do 30 kwietnia.

Finlandia

REKLAMA

W Finlandii opony zimowe są obowiązkowe od 1 grudnia do końca lutego. Opony z kolcami mogą być używane od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy. Głębokość bieżnika musi wynosić co najmniej 3 mm. Przepisy te stosuje się również do pojazdów, które zostały zarejestrowane za granicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Łotwa

Na Łotwie w okresie od 1 grudnia do 1 marca wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w opony, które nadają się do jazdy w warunkach zimowych. W okresie od 1 maja do 1października jest zabronione używanie opon z kolcami. Dodatkowo głębokość bieżnika powinna wynosić co najmniej 4 mm.

Słowenia

Od 15 listopada do 15 marca, a poza tym okresem, w zimowych warunkach pogodowych (np. podczas opadów śniegu, gołoledzi itp.), samochody osobowe i pojazdy do 3,5 ton muszą być wyposażone w:

- opony zimowe na wszystkich kołach lub

- opony letnie na wszystkich kołach + łańcuchy śniegowe w bagażniku

W obu przypadkach, minimalna głębokość bieżnika musi wynosić 3 mm.

Uwaga: W nadmorskim regionach wyposażeniem wystarczającym są opony letnie z minimalną głębokością bieżnika 3 mm (nie trzeba mieć łańcuchów w bagażniku), ale w zimowych, złych warunkach pogodowych (np. podczas opadów śniegu, gołoledzi itp.), łańcuchy zimowe muszą jednak zostać zamontowane na kołach napędowych. Przepis ten stosuje się również do pojazdów z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi.

Szwecja

Między 1 grudnia a 31 marca jest obowiązkowe posiadanie zimowych opon lub równorzędnego sprzętu. Podczas tego okresu  głębokość bieżnika powinna wynosić co najmniej 3 mm. Każda przyczepa przymocowana do pojazdu musi być dostosowana do wymogów dotyczących opon. Opony z kolcami są dozwolone od 1 października i 15 kwietnia albo jeżeli zimowe warunki drogowe tego wymagają. Zasady te stosuje się również do zagranicznych samochodów podróżujących po Szwecji.

Zobacz również: Pociągiem po Europie

Kraje, w których opony zimowe są obowiązkowe, jeśli wymagają  tego warunki pogodowe:

Austria

W Austrii od 1 listopada do 15 kwietnia pojazdy muszą być wyposażone w opony zimowe, jeśli warunki pogodowe tego wymagają. Opony powinny być opatrzone jednym z typowych znaków: M + S, M.S. lub M&S i mieć minimalną głębokość bieżnika 4 mm dla opon radialnych i 5 mm dla opon diagonalnych. Alternatywnie, pojazdy z oponami letnimi muszą mieć łańcuchy. Niniejsze wymagania stosuje się do pojazdów zarejestrowanych w Austrii jak poza jej granicą.

Opony z kolcami  mogą być używane tylko od 1 października do 31 maja, regionalne przepisy mogą jednak wydłużać ten okres. Kierowcy pojazdów wyposażonych w takie opony muszą przestrzegać specjalnych ograniczeń prędkości (80 km/h poza terenem zabudowanym,100 km/h na autostradach), a samochód oznaczyć specjalnym znakiem dostępnym m.in. na stacjach benzynowych.

Stosowanie łańcuchów zamiast opon zimowych jest dopuszczalne, tylko jeżeli droga jest stale lub prawie zawsze pokryta śniegiem lub lodem. W ekstremalnych warunkach władze wprowadzają obowiązek jazdy w łańcuchach. Wszystkie koła napędowe lub co najmniej dwa na tej samej osi, muszą być wyposażone w łańcuchy. Zalecana maksymalna prędkość wówczas to 40 km/h.

Niemcy

Niemieckie regulacje były doprecyzowane w listopadzie 2010 roku. Kierowcy muszą dostosować typ opon do warunków atmosferycznych. W przypadku śniegu, gołoledzi lub szronu, opony zimowe (lub-całoroczne opony z oznaczeniem M + S) są obowiązkowe. Opony zimowe lub -całoroczne opony są wymagane na wszystkich czterech kołach. Opony zimowe muszą mieć co najmniej 1,6 mm głębokości bieżnika.

Niemieckie władze, chcąc uniknąć ryzyka wypadków, które wiąże się z brakiem odpowiedniego wyposażeniem pojazdów podczas zimy, przewidują kary grzywny (od 40 do 120 € np. 120 € - spowodowanie wypadku). Jeżeli konsument nie używał odpowiednich opon, w razie wypadku w okresie zimowym, może napotkać problemy z otrzymaniem odszkodowania od ubezpieczyciela. Opony z kolcami, które mogą spowodować uszkodzenie nawierzchni są zabronione.

Rumunia

W Rumunii opony zimowe są obowiązkowe na drogach pokrytych śniegiem lub lodem od 1 listopada do 31 marca. Muszą być zamontowane na wszystkich kołach. Opony muszą być opatrzone znakiem M + S lub M & S i mieć co najmniej 1,6 mm głębokość bieżnika. Na publicznych drogach pokrytych śniegiem, lodem dozwolone są opony z kolcami, ale muszą być zatwierdzone (homologowane).

Czechy

Od 1 listopada do 31 marca pojazdy muszą być wyposażone w opony zimowe, jeżeli drogi są pokryte stałą warstwą śniegu lub lodu albo można założyć na podstawie panujących warunków atmosferycznych, że śnieg i lód pojawi się na drodze podczas jazdy. Głębokość bieżnika powinna wynosić min. 4 mm. Opony z kolcami są zabronione.

Chorwacja

W Chorwacji opony zimowe są obowiązkowe w warunkach zimowych (warunki zimowe są zdefiniowane jako takie warunki, w których droga jest pokryta śniegiem i /lub lodem). Obowiązkowe wyposażenie zimowe pojazdów o masie do 3,5 t. musi uwzględniać:

- 4 zimowe opony lub 4 letnie opony o minimalnej głębokości bieżnika 4 mm

- łańcuchy zimowe w bagażniku samochodu.

Uwaga: W ciężkich warunkach zimowych jest zabroniony ruch samochodów ciężarowych z przyczepami.

Wyjątkowo, minister właściwy do spraw transportu może postanowić, że w niektórych miejscach w kraju, w określonym czasie opony zimowe są obowiązkowe dla poszczególnych kategorii lub rodzajów pojazdu, niezależnie od istnienia zimowych warunków pogodowych.

W przypadku braku wyposażenia pojazdu zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowcy mogą być ukarani grzywną w wysokości ok. 95 €.

Luksemburg

Opony zimowe są obowiązkowe w Luksemburgu w przypadku zaśnieżonych i oblodzonych dróg (stan na dzień 1 października 2012).

Norwegia

Nie istnieje obowiązek posiadania opon zimowych w Norwegii, ale zawsze należy dostosować typ opon do panujących warunków atmosferycznych. W rzeczywistości więc powinniśmy jeździć na oponach zimowych w okresie zimowym. Od 1 listopada (lub 15 października w północnej Norwegii) do pierwszego poniedziałku po drugim dniu Wielkanocy kierowcy mogą używać  opon z kolcami.

Słowacja

Opony zimowe są obowiązkowe, jeżeli wymagają tego warunki pogodowe (drogi są pokryte spójną warstwą śniegu, lodu i szronu.)

Kraje, w których opony zimowe są obowiązkowe, tylko gdy na drogach zostały umieszczone specjalne znaki

Francja

Opony zimowe nie są obowiązkowe  chyba że na drodze pojawi się znak drogowy. Wielu kierowców wyposaża jednak auta w zimowe opony ze względów bezpieczeństwa. Kierowcy powinni bezwzględnie założyć zimowe ogumienie w Alpach Francuskich.

Hiszpania

Opony zimowe nie są obowiązkowe w Hiszpanii, chyba że istnieje inna decyzja władz lokalnych lub na drodze pojawiają się specjalne znaki drogowe – szczególnie na terenach górskich. Opony z kolcami są dozwolone - tego rodzaju opony uważane są za opony zimowe.

Włochy

Opony zimowe nie są na ogół obowiązkowe we Włoszech, chyba że pojawi się szczególny znak drogowy, który określa okres, w którym pojazd musi być wyposażony
w opony zimowe lub łańcuchy.

Polecamy serwis: Konsument w UE

Kraje, gdzie opony zimowe nie są obowiązkowe:

Belgia, Cypr, Malta, Portugalia, Grecja oraz Bułgaria

Opony zimowe nie są obowiązkowe. Zabrania się używania opon z kolcami. Zarówno latem i zimą głębokość bieżnika powinna wynosić 1,6 mm.

Węgry

Na Węgrzech jedynie zaleca się wyposażenie samochodu w opony zimowe.

Dania

Opony zimowe nie są obowiązkowe. Opony z kolcami są dozwolone od 1 listopada do 15 kwietnia.

Irlandia

Opony zimowe nie są obowiązkowe w Irlandii, dopuszczalne są opony z kolcami, których powinno używać się tylko w na ubitym śniegu lub lodzie (jeżeli kierowca jeździ w oponach z kolcami po asfalcie może być pociągnięty do odpowiedzialności za uszkodzenia nawierzchni).

Islandia

Opony zimowe nie są wymagane. Jeżeli jednak na drodze znajduje się lód lub śnieg kierowca powinien mieć łańcuchy. Jeśli zima jest łagodna w południowej części Islandii można jeździć na letnich oponach cały rok, ale  i tak opony o znacznej głębokości bieżnika są najbardziej popularne.

Opony z kolcami są akceptowane  w okresie zimowym, ale trwają obecnie dyskusje, czy nie powinien zostać wprowadzony zakaz lub ograniczenie ich używania (przynajmniej w miastach i południowej części kraju) ze względu na spore uszkodzenia nawierzchni dróg.

Litwa

Opony zimowe nie są obowiązkowe, ale w okresie od 10 listopada do1 kwietnia  nie można używać opon letnich – należy korzystać z uniwersalnych opon (głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 3mm). Opony z kolcami są zakazane od 10 kwietnia do 1 listopada.

Holandia

Opony zimowe nie są obowiązkowe, ale wielu kierowców wyposaża swoje samochody w zimowe ogumienie, gdyż Holendrzy często jeżdżą na zimowe wakacje do Francji, Niemiec i Austrii, w związku z tym muszą dostosować się do obowiązujących przepisów w tych krajach. Ze względu na niszczenie nawierzchni w Holandii nie jest dozwolone stosowanie opon z kolcami.

Wieka Brytania

Opony zimowe w Wielkiej Brytanii nie są obowiązkowe, ale są dozwolone. Dozwolone są również łańcuchy oraz opony z kolcami. W każdym wypadku samochody powinny być tak dostosowane do jazdy w warunkach zimowych, aby nie powodować szkód w nawierzchni dróg.

Zobacz też: Jak założyć konto za granicą

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd unieważnił kredyt hipoteczny z WIBOR-em. W umowie zabrakło tych ważnych informacji. Co to oznacza dla innych kredytobiorców?

W dniu 23 października 2025 r. Sąd Okręgowy w Suwałkach, I Wydział Cywilny sygn. akt I C 600/23 unieważnił umowę kredytu hipotecznego opartego na stawce referencyjnej WIBOR, zawartą w 2021 r. z BNP Paribas Bank Polski S.A. To ważny sygnał dla rynku - sądy coraz uważniej przyglądają się przejrzystości umów kredytowych i temu, czy konsument ma realną szansę zrozumieć mechanizm oprocentowania.

Urlop regeneracyjny dla wszystkich. Aż 3 miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Czy już niedługo każdy pracownik będzie mógł skorzystać aż z 3 miesięcy płatnego wolnego co 7 lat? Jedynym warunkiem, który trzeba by spełnić, byłoby odpowiednio długie świadczenie pracy na rzecz jednego pracodawcy. Problemy zdrowotne nie byłyby warunkiem udzielenia wolnego.

Choroba się przedłuża i kończy się zasiłek chorobowy? ZUS: bez obaw – jest jeszcze świadczenie rehabilitacyjne. Jak je uzyskać?

Świadczenie rehabilitacyjne może dostać osoba, która po wyczerpaniu zasiłku chorobowego nadal jest chora, a dalsze leczenie lub rehabilitacja dają jej szanse na odzyskanie zdolności do pracy. Świadczenie nie jest przyznawane z urzędu, tylko trzeba złożyć wniosek. O stanie zdrowia i konieczności przyznania świadczenia rehabilitacyjnego orzeka lekarz orzecznik ZUS - wyjaśnia Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

Zasiłek z MOPS na pogrzeb. Od 1 stycznia 2026 r. nowe zasady

Zasiłki celowe na pogrzeb gminy będą wypłacały bez limitu kwotowego i dochodowego. Nie każdy jednak będzie mógł takie świadczenie uzyskać. Nowe przepisy są w tym zakresie restrykcyjne i w zasadzie dają prawo do wsparcia w sytuacjach wyjątkowych. Jakie są nowe zasady na 2026 rok?

REKLAMA

Ile weźmiesz trzynastki w 2026 - nowa wysokość świadczenia

Nie czekaj na oficjalne informacje! Już teraz możemy z dużą dokładnością przewidzieć, ile wyniesie trzynastka w 2026 roku. Nasze wyliczenia oparte są na danych z GUS i aktualnych przepisach. Sprawdź w naszym artykule szczegółowe kalkulacje i dowiedz się, ile możesz otrzymać.

Rozliczasz się ze znajomymi blikiem? Uważaj na skarbówkę. Urzędy śledzą operacje, których dokonujemy, a relacje towarzyskie ich nie obchodzą

Rozliczenia między rodziną i znajomymi nigdy wcześniej nie były tak nieskomplikowane od strony technicznej, jak obecnie. Wystarczy kilka sekund by oddać dług, pokryć część rachunku za kolację, czy zrobić zrzutkę na prezent. Warto jednak pamiętać o tym, że z perspektywy urzędu skarbowego dokonywane przelewy mogą wyglądać inaczej, niż z naszej.

Czy NBP oprócz rezerw złota utworzy rezerwę bitcoina?

Narodowy Bank Polski zgromadził już blisko 520 ton złota, co plasuje nasz kraj w czołówce największych posiadaczy kruszcu na świecie. W obliczu globalnych zmian pojawia się jednak pytanie: czy złoto wystarczy, by zapewnić bezpieczeństwo finansowe kraju i kiedy Polska zdecyduje się sięgnąć także po bitcoina? Eksperci podpowiadają kiedy i jak tego dokonać!

Nowe uprawnienia PIP od 1 stycznia 2026 r. - decyzje zamiast sądu, wyższe kary i kontrole zdalne. Co jeszcze się zmieni?

Od początku 2026 roku najprawdopodobniej wejdą w życie przepisy znacząco rozszerzające kompetencje Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Zmiany te w istotny sposób wpłyną na relacje między pracodawcami, zleceniobiorcami i osobami współpracującymi w modelu B2B. Nowe regulacje mają zwiększyć skuteczność kontroli i ograniczyć nadużycia w zatrudnieniu, ale mogą też oznaczać poważne wyzwania dla firm. W artykule omawiamy najważniejsze założenia projektu nowelizacji ustawy o PIP oraz jej praktyczne konsekwencje dla przedsiębiorców. Warto zaznaczyć na wstępie, że projekt ten na dzień 30 października 2025 r. projekt nie został jeszcze przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu.

REKLAMA

Chcesz mieć byle jaką emeryturę? Wypłacaj pieniądze z PPK na bieżące wydatki

Polska się starzeje, a pracowników ubywa. Co to oznacza dla przyszłych emerytów? Raport GUS nie pozostawia złudzeń - obciążenie systemu emerytalnego będzie coraz większe. W obliczu tych wyzwań Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) stają się kluczem do finansowej stabilności na jesień życia. Tomasz Orlik, Członek Zarządu ds. Operacyjnych, PFR TFI wyjaśnia dlaczego PPK to nie tylko oszczędności, ale i inwestycja w Twoją przyszłość, którą warto potraktować długoterminowo.

PZON: Na komisji orzeczniczej o niepełnosprawności znacznej nie ma ortopedy i okulisty. Jest pedagog

Kolejny list do Infor.pl o tym samym schemacie przebiegu komisji ustalania stopnia i zakresu niepełnosprawności wobec dziecka. Komisje w sprawie niepełnosprawności wykorzystają w ocenie niepełnosprawność trzy pytania, które nie są badaniem medycznym, a rodzajem wywiadu. Z listów rodziców wynika, że jest to bardzo powierzchowny wywiad (niektórzy rodzice używają słowa "prostacki", "nienaukowy"). W przypadku dzieci autystycznych i mających zespół Aspergera są to pytania o 1) imię i nazwisko 2) wiek i 3) ulubione zajęcia. Jeszcze inne pytania są w odniesieniu do dzieci okaleczonych na poziomie wzroku, sprawności nóg albo rąk. W tym wypadku mama takiego dziecka relacjonuje nam, że w badaniu dziecka z niepełnosprawnością na poziomie wzroku i ortopedii kluczowe stały się na komisji orzeczniczej pytania (nie lekarza a pedagoga): 1) czy chłopiec może sam się ubrać, 2) sam się najeść, czy 3) ma kolegów. Matka wyciąga z tego wniosek, że zamiast badania medycznego pod kątem stopnia niepełnosprawności (nie było ortopedy ani okulisty) jej rodzina przeszła jakiś rodzaj testu na samodzielność jej dziecka (jeżeli dziecko się samo ubierze, to nie jest niepełnosprawne).

REKLAMA