REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
listonosz, awizo, przesyłka
Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kto z nas nie spotkał się taką sytuacją, że listonosz nie dostarczył przesyłki, nie podjął nawet takiej próby i z automatu zostawił w skrzynce awizo. Ma to miejsce szczególnie w dużych miastach, z blokami bez wind. To jeszcze nic, czasami tego awiza nie ma! Możemy przeczytać np. taką skargę: "Poczta nie dostarczyła mi awizo do sądu w Lublinie co mam teraz zrobić. Rozmawiałam z listonoszem to się bezczelnie wypiera. Dlaczego przez czyjąś głupotę mam cierpieć?" Problem rzeczywiście istnieje, bo istnieje skutek doręczenia i pewne terminy biegną. Co na to prawo pocztowe?

rozwiń >

Sprawa z brakiem doręczeń przesyłek jest na tyle poważna, że trafiła do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Wszystko to na skutek pisma z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich właśnie do ww. Urzędu. Do RPO pisali rozgoryczeni obywatele, którzy ponosili poważne straty, na skutek braku doręczenia im przesyłek.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo pocztowe i doręczanie przesyłek

Kluczowym aktem prawnym dla polskiego ustawodawstwa jest ustawa z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 366). Ustawa określa zasady wykonywania działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pocztowych w obrocie krajowym lub zagranicznym. Z przepisu art. 37 ust. 1 ustawy jasno wynika, że: Przesyłkę pocztową lub kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym doręcza się adresatowi pod adresem wskazanym na przesyłce, przekazie lub w umowie o świadczenie usługi pocztowej.

Regulamin świadczenia usług przez Pocztę Polską S.A.

Jest też wydany Załącznik nr 2 do Uchwały Nr 48/2018 Zarządu Poczty Polskiej S.A. z dnia 20 marca 2018 roku, tj. Regulamin świadczenia usług powszechnych. Z dokumentu wynikają ogólne warunki dostępu do usług powszechnych oraz organizacji obsługi klientów, w tym obowiązek doręczania przesyłek.

W regulaminie znajdujemy informację o tzw. niedoręczalnych przesyłkach, jednak większość, nie ma takiego charakteru i może być doręczona. Trzeba chociaż usiłować ją doręczyć.

REKLAMA

Ważne

Przesyłka pocztowa, której nie można doręczyć adresatowi ani zwrócić nadawcy z powodu braku lub błędnego adresu nadawcy zwana przesyłką niedoręczalną, może zostać otwarta przez Pocztę Polską w celu uzyskania danych umożliwiających jej doręczenie lub zwrócenie nadawcy. Placówki pocztowe kierują przesyłki niedoręczalne do wyznaczonej jednostki organizacyjnej, gdzie dokonywane są czynności związane z otwieraniem przesyłek i ustalaniem danych umożliwiających ich doręczenie albo zwrócenie nadawcy, na ogólnie obowiązujących zasadach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieprawidłowości działań Poczty Polskiej S.A.: niepodejmowanie prób doręczania przesyłek poleconych

W naszym społeczeństwie, w zasadzie z niewiadomego powodu, istnieje duży jest problem niepozostawiania w skrzynce pocztowej awiza przesyłki sądowej lub urzędowej czy też niepodejmowania prób doręczania przesyłek poleconych bezpośrednio adresatom i poprzestawaniu na ich awizowaniu. Funkcjonowanie Poczty Polskiej S.A. pozostawia wiele do życzenia.

Na forach internetowych i w komentarzach Czytelników czytamy różne komentarze:

  • "Listonosze i cała Instytucja Poczty Polskiej nie ogarnia obecnej sytuacji. Ja dostałam 2 awizo przesyłki sądowej podczas gdy byłam na izolacji (skierowanie z Sanepidu) - gdzie oficjalnie list powinien "poczekać" na mnie. Na szczęście zdążyłam odebrać 14 dnia awizowania, a Pani na poczcie stwierdziła tylko że to wina listonosza, że próbował dostarczyć przesyłkę.. a nie powinienem, no ale coz zrobic ? teraz wiem że mam umorzenie z Epu od 1,5tygodnia a listu do tej pory nie ma."
  • "to tragedia , ale jak nauczyc takiego listonosza to są przecież powazne sprawy. ja wszystko staram sie pilnować a przez takich d.. i człowiek moze miec komornika".
  • RPO podaje, że: skarżący nie otrzymał awiza, przez co nie został poinformowany o próbie doręczenia dokumentu dotyczącego egzaminu przy rekrutacji do Policji. Brak jakiejkolwiek wzmianki – czy to poprzez e-monitoring, SMS, czy mail – tylko pogłębił problem i spowodował znaczne opóźnienia.
Ważne

Nieprawidłowe funkcjonowanie tradycyjnych usług pocztowych, zwłaszcza w zakresie przesyłek poleconych, to nie tylko kwestia ograniczenia dostępu obywateli do korespondencji do nich skierowanej a problem prawny. W dzisiejszych realiach kluczową rolę odgrywa bowiem komunikacja urzędów oraz sądów z obywatelami - gdzie niezwykle ważne są terminy! W pewnych sprawach, np. komorniczych może mieć miejsce fikcja doręczenia co do przedsiębiorców.

W związku z tym, RPO zwraca się do UKE – instytucji regulującej rynek pocztowy – o udzielenie informacji, czy problemy w działaniu Poczty Polskiej są monitorowane i czy podejmowane są odpowiednie kontrole operatora.

Czy listonosz ma obowiązek dostarczyć list?

W przypadku przesyłek rejestrowanych, takich jak list polecony czy paczka, listonosz ma obowiązek doręczenia przesyłki lub przynajmniej podjęcia próby jej doręczenia. W przypadku stwierdzenia nieobecności adresata lub innych osób uprawnionych do odbioru przesyłki, listonosz powinien zostawić awizo.

Co zrobić, gdy listonosz nie dostarcza listów?

Gdy listonosz nie dostarcza listów można złożyć skargę. Jak czytamy na stronie Poczty Polskiej: Przy przyjmowaniu, rozpatrywaniu oraz załatwianiu skarg, wniosków i interwencji w jednostkach organizacyjnych Poczty Polskiej stosuje się zapisy Regulaminu przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków i interwencji w Poczcie Polskiej S.A. Regulamin dostępny jest na stronie internetowej: https://www.poczta-polska.pl/dokumenty-do-pobrania/ w zakładce „Inne”. Zgłoszenie można wnieść:

  • za pośrednictwem e-formularza zamieszczonego na stronie internetowej: https://ereklamacje.poczta-polska.pl/wniosek_reklamacyjny
  • pisemnie, na adres siedziby Poczty Polskiej S.A., ul. Rodziny Hiszpańskich 8, 00-940 Warszawa
  • ustnie do protokołu w placówce pocztowej.

Media nie omieszkają informować o problemach związanych z jakością usług pocztowych, a ich doniesienia potwierdzają liczne skargi trafiające do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Problemy dotyczą przede wszystkim przesyłek w ramach usług powszechnych, wysyłanych przez przedsiębiorstwa, urzędy oraz sądy.

Biorą się za listonoszy: bo nie dostarczają przesyłek i awiz, a terminy urzędowe i sądowe biegną. Sprawa skierowana do Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Na podstawie licznych zgłoszeń o nieprawidłowościach w działaniu Poczty Polskiej S.A. dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego BRPO, Piotr Mierzejewski, zwrócił się do dyrektor Departamentu Rynku Pocztowego UKE, Aleksandry Bargiełowskiej-Antczak, o wyjaśnienie, jakie kroki są podejmowane wobec spółki.

System prawny nadal opiera się na tradycyjnej korespondencji, która informuje strony o podjętych czynnościach. Doręczenie pisma wiąże się z uruchomieniem szeregu terminów proceduralnych – błędne doręczenie lub jego brak może skutkować niemożnością obrony praw strony, a nawet unieważnieniem całego postępowania, czy wręcz odwrotnie, wiąże się z nałożeniem kar czy wszczęciem egzekucji.

Liczba zgłoszeń dotyczących opóźnień przy doręczaniu przesyłek – zarówno urzędowych, jak i pocztowych – stale rośnie. Najpoważniejszym zarzutem jest częste pomijanie obowiązku pozostawienia awiza przez doręczyciela, co jest szczególnie dotkliwe, kiedy chodzi o dokumenty urzędowe lub sądowe. Prawo zakłada, że nawet po dwukrotnym awizie, brak odbioru pisma oznacza, że doręczenie było skuteczne (co do zasady). W praktyce oznacza to, że adresat może dowiedzieć się o toczącym się postępowaniu zbyt późno – często na etapie egzekucji – a udowodnienie, że nie odebrał pisma z własnej winy, staje się nie lada wyzwaniem. Wszystkie te problemy narażają strony postępowań na nieuzasadnione ryzyko, gdy pismo nie dociera z winy odbiorcy a działania operatora pocztowego. Udowodnienie, że niedotrzymanie terminu odbioru nie leży po stronie adresata, bywa niezwykle trudne – wymaga to skomplikowanych postępowań dowodowych, co szczególnie obciąża osoby działające samodzielnie.

Przykład

Rzecznik, analizując akta postępowań, często spotyka się z sytuacjami, gdy dokumenty, mimo że nie zostały odebrane z winy adresata, powodują poważne komplikacje. W jednym z przypadków sama poczta potwierdziła, że awiza przy doręczeniu nakazu zapłaty i pozwu nie zostały pozostawione, co umożliwiło przyjęcie sprzeciwu i zatrzymanie egzekucji.

Co gorsza, operator pocztowy rzadko przyznaje się do błędu, co stwarza realne zagrożenie dla stron postępowań sądowych i administracyjnych. Niezależnie od gwarancji wynikających z prawa do sądu, niewłaściwe działanie doręczycieli obniża poziom bezpieczeństwa prawnego obywateli.

Mimo zapowiadanych rewolucyjnych zmian, e-doręczenia nie są w stanie całkowicie zastąpić tradycyjnych form komunikacji we wszystkich obszarach. Rzecznik uważa, że obecne problemy już teraz wymagają zdecydowanej reakcji ze strony organów kontrolnych. Co ważne działania Poczty Polskiej i listonoszy muszą być przecież zgodne z prawem pocztowym. Dobrze więc, że sprawa będzie wyjaśniona.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Kamera monitoringu sąsiada obejmuje zasięgiem moją posesję. Czy to legalne? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Ulgowe przejazdy kolejowe dla nowej grupy pasażerów. Toczą się prace nad ich wprowadzeniem. Resort jest na tak, ale kto za to zapłaci?

Czy nowa grupa pasażerów będzie miała prawo do ulgowych przejazdów kolejowych? Toczą się prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań. Choć Ministerstwo Infrastruktury jest na tak, to otwarte pozostają pytania dotyczące finansowania.

Jedno słowo w regulaminie i gmina przegrała w sądzie. Czy wyrok NSA dla gminy Kiszkowo wpłynie na sytuację 2479 gmin w Polsce i odbiór Twoich śmieci? Sąd: te odpady gmina musi zabierać sprzed posesji

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok, który może zmienić sposób, w jaki gminy organizują zbiórkę odpadów. Okazuje się, że „przyjmowanie" i „odbieranie" śmieci to zupełnie różne pojęcia prawne – a pomyłka i zamienne ich używanie może kosztować samorząd przegraną w sądzie. Sprawdź, jakie masz prawa jako mieszkaniec i kiedy gmina łamie prawo.

Koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Gmina wprowadzi zakazy, narzuci limity i będzie prowadziła ewidencję. Przepisy trafiły do Sejmu

Czy to będzie koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Trwają konsultacje projektu, który ma wprowadzić regulacje przyznające gminom szczególne uprawnienia. Zyskają dzięki nim kontrolę na rynkiem lokalnym i poprawią ściągalność opłat.

REKLAMA

Tydzień pracy krótszy, ale godzin do przepracowania tyle samo. Można też pracować tylko w weekendy i święta. Jak to zrobić?

Przepisy prawa pracy przewidują szereg rozwiązań, które pozwalają na zorganizowanie świadczenia pracy w sposób odpowiedni zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Należą do nich m.in. system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej.

Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

Zadaniowy czas pracy nie wyklucza nadgodzin. Ale jak ocenić, czy należą się za nie pieniądze? Zasada jest prosta

Zadaniowy system czasu pracy stwarza pole do nadużyć zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. Co zrobić, aby uniknąć na tym tle nieporozumień? Należy przede wszystkim prawidłowo wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawodawcę.

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

REKLAMA

Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA