REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżetówka: Podwyżka do 7005,76 zł. To podstawa wynagradzania wyższa o 891,68 zł. Skorzysta 30 000 osób. Ale tak naprawdę wygrali nauczyciele

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Budżetówka: Podwyżka podstawy wynagradzania do 7005,76 zł. Podwyżka o 891,68 zł
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wygranymi w budżetówce są nauczyciele. Nie dlatego, że mają pewną podwyżkę o 30% od 1 stycznia 2024 r. Walczą - i mają szansę - o podwyżkę aż do pensji przeciętnej w gospodarce. A to już jest powyżej 7000 zł brutto (dla nauczyciela dyplomowanego) + nadgodziny i dodatki.

Łącznie za okres 2024 r. i 2025 r. jest możliwa podwyżka u nauczyciela dyplomowanego o 2645 zł brutto (za okres 2024 r. - 2025 r.). Z obliczeń wychodzi podwyżka pensji nauczyciela dyplomowanego za okres 2024 r. i 2025 r. o około +1803 zł netto (do poziomu w 2025 r. 5235 zł netto z obecnych 3432 zł netto). Szczegóły na końcu artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

A co u innych w budżetówce? Np. w sądach?

W 2024 r. podstawa wynagrodzenia sędziów i prokuratorów wynosi 7005,76 zł. Skorzystają na tym także asesorzy i referendarze. Łącznie około 30 000 osób. Podwyżka podstawy, od której obliczane są już konkretne pensje, wynosi 891,68 zł. 

Korzystny wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Jest pewne, że zmiana wejdzie w życie bo rząd M. Morawieckiego wykonał tylko wyrok Trybunału Konstytucyjnego. 

REKLAMA

Sejm musi więc wdrożyć rozwiązanie nakazane przez Trybunał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Infor.pl informował o tym w poniższym artykule:

Jak jest teraz w projekcie  na 2024 r.

W projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 zaproponowano ustalenie w roku 2024 wysokości wynagrodzeń sędziów, prokuratorów i innych pracowników, których wynagrodzenia są relacjonowane do ich wynagrodzeń, w odniesieniu do kwoty w wysokości 6114,08 zł. Projektowana autopoprawka ma na celu wykreślenie przepisów zawartych w art. 1–4 ww. projektu. 

W miejsce regulacji zawartych w projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 będą miały zastosowanie regulacje wynikające z przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 217, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze (Dz. U. z 2023 r. poz. 1360, z późn. zm.). 

Jaka będzie po nowelizacji?

Wysokość wynagrodzenia sędziów i prokuratorów będzie obliczona w odniesieniu do komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 9 sierpnia 2023 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale 2023 r. (M.P. poz. 831), tj. do kwoty 7005,76 zł. Spowoduje to wzrost podstawy wynagrodzenia w stosunku do pierwotnej wersji projektu ustawy o kwotę 891,68 zł.

WAŻNE! Według danych GUS z 2020 r. opracowanych przez Money.pl przeciętne wynagrodzenie sędziów sądów powszechnych, wynosiło ponad 16 000 zł brutto. W WSA było to 24 000 zł. W Sądzie Najwyższym średnio wypłacano 30 000 zł, a w Trybunale Konstytucyjnym ponad 32 000 zł.

Kwoty te wynikają z przemnożenia podstawy zawartej w budżecie na dany rok przez odpowiednie współczynniki.

Nie wszyscy w budżetówce dostaną podwyżki

Zarząd Związku Miast Polskich, który obradował pod koniec listopada we Wrocławiu przekazał swoje zastrzeżenia oraz wyraził niezadowolenie z propozycji zawartych w rządowym projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024, czyli projekcie tzw. ustawy okołobudżetowej. Wśród proponowanych tam rozwiązań znalazło się m.in. zamrożenie płac części urzędników.

"Bulwersującą sprawą dla przedstawicieli miast zasiadających w Zarządzie ZMP jest właśnie zamrożenie wynagrodzeń w JST i w spółkach komunalnych, które nie ma obejmować jednak całej sfery publicznej, np. sądów czy prokuratur" - tak w komunikacie opublikowanym przez ZMP.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że „(…) w roku 2024 nie przewiduje się wprowadzenia podwyżek wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (…). W konsekwencji tego rozwiązania nie nastąpi również automatyczny wzrost uposażenia posłów i senatorów, które odpowiada 80 proc. wysokości wynagrodzenia podsekretarza stanu, ustalonego na podstawie przepisów o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, z wyłączeniem dodatku z tytułu wysługi lat”. 

Infor.pl informował o tym w poniższym artykule:

Podwyżki w SG, policji i straży pożarnej 

Odchodzący rząd M. Morawieckiego wprowadził od 1 stycznia 2024 r. rzutem na taśmę podwyżki w policji, SG i PSG poprzez zmianę rozporządzenia z 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

Celem nowelizacji jest wyłączenie pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej spod rygoru obligatoryjnego tworzenia funduszu premiowego.

Zamiana obligatoryjności funduszu premiowego na fakultatywność, pozwala środki przypisane do funduszy przeznaczyć na wypłaty.

Rząd wprowadził zmiany dla pracowników służb pomocniczych policji, SG i PSP. poprzez to ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 8 grudnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek i 

Jak przeprowadzono podwyżki w budżetówce od 1 stycznia 2024 r.

Nowelizacja wyłącza pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej spod rygoru obligatoryjnego tworzenia funduszu premiowego. W to miejsce minister wprowadził zasady fakultatywnego tworzenia tego funduszu. Co to oznacza? W przypadku jego nieutworzenia przez kierownika jednostki organizacyjnej, środki finansowe dedykowane na utworzenie funduszu premiowego automatycznie są przeznaczane na wynagrodzenia. Jest to podstawa dla: 

  1. Podwyżki wynagrodzenia zasadniczego, jak i 

  2. pozostałych składników wynagrodzenia relacjonowanych do wynagrodzenia zasadniczego.

Z uzasadnienia projektu - "projektowane rozporządzenie ma na celu zbliżenie regulacji określających warunki ustalania wynagrodzenia pracowników w ramach danej jednostki organizacyjnej niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy. Przepisy podobne do projektowanych regulacji zostały określone w § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 kwietnia 2008 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych resortu spraw wewnętrznych i administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 914 i 2369) i są stosowane w jednostkach organizacyjnych do określonych grup pracowników wskazanych w projektowanym § 9 w ust. 1a.

W zmienianym § 9 po ust. 1 proponuje się dodanie ust. 1a, zgodnie z którym dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi w Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej wprowadza się fakultatywną możliwość utworzenia funduszu premiowego w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. Ponadto proponuje się dostosowanie brzmienia ust. 2 do wprowadzanej zmiany.

Co to jest fundusz premiowy? – odpowiedź tłumaczy dlaczego politycy sprytnie wprowadzili podwyżki 

Fundusz premiowy nie jest państwowym funduszem celowym stanowiącym wyodrębniony rachunek bankowy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.). W efekcie automatycznie w przypadku nieutworzenia funduszu premiowego środki pozostaną w ramach funduszu wynagrodzeń. I można je przeznaczyć na podwyżki.

Jak została przeprowadzona nowelizacja?

Został zmieniony ten przepis:

§ 9. 1. Dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi oraz załogi jednostek pływających tworzy się fundusz premiowy w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia. W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia dla pracowników Służby Więziennej może być tworzony fundusz premiowy.

2. Wysokość funduszu premiowego, o którym mowa w ust. 1, oraz warunki przyznawania premii ustala kierownik urzędu lub jednostki.

Znajduje się w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek

Nauczyciele są wygrani - podwyżki o 30% albo 1500 zł brutto, a w 2025 r. zrównanie do przeciętnej pensji dla dyplomowanych

W 2023 r. nauczyciel dyplomowany miał podstawowej pensji 4550 zł brutto i 3432 zł netto/na rękę. Ile oferowali mu politycy na 2024 r.? Program KO przewiduje dwa warianty dla roku 2024 r.:

  1. podwyżka o 30%, co daje u nauczycieli dyplomowanych około 5915 zł brutto i 4362,69 zł netto
  2. podwyżka o 1500 zł brutto, co przynosi podwyżkę o około 6050 zł brutto i 4453,7 zł netto. 

Ale jest jeszcze projekt obywatelski nowelizacji Karty Nauczyciela jest prowadzony przez ZNP. Podpisało go 250 000 osób. I wiąże "na sztywno" wynagrodzenia nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem (dziś 7195 zł), co zapewnia automatyczną waloryzację i coroczne podwyżki. 

projekt obywatelski

 

Infor.pl

Jeżeli ta ustawa "przejdzie" przez Sejm (a jest to możliwe - symetryczny projekt podwyżek dla pielęgniarek jest prawie pewny uchwalenia), to prawdopodobnie stanie się to w połowie 2024 r., a nowe przepisy zostaną zastosowane w 2025 r. W tym scenariuszu nauczyciele:

  1. otrzymają podwyżkę o 30% od 1 stycznia 2024 r., a 
  2. od 1 stycznia 2025 r. ich pensja zostanie powiązana z przeciętnym wynagrodzeniem (czyli kolejna podwyżka). 

Jeżeli ta ustawa zostałaby przyjęta, to nauczyciel dyplomowany otrzymałby w latach 2024 r. i 2025 r.:

  1. w 2024 r. podwyżkę o 1500 zł brutto 
  2. w 2025 r. kolejną podwyżkę o 1145 zł brutto. 

Łącznie jest to podwyżka o nokautujące 2645 zł brutto (za okres 2024 r. - 2025 r.)

Z obliczeń wychodzi podwyżka pensji nauczyciela dyplomowanego za okres 2024 r. i 2025 r. o około +1803 zł netto (do poziomu w 2025 r. 5235 zł netto z obecnych 3432 zł netto). 

Inne projekty obywatelskie wprowadzające (potencjalnie) duże podwyżki w poniższym artykule:

Jaki jest punkt startu do podwyżek w 2024 r. i kolejnych latach?

Minimalna pensja nauczyciela w 2023 r. bez dodatków, nadgodzin, dofinansowania z gminy, to:

1) nauczyciel początkujący - 3690 zł brutto (2846 zł netto/na rękę)

2) nauczyciel mianowany - 3890 zł brutto (2982 zł netto/na rękę)

3) nauczyciel dyplomowany - 4550 zł brutto (3432 zł netto/na rękę).

Wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela dyplomowanego - 100% wynagrodzenia przeciętnego

Ile to byłoby w 2024 r., gdyby nowelizacja weszła w życie teraz, a nie za pół roku? Skoro przeciętne wynagrodzenie w III kwartale 2023 r. wyniosło 7195 zł brutto, to taka sama jest według analizowanej ustawy pensja brutto nauczyciela dyplomowanego. A ile to jest netto? Dla nauczyciela bez PPK pensja netto wynosi 5235 zł. Tyle w 2024 r. otrzymałby wypłaty pensji zasadniczej na konto nauczyciel dyplomowany. Do tego mógłby dołożyć dodatki i nadgodziny.

Uchwała ZNP z 4 grudnia 2023 r. 

uchwała ZNP z grudnia 2023 r.

 

Infor.pl

Więcej o uchwale w poniższym artykule:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Weekendowe spotkania z dzieckiem to nie jest wykonywanie władzy rodzicielskiej. Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

Ulga na dziecko, inaczej ulga prorodzinna, to najczęściej wykorzystywana preferencja podatkowa w PIT. Jednak czy każdy rodzic może z niej skorzystać? Organy podatkowe nie mają wątpliwości – nie wystarczy płacić alimentów.

Składka zdrowotna nie zostanie obniżona. Minister mówi wprost

Składka zdrowotna nie powinna zostać obniżona – podkreślił minister finansów i gospodarki Andrzej Domański. Jak dodał, projekt ustawy zakładający zastąpienie obecnej składki nowym podatkiem zdrowotnym nie uzyska poparcia resortu. Rząd wskazuje, że priorytetem pozostaje wzmocnienie finansów NFZ.

REKLAMA

Wychowanie dziecka nie sprowadza się do płacenia alimentów. Dyrektor KIS wypowiedział się w sprawie preferencji podatkowych dla rodziców

Preferencyjne zasady opodatkowania, z których mogą korzystać rodzice niezmiennie budzą wątpliwości. Dotyczy to zarówno korzystania z ulgi na dziecko, jak i opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dziecko. W jednej z najnowszych interpretacji Dyrektor KIS wypowiedział się na ten temat.

Rekordowa kara UOKiK dla Biedronki! 105 milionów złotych za oszukańcze promocje z voucherami

Biedronka może zapłacić gigantyczną karę za wprowadzanie klientów w błąd. Prezes UOKiK nałożył na sieć handlową sankcję w wysokości niemal 105 mln zł za nieuczciwe praktyki podczas akcji promocyjnych. Hasło „Zwrot 100% na voucher" okazało się pułapką – konsumenci dowiadywali się o realnych ograniczeniach dopiero przy kasie. Sieć sklepów może się jednak odwołać od decyzji.

Od 1 stycznia 2026 r. obniżka wynagrodzenia za pracę nawet o 2147 zł na skutek jednostronnej decyzji urzędnika. „Nadchodzi największa obniżka płac w III RP”

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw zakłada, że 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które uprawnią Państwową Inspekcję Pracy (PIP) do przekształcania nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Były premier Mateusz Morawiecki wyliczył, ile z wynagrodzenia, na skutek jednostronnej decyzji inspektora pracy, może stracić zleceniobiorca.

Święta i Sylwester w górach - ceny w 2025 roku: Polska, Czechy, Alpy

W Zakopanem ceny noclegów ze śniadaniem w okresie świąteczno-noworocznym wzrosły w ciągu roku nawet ponad dwukrotnie. Z danych zebranych przez Rankomat.pl wynika, że za 6 nocy w kwaterze prywatnej para zapłaci teraz 3671 zł, czyli o 104% więcej niż rok wcześniej. W 3-gwiazdkowych hotelach podwyżki sięgają 70%. Drożej jest też w Szczyrku, Szklarskiej Porębie oraz w popularnych czeskich kurortach. Co ciekawe, spadki cen widać w austriackim Kitzbühel oraz w części alpejskich kwater we Włoszech. W poszukiwaniu oszczędności, warto wybrać się w Karkonosze.

REKLAMA

ZUS bez mrugnięcia okiem wydał orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Więc pytam gdzie sprawiedliwość przez tyle lat że nie mogłam liczyć na żadna pomoc finansową z MOPS. Jedyne co się mojemu synowi należało, to zasiłek 153 zł pielęgnacyjny i po podwyżce 215 zł.

Infor.pl publikuje listy osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Dziś list o zaskakującej obserwacji matki dziecka z bardzo rzadką chorobą genetyczną (oficjalnie w Polsce choroba występuje jeszcze tylko u dwóch rodzin). Matka jest zbudowana pomocą i profesjonalizmem lekarzy orzeczników ZUS, których stawia w opozycji do lekarzy w PZON i WZON i urzędników w MOPS. Matka pisze: "ZUS bez mrugnięcia okiem wydał orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy i samodzielnej egzystencji. Więc pytam gdzie sprawiedliwość przez tyle lat że nie mogłam liczyć na żadna pomoc finansową z MOPS. Jedyne co się mojemu synowi należało, to zasiłek 153 zł pielęgnacyjny i po podwyżce 215 zł."

Niepełnosprawni seryjnie i na tą samą metodę lekarzy tracą świadczenia. Kolejna matka pisze: Lekarz pediatra uleczył mojego syna trzema pytaniami

Kolejny list do Infor.pl matki dziecka w spectrum autyzmu, której dziecko traci świadczenie pielęgnacyjne. Matka uważa, że jej dziecko zostało "uzdrowione" przy pomocy skandalicznego testu polegającego na tym, że lekarz pediadra oraz psycholog zadają niepełnosprawnemu dziecku trzy pytania - o wiek, ile ma lat oraz o posiadanie kolegów (to ostatnie

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA