reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy rodzinne > Prawa seniora > Usługi dla seniorów > Przeprowadzanie prezentacji handlowych pod pretekstem badań lekarskich - nieuczciwe praktyki

Przeprowadzanie prezentacji handlowych pod pretekstem badań lekarskich - nieuczciwe praktyki

Osoby starsze są szczególnie podatne na możliwość wprowadzenia w błąd ze strony nieuczciwych firm, które pod płaszczem dbania o zdrowie namawiają do zakupu swoich produktów, prezentując je jako wyroby medyczne (które w rzeczywistości takimi nie są). Takie działanie jest nielegalne i niezbędna jest edukacja prawna w tym zakresie.

Niedopuszczalne pokazy handlowe – kolejna kara wymierzona przez UOKiK

Jak dowiadujemy się ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Prezes nałożył kolejną karę (w wysokości ponad 114 tys. zł) za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów poprzez wprowadzanie w błąd, tj. zapraszanie i przeprowadzanie prezentacji handlowych pod pretekstem badań lekarskich, które ostatecznie miały nie mieć miejsca, oraz oferowanie do zakupu urządzeń jako rzekomych wyrobów medycznych (Decyzja Nr RŁO 2/2020). Podobne przykłady nieuczciwych praktyk, które wymagają szeroko zakrojonych działań ze strony organów kontroli oraz działań edukacyjnych, komentuje mec. Joanna Uchańska, partner w kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Polecamy: Kodeks kierowcy. Zmiany 2020 (PDF)

Osoby starsze są szczególnie podatne na możliwość wprowadzenia w błąd ze strony nieuczciwych firm, które pod płaszczem dbania o zdrowie namawiają do zakupu swoich produktów, prezentując je jako wyroby medyczne (które w rzeczywistości takimi nie są). Takie działanie jest nielegalne i niezbędna jest edukacja prawna w tym zakresie.

Telefon z informacją, że w naszym mieście odbywają się darmowe badania lekarskie, nie powinien wiązać się z naszym niepokojem. Badania przesiewowe i profilaktyczne są szczególnie ważne i pożyteczne. Jednak od wielu już lat na rynku takie zaproszenia kojarzą się raczej z nieuczciwymi praktykami i wzbudzają w nas pewną dozę nieufności. W rzeczywistości, taki kontakt handlowy może oznaczać zaproszenie na pokaz handlowy, podczas którego oferuje się do sprzedaży produkty, czy przeprowadza pseudobadania. Brak informacji na początku rozmowy, że zaproszenie związane jest z pokazem handlowym i że telefon ma charakter reklamowy, może być ocenione jako nieuczciwa praktyka rynkowa. Dodatkowo, niedozwolone jest także oferowanie podczas spotkań produktów utożsamianych z wyrobami medycznymi, które powinny spełniać konkretne standardy, aby w rzeczywistości służyć diagnozowaniu, zapobieganiu, monitorowaniu, leczeniu lub łagodzeniu przebiegu choroby

– mówi dr Joanna Uchańska, partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął walkę z nieuczciwymi praktykami rynkowymi na rynku usług paramedycznych już od dawna walczy z takimi działaniami, o czym świadczy szereg wcześniejszych decyzji (np. Nr RPZ 10/2018, RPZ–610–2/18/AM, RP 12/2018, RPZ-610-3/18/PG). Jednak wciąż wiele firm podejmuje ryzyko „pracy” w tym modelu, co może doprowadzić do dotkliwych szkód.

- Zapraszanie konsumentów na pseudobadania, które nie mają żadnej wartości diagnostycznej, jest niedopuszczalne zarówno moralnie, jak i prawnie. Przy zaproszeniach kierowanych do konsumentów należy wyraźnie i jednoznacznie ujawniać faktyczny, handlowy cel spotkania, na które konsument jest zapraszany, już podczas pierwszego kontaktu telefonicznego. Spotkania o tematyce promującej zdrowie są niezwykle potrzebne i przynoszą korzyści, jeśli są organizowane przez odpowiedzialne firmy produkujące leki, wyroby medyczne czy suplementy diety. Niestety takie spotkania zaczynają się kojarzyć negatywnie, gdy są łączone z oszukańczymi pokazami  paramedycznymi. Godzi to w interesy konsumentów, ale jest także krzywdzące dla tych podmiotów, które działają na rynku zgodnie z prawem

– dodaje dr Joanna Uchańska, Partner w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Polecamy serwis: Prawa seniora

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Chałas i Wspólnicy

Kancelaria Prawna

Autor:

Managing Associate Działu Life Science & Healthcare w Kancelarii Chałas i Wspólnicy

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Nieuczciwe firmy pod płaszczem dbania o zdrowie namawiają do zakupu swoich produktów, prezentując je jako wyroby medyczne./Fot. Shutterstock
Nieuczciwe firmy pod płaszczem dbania o zdrowie namawiają do zakupu swoich produktów, prezentując je jako wyroby medyczne./Fot. Shutterstock

Jak przygotować się do zmian 2021. Podatki. Rachunkowość. Prawo pracy. ZUS59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Nizioł

radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama