Kategorie

Inne

22 sie 2021
18 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Konsument na urlopie-przydatne informacje

Prezentujemy przygotowany przez Europejskie Centrum Konsumenckie urlopowy przewodnik konsumenta, dzięki któremu każdy podróżujący będzie przygotowany na niemiłe niespodzianki związane z zagubionym bagażem, czy niespełniającym standardów hotelem.

Praca w wakacje- co warto wiedzieć?

Planując podjęcie wakacyjnej pracy warto zwrócić uwagę na kwestię związaną z zapłatę podatku, czy ulgi rodzinnej.

Przywożenie towarów zza granicy- przepisy celne

Zanim udamy się w podróż za granicę, w różne strony świata, czasem do dalekich, egzotycznych krajów, warto dowiedzieć się jakie obowiązują przepisy celne i dewizowe.

Jakie prawa ma pasażer?

W okresie wakacyjnym każdy pasażer powinien jakie przysługują mu prawa, w sytuacji opóźnienia, czy odwołania lotu.

Niepełnosprawny w podróży i jego prawa

Niepełnosprawni, oraz osoby, które mają problem z samodzielnym poruszaniem się, mają prawo do równego dostępu do usług kolejowych, oraz pomocy podczas podróżowania.

Katalog praw młodego konsumenta

Urząd Ochrony Konkurencji i konsumenta przygotował praktyczny poradnik dotyczący praw młodego konsumenta, który nie znając swoich praw jest narażony na wiele pułapek.

Prawo własności intelektualnej-nowe rozwiązania Komisji Europejskiej

W celu pobudzenia kreatywności i innowacji Komisja Europejska przyjęła kompleksowa strategię, w celu zmiany obszaru prawa dotyczącego prawa własności intelektualnej.

Odwołanie lub opóźnienie lotu-jakie prawa ma pasażer?

Nawet w sytuacji siły wyższej prawa pasażera muszą być respektowane - nie ulegają wyłączeniu. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, że linie lotnicze mają obowiązek zapewnienia opieki swoim klientom, czyli m.in. bezpłatnych posiłków, napojów a w niektórych przypadkach – zakwaterowania w hotelu.

Jak kupować auto za granicą?

Na podstawie skarg trafiających do Europejskiego Centrum Konsumenckiego opracowany został poradnik dotyczący kwestii związanych z zakupem auta za granicą.

Nowy projekt prawa lotniczego przyjęty

Ministerstwo Infrastruktury przyjęło projekt nowelizacji prawa lotniczego, który dotyczy m.in. opłat lotniczych, ochrony lotnictwa cywilnego, czy zasad przewozu lotniczego.

Nadużycia wobec konsumentów a kwestia skutecznej obrony

Czujesz się oszukany przez bank, operatora sieci komórkowej lub sklep internetowy? Nie dostałeś należnego odszkodowania od ubezpieczyciela? To niektóre z przykładów nadużyć, jakich dopuszczają się firmy i instytucje wobec konsumentów.

Etykiety na żywności-nowe przepisy

Etykiety na żywności będą prostsze, łatwiejsze do zrozumienia i będą zawierać informacje o składnikach potencjalnie groźnych dla zdrowia. Europosłowie przyjęli projekt przepisów dotyczących informacji o produktach żywnościowych.

Bezpieczne leki ziołowe

Obywatele UE mogą już być pewni, że tradycyjne leki roślinne, które kupują na terenie UE, są bezpieczne i skuteczne. Od 1 maja 2011 na rynku mogą pozostać jedynie produkty zarejestrowane. Tradycyjne produkty lecznicze są przeznaczone do stosowania bez kontroli lekarza, ale nie mogą być podawane w formie zastrzyku.

Czym jest prawo własności intelektualnej?

Wiele osób nie wie czym właściwie jest prawo własności intelektualnej i jakimi kwestiami się zajmuje. Zobacz co jest zaliczane do praw własności intelektualnej i jaki jest katalog tych praw.

Majówka w Europie- praktyczny poradnik

Dowiedz się, jak uniknąć kłopotów podczas podróży, zareklamować opóźniony lot czy zaniżony standard hotelu oraz jakich pamiątek nie należy kupować. Europejskie Centrum Konsumenckie zebrało zestaw praktycznych porad w formie pytań i odpowiedzi.

Rady dla podróżujących do Rzymu

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało praktyczny przewodnik dla osób podróżujących do Rzymu na beatyfikację Jana Pawła II.

Kserowanie książek – przestępstwo, czy dozwolony użytek?

Masowe kopiowanie książek, czasopism, czy albumów, które w zdecydowanej większości przypadków stanowią utwory chronione prawem autorskim, jest powszechnie znane.

Umowa pożyczki

Zgodnie z definicją z art. 720 kodeksu cywilnego przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Czy wiesz co jesz?

Robiąc przedświąteczne zakupy warto przyjrzeć się dacie przydatności artykułu, czy zawartości składników w danym produkcie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta po przetestowaniu wielu produktów przypomina czym się sugerować w ich wyborze.

Timesharing- sposób na bezpieczne wakacje

Nowe rozwiązania zaproponowane prze rząd mają lepiej chronić prawa osób korzystających z usług timeshare. Chodzi o korzystanie z nieruchomości, np. ośrodka turystycznego, hotelu, pensjonatu, apartamentu, w określonych, regularnie powtarzających się odstępach czasu w każdym roku.

Pułapki telekomunikacyjne

UOKiK zwraca uwagę na niektóre z praktyk, które stosują spółki telekomunikacyjne, przykładowo na utrudnianie przeczytania umowy przez jej podpisaniem, czy podawanie błędnych informacji o prawach abonenta.

Sklepy internetowe-jak nie dać się oszukać?

Zakupy przez Internet są tańsze i wygodniejsze niż tradycyjne. Jednak wielu konsumentów nie ma do nich zaufania. Eksperci z Europejskiego Centrum Konsumenckiego wyjaśniają, jak sprawdzić uczciwość sprzedawcy i dlaczego nie warto bać się kupowania w Internecie.

Zakup biletu na mecz przez Internet-jakie masz prawa?

Do zalet zakupów „w sieci” należy: oszczędność czasu, duży wybór, oraz  niska cena. Zakupy takie rządzą się jednak swoimi prawami i warto jest zapoznać się z nimi zanim przystąpimy do zakupowego szaleństwa.

Konsument i przedsiębiorca w europejskiej sieci

Komisja Europejska zaproponowała wspólny system obliczania podstawy opodatkowania osób prawnych prowadzących działalność gospodarczą w Unii Europejskiej.

Częściej kupujemy za granicą-raport KE

Od roku 2009 nastąpiła wyraźna poprawa na rynku konsumenckim-tak wynika z badań opublikowanych przez Komisję Europejską.

Blue button- łatwiejsze transakcje w Internecie

Autorska propozycja Polski ma ułatwić zawieranie transakcji w Internecie i wyeliminować stan jawnej dyskryminacji, który dotyka osoby z krajów nowej Unii, którym odmawia się zawarcia transakcji transgranicznej ze względu na obawy sprzedawcy związane z różnicami w systemach prawnych.

Reklamacje usług kurierskich

Co robić jeżeli kurier nie dowiezie nam przesyłki w całości? Niezależnie od tego, czy wynika to z winy kuriera, czy ze zdarzenia losowego lub złego zapakowania przesyłki, przysługuje nam złożenie reklamacji usługi kurierskiej.

Prawa turystów przebywających w Egipcie

Europejskie Centrum Konsumenckie w związku z nadzwyczajną sytuacją w Egipcie, oraz innych państwach arabskich przypomina o prawach konsumenta, oraz o obowiązkach biur turystycznych.

Jak się nie dać oszukać w Internecie?

Konsument korzystający z Internetu powinien być ostrożny i wyczulony na stosowane triki. Europejskie Centrum Konsumenckie przestrzega jak się nie dać oszukać naciągaczom działającym w cyberprzestrzeni.

Poradnik dla narciarzy w Europie-Centrum Konsumenckie radzi

Europejskie Centrum Konsumenckie zbadało oferty 20 kurortów narciarskie w Europie i po analizie przygotowało bardzo przydatne dla każdego konsumenta i miłośnika nart kompendium.

Czy przeceniony towar podlega reklamacji?

Przepisy prawa przyznają konsumentowi prawo do reklamacji zakupionego towaru, nawet wówczas gdy jest on przeceniony.

Szał zimowych wyprzedaży w Europie

Kiedy rozpocząć polowanie na 70% obniżki w Paryżu, Londynie czy Berlinie? Co zrobić, gdy płaszcz kupiony na zagranicznej wyprzedaży okaże się markowym bublem lub po prostu przestanie nam się podobać? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak, gdzie i kiedy korzystać z zimowego szaleństwa przecen, by nie stracić głowy w lawinie okazji.

Jakie są prawa pasażera?

W okresie świąt coraz więcej z nas podróżuje,co może się wiązać ze zgubionym, czy zniszczonym bagażem, opóźnieniem, lub odwołaniem lotu. W związku z tym Komisja Europejska przygotowała kampanię informacyjną dotyczącą praw pasażera.

Bezpieczne przesyłki

Czekasz na przesyłkę ekspresową, która się opóźnia? Masz problem ze złożeniem reklamacji w przypadku nienależycie wykonanej usługi? UOKiK razem z UKE i ECK przypomina przed Świętami o prawach konsumentów korzystających z usług kurierów.

Zakupy online-8 zasad bezpieczeństwa

Zamierzasz kupić prezenty gwiazdkowe w sieci, by uniknąć tłumów i kolejek w centrach handlowych? Obawiasz się jednak, że produkty nie dotrą na czas lub padniesz ofiarą oszustwa? Prawnicy ECK Polska podpowiadają, jak bezpiecznie dokonywać zakupów w Internecie, by uniknąć rozczarowań.

Jak kupować zabawki-12 rad

Jak co roku, w grudniu jednymi z najchętniej kupowanych produktów są zabawki. Okres Świąt Bożego Narodzenia to czas dawania prezentów, a prośba o wymarzone zabawki jest w każdym liście do Mikołaja. Co kupować i jak kupować, żeby sprawić radość a jednocześnie być pewnym, że zabawka nie wyrządzi dziecku krzywdy?

Jakim jesteś konsumentem?


Uwielbiasz zakupy i nie ufasz reklamie? Jesteś „nieostrożnym optymistą”. A może sceptycznie podchodzisz do sprzedawców i starannie wybierasz produkty? „Nieufny lider” to właśnie ty. O tym, jakim jesteś konsumentem dowiesz się z najnowszego badania UOKiK.

Prezenty po choinkę –jak bezpiecznie kupować?

Zbliżające się święta Bożego Narodzenia zwyczajowo poprzedza gorączka zakupowa. Jednak zanim rzucimy się w wir zakupów zapoznajmy się z prostymi zasadami, które sprawią, że wybrane podarki będą atrakcyjne, oraz bezpieczne.

Dwie metody reklamacji: którą wybrać?

Nadchodzi okres przedświątecznej gorączki zakupów. Może okazać się, że aparat cyfrowy, który kupimy w prezencie, zepsuje się po pierwszych kilku klatkach, a zamiast zamówionego we włoskim sklepie internetowym czerwonego szala, otrzymamy niebieski. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak dochodzić swoich praw w takiej sytuacji: czy skorzystać z gwarancji czy może reklamować niezgodność towaru z umową?

Konsument i przedsiębiorca w europejskiej sieci

Na czym polega współpraca sieciowa? Gdzie szukać pomocy w przypadku: reklamacji towaru kupionego w UE, problemów z ubezpieczeniem zdrowotnym za granicą, nieuczciwych praktyk zagranicznego banku, znalezienia pracy w krajach UE? Do kogo zgłosić skargę na urzędnika z innego kraju UE lub opieszałość procedur? Kto pomoże małemu przedsiębiorcy, chcącemu rozszerzyć działalność poza rynek krajowy?

Upadłość konsumencka

Dzięki nowelizacji ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze wprowadzona została możliwość ogłoszenia upadłości przez osoby fizyczne, co dotychczas zarezerwowane było jedynie dla przedsiębiorców. Podstawowym celem ogłoszenia upadłości w stosunku do dłużnika jest zaspokojenia roszczeń wierzycieli w jak najwyższym stopniu.

Jak złożyć reklamacje?

Polacy nie mają świadomości swoich praw konsumenckich- wynika z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ponad 80 % kupujących rezygnuje z dochodzenia swoich praw po negatywnym rozpatrzeniu ich reklamacji.

Skargi na zakupy w Internecie

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich opublikowała kolejny Raport prezentujący problemy, z jakimi najczęściej mają do czynienia konsumenci, dokonujący zakupów produktów i usług za granicą za pośrednictwem Internetu.

Najczęstsze problemy europejskich konsumentów

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) pomaga rocznie ponad 60.000 konsumentów w całej Europie. Najczęstszym tematem skarg na zagraniczne firmy są: brak dostawy towaru zakupionego przez Internet lub jego niezgodność z umową, łamanie praw pasażerów linii lotniczych, nieuczciwe praktyki serwisów sprzedających bilety, zagubienie bagażu przez przewoźnika, problemy z zakwaterowaniem, oszustwa firm timesharingowych.

Ulga na Internet

Dużą popularnością wśród podatników cieszy się tzw. ulga internetowa. Zgodnie z przepisami ustawy o PIT podstawę opodatkowania można obniżyć o kwoty wydatków ponoszonych z tytułu użytkowania sieci Internet w miejscu zamieszkania podatnika.

Odstąpienie od umowy zawartej na przez Internet

Wielu z nas pochopnie dokonuje zakupów za pośrednictwem Internetu, licząc na możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. W przypadku kupna butów czy telewizora plazmowego istnieje możliwość zwrócenia towaru (choć koszty wysyłki poniesie klient), ale już biletów lotniczych, karnetu na koncert w Berlinie czy rezerwacji apartamentu w Toskanii nie uda się anulować bez ponoszenia kosztów. Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina o wyjątkach od prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.

Miesiąc na reklamację nieudanych wakacji

W dniu 17 września 2010 roku weszła w życie regulacja dotycząca usług turystycznych, która przewiduje miesiąc na złożenie reklamacji za nieudane wakacje, oraz dostosowanie ustawy do przepisów unijnych.

8 zasad wypożyczania samochodu podczas zagranicznych wakacji

Zwiedzanie na własną rękę jest często tańsze i ciekawsze niż udział w zorganizowanych wycieczkach fakultatywnych.Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, na co warto zwrócić uwagę wypożyczając auto za granicą i jak ustrzec się niemiłych niespodzianek.

Czym jest VAT?

VAT w Polsce występuje jako podatek od towarów i usług (PTU). Jest to podatek pośredni, a przedmiotem opodatkowania jest wartość sprzedaży towarów i usług, natomiast podstawą opodatkowania jest przyrost ich wartości netto.

Czytelne etykiety na produktach spożywczych

Na opakowaniach produktów spożywczych producenci będą musieli umieszczać informacje o ich wartościach odżywczych i miejscu pochodzenia. Parlament Europejski przyjął w pierwszym czytaniu projekt rozporządzenia w sprawie przekazywania konsumentom informacji o żywności. Posłowie odrzucili jednak propozycję wprowadzenia kolorystycznych oznaczeń zawartości tłuszczów, soli i cukru w wyrobie.