REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższe wynagrodzenie urzędników w 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Radwan
Artur Radwan
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wyższe wynagrodzenie urzędników w 2020 r. Zarobki w służbie cywilnej. / fot. Shutterstock
Wyższe wynagrodzenie urzędników w 2020 r. Zarobki w służbie cywilnej. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W 2020 r. urzędnicy otrzymają wyższe wynagrodzenia. Ile wyniesie kwota średniego wynagrodzenia w służbie cywilnej? Kto najbardziej skorzysta na podwyżce płac?

Pensjami zatrzymać odpływ urzędników

W 2020 r. średnie wynagrodzenie w służbie cywilnej wzrośnie o 360 zł i wyniesie 6360 zł. Najwięcej na odmrożeniu kwoty bazowej zyskają osoby najlepiej zarabiające.

REKLAMA

Nowe kierownictwo MSWiA nie wycofało się z obietnic złożonych związkowcom z urzędów wojewódzkich, mówiących o tym, że otrzymają w tym roku pieniądze ekstra.

Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w MSWiA, na ostatnim spotkaniu z dyrektorami generalnymi nakazał policzyć dokładnie etaty, aby następnie podzielić środki.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników.

Polecamy: PPK dla pracownika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przypomnijmy, że w wielu urzędach wojewódzkich od miesięcy trwają protesty, a np. w Lublinie członkowie korpusu służby cywilnej są w sporze zbiorowym z wojewodą. Związkowcy, m.in. z Solidarności, domagali się 1000 zł podwyżki netto od stycznia. Resort zaproponował im kompromis w postaci 500 zł brutto, które ma być wypłacone w tym miesiącu z wyrównaniem od lipca. W efekcie do kieszeni członków korpusu służby cywilnej z terenu tuż przed wyborami trafi średnio 1,5 tys. zł ekstra.

W naszym urzędzie będziemy się domagać, aby te środki były dzielone równo, tak aby każdy urzędnik otrzymał 500 zł podwyżki. W tych urzędach, w których nie ma organizacji związkowej, wszystko jest w rękach dyrektorów generalnych – mówi Robert Barabasz, przewodniczący NSZZ „Solidarność” w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim.

Te środki powinny jednak trafiać przede wszystkich do urzędników, którzy są specjalistami. Nie może być tak, że pieniądze będą wypłacane i tak dobrze zarabiającym dyrektorom – dodaje.

Stałe odmrażanie

REKLAMA

Obecna ekipa rządowa dostrzegła wreszcie, że przy tak niskim bezrobociu i niewielkich zarobkach w budżetówce z administracji lawinowo odchodzą specjaliści. Dlatego w tym roku (po raz pierwszy od 10 lat) w całym korpusie służby cywilnej kwota bazowa wzrosła o 2,3 proc. i wynosi obecnie 1 916,94 zł brutto. Dodatkowo na początku roku do urzędów wojewódzkich przekazano pieniądze na 4-proc. wzrost funduszu wynagrodzeń. W zależności od instytucji środki te trafiały na podwyżki dla najmniej zarabiających lub na kolejne etaty.

Z przyjętego przez rząd i skierowanego do Rady Dialogu Społecznego projektu ustawy budżetowej na 2020 r. wynika, że kwota bazowa w służbie cywilnej wzrośnie o 6 proc. i wyniesie 2031,96 zł. To jest bardzo ważne dla członków korpusu, którzy są tzw. mnożnikowcami. Co prawda wzrost kwoty bazowej o 115,02 zł nie robi wrażenia, ale wszystko zależy od jej wielokrotności (na tej podstawie naliczana jest pensja).

Jeśli na przykład pracownik służby cywilnej ma zapisane w umowie, że jego wynagrodzenie ustala się na poziomie mnożnika 4.0, to przez tyle razy jest zwiększana kwota bazowa. Obecnie osoba z takim mnożnikiem otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze na poziomie 7668 zł brutto. A po nowym roku jej płaca zasadnicza wzrosłaby o 450 zł.

Służba cywilna 2020 r.

Służba cywilna 2020 r.

Z naszych wyliczeń wynika, że wielu urzędników otrzymywałoby wyższe wynagrodzenie w przedziale od 200 do 400 zł. Dobrze, że o te 6 proc. wzrasta kwota bazowa, a nie fundusz wynagrodzeń, bo mogłoby się okazać, że pieniądze nie trafiłyby do każdego – mówi Robert Barabasz.

Wzrost kwoty bazowej automatycznie przekłada się na wyższy dodatek za wieloletnią pracę, który maksymalnie może wynieść do 20 proc. pensji zasadniczej. Dodatkowo wskutek wzrostu płac urzędnicy po zakończeniu 2020 r. będą mogli liczyć automatycznie na wyższą trzynastkę. Ta stanowi 8,5 proc. wynagrodzenia otrzymanego za poprzedni rok.

Z takiego obrotu sprawy są zadowoleni związkowcy, którzy liczą na utrzymanie tej tendencji w kolejnych latach.

Biorąc pod uwagę, że przez ostatnie 10 lat praktycznie nie otrzymywaliśmy podwyżek, to gest rządu należy odczytać pozytywnie – mówi Elżbieta Kurzępa, przewodnicząca NSZZ „Solidarność” przy Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim.

Mamy głęboką nadzieję, że po wyborach w kolejnych latach też będzie zwiększana kwota bazowa i to co najmniej na poziomie 6 proc. lub wyższym – dodaje.

Odmrożenie kwoty bazowej to też wyższe dodatki służby cywilnej dla urzędników mianowanych. Od przyszłego roku osoby z pierwszym stopniem tego dodatku będą otrzymywać 955 zł brutto miesięcznie (55 zł więcej). Z kolei ci, którym uda się dojść do dziewiątego – ostatniego stopnia, będą mogli liczyć miesięcznie na świadczenie w kwocie 4165 zł, czyli 235 zł więcej.

Inaczej dzielić

Zdaniem ekspertów odmrożenie kwoty bazowej to tylko jeden z elementów, który powinien zachęcać do pozostania w administracji.

Już obecnie średnia płaca w służbie cywilnej jest znacznie wyższa od średniej krajowej, bo wynosi ok. 6 tys. zł. Tyle że odmrożenie kwoty bazowej sprawia, iż na największe podwyżki mogą liczyć dyrektorzy, bo najczęściej mają najwyższe mnożniki. Można powiedzieć: czy się stoi, czy się leży… – komentuje dr Jakub Szmit z Uniwersytetu Gdańskiego, ekspert ds. administracji publicznej.

Wciąż słabo będą zarabiać młode osoby, bo zatrudniając się w urzędzie, nie mają co liczyć na duże nagrody i dodatek stażowy. Dlatego poza tymi podwyżkami o kolejne 6 proc. powinny być zwiększone fundusze wynagrodzeń w urzędach. Wtedy przy rzetelnym dzieleniu środków nawet młodzi stażem mogliby więcej zarabiać i nie być wsysani przez rynek – dodaje.

Mam poważne wątpliwości, czy to zmieni trudną sytuację kadrową w administracji. Nie jestem też zwolenniczką, aby wszystkim z automatu podwyższać. Pieniądze powinny być dzielone w połączeniu z wartościowaniem stanowisk – przekonuje prof. Jolanta Itrich-Drabarek z Uniwersytetu Warszawskiego, były członek Rady Służby Cywilnej.

Tam, gdzie specjaliści są dobrze wynagradzani na rynku, również w administracji, na podobnych stanowiskach ważnych dla urzędu zarobki powinny być wyższe. Niestety żadna ekipa rządowa nie chce wdrażać takiego rozwiązania – dodaje prof. Jolanta Itrich-Drabarek.

 Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 lipca 2025 r. zmiany w czasie pracy dla dużej grupy zawodowej, bo wdrożono dyrektywę

Już od 1 lipca 2025 r. dla bardzo dużej grupy zawodowej w Polsce wejdą w życie istotne zmiany w zakresie ewidencji czasu wolnego, ewidencji czasu pracy, służby w nocy i zasad rozliczania i odbierania dni wolnych. Wszystko za sprawą tzw. równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dopiero teraz dostosowano ustawę i rozporządzenie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającą dyrektywę Rady 2010/18/UE (Dz. Urz. UE L 188 z 12.07.2019, str. 79).

Posiedzenie Sądu Najwyższego ws. ważności wyborów Prezydenta RP [na żywo]

We wtorek, 1 lipca 2025 r. Sąd Najwyższy podejmie uchwałę w przedmiocie stwierdzenia ważności wyborów Prezydenta RP przeprowadzonych w dniach 18 maja 2025 r. oraz 1 czerwca 2025 r. Transmisja na żywo.

Koniec z obciążaniem dzieci kosztami pobytu krewnych w DPS. Rząd zapowiada zmianę przepisów

Tylko osoby pełnoletnie powinny być zobowiązane do ponoszenia opłat za pobyt bliskich w domach pomocy społecznej – zapowiedziała wiceministra rodziny Katarzyna Nowakowska. To odpowiedź na apel Rzeczniczki Praw Dziecka, która alarmowała, że dziś ciężar finansowy może spaść również na małoletnich.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w 2025 roku. Ile wynosi, kto może uzyskać i jakich formalności trzeba dopełnić. 3 konieczne warunki

Nauczyciele, wychowawcy oraz inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, nie muszą czekać do 60. roku życia w przypadku kobiet ani do 65. roku życia w przypadku mężczyzn, aby otrzymać świadczenie z ZUS-u. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, mogą na przykład skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

REKLAMA

Sąd: Z Konstytucji RP wynika, że babcia ma prawo do świadczenia 300 zł [Dobry Start]

Spór z ZUS wygrała babcia dziecka - opiekuje się nim od śmierci jego matki. Opieka nie była potwierdzona sądownie, tj. nie ustalono pieczy bieżącej czy zastępczej oraz nie ustalono babci prawnym opiekunem dziecka. Wiadomo również, że skarżąca wystąpiła z wnioskiem do Sądu celem umieszczenia dziecka w jej rodzinie zastępczej, lecz sąd do chwili obecnej nie wydał żadnych orzeczeń regulujących.

„Ozłocony” projekt ustawy o rynku kryptoaktywów. Po co Polsce surowsze przepisy niż wymaga UE?

Projekt ustawy o rynku kryptoaktywów trafił parę dni temu do Sejmu. Celem tego projektu powinno być uszczegółowienie i doprecyzowanie, w zakresie w jakim jest to konieczne, rozwiązań wprowadzanych unijnym rozporządzeniem MICA. To jednak zbyt mało ambitne zadanie dla Ministra Finansów, twórcy projektu, który postanowił pokryć przepisy unijne warstwą krajowego, "normatywnego złota". Zobaczmy, na ile przepisy projektu stały się przedmiotem tzw. gold-platingu i co z tego wynika w praktyce.

Może czas, aby sąd mógł zmusić ZUS do odpuszczenia ścigania za niezapłacone składki? Jak jest rak, hospicjum, śmierć bliskich, utrata majątku?

Problemem udzielania przez ZUS ulg w postaci umorzenia zaległości w składkach jest to, że jest to decyzja całkowicie uznaniowa (po stronie ZUS). Osoba wnioskująca o taką ulgę może spełniać na 1000% zasady współżycia społecznego, które uzasadniają ulgę, a ZUS można tylko o nią prosić. I ZUS nie musi jej przyznać. Można stracić cały majątek w pożarze, być w stanie przedagonalnym w hospicjum, stracić rodzinę w wypadku samochodowym. A i tak ZUS może odmówić umorzenia zaległych składek w tym znaczeniu, że nie można ZUS zmusić do przyznania ulgi. Żaden sąd nie może wydać wyroku “Zmuszam ZUS do przyznania ulgi w kwocie 5000 zł w postaci umorzenia zaległych składek ZUS bo wnioskodawca choruje na raka w fazie przerzutów i zostało mu nie więcej niż 12 miesięcy życia “. Sąd może tylko wskazywać, że ZUS naruszył przepisy o umarzaniu zaległości bo nie zrobił tego, gdy sytuacja wnioskującego o ulgę, uzasadnia jej przyznanie.

Adwokat: TSUE potwierdzi uczciwość postanowień umów kredytowych odwołujących się do WIBOR

Postanowienia umów kredytowych odwołujące się do wskaźnika referencyjnego WIBOR w ogóle nie powinny stanowić przedmiotu badania pod kątem ewentualnej abuzywności – uważa adwokat Wojciech Wandzel. Jego zdaniem Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie C-471/24 potwierdzi uczciwość postanowień umownych odwołujących się do WIBOR.

REKLAMA

Jest ustawa o osobach starszych (czyli 60 plus). Co to daje?

Mało osób ma świadomość, a szczególnie osób starszych, że polityka senioralna w naszym kraju jest do tego stopnia rozwinięta, że jest specjalna ustawa o osobach starszych. Ustawa choć krótka to dość istotna dla praw seniorów, którzy mają ukończony 60 rok życia, czyli są tzw. seniorami 60 plus. Ustawa jest też istotna z perspektywy obowiązków państwa względem seniorów. Co zatem daje to prawo?

ZUS: Po nowelizacji mundurowi będą dalej informować o swoich finansach. Zwykły emeryt albo rencista już nie

Warunkiem łączenia wcześniejszej emerytury albo renty z dochodami z pracy jest nieosiąganie zbyt wysokich limitów dochodów z pracy. Do tej pory co roku trzeba było o kwotach przychodów informować ZUS. W ramach deregulacji zniknie obowiązek zawiadamiania przez emeryta lub rencistę ZUS (jako organu rentowego) o wysokości osiąganego przychodu. Nie jest to już potrzebne bo ZUS sam sobie te informacje sprawdzi. Obowiązek informowania ZUS o przychodach dotyczy tylko dwóch przypadków - 1) mundurowi, którzy pobierają uposażenie oraz 2) osoby, które osiągają przychody za granicą.

REKLAMA