REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Iwona Chudzik
menedżer centralnego działu rozliczeń
Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami.
Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele pokoleń pracowników w jednej firmie stanowi wyzwanie dla pracodawców. Czym różnią się od siebie młodsi i starsi pracownicy? Jak pogodzić występujące w zespole odmienności?

Wielopokoleniowe wyzwania przyszłości – jak im sprostać?

Choć w przedsiębiorstwach od zawsze funkcjonowali przedstawiciele różnych generacji, transformacja cyfrowa uwypukliła dzielące poszczególne pokolenia różnice. Odmienne nastawienie do nowych technologii, inne oczekiwania względem pracodawcy czy też różne wizje ścieżek rozwoju zawodowego to tylko niektóre z kwestii dzielących młodych i starszych pracowników. Nad wszystkim tym musi zapanować pracodawca, łącząc niekiedy sprzeczne interesy swojego personelu. Jakie wyzwania odnośnie  wielopokoleniowości w firmie niesie za sobą przyszłość?

REKLAMA

Co różni młodych i starszych pracowników?

Odmienności międzypokoleniowe przejawiają się nie tylko w tak istotnych aspektach jak wspomniane inne wizje ścieżek rozwoju zawodowego, ale i dotyczą bardziej błahych kwestii – różne są np. oczekiwania personelu względem samej przestrzeni biurowej. Przedstawiciele starszych generacji preferują pracę przy biurku, co stanowi odzwierciedlenie ich dążenia do stabilizacji. Młodzi pracownicy zaś chętnie decydują się pracę zdalną lub w zespołach rozproszonych. Z entuzjazmem podchodzą także do wszelkich nowoczesnych rozwiązań usprawniających zarządzanie projektami (np. CRM-y, które umożliwiają profesjonalną obsługę klienta), zwłaszcza jeśli można je wykorzystać na odległość.

Co więcej, młodzi pracownicy bez problemu mogą komunikować się z pracodawcą i innymi członkami zespołu za pomocą wideorozmów, kiedy to starsi preferują klasyczny kontakt twarzą w twarz. Młodsze i starsze pokolenie różni się między sobą nawet pod względem preferowanych godzin pracy. Młodzi pracownicy cenią wszelkie próby ich uelastycznienia. Nie stanowi dla nich problemu to, by jednego dnia pracować dłużej, a następnego wyjść z pracy wcześniej. Starsi pracownicy zaś preferują sztywne godziny pracy.

Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa! Nr 1

Młodszy personel z entuzjazmem podchodzi również do prób uatrakcyjnienia przestrzeni biurowej. W przedsiębiorstwach coraz częściej pojawiają się zatem piłkarzyki, automaty do gier czy też konsole. Ma to służyć nie tylko rozrywce, ale i pobudzeniu kreatywności. Starszemu pokoleniu takie rozwiązania nie zawsze przypadają do gustu, zwłaszcza jeśli opierają się na nowoczesnych technologiach, co może pogłębiać cyfrowe wyobcowanie tej grupy pracowników.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystko to sprawia, że pracodawcy stoją przed trudnym wyzwaniem zaprojektowania na nowo środowiska pracy, tak aby w sposób elastyczny odpowiadało ono zróżnicowanym oczekiwaniom poszczególnych generacji personelu, ich odmiennym stylom pracy i motywacji do działania. Jak temu sprostać?

Jak stworzyć miejsce pracy przyjazne każdemu?

Tym, co łączy młodsze i starsze pokolenie, jest chęć rozwoju. Oczywiście wynika ona z odmiennych pobudek. Również i sposoby jej realizacji są inne. Starszy personel preferuje przede wszystkim warsztaty, choć i młodsi pracownicy także się w nie angażują, dzięki czemu zespół się rozwija. Żeby jednak zachęcić wszystkich do aktywnego uczestnictwa w szkoleniu, warto wprowadzić elementy pracy humorystycznej. Nie tylko pobudza to kreatywność, ale również integruje personel, czyni komunikację w zespole spójniejszą i jest źródłem pozytywnych wspomnień.


Na co jeszcze powinien zwrócić uwagę pracodawca/menager? Na atmosferę panującą w miejscu pracy. Tę również należy dostosować do wieku pracownika. Starszy personel ceni sobie przede wszystkim spokój, zaś młody preferuje pracę w dynamicznie zmieniającym się środowisku, stąd też chętnie współpracuje ze startupami, które to oferują.

Warto także przyjrzeć się sposobowi rozdzielania zadań. To kolejny aspekt, który powinien być uzależniony od wieku pracownika. Młodemu pokoleniu nie przeszkadza rotacja między stanowiskami, współpraca z kilkoma działami w przedsiębiorstwie i zadania wymagające kreatywności. Starsza generacja preferuje stabilizację i zadania wymagające analitycznego podejścia.

Jednym z rozwiązań, które pozwoli zmniejszyć różnice między poszczególnymi generacjami pracowników, jest tworzenie wielopokoleniowych zespołów. Współpraca w ramach jednego projektu nie tylko pozwala na wzajemne przekazywanie wiedzy i kompetencji, ale również:

  • zmniejsza występującą między młodszym a starszym personelem lukę kompetencyjną związaną z technologiami,
  • uczy tolerancji i wzajemnego szacunku,
  • nie dopuszcza do dołującej personel kategoryzacji pomysłów na dobre i złe pomysły,
  • służy budowaniu trwałych relacji pracowniczych pomiędzy przedstawicielami różnych pokoleń.

Co ważne, nie tylko starsi mogą być przykładem dla młodszych, ale i odwrotnie. Coraz częściej to właśnie młodsze pokolenia wskazują starszyźnie drogę, podkreślając, że perfekcjonizm nie zawsze jest dobry, a zmiany, choć wymuszają wysiłek, są wskazane. Starszy personel za namową młodszego coraz częściej zwraca uwagę na swoje tu i teraz oraz zastanawia się nad własnymi oczekiwaniami wobec organizacji. Nie oznacza to jednak, że relacja mistrz-uczeń odchodzi do lamusa, ale mistrzem nie musi być już wyłącznie ten starszy. Pracownicy wciąż łakną wiedzy bardziej doświadczonych kolegów i chętnie się od nich uczą. Ci zaś mają im wiele do zaoferowania.

Jaka jest rola osoby zarządzającej zespołem?

Na osobie zarządzającej zespołem spoczywa duża odpowiedzialność. To właśnie ona jest łącznikiem pomiędzy młodszym a starszym pokoleniem. Żeby umiejętnie sprawować tę rolę należy wypracować partnerskie stosunki w relacji pracodawca/manager-pracownicy, a tego nie da się osiągnąć bez zadbania o dobrą komunikację w firmie. Nawet jeśli w zespole pojawiają się konflikty, warto do nich podejść jak do lekcji, zastanawiając się wspólnie z teamem, w jaki sposób zmieniają one codzienną pracę.

Pracodawca/manager powinien dążyć do tego, aby w przedsiębiorstwie każdy pracownik czuł się dobrze – bez względu na to, ile ma lat, i jakim doświadczeniem dysponuje. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest właśnie współpraca międzypokoleniowa.

Postęp technologiczny sprawił, że warunki, w których przyszło funkcjonować współczesnym przedsiębiorstwom, dynamicznie się zmieniają. Przed pracodawcami i menagerami zarządzającymi wielopokoleniowymi zespołami stawia to konieczność sprostania wielu wyzwaniom. Elastyczność w tym przypadku to podstawa. Warto również zadbać o dobrą komunikację w firmie, co przełoży się na wzajemne zrozumienie odmiennych motywacji, stylów pracy czy też sposobów komunikacji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

REKLAMA

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

REKLAMA

WZON. Tylko 78 punkty. Czy tata doczeka? Tyle za brak nerki, przebyty zawał, rak, zawał mózgu, RZS

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

REKLAMA