REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest zabójstwo eutanatyczne w polskim prawie?

Kamil Lorek
Radca prawny, wykładowca akademicki różnych przedmiotów prawniczych, prelegent na konferencjach naukowych, absolwent Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie oraz Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Czym jest zabójstwo eutanatyczne w polskim prawie?
Czym jest zabójstwo eutanatyczne w polskim prawie?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zabójstwo człowieka jest niewątpliwie czymś bardzo złym. Niezależnie od wyznawanego światopoglądu, religii jest to czyn naganny. Niektórzy wyrażają poglądy, zgodnie z którymi w niektórych uzasadnionych sytuacjach dopuszczalna powinna być eutanazja. Uważają, że tak naprawdę nie jest ona zabójstwem, ale ulgą w cierpieniach. Polskie prawo karne zabrania jednak dokonywania eutanazji.

Pojęcie eutanazji 

Eutanazja jest bardzo kontrowersyjnym zagadnieniem. Ma ona swoich przeciwników oraz zwolenników. Na wstępie warto wyjaśnić to pojęcie. Najogólniej ujmując ten termin, odnosi się on do skrócenia życia osoby chorej, cierpiącej na żądanie tej osoby lub jej rodziny. Wyróżniamy różne rodzaje eutanazji, przede wszystkim:

REKLAMA

REKLAMA

  • eutanazję bierną (ortotanazję) – polegającą na podjęciu decyzji o zaprzestaniu dalszego leczenia osoby chorej, która jest w bardzo ciężkim stanie (dotyczy to wyłącznie takiego leczenia, które nie zmierza do wyleczenia, ale tylko do podtrzymywania życia chorego);
  • eutanazję czynną – polegającą na tym, że na żądanie ciężko chorej osoby lekarz podaje specjalne leki, które powodują jej przedwczesną śmierć. Jest ona nazywana też „zabójstwem z litości” , ponieważ ma na celu skrócenie cierpień chorego. 

Zwolennicy eutanazji uzasadniają swoje stanowisko między innymi tym, że w niektórych przypadkach gdy śmierć jest pewna to można ją przyspieszyć, żeby skrócić ogromne cierpienia chorego człowieka. Twierdzą, że każdy ma prawo do godnej śmierci, która nie jest związana z wieloma cierpieniami, mękami. Z kolei przeciwnicy uważają, że życie człowieka jest wielką, nadrzędną wartością i powinno być chronione aż do samego końca, którym jest naturalna śmierć organizmu. Często argumenty te są wzmacniane odwołaniem się do norm religijnych. 

Warto nadmienić, iż eutanazja jest prawnie dopuszczalna, a więc legalna w niektórych państwach. Jest ona dozwolona między innymi w Belgii, Holandii. W tym drugim kraju decyzja o eutanazji jest analizowana przez specjalną Komisję składającą się z trzech prawników, trzech lekarzy, trzech etyków. Jej zadaniem jest dokładne zbadanie czy zostały spełnione wszystkie wymogi do przeprowadzenia eutanazji, między innymi dobrowolność prośby, ciężki stan pacjenta. 

Zabójstwo eutanatyczne w polskim prawie karnym

Odnosząc się do polskiego prawa karnego należy przytoczyć przepis art. 150 Kodeksu karnego, który brzmi:

REKLAMA

§  1. Kto zabija człowieka na jego żądanie i pod wpływem współczucia dla niego, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

§  2. W wyjątkowych wypadkach sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia.

Ważne

Jak więc można dostrzec powyżej zabójstwo eutanatyczne jest czynem zabronionym. Za jego popełnienie grozi surowa kara pozbawienia wolności do 5 lat. Należy zaznaczyć, że powyższy przepis będzie mieć zastosowanie tylko wtedy gdy zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki:

  • formułowane przez ofiarę żądanie pozbawienia jej życia;
  • współczucie sprawcy dla osoby, która prosi o eutanazję.

Jeżeli nie zostanie spełniony choćby jeden z tych powyższych warunków to nie będziemy mieć do czynienia z zabójstwem eutanatycznym i przepis art. 150 k.k. nie będzie mieć zastosowania. W takim przypadku w zależności od szczegółowych okoliczności danej sprawy stosowany będzie inny przepis prawa karnego, na przykład art. 148 k.k., który przewiduje karę pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 10 albo karę dożywotniego pozbawienia wolności. Jest to więc znacznie bardziej surowa sankcja niż ta, o której mowa w art. 150 k.k. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na marginesie warto podkreślić, że ewentualne samo współczucie choremu bez jego żądania pozbawienia życia, może być potraktowane przez sąd jako okoliczność łagodzącą karę z art. 148 k.k. 

W tym miejscu warto przytoczyć wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 06 sierpnia 2013 roku, II Aka 118/13. W orzeczeniu tym sąd stwierdził, że „współczucie, o jakim mowa w przepisie art. 150 kk, jest stanem, który musi się wykształcić, gdy sprawca zda sobie sprawę z ogromu cierpień przyszłej ofiary i nieodwracalności sytuacji, w jakiej się znalazł. Nie można uznać, że taki emocjonalny stan sprawcy istniał, gdy podejmuje on działania pod wpływem chwili, impulsu. Nie każda wyrażona przez ofiarę wola śmierci, może być uznana za żądanie, w rozumieniu art. 150 kk. Nie jest takim żądaniem chwilowa reakcja, wywołana gwałtownym bólem”. 

Tak zatem nie każde współczucie będzie tym, o którym mowa w przepisie art. 150 k.k. Nie będzie nim chwilowa emocjonalna reakcja współczucia, ale stan, który wykształcił się po dłuższym, racjonalnym przeanalizowaniu sytuacji chorego. 

W przytoczonym wyżej orzeczeniu jest mowa także i o tym, że „wyrażone przez ofiarę zabójstwa eutanatycznego żądanie pozbawienia jej życia ma być w pełni świadomym, niewątpliwym, bezwarunkowym aktem nieprzymuszonej woli, pochodzącym od poczytalnej osoby dorosłej i jest dla sprawcy zewnętrznym bodźcem do popełnienia czynu...” 

W treści wspomnianego wyroku Sądu Apelacyjnego można wyczytać również, że „Nie można mówić o zabójstwie eutanatycznym wówczas, gdy współczucie wywołane jest cierpieniami psychicznymi człowieka takimi jak: straty materialne, wieloletnie kalectwo, zawód miłosny, ani też wtedy, gdy dotyczy innej osoby lub osób, niż ofiara.” Tak zatem nie każde cierpienie człowieka, nawet dożywotnie, będzie uzasadniało zastosowanie przepisu art. 150 k.k.. Warto jednak nadmienić, iż w tym samym wyroku sąd stwierdził, że „Nie można wiązać owych ważkich powodów wyłącznie z przypadkami medycznymi.” Jak więc można wnioskować przepis art. 150 k.k. może mieć zastosowanie nie tylko w przypadkach ciężkiej i nieuleczalnej choroby. 

Nadzwyczajne złagodzenie kary lub odstąpienie od jej wymierzenia

Dokonanie eutanazji jest zabronione pod groźbą surowej kary w polskim prawie. Z drugiej jednak strony warto zwrócić uwagę, że dokonanie kwalifikacji czynu zabójstwo jako zabójstwa eutanatycznego z art. 150 k.k, a nie jako zabójstwa z art. 148 k.k. skutkuje znacznie mniejszą karą. Prawodawca traktuje więc okoliczności współczucia oraz związanego z tym żądania ofiary niejako jako okoliczności łagodzące odpowiedzialność za popełnienie czynu pozbawienia kogoś życia. Ponadto, koniecznym jest także odniesienie się do art. 150 § 2 k.k, na podstawie którego sąd może w wyjątkowych przypadkach nadzwyczajnie złagodzić karę lub nawet odstąpić od jej wymierzenia. Prawodawca nie precyzuje jednak kiedy te wyjątkowe przypadki zachodzą ani na czym mogą polegać. Wydaje się, że chodzi tutaj przede wszystkim o skrajne przypadki (bardzo mocnego cierpienia ofiary i ogromnego współczucia sprawcy) związane z bardzo bliską więzią rodzinną tych osób (np. ojciec – syn). Tak zatem prawodawca w wyjątkowych sytuacjach dopuszcza możliwość odstąpienia od karania osoby, która popełniła zabójstwo eutanatyczne.

Podsumowanie

Eutanazja jest bardzo kontrowersyjnym tematem. Ma ona swoich zwolenników oraz przeciwników. Jest ona przedmiotem interdyscyplinarnej dyskusji różnych dziedzin nauki: prawa, etyki, medycyny. Niektórzy uważają ją za zabójstwo, a inni za ulgę w cierpieniach. W niektórych państwach europejskich jest ona legalna. 

W Polsce eutanazja jest zabroniona, a jej popełnienie zagrożone jest surową karą. Z drugiej jednak strony wymiar tej kary jest mniejszy jak przy klasycznym zabójstwie, a w wyjątkowych sytuacjach sąd może nawet odstąpić od jej wymierzenia. 

Radca prawny dr Kamil Lorek 

Bibliografia

  1. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. 1997 Nr 88 poz. 553, tj. Dz. U. 2024 r. poz 17.
  2. Stefański R. A.(red.), Kodeks karny. Komentarz,Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023 r. 
  3. Grześkowiak A., Wiak K.(red.) , Prawo karne, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023 r. 
  4. Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 06 sierpnia 2013 roku, II Aka 118/13.
  5. Pawlak M., Eutanazja – definicja kontrowersje, rodzaj, sedacja, kwestie prawne, z dnia 04.09.2020 r., [konsultacja merytoryczna lek. A. Witkowska], [https://www.medonet.pl/zdrowie/zdrowie-dla-kazdego,eutanazja---definicja--kontrowersje--rodzaj--sedacja--kwestie-prawne,artykul,80759595.html], [dostęp w dniu 17.07.2024 r.]. 
oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA