REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skarga na złe funkcjonowanie sądu lub sędziego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Portal  Procesowy
Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.
Skarga na przewlekłość postępowania sądowego.
Skarga na przewlekłość postępowania sądowego.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 28 marca 2012 r. wejdą w życie zmienione przepisy ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz innych ustaw, które określają zasady składania skarg i wniosków na funkcjonowanie sądów w Polsce.

Z dniem 28 marca 2012 r. wchodzi w życie obszerna nowelizacja ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz innych ustaw z dnia 18 sierpnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 nr 203 poz. 1192).

REKLAMA

Nowelizacja ta przede wszystkim reguluje istotne kwestie związane z wewnętrznym funkcjonowaniem sądów (również sądów administracyjnych oraz prokuratury), a także zmienia zasady oceny pracy sędziów, asystentów sędziów oraz referendarzy sądowych.

Jednak nie tylko. Strony postępowań sądowych zyskają skuteczne narzędzie wpływania zarówno na sprawność sądów, jak i samych sędziów.

Dotychczas można było tylko złożyć skargę na przewlekłość swojej sprawy w sądzie

REKLAMA

Obecnie w prawie funkcjonuje jedynie tzw. skarga na przewlekłość postępowania sądowego, co oznacza, że jeżeli w konkretnej sprawie np. cywilnej, karnej lub egzekucyjnej brak działania sądu, prokuratora lub komornika albo ich działanie jest opieszałe można złożyć skargę na tę opieszałość. Regulują to przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 2004 r. o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym bez nieuzasadnionej zwłoki (Dz.U. nr 179, poz. 1843, z późn. zm., dalej: ustawa o skardze na przewlekłość).

Przepisy ustawy o skardze na przewlekłość przewidują, że tego typu skargę można wnieść wówczas, gdy dane postępowanie sądowe, przygotowawcze lub egzekucyjne trwa dłużej, niż jest to konieczne dla wyjaśnienia okoliczności sprawy, które są istotne dla jej rozstrzygnięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli sąd uwzględni skargę, może na żądanie strony skarżącej przyznać od Skarbu Państwa, (a w przypadku skargi na przewlekłość postępowania prowadzonego przez komornika – od komornika) sumę pieniężną w wysokości od 2 000 złotych do 20 000 złotych. Strona, której skargę uwzględniono, może ponadto w odrębnym postępowaniu niezależnie dochodzić naprawienia szkody wynikłej ze stwierdzonej przewlekłości od Skarbu Państwa albo solidarnie od Skarbu Państwa i komornika.

Zobacz: Kiedy żądać uzupełnienia wyroku?


Poskarżyć się będzie można również na funkcjonowanie sądu lub na sędziego

Wspomniana wyżej nowelizacja Prawa o ustroju sądów powszechnych z dnia 18 sierpnia 2011 r. daje prawo do złożenia skargi lub wniosku także na złe funkcjonowanie sądu lub sędziego.

Z punktu widzenia stron postępowań sądowych wprowadzenie takich przepisów ma istotne znaczenie. Skargi i wnioski mają być rozpatrywane niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie miesiąca od daty ich wpływu.

REKLAMA

Sędziowie, na mocy przepisów konstytucji RP, są niezawiśli i podlegają tylko ustawom. Dlatego też skargi na działalność sądów w dziedzinie, w której sędziowie są niezawiśli, nie podlegają rozpatrzeniu. Organ sądu, do którego taka skarga lub wniosek zostały skierowane, będzie zawiadamiać osobę/podmiot skarżący o przyczynach odmowy rozpatrzenia skargi.

Ponadto nie będą rozpatrywane skargi i wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe. Także w przypadku takich skarg organ sądowy, do którego trafi skarga, będzie miał jednak obowiązek poinformować skarżącego o przyczynach odmowy jej rozpatrzenia.

Jeżeli skarga będzie dotyczyła czynności sądu podlegającej zaskarżeniu w toku instancji, organ sądu będzie miał obowiązek przekazać niezwłocznie skargę do akt sprawy, której skarga dotyczy, a ponadto będzie miał obowiązek zawiadomić o tym fakcie skarżącego.

Jeżeli skarga lub wniosek będą dotyczyć czynności sądu jeszcze niedokonanych, będą one niezwłocznie przekazywane do akt postępowania, którego dotyczą.

Skargi na funkcjonowanie sądów będą mogły też dotyczyć działalności administracyjnej sądów. Jeżeli takie skargi bądź wnioski będą uzasadnione, organ sądu, do którego skarga lub wniosek trafiły, będzie podejmować określone czynności lub też zlecać ich dokonanie w celu naprawy stwierdzonych nieprawidłowości.

Skarga będzie mogła również dotyczyć wniosku o pociągnięcie sędziów do odpowiedzialności dyscyplinarnej. Skarga taka zostanie niezwłocznie przekazana właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu albo zastępcy rzecznika dyscyplinarnego. Rzecznik będzie mógł następnie podjąć wobec sędziego czynności dyscyplinarne.

Zobacz: Zabezpieczenie powództwa


Do kogo będzie można złożyć skargę?

Organem właściwym do rozpatrzenia skarg lub wniosków dotyczących działalności sądu jest prezes sądu. Jeżeli skarga lub wniosek będą dotyczyć działalności sądu okręgowego i sądu rejonowego, organem właściwym do rozpatrzenia będzie prezes sądu okręgowego. Jeżeli skarga lub wniosek będą dotyczyć działalności sądu apelacyjnego i sądu okręgowego, organem właściwym do rozpatrzenia będzie prezes sądu apelacyjnego.

Organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności prezesa sądu rejonowego będzie prezes sądu okręgowego, działalności prezesa sądu okręgowego – prezes sądu apelacyjnego, a działalności prezesa sądu apelacyjnego – Krajowa Rada Sądownictwa.

Prezes sądu apelacyjnego do końca kwietnia każdego roku będzie zobowiązany poinformować ministra sprawiedliwości o nieprawidłowościach stwierdzonych w wyniku rozpatrzenia skarg przez prezesów sądów działających na obszarze apelacji.

Szczegółowe zasady dotyczące składania, przyjmowania oraz rozpatrywania wskazanych wyżej skarg i wniosków na działanie sądów i samych sędziów zostaną określone przez ministra sprawiedliwości w drodze rozporządzenia.

Gdzie złożyć pozew, gdy w sądzie rejonowym brak wydziału pracy lub gospodarczego?

Obecnie wiele wydziałów sądów rejonowych jest likwidowanych. Chodzi tu np. o wydziały sądowe rozpoznające sprawy z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, do spraw gospodarczych, do spraw ksiąg wieczystych.

Nie oznacza to jednak, że zainteresowane osoby zostaną pozbawione możliwości dochodzenia swoich praw przed sądami. Zgodnie z przepisami omawianej nowelizacji rozpoznawanie spraw z zakresu prawa pracy lub ubezpieczeń społecznych, spraw gospodarczych oraz innych spraw z zakresu prawa gospodarczego i cywilnego należących do sądu gospodarczego lub dotyczących prowadzenia ksiąg wieczystych, należących do właściwości sądu rejonowego, w którym nie utworzono wydziału do tych spraw, zostanie przekazane przez ministra sprawiedliwości innym sądom rejonowym.

Zobacz serwis: Postępowanie sądowe

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

REKLAMA

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 r. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

REKLAMA