REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kradzież tożsamości - co zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kradzież tożsamości - co zrobić?
Kradzież tożsamości - co zrobić?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kradzież tożsamości może skutkować wzięciem pożyczki czy kupnem usługi na czyjeś dane. Co zrobić w takim przypadku? Jak się zabezpieczyć? Kiedy zwrócić się do Prezesa UODO? Czy może on ukarać administratora za wyciek danych?

Co zrobić w przypadku kradzieży tożsamości?

Wyobraź sobie że dostajesz wezwanie do zapłaty zaległych rat lub nieopłaconego rachunku, ale wcale nie brałeś kredytu ani nie podpisywałeś umowy na żadną usługę …. Może się okazać, że padłeś ofiarą kradzieży tożsamości!

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli podejrzewasz, że został skradziony dowód osobisty pamiętaj, aby niezwłocznie po stwierdzeniu tego faktu zgłosić to na Policję. Twój dowód osobisty zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia. W przypadku kradzieży i zgłoszenia na Policji nie musisz już zgłaszać tego faktu do urzędu gminy czy miasta. Ale musisz to zgłosić w urzędzie, jeśli dowód osobisty został zgubiony!

Pamiętaj również, aby fakt kradzieży czy zgubienia dowodu osobistego zgłosić do swojego banku. Zapobiegnie to ewentualnemu nieuprawnionemu użyciu twojego dokumentu tożsamości.

Kolejnym krokiem jest wyrobienie nowego dowodu osobistego – możesz to zrobić w dowolnym urzędzie gminy. W przypadku utraty paszportu nowy uzyskasz w biurze paszportowym, zaś prawo jazdy w starostwie powiatowym.

REKLAMA

Dane wyciekły - jak się zabezpieczyć?

Atak hakera, zgubiona korespondencja, niezabezpieczone dane na serwerze - to sytuacje, w przypadku których osoby do tego nieuprawnione wchodzą (albo potencjalnie jest to możliwe) w posiadanie Twoich danych osobowych. Niestety, nie masz na to wpływu. Dobrze, jeśli administrator uzna, że istnieje ryzyko wykorzystania twoich danych i powiadomi cię o tym. Możesz wtedy podjąć działania, które zminimalizują ewentualne negatywne skutki niekontrolowanego wykorzystania twoich danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajcie, aby zachować ogromną ostrożność podczas podawania swoich danych osobowych przez Internet. Dokładnie czytajmy i analizujmy treści e-maili czy sms-ów. Pozwoli nam to uniknąć np. ataku phishingowego, którego celem może być wyłudzenie dodatkowych danych czy uzyskanie danych dostępowych do internetowych systemów bankowych bądź innych usług, z których korzystasz.

Dobrym rozwiązaniem, oprócz oczywiście obowiązkowego zastrzeżenia swoich dokumentów i ogromnej czujności przy podawaniu swoich danych osobowych, jest założenie konta w systemie informacji kredytowej i gospodarczej, pozwoli nam to monitorować swoją aktywność kredytową.

Pożyczka lub kupno usługi na twoje dane

A co zrobić, gdy ktoś wziął pożyczkę lub kupił usługę, posługując się twoimi danymi? Zapewne wiecie o tym, że osoby, które padły lub mają podejrzenie, że mogły stać się ofiarami przestępstwa powinny jak najszybciej zgłosić się na Policję (zwłaszcza gdy poniosły szkodę majątkową lub osobistą, np. na ich dane zaciągnięto jakąś pożyczkę, czy kredyt). Należy też zawiadomić o takim zdarzeniu bank lub firmę pożyczkową, w których oszust z użyciem twoich danych wziął pożyczkę lub kredyt. Podobnie, gdy np. ktoś posłużył się danymi celem podpisania umowy z operatorem telefonii komórkowej, np. by wyłudzić w ten sposób telefon musisz powiadomić o tym danego operatora.

Bardzo ważne jest, aby zadbać o zgromadzenie i zachowanie dowodów, że zgłosiłeś sprawę policji. Będzie to pomocne w postępowaniu przed sądem, zwłaszcza w sprawach dotyczących szkód majątkowych.

Dochodzenie praw może następować w trybie przewidzianym odrębnymi przepisami zarówno przed sądem w sprawach karnych jak i cywilnych.

Kiedy można zwrócić się do Prezesa UODO?

Gdy sądzisz, że firma czy instytucja przetwarza twoje dane bez podstawy prawnej, nie informuje skąd ma dane osobowe, ani w jakim celu je przetwarza, to po pierwsze zwróć się do niej z żądaniem realizacji swoich praw, np. wyjaśnienia zasad na jakich twoje dane są przetwarzane. Może się zdarzyć, że nie otrzymasz odpowiedzi, pozyskane informacje są niewystarczające lub niepełne albo administrator nie respektuje twojego żądania dotyczącego np. wycofania zgody na przetwarzanie danych (jeżeli to zgoda była podstawą przetwarzania), czy sprzeciwu wobec przetwarzania twoich danych. Wtedy możesz złożyć skargę do Prezesa UODO. Ale pamiętaj, w pierwszej kolejności zwracaj się o realizację twoich praw do administratora – czyli podmiotu, który przetwarza twoje dane. Dopiero gdy Twoje żądania nie będą respektowane, zignorowane czy po części jedynie wypełnione, możesz zwrócić się następnie do Prezesa UODO o ich wyegzekwowanie.

Składając taką skargę indywidualną, podaj swoje dane, opisz sprawę i określ, jakich działań oczekujesz od Prezesa UODO, czyli np. wskaż, by organ nakazał wykonanie twoich praw poprzez usunięcie danych czy spełnienie obowiązku informacyjnego. Bardzo ważne jest, abyś wskazał administratora, który dopuścił się naruszenia twoich praw. Trzeba więc podać np. nazwę firmy czy instytucji lub imię i nazwisko osoby oraz adres siedziby przetwarzających twoje dane osobowe.

Może się również zdarzyć, że działanie administratora nie dotyczy bezpośrednio twoich danych, ale masz podejrzenie, że narusza ono ogólne zasady przetwarzania danych. Wtedy również możesz o tym zawiadomić UODO. Wówczas organ nadzorczy może przeprowadzić postępowanie z urzędu w celu wyjaśnienia czy faktycznie zaszły nieprawidłowości. W takiej sytuacji nie występujesz w charakterze strony, a co za tym idzie w przypadku gdy Prezes UODO podejmie działania z urzędu, nie będziesz informowany o etapach takiego postępowania.

Czy Prezes UODO może ukarać administratora za wyciek danych?

Wyciekły moje dane. Czy Prezes UODO może ukarać administratora? To Prezes UODO analizuje indywidualnie każdy przypadek i podejmuje decyzje o ewentualnym nałożeniu kary - nie następuje to „z automatu” na wniosek strony.

Kary finansowe to tylko jeden z instrumentów oddziaływania, jakimi dysponuje Prezes UODO, by zapewnić przestrzeganie ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. RODO zawiera bowiem całą gamę różnych rozwiązań, które służą wzmocnieniu ochrony danych osobowych osób, których dane są przetwarzane. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów może to być m.in.: wydane ostrzeżenie odnoszące się do planowanych procesów przetwarzania, udzielone upomnienie w związku z uchybieniem o niewielkim charakterze, wydany nakaz dostosowania określonych działań do obowiązujących przepisów. Prezes UODO korzysta w pierwszej kolejności m.in. z tych rozwiązań. Kary są ostatecznością i są nakładane, o ile wymagają tego okoliczności indywidulanego przypadku. Decyzje, mocą których kary takie są nakładane, są poprzedzone bardzo dokładną i wnikliwą analizą zaistniałych okoliczności. Z analizy tej wynika konieczność nałożenia kary oraz jej wysokość.

Przy wymierzaniu kary finansowej Prezes UODO musi brać pod uwagę co najmniej 11 różnych czynników. Są to m.in.:

  • charakter, waga i czas trwania naruszenia,
  • czy miało ono charakter umyślny, czy nieumyślny,
  • warunki, w jakich do niego doszło,
  • liczba poszkodowanych osób,
  • kategorie przetwarzanych danych,
  • rozmiar poniesionej przez nie szkody,
  • czy jest to pierwsze czy kolejne naruszenie,
  • jak zachował się administrator (np. czy sam zgłosił wyciek danych oraz – o ile to konieczne – poinformował o tym osoby poszkodowane),
  • wszelkie inne czynniki obciążające lub łagodzące zaistniałe w indywidulanym przypadku.

Finansową karę administracyjną z tytułu naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych Prezes UODO nakłada w drodze decyzji administracyjnej po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego w sprawie, analizując każdy przypadek indywidualnie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Dostają minimum 1800 złotych, ale przeciętnie to ponad 4100 złotych brutto

Czy świadczenie pomostowe, którego średnia wysokość przekracza 4 tys. złotych to korzystne rozwiązanie dla osób, które nie osiągnęły jeszcze wieku emerytalnego? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Średnia wysokość świadczenia nie mówi nam bowiem wiele o tym, jaka jest sytuacja poszczególnych świadczeniobiorców.

Paczka na dobry początek, czyli od czego zacząć marketing kancelarii

Decyzja zapadła, postanawiasz założyć własną kancelarię. Historie mogą być różne – właśnie zdobyłeś uprawnienia, odchodzisz z innej kancelarii, robisz spin-off wraz z częścią zespołu. Niezależnie od powodu, marketing czas zacząć. Pierwsze miesiące to często walka o widoczność. Ten artykuł podpowie Ci, od czego zacząć i jak szybko przejść od chaosu do konkretnego planu marketingowego.

Koniec ery donosów na krzyki dzieci na boisku? Prezydent Nawrocki podpisał rewolucyjną nowelizację

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o sporcie, która raz na zawsze kończy z absurdalnymi sytuacjami, gdy boiska szkolne czy popularne orliki są zamykane z powodu... hałasu. Od teraz obiekty sportowe wykorzystywane przez dzieci i młodzież nie będą podlegały rygorystycznym normom akustycznym z Prawa ochrony środowiska. To przełomowe rozwiązanie, na które czekało tysiące rodziców, trenerów i młodych sportowców.

Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

REKLAMA

Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

Szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej. Nowe przepisy mogą otworzyć magazyny dla tysięcy Polaków.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

REKLAMA

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

REKLAMA