REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsument na urlopie-przydatne informacje

hamak, lato, wakacje, opalanie / Fotolia
hamak, lato, wakacje, opalanie / Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prezentujemy przygotowany przez Europejskie Centrum Konsumenckie urlopowy przewodnik konsumenta, dzięki któremu każdy podróżujący będzie przygotowany na niemiłe niespodzianki związane z zagubionym bagażem, czy niespełniającym standardów hotelem.

Poszukaj w Internecie opinii na temat hotelu, do którego się wybierasz. Jeśli ma dużo ocen negatywnych, zastanów się nad wyborem innego. Sprawdź także jego położenie poprzez zdjęcia satelitarne (dostępne w wielu turystycznych serwisach internetowych). Może się okazać, że opis „blisko plaży” jest daleki od rzeczywistości i oznacza konieczność półgodzinnego marszu lub przekraczania ruchliwej autostrady.

REKLAMA

REKLAMA

- Czy liczba gwiazdek zawsze odzwierciedla standard hotelu?

Niekoniecznie. Standard hotelu określany jest według przepisów lokalnych, dlatego różni się między regionami świata. W krajach arabskich (Egipcie, Tunezji, Maroku) oraz w Grecji 3*** oznaczają zwykle skromny standard (odpowiednik 2** w porównaniu do większości hoteli europejskich). Warto o tym pamiętać wykupując zakwaterowanie w jednym z wymienionych krajów.

- Czy po rezerwacji apartamentu w Toskanii za pośrednictwem Internetu można bez konsekwencji odstąpić od umowy?

REKLAMA

Zazwyczaj nie. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet bez konsekwencji (w ciągu 7 dni roboczych w UE i 10 dni kalendarzowych w Polsce) nie przysługuje m.in. w przypadku zakupu biletów lotniczych, na mecze, koncerty czy dokonywania rezerwacji w hotelu. Jeśli surfując w Internecie pochopnie klikniesz „rezerwuj”, a potem zmienisz zdanie, hotel może zażądać zapłaty odstępnego (w przypadku hoteli w Austrii i Włoszech zdarza się, że jest to 90 proc. wartości rezerwacji).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Czy w razie choroby można zrezygnować z opłaconego wyjazdu bez ponoszenia kosztów?

Tak, ale tylko wtedy, gdy posiadasz tzw. ubezpieczenie od rezygnacji. W pozostałych przypadkach organizator ma prawo obciążyć Cię kosztami odstępnego, nawet 100 proc. ceny wycieczki. Wszystko zależy od zapisów w umowie z danym biurem podróży.

Jak napisać reklamację na nieudany urlop?

- Kiedy organizator wycieczki ma prawo podwyższyć jej cenę?

Cena ustalona w umowie może ulec zmianie tylko w przypadku: wzrostu kosztów transportu, wzrostu opłat urzędowych (np. podatków czy opłata lotniskowych), wzrostu kursów walut. Organizator musi udowodnić wystąpienie takich czynników. Gdy do czasu wyjazdu zostało 20 dni lub mniej, cena nie może zostać podwyższona bez względu na okoliczności.

- Czy last minute to pełnowartościowa oferta?

Tak. Kupując wycieczkę tańszą o nawet kilkadziesiąt procent, masz prawo do wszelkich świadczeń z oferty pierwotnej. Jeśli nie jesteś zadowolony z wycieczki typu last minute, możesz ją reklamować tak samo, jak imprezę turystyczną kupioną bez obniżki.

- Czy bagaż z laptopem lub sprzętem do nurkowania należy dodatkowo ubezpieczyć?

Tak. Jeśli wkładasz do bagażu rejestrowanego rzeczy cenne (np. biżuterię), warto je odrębnie ubezpieczyć. W regulaminach większości linii lotniczych istnieje zapis mówiący o wyłączeniu odpowiedzialności przewoźnika za przedmioty cenne w przypadku, gdy np. bagaż zaginie.

 Mądry konsument przed urlopem

- Co zrobić, gdy linie lotnicze zagubią lub zniszczą nasz bagaż?

Gdy bagaż nie przyleciał z Tobą lub walizka uległa zniszczeniu, wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR - Property Irregularity Report ), będąc jeszcze na lotnisku. Następnie złóż reklamację do przewoźnika w terminie: 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od stwierdzenia opóźnienia bagażu.

- Jakie prawa ma pasażer, gdy lot jest opóźniony lub odwołany z powodu strajku czy złej pogody?

- W razie opóźnienia czy odwołania lotu linie lotnicze zobowiązane są do udzielenia Ci informacji i opieki (bezpłatnych napojów, posiłków, a nawet zakwaterowania w sytuacji, gdy musisz oczekiwać na lot przez noc lub dłużej).

- Na co zwrócić uwagę wypożyczając samochód za granicą?

Sprawdź, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. Przy promocyjnej ofercie wynajmu z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część.

Zdarza się też, że polisa nie obejmuje niektórych części auta, np. gdy złodziej stłucze szyby, zapłacisz z własnej kieszeni. Przed odjazdem sprawdź stan samochodu. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, domagaj się potwierdzenia tego stanu na piśmie. Dzięki temu unikniesz posądzenia o dokonanie zniszczeń.

- Jak działa Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)?

Jeśli udajesz się na wakacje do jednego z krajów Unii Europejskiej, a także Norwegii, Szwajcarii, Islandii lub Księstwa Lichtensteinu wystąp do oddziału NFZ o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, która zapewni Ci bezpłatną opiekę lekarską w razie nagłych wypadków. Ma ona ograniczony zakres, dlatego warto też wykupić dodatkowe, prywatne ubezpieczenie.

- Co trzeba sprawdzić przed wykupieniem ubezpieczenia turystycznego?

Dowiedz się dokładnie, jaki rodzaj opieki otrzymasz w zamian. Zwykle najtańsze ubezpieczenie nie pokrywa kosztów pobytu w szpitalu osoby, która trafiła tam z powodu przewlekłej choroby (np. zawał u osoby cierpiącej na chorobę wieńcową), czy też leczenia, np. złamanej ręki po wypadku spowodowanym uprawianiem sportów ekstremalnych (do takich zalicza się np. nurkowanie, surfing, rafting).

Jak złożyć reklamacje?

- Reklamacja: w jaki sposób wycenić niedogodności, np. brak klimatyzacji czy brudną plażę?

Gdy standard pokoju hotelowego był inny niż w ofercie (np. brak klimatyzacji, duża odległość od plaży, hałas, itp.) złóż reklamację u organizatora wycieczki (w ciągu 30 dni od jej zakończenia) korzystając z tzw. Tabeli Frankfurckiej (http://www.konsument.gov.pl/files/t_frankfurcka.pdf).
Chociaż nie jest to formalny dokument, pomaga określić, o ile procent można byłoby obniżyć cenę za poszczególne niedogodności. Na potwierdzenie swoich roszczeń warto mieć dowody: zdjęcia zrobione na miejscu, potwierdzenia od rezydenta itp.

- SOS, czyli kto pomoże w razie kłopotów?

Kiedy wakacje okazały się być nie do końca idealne, pamiętaj o zgłoszeniu skargi do przedsiębiorcy (biura podróży, linii lotniczych). Gotowe wzory reklamacji dostępne są tutaj (http://www.konsument.gov.pl/http://www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html)

Jeśli Twoja skarga nie zostanie uwzględniona, w dochodzeniu roszczeń pomogą:

- Europejskie Centrum Konsumenckie (tel. 22 55 60 118): gdy zagraniczne biuro podróży lub przewoźnik nie odpowie na reklamację, linie lotnicze zagubią albo opóźnią bagaż;
- Urząd Lotnictwa Cywilnego (tel. 22 520 74 84): gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład;
- rzecznik konsumentów (powiatowy, miejski): pomoże w przypadku sporu z biurem podróży zarejestrowanym w Polsce;
- infolinia konsumencka (tel. 800 007 707): tu uzyskasz porady dotyczące Twoich praw.

Więcej informacji: www.konsument.gov.pl

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) /AS

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
PILNE: od 19.11.2025 do 28.02.2026 r. całodobowe dyżury we wskazanych urzędach, a osoby wyznaczone do wykonywania zadań ochronny wyposażone w broń i amunicję. Weszło w życie zarządzenie premiera wprowadzające trzeci stopień alarmowy

Zarządzeniem wydanym w dniu 19 listopada 2025 r. premier Donald Tusk wprowadził trzeci stopień alarmowy CHARLIE. Obejmuje on obszary linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. i będzie obowiązywał w okresie od dnia 19 listopada 2025 r., od godz. 00.00, do dnia 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59. Sprawdź, co poszczególne alarmy, oznaczają dla urzędów administracji publicznej i dla obywateli naszego kraju.

Przepadek psa i zakaz posiadania zwierząt. Trzeba będzie lepiej pilnować zwierząt. Sejm pracuje nad zmianami

Liczba zwierząt domowych w Polsce rośnie. W ostatnim czasie wzrosła też liczba niebezpiecznych zdarzeń z udziałem psów. Problem narasta, a Sejm pracuje nad projektem zmian, który ma szansę nieco poprawić sytuację. Co na to właściciele zwierząt?

Masz AI w telefonie? Możliwe, że służby czytają już twoje prompty. Pierwszy w historii nakaz sądowy dot. danych z ChatGPT

Czasopismo Forbes ujawniło przełomową sprawę z Maine, która zmienia sposób, w jaki myślimy o prywatności cyfrowej w erze sztucznej inteligencji. Po raz pierwszy w historii amerykańskie organy federalne uzyskały nakaz sądowy zmuszający OpenAI do wydania danych użytkownika na podstawie zapytań do ChatGPT – a szczegóły tej sprawy są absolutnie fascynujące. Co więcej, nowy raport wywiadowczy Anthropic z sierpnia 2025 roku ujawnia znacznie szerszy obraz wykorzystania systemów AI przez cyberprzestępców, tworząc niepokojący kontekst dla rosnącej roli sztucznej inteligencji zarówno w przestępczości, jak i w jej zwalczaniu.

Czy od 2026 r. trzeba będzie raportować do fiskusa transakcje firmowymi i prywatnymi kartami płatniczymi? Ministerstwo wyjaśnia

W sieci pojawiają się nieprawdziwe informacje, według których od 2026 r. urzędy skarbowe będą rzekomo otrzymywać od banków dane o płatnościach kartą przekraczających ustalony próg. Ministerstwo Finansów zdementowało te doniesienia. Wprowadzenie takich przepisów byłoby uzasadnione tylko w wybranych sytuacjach kryzysowych - powiedział PAP prof. Błażej Podgórski.

REKLAMA

Wniosek o świadczenie pielęgnacyjne. Rodzice mają problem z niejasnym terminem

Jeżeli rodzic zawnioskuje o świadczenie w okresie trzech miesięcy, licząc od dnia wydania orzeczenia, to gmina przyzna wsparcie począwszy od miesiąca, w którym złożono wniosek o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności. Jak liczyć ten termin, gdy orzeczenie o niepełnosprawności uzyskano w postępowaniu sądowym?

Stawkę za grudzień trzeba zaktualizować. Nie każdy o tym pamięta. Pracownicy powinni sprawdzić, czy dostali należne pieniądze

Zmiany wprowadzane na gruncie prawa pracy i prawa podatkowego najczęściej wchodzą w życie na początku roku kalendarzowego. W szczególności dotyczy to przypadków, w których są one związane z obciążeniami finansowymi. Niestety nie jest to regułą, co oznacza, że zawsze trzeba zachować czujność.

ZUS najpierw przyznał matce 800 plus, a teraz każe oddać pieniądze. Jednocześnie jednak nadal je… wypłaca. Co się dzieje? [wyrok]

Świadczenie 800 plus ma poprawić sytuację dzieci. Trafia jednak do rąk rodziców. Takie rozwiązanie jest zrozumiałe i uzasadnione, ale okazuje się, że może również być źródłem wielu problemów. I nie chodzi o to, że rodzice się nie dogadują między sobą. Również ZUS czasami zmienia zdanie.

Seniorze nie daj się nabrać: uważny senior powinien zwracać na to uwagę, szczególnie w okresie przedświątecznym

Seniorze nie daj się nabrać. Uważny senior powinien zwracać na to uwagę, szczególnie w okresie przedświątecznym. Nieuczciwe praktyki sprzedażowe wobec osób starszych to problem, który od lat powraca w różnych formach: od agresywnej sprzedaży door-to-door po natarczywe telefony i pozornie bezpłatne pokazy. Zmienili się sprzedawcy, technologie i kanały kontaktu, ale mechanizm oszustwa pozostał ten sam: wywołać emocje, zaskoczyć, zmusić do szybkiej decyzji. Podpowiadamy jak reagować, co robić i co mówić.

REKLAMA

USA mówią STOP prawom autorskim dla AI. Ten wyrok zmienia zasady gry

Amerykański sąd apelacyjny definitywnie odrzucił prawa autorskie dla obrazu stworzonego przez sztuczną inteligencję, podtrzymując zasadę, że autorem może być tylko człowiek. Ten głośny wyrok – już viralowy w branży technologicznej – otwiera nowy front w globalnej debacie o AI, własności intelektualnej i przyszłości kreatywności w erze generatywnych modeli.

Czy ciężko jest wybrać dobrego prawnika?

Wszyscy wiemy, że prawnik może być niezbędny – przy zakładaniu firmy, sporach z kontrahentem czy problemach z pracownikami. Ale kiedy rzeczywiście sięgamy po telefon, żeby umówić konsultację, nagle ogarnia nas strach. Który wybrać? Jak poznać, że jest kompetentny? Czy nie przepłacę? A może w ogóle da się jakoś bez niego?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA