| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Wiadomości > Ostrzeganie przed dopalaczami formą reklamy?

Ostrzeganie przed dopalaczami formą reklamy?

Przestrzeganie w ogólnopolskim dzienniku o negatywnych skutkach brania leków jest według Głównego Inspektora Farmaceutycznego niezgodną z prawem reklamą.

W jednym z ogólnopolskich dzienników ukazał się artykuł, zwracający uwagę na to, że wielu maturzystów zażywa nadmierne dawki leków, traktując je jako „dopalacze”.

Autorki tekstu przestrzegały przed konsekwencjami przedawkowania, takimi jak uzależnienie czy depresja. Zdaniem GIF zachęcały one tym samym do nadmiernego stosowania leków i miały na celu zwiększenie sprzedaży opisywanych medykamentów.

Reklama leków podlega różnorodnym ograniczeniom. Prawo farmaceutyczne przewiduje m.in. zakaz wprowadzania reklamą w błąd, nakaz obiektywnego prezentowania leków czy informowania o ich racjonalnym zastosowaniu. „Reklama” rozumiana jest jako działalność, która informuje, lub zachęca do stosowania leku i ma celu zwiększenie jego konsumpcji.

Niezamierzona promocja dopalaczy

Dziennikarze tłumaczyli, że nie mieli na celu promowania leków – za slogany reklamowe trudno uznać stwierdzenia „pierwszy krok do uzależnienia” czy „odstawienie po długim stosowaniu może prowadzić do depresji a nawet samobójstwa”.

Główny Inspektor Farmaceutyczny był jednak innego zdania. Uznał, że tekst zachęcał do spożywania leków, a podane sposoby zastosowania wprowadzały w błąd co do ich przeznaczenia. Tym samym artykuł mający przestrzegać o skutkach niewłaściwego stosowania leków uznany został za reklamę – sprzeczną z regulacjami Prawa farmaceutycznego.

[decyzja GIF, z dnia 8 października 2008 r., znak GIF-P-R-450-44-3/JD]

Joanna Kornas

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Odszkodowania Campter

Campter Odszkodowania uzyskuje odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach oraz na skutek zdarzeń losowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »