REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Iwona Chudzik
menedżer centralnego działu rozliczeń
Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami.
Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele pokoleń pracowników w jednej firmie stanowi wyzwanie dla pracodawców. Czym różnią się od siebie młodsi i starsi pracownicy? Jak pogodzić występujące w zespole odmienności?

Wielopokoleniowe wyzwania przyszłości – jak im sprostać?

Choć w przedsiębiorstwach od zawsze funkcjonowali przedstawiciele różnych generacji, transformacja cyfrowa uwypukliła dzielące poszczególne pokolenia różnice. Odmienne nastawienie do nowych technologii, inne oczekiwania względem pracodawcy czy też różne wizje ścieżek rozwoju zawodowego to tylko niektóre z kwestii dzielących młodych i starszych pracowników. Nad wszystkim tym musi zapanować pracodawca, łącząc niekiedy sprzeczne interesy swojego personelu. Jakie wyzwania odnośnie  wielopokoleniowości w firmie niesie za sobą przyszłość?

REKLAMA

Co różni młodych i starszych pracowników?

Odmienności międzypokoleniowe przejawiają się nie tylko w tak istotnych aspektach jak wspomniane inne wizje ścieżek rozwoju zawodowego, ale i dotyczą bardziej błahych kwestii – różne są np. oczekiwania personelu względem samej przestrzeni biurowej. Przedstawiciele starszych generacji preferują pracę przy biurku, co stanowi odzwierciedlenie ich dążenia do stabilizacji. Młodzi pracownicy zaś chętnie decydują się pracę zdalną lub w zespołach rozproszonych. Z entuzjazmem podchodzą także do wszelkich nowoczesnych rozwiązań usprawniających zarządzanie projektami (np. CRM-y, które umożliwiają profesjonalną obsługę klienta), zwłaszcza jeśli można je wykorzystać na odległość.

Co więcej, młodzi pracownicy bez problemu mogą komunikować się z pracodawcą i innymi członkami zespołu za pomocą wideorozmów, kiedy to starsi preferują klasyczny kontakt twarzą w twarz. Młodsze i starsze pokolenie różni się między sobą nawet pod względem preferowanych godzin pracy. Młodzi pracownicy cenią wszelkie próby ich uelastycznienia. Nie stanowi dla nich problemu to, by jednego dnia pracować dłużej, a następnego wyjść z pracy wcześniej. Starsi pracownicy zaś preferują sztywne godziny pracy.

Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa! Nr 1

Młodszy personel z entuzjazmem podchodzi również do prób uatrakcyjnienia przestrzeni biurowej. W przedsiębiorstwach coraz częściej pojawiają się zatem piłkarzyki, automaty do gier czy też konsole. Ma to służyć nie tylko rozrywce, ale i pobudzeniu kreatywności. Starszemu pokoleniu takie rozwiązania nie zawsze przypadają do gustu, zwłaszcza jeśli opierają się na nowoczesnych technologiach, co może pogłębiać cyfrowe wyobcowanie tej grupy pracowników.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystko to sprawia, że pracodawcy stoją przed trudnym wyzwaniem zaprojektowania na nowo środowiska pracy, tak aby w sposób elastyczny odpowiadało ono zróżnicowanym oczekiwaniom poszczególnych generacji personelu, ich odmiennym stylom pracy i motywacji do działania. Jak temu sprostać?

Jak stworzyć miejsce pracy przyjazne każdemu?

Tym, co łączy młodsze i starsze pokolenie, jest chęć rozwoju. Oczywiście wynika ona z odmiennych pobudek. Również i sposoby jej realizacji są inne. Starszy personel preferuje przede wszystkim warsztaty, choć i młodsi pracownicy także się w nie angażują, dzięki czemu zespół się rozwija. Żeby jednak zachęcić wszystkich do aktywnego uczestnictwa w szkoleniu, warto wprowadzić elementy pracy humorystycznej. Nie tylko pobudza to kreatywność, ale również integruje personel, czyni komunikację w zespole spójniejszą i jest źródłem pozytywnych wspomnień.


Na co jeszcze powinien zwrócić uwagę pracodawca/menager? Na atmosferę panującą w miejscu pracy. Tę również należy dostosować do wieku pracownika. Starszy personel ceni sobie przede wszystkim spokój, zaś młody preferuje pracę w dynamicznie zmieniającym się środowisku, stąd też chętnie współpracuje ze startupami, które to oferują.

Warto także przyjrzeć się sposobowi rozdzielania zadań. To kolejny aspekt, który powinien być uzależniony od wieku pracownika. Młodemu pokoleniu nie przeszkadza rotacja między stanowiskami, współpraca z kilkoma działami w przedsiębiorstwie i zadania wymagające kreatywności. Starsza generacja preferuje stabilizację i zadania wymagające analitycznego podejścia.

Jednym z rozwiązań, które pozwoli zmniejszyć różnice między poszczególnymi generacjami pracowników, jest tworzenie wielopokoleniowych zespołów. Współpraca w ramach jednego projektu nie tylko pozwala na wzajemne przekazywanie wiedzy i kompetencji, ale również:

  • zmniejsza występującą między młodszym a starszym personelem lukę kompetencyjną związaną z technologiami,
  • uczy tolerancji i wzajemnego szacunku,
  • nie dopuszcza do dołującej personel kategoryzacji pomysłów na dobre i złe pomysły,
  • służy budowaniu trwałych relacji pracowniczych pomiędzy przedstawicielami różnych pokoleń.

Co ważne, nie tylko starsi mogą być przykładem dla młodszych, ale i odwrotnie. Coraz częściej to właśnie młodsze pokolenia wskazują starszyźnie drogę, podkreślając, że perfekcjonizm nie zawsze jest dobry, a zmiany, choć wymuszają wysiłek, są wskazane. Starszy personel za namową młodszego coraz częściej zwraca uwagę na swoje tu i teraz oraz zastanawia się nad własnymi oczekiwaniami wobec organizacji. Nie oznacza to jednak, że relacja mistrz-uczeń odchodzi do lamusa, ale mistrzem nie musi być już wyłącznie ten starszy. Pracownicy wciąż łakną wiedzy bardziej doświadczonych kolegów i chętnie się od nich uczą. Ci zaś mają im wiele do zaoferowania.

Jaka jest rola osoby zarządzającej zespołem?

Na osobie zarządzającej zespołem spoczywa duża odpowiedzialność. To właśnie ona jest łącznikiem pomiędzy młodszym a starszym pokoleniem. Żeby umiejętnie sprawować tę rolę należy wypracować partnerskie stosunki w relacji pracodawca/manager-pracownicy, a tego nie da się osiągnąć bez zadbania o dobrą komunikację w firmie. Nawet jeśli w zespole pojawiają się konflikty, warto do nich podejść jak do lekcji, zastanawiając się wspólnie z teamem, w jaki sposób zmieniają one codzienną pracę.

Pracodawca/manager powinien dążyć do tego, aby w przedsiębiorstwie każdy pracownik czuł się dobrze – bez względu na to, ile ma lat, i jakim doświadczeniem dysponuje. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest właśnie współpraca międzypokoleniowa.

Postęp technologiczny sprawił, że warunki, w których przyszło funkcjonować współczesnym przedsiębiorstwom, dynamicznie się zmieniają. Przed pracodawcami i menagerami zarządzającymi wielopokoleniowymi zespołami stawia to konieczność sprostania wielu wyzwaniom. Elastyczność w tym przypadku to podstawa. Warto również zadbać o dobrą komunikację w firmie, co przełoży się na wzajemne zrozumienie odmiennych motywacji, stylów pracy czy też sposobów komunikacji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Do czego uprawnia legitymacja osoby niepełnosprawnej w 2025 roku?

Legitymacja jest ważnym dokumentem osoby z niepełnosprawnością. Kto może ją uzyskać i na jak długo? Jak wygląda taki dokument i co daje w 2025 roku?

Znaczny stopień niepełnosprawności z 40 punktami od WZON. Niepełnosprawni śmieją się (płacząc)

Do redakcji Infor.pl stale przychodzą emaile osób niepełnosprawnych ze znacznym stopniem niepełnosprawności, orzeczeniem niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Osoby niepełnosprawne otrzymują 40-50 punktów w teście niesamodzielności jakim jest określenie poziomu potrzeby wsparcia w WZON. W efekcie nie otrzymują świadczenia wspierającego z ZUS.

Od 1 czerwca 2025 r. (Dzień Dziecka) zabierają 800 plus dużej grupie. To koniec: nie spełniasz kryterium, nie masz świadczenia

Od 1 czerwca, przypadającego na Dzień Dziecka, nastąpią zmiany, które pozbawią dużą grupę beneficjentów świadczenia 800 plus. Program Rodzina 800+ – najpopularniejsze wsparcie finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z opieką i wychowaniem dziecka – od 1 czerwca 2025 roku zacznie funkcjonować na nowych zasadach

Francuska emerytura: system pełen przywilejów czy tykająca bomba demograficzna?

Choć Francja szczyci się jednym z najbardziej hojnych systemów emerytalnych w Europie, jego struktura przypomina labirynt – z ponad 40 planami zawodowymi, redystrybucją środków i niskim wiekiem przejścia na emeryturę. Mimo reformy z 2023 roku, eksperci biją na alarm: rosnące koszty i starzejące się społeczeństwo mogą pogrążyć system, który już dziś pochłania 14% PKB i spada w światowych rankingach. Czy francuska emerytura to przywilej, który stał się luksusem na kredyt?

REKLAMA

Zaświadczenie o prawie do głosowania także na drugą turę wyborów?

Głosujący w innym miejscu otrzymali zaświadczenie o prawie do głosowania. Czy ten dokument dotyczy tylko pierwszej tury, czy także ważny jest dla drugiej tury wyborów prezydenckich w dniu 1 czerwca 2025 roku?

Wzór wezwania do zapłaty w obrocie profesjonalnym [Wzór do pobrania]

Od lat w Polsce obserwowany jest niepokojący trend wzrostu zadłużenia przedsiębiorców. W tym kontekście szczególnie dotkliwe są tzw. zatory płatnicze, czyli sytuacje, w których przedsiębiorcy nie regulują na czas należności za dostarczone towary lub usługi, co prowadzi do opóźnień w płatnościach ich kontrahentów (powstałe należności generują powstawanie kolejnych opóźnień).

Wyniki wyborów 2025. Zagranica prawie 30% na Mentzena i Brauna [PKW]

Wyniki wyborów prezydenckich 2025 - PKW podała nie tylko wyniki z kraju, ale i z zagranicy. Okazuje się, że tutaj zdecydowanie wygrywa Trzaskowski, ale prawie 30% głosów zebrali łącznie Mentzen i Braun.

Wybory prezydenckie: Trzaskowski czy Nawrocki? Sonda przed drugą turą

To starcie, które zadecyduje o przyszłości Polski. Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki zmierzą się 1 czerwca w drugiej turze wyborów prezydenckich – tak zadecydowali wyborcy w niedzielnym głosowaniu. Różnica między kandydatami jest minimalna, a stawka ogromna. Kto obejmie najwyższy urząd w państwie? Weź udział w naszej sondzie i wskaż swojego faworyta w finałowym pojedynku.ą

REKLAMA

Kiedy druga tura wyborów prezydenckich 2025?

Druga tura wyborów prezydenckich w 2025 r. - kiedy będzie ponowne głosowanie na nowego Prezydenta Polski? W drugiej turze dokonuje się wybór pomiędzy Rafałem Trzaskowskim (KO) oraz Karolem Nawrockim (poparcie PiS).

Robią to podczas pracy zdalnej: 10 zaskakujących czynności

Pracownicy zdalni często łączą obowiązki zawodowe z prywatnymi - w czasie pracy (SIC!), co niepokoi pracodawców. Pracownicy podczas pracy zdalnej: sprzątają mieszkanie, idą na spacer z psem czy gotują obiad. A za wszystko to płaci pracodawca, bo pracownicy wykonują wiele czynności w godzinach pracy. Taki stan rzeczy powoduje, że pracodawcy nie chcą zatrudniać pracowników w ramach pracy zdalnej - a wolą współpracować na zasadach B2B. Okazuje się, że budżety na freelancing w Polsce wzrosły o rekordowe 51,5%, podczas gdy 37% firm wycofuje się z pracy zdalnej. Sekret tkwi w systemie rozliczania - z efektów, a nie godzin pracy.

REKLAMA