reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Czy warto kupować na firmę? – cz. 1

Czy warto kupować na firmę? – cz. 1

Zawierając umowę „na firmę” pozbawiamy siebie uprawnień, jakie przysługują konsumentom. Zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu cywilnego, które inaczej kształtują uprawnienia kupującego.

Robienie zakupów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czyli potocznie „na firmę” ma swoje zalety, jak i wady. Co do zasady kupując w ten sposób przedsiębiorca będzie miał możliwość zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodu, jak również odliczyć VAT.

Z drugiej jednak strony istotną wadą takiego rozwiązania jest fakt, że w tej sytuacji nie przysługują kupującemu uprawnienia wynikające z przepisów dotyczących sprzedaży konsumenckiej. W odróżnieniu zatem od konsumenta, kupujący powinien o wiele uważniej przeczytać całą umowę i zwrócić uwagę na każdy szczegół. Możliwe również, że nie będzie mógł skorzystać z przywilejów, jakie sklepy zapewniają swoim klientom - konsumentom (np. gwarancja).

Podstawowa różnica między kupowaniem na firmę, a na własny rachunek jest to, że kupujący, jako przedsiębiorca, nie jest konsumentem i nie korzysta z uprawnień konsumenckich. Czasami można spotkać się z twierdzeniami sprzedawców, iż oznacza to brak możliwości złożenia reklamacji. Czy ma to jednak pokrycie w rzeczywistości?

Przedsiębiorca „A” kupił sprzęt komputerowy w jednym ze sklepów elektronicznych ogólnopolskiej sieci. Jeżeli nie stosuje się wobec niego przepisów dotyczących konsumentów, jaki będzie zakres jego uprawnień?

Wyłączenie stosowanie przepisów o sprzedaży konsumenckiej oznacza, że zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące umowy sprzedaży. Tym samym reklamacja takiego towaru nadal jest możliwa, chociaż zmienia się jej podstawa prawna. O ile w przypadku konsumenta będą to przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, o tyle przy kupnie „na firmę” podstawą będą przepisy kodeksowe dotyczące rękojmi za wady fizyczne lub prawne.

Zobacz również serwis: Umowy

Nie jest to jedyna zmiana, jako że szerzej rozumiana jest sama podstawa odpowiedzialności przy sprzedaży konsumenckiej, czyli niezgodność towaru z umową. Obejmuje ona nie tylko wady rzeczy (które są przesłanką sprzedaży kodeksowej), ale również rozsądne oczekiwania konsumenta co do towaru.

Przy sprzedaży konsumenckiej można reklamować również w przypadku niezgodności towaru z umową, która nie powoduje zmniejszenia wartości produktu. Uprawnienia z tytułu rękojmi przysługują, gdy wada zmniejsza wartość lub użyteczność rzeczy. W obydwu przypadkach odpowiedzialność istnieje, gdy rzecz nie ma właściwości o których zapewniał sprzedawca oraz gdy została wydana w stanie niekompletnym.

Co jednak istotniejsze kupując „na firmę” należy z o wiele większą uwagą zapoznać się z treścią umowy. To czego nie wolno zamieścić w umowie z konsumentem, będzie już bowiem dozwolone z umowie z przedsiębiorcą.

Zobacz również: Czy warto kupować „na firmę” – cz. 2

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kacper Sołoniewicz

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama