Kategorie

Dowód osobisty

25 sie 2021
21 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wniosek o wydanie dowodu osobistego

Każdy pełnoletni obywatel zamieszkały w Rzeczpospolitej Polskiej jest zobowiązany do posiadania dowodu osobistego. Aby go uzyskać należy złożyć wniosek. Co zawrzeć we wniosku o dowód osobisty oraz gdzie należy ubiegać się o wydanie dowodu osobistego?

Co zrobić, żeby się wymeldować?

Z obowiązkiem zameldowania ściśle związany jest również obowiązek wymeldowania się, gdy zmieniamy miejsce zamieszkania. Zanim więc przeprowadzimy się do innego miasta, powinniśmy się wymeldować. Jak to zrobić?

Jak się zameldować?

Obowiązek meldunkowy, choć przez wielu uważany za niepotrzebny, pozostaje obowiązkiem. Każdy polski obywatel musi zameldować się albo na stałe albo czasowo, jeżeli zamieszkuje w danej miejscowości. Jak tego dokonać?

Jak zameldować noworodka?

Zameldowanie nowonarodzonego dziecka nie wymaga od rodziców spełnienia żądnych dodatkowych formalności, poza zgłoszeniem jego urodzenia w Urzędzie Stanu Cywilnego. Zameldowanie następuje z urzędu, po sporządzeniu aktu urodzenia.

Gdzie złożyć wniosek o dowód osobisty?

Dowód osobisty jest najważniejszym dokumentem tożsamości. Wymagany jest przy np. dokonywaniu większości czynności urzędowych czy przekraczaniu granic państwa. Gdzie złożyć wniosek o jego wydanie? Jakie dokumenty są nam potrzebne?

Jakie dokumenty będą potrzebne, gdy podróżujemy z dzieckiem?

Jeżeli zdecydowaliśmy, że w tym roku wyjeżdżamy z dzieckiem na wakacje zagraniczne, może okazać się, że konieczne będzie wyrobienie mu odpowiednich dokumentów, np. dowodu osobistego lub paszportu. W przypadku dzieci, oba te dokumenty będą miały charakter tymczasowy.

O jakich dokumentach pamiętać wyjeżdżając za granicę?

Wakacyjna podróż często planowana jest z dużym wyprzedzeniem i z wielkim zapałem. Czekamy na nią przecież często cały rok. Zanim więc zapakujemy walizki i wsiądziemy do samochodu, pociągu czy samolotu, warto sprawdzić, czy wzięliśmy ze sobą wszystkie potrzebne dokumenty.

Gdzie załatwimy sprawy związane z dowodem osobistym?

Niedługo kończysz 18 lat i zastanawiasz się, gdzie złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego? A może musisz go wymienić? Gdzie tego dokonać? Jakie dokumenty należy mieć ze sobą?

Nowe dowody osobiste od 2013 roku?

Dotychczas zakładano, że nowym dowodem osobistym, wyposażonym w chip, będzie można posługiwać się od 1 lipca 2011 roku. Jak się jednak okazuje termin ten ulegnie przesunięciu. Nowe dowody będą funkcjonować najprawdopodobniej od 1 stycznia 2013 roku.

Wymiana i unieważnienie dowodów osobistych

Zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw od dnia 1 stycznia 2009 r. obowiązują nowe zasady dotyczące wymiany oraz unieważnienia dowodów osobistych.

Jak sprawdzić, czy masz poprawny PESEL?

PESEL to system przeznaczony do ewidencji ludności. Każdy obywatel otrzymuje taki numer. Nie są to jednak przypadkowe liczby. Sprawdź jak obliczyć, czy masz poprawny numer PESEL.

Co można wyczytać z numeru PESEL?

PESEL to system przeznaczony do ewidencji ludności. Każdy obywatel otrzymuje taki numer. Nie są to jednak przypadkowe liczby. Można z nich wyczytać określone informacje. Jakie?

Elektroniczne dowody osobiste

Projekt ustawy o dowodach osobistych zakłada wprowadzenie elektronicznych dowodów osobistych, które mają zapewnić bezpieczniejszą identyfikację osób i transakcji zawieranych drogą elektroniczną. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca 2011 r. Na dokumencie nie będzie informacji o grupie krwi właściciela, jak to wcześniej zakładano. Dowód elektroniczny będzie miał taki sam status prawny jak tradycyjny dowód osobisty.

Jak będzie wyglądał nowy dowód osobisty

Od 1 stycznia 2011 r. będą wydawane nowe dowody osobiste. Dokument będzie miał postać karty, w której zostanie umieszczony elektroniczny nośnik danych z miejscem na podpis elektroniczny. Dowód będzie umożliwiał wgląd w rejestry publiczne. W pierwszej kolejności otrzymają go osoby, którym wydano dokument tożsamości w 2001 roku.

Czy znasz zasady wydawania dowodów osobistych

Dowód osobisty to dokument poświadczający obywatelstwo polskie, stwierdzający tożsamość osoby oraz uprawniający obywateli polskich do przekraczania granic państw członkowskich Unii Europejskiej. Dowód osobisty obowiązana jest posiadać każda osoba, która ukończyła 18 rok życia. Zasady wydawania dowodów osobistych reguluje ustawa z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.

Jak wyrobić dowód tymczasowy?

Co do zasady dowód osobisty wydawany jest tylko osobom pełnoletnim. Ustawodawca przewidział jednak możliwość wyrobienia dowodu tymczasowego obywatelom polskim, którzy ukończyli 13 rok życia. Dowód tymczasowy jest ważny 5 lat od daty jego wydania. Dokument ten umożliwia przekraczanie granic krajów Unii Europejskiej.

Co to jest obowiązek meldunkowy

Obowiązek meldunkowy polega przede wszystkim na rejestracji danych na temat pobytu poszczególnych osób. Ciąży on na każdym polskim obywatelu.

Zmiana danych w dowodzie osobistym

Dowód osobisty jest podstawowym dowodem tożsamości. Na jego podstawie władze publiczne ustalają tożsamość osób oraz ich miejsce zamieszkania (zameldowania). Dokument ten też jest szalenie przydatny przy zawieraniu wszelkiego rodzaju umów, zaciąganiu kredytów czy braniu towaru na raty. Dlatego też jest ważne aby znajdujące się w dowodzie osobistym dane były aktualne.

Co należy zrobić w wypadku zniszczenia dowodu osobistego

Każda osoba pełnoletnia będąca obywatelem polskim ma obowiązek posiadać dowód osobisty. Wynika to wprost z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych z dnia 10 kwietnia 1974 r. Problem pojawia się jednak gdy dowód uległ zniszczeniu lub został zgubiony. Co wtedy należy zrobić? O tym również stanowi przywołana ustawa.

Co zrobić gdy dowód osobisty utracił ważność

Dowodem osobistym posługujemy się na co dzień. Jest to bowiem podstawowy dowód stwierdzający naszą tożsamość. Dowodem osobistym legitymujemy się przed organami władzy publicznej (Policja, straż miejska), okazujemy go również w banku a także przy zawieraniu większości umów. Dowód osobisty musi dlatego zawierać nasze aktualne dane a także być ważny.

Zgubienie dowodu osobistego

Zagubienie dowodu osobistego to niemały problem. Jak wiadomo jest on dokumentem niezbędnym do załatwienia podstawowych spraw w urzędach czy bankach, dla złodzieja jest też szansą na wzięcie kredytu czy towarów na raty, za które oczywiście będziemy płacić my.

Kiedy i jak należy się zameldować?

Każdy obywatel Polski jest obciążony obowiązkiem meldunkowym. Innymi słowy musi w różnych okolicznościach wskazywać adres stałego, lub czasowego miejsca pobytu. Kiedy jak i gdzie należy się zameldować ?