REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Iwona Chudzik
menedżer centralnego działu rozliczeń
Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami.
Wiele pokoleń w jednej firmie - różnice między pracownikami.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele pokoleń pracowników w jednej firmie stanowi wyzwanie dla pracodawców. Czym różnią się od siebie młodsi i starsi pracownicy? Jak pogodzić występujące w zespole odmienności?

Wielopokoleniowe wyzwania przyszłości – jak im sprostać?

Choć w przedsiębiorstwach od zawsze funkcjonowali przedstawiciele różnych generacji, transformacja cyfrowa uwypukliła dzielące poszczególne pokolenia różnice. Odmienne nastawienie do nowych technologii, inne oczekiwania względem pracodawcy czy też różne wizje ścieżek rozwoju zawodowego to tylko niektóre z kwestii dzielących młodych i starszych pracowników. Nad wszystkim tym musi zapanować pracodawca, łącząc niekiedy sprzeczne interesy swojego personelu. Jakie wyzwania odnośnie  wielopokoleniowości w firmie niesie za sobą przyszłość?

REKLAMA

Co różni młodych i starszych pracowników?

Odmienności międzypokoleniowe przejawiają się nie tylko w tak istotnych aspektach jak wspomniane inne wizje ścieżek rozwoju zawodowego, ale i dotyczą bardziej błahych kwestii – różne są np. oczekiwania personelu względem samej przestrzeni biurowej. Przedstawiciele starszych generacji preferują pracę przy biurku, co stanowi odzwierciedlenie ich dążenia do stabilizacji. Młodzi pracownicy zaś chętnie decydują się pracę zdalną lub w zespołach rozproszonych. Z entuzjazmem podchodzą także do wszelkich nowoczesnych rozwiązań usprawniających zarządzanie projektami (np. CRM-y, które umożliwiają profesjonalną obsługę klienta), zwłaszcza jeśli można je wykorzystać na odległość.

Co więcej, młodzi pracownicy bez problemu mogą komunikować się z pracodawcą i innymi członkami zespołu za pomocą wideorozmów, kiedy to starsi preferują klasyczny kontakt twarzą w twarz. Młodsze i starsze pokolenie różni się między sobą nawet pod względem preferowanych godzin pracy. Młodzi pracownicy cenią wszelkie próby ich uelastycznienia. Nie stanowi dla nich problemu to, by jednego dnia pracować dłużej, a następnego wyjść z pracy wcześniej. Starsi pracownicy zaś preferują sztywne godziny pracy.

Polecamy: Twój urlop. To Ci się należy! - Kolekcja Poznaj swoje prawa! Nr 1

Młodszy personel z entuzjazmem podchodzi również do prób uatrakcyjnienia przestrzeni biurowej. W przedsiębiorstwach coraz częściej pojawiają się zatem piłkarzyki, automaty do gier czy też konsole. Ma to służyć nie tylko rozrywce, ale i pobudzeniu kreatywności. Starszemu pokoleniu takie rozwiązania nie zawsze przypadają do gustu, zwłaszcza jeśli opierają się na nowoczesnych technologiach, co może pogłębiać cyfrowe wyobcowanie tej grupy pracowników.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystko to sprawia, że pracodawcy stoją przed trudnym wyzwaniem zaprojektowania na nowo środowiska pracy, tak aby w sposób elastyczny odpowiadało ono zróżnicowanym oczekiwaniom poszczególnych generacji personelu, ich odmiennym stylom pracy i motywacji do działania. Jak temu sprostać?

Jak stworzyć miejsce pracy przyjazne każdemu?

Tym, co łączy młodsze i starsze pokolenie, jest chęć rozwoju. Oczywiście wynika ona z odmiennych pobudek. Również i sposoby jej realizacji są inne. Starszy personel preferuje przede wszystkim warsztaty, choć i młodsi pracownicy także się w nie angażują, dzięki czemu zespół się rozwija. Żeby jednak zachęcić wszystkich do aktywnego uczestnictwa w szkoleniu, warto wprowadzić elementy pracy humorystycznej. Nie tylko pobudza to kreatywność, ale również integruje personel, czyni komunikację w zespole spójniejszą i jest źródłem pozytywnych wspomnień.


Na co jeszcze powinien zwrócić uwagę pracodawca/menager? Na atmosferę panującą w miejscu pracy. Tę również należy dostosować do wieku pracownika. Starszy personel ceni sobie przede wszystkim spokój, zaś młody preferuje pracę w dynamicznie zmieniającym się środowisku, stąd też chętnie współpracuje ze startupami, które to oferują.

Warto także przyjrzeć się sposobowi rozdzielania zadań. To kolejny aspekt, który powinien być uzależniony od wieku pracownika. Młodemu pokoleniu nie przeszkadza rotacja między stanowiskami, współpraca z kilkoma działami w przedsiębiorstwie i zadania wymagające kreatywności. Starsza generacja preferuje stabilizację i zadania wymagające analitycznego podejścia.

Jednym z rozwiązań, które pozwoli zmniejszyć różnice między poszczególnymi generacjami pracowników, jest tworzenie wielopokoleniowych zespołów. Współpraca w ramach jednego projektu nie tylko pozwala na wzajemne przekazywanie wiedzy i kompetencji, ale również:

  • zmniejsza występującą między młodszym a starszym personelem lukę kompetencyjną związaną z technologiami,
  • uczy tolerancji i wzajemnego szacunku,
  • nie dopuszcza do dołującej personel kategoryzacji pomysłów na dobre i złe pomysły,
  • służy budowaniu trwałych relacji pracowniczych pomiędzy przedstawicielami różnych pokoleń.

Co ważne, nie tylko starsi mogą być przykładem dla młodszych, ale i odwrotnie. Coraz częściej to właśnie młodsze pokolenia wskazują starszyźnie drogę, podkreślając, że perfekcjonizm nie zawsze jest dobry, a zmiany, choć wymuszają wysiłek, są wskazane. Starszy personel za namową młodszego coraz częściej zwraca uwagę na swoje tu i teraz oraz zastanawia się nad własnymi oczekiwaniami wobec organizacji. Nie oznacza to jednak, że relacja mistrz-uczeń odchodzi do lamusa, ale mistrzem nie musi być już wyłącznie ten starszy. Pracownicy wciąż łakną wiedzy bardziej doświadczonych kolegów i chętnie się od nich uczą. Ci zaś mają im wiele do zaoferowania.

Jaka jest rola osoby zarządzającej zespołem?

Na osobie zarządzającej zespołem spoczywa duża odpowiedzialność. To właśnie ona jest łącznikiem pomiędzy młodszym a starszym pokoleniem. Żeby umiejętnie sprawować tę rolę należy wypracować partnerskie stosunki w relacji pracodawca/manager-pracownicy, a tego nie da się osiągnąć bez zadbania o dobrą komunikację w firmie. Nawet jeśli w zespole pojawiają się konflikty, warto do nich podejść jak do lekcji, zastanawiając się wspólnie z teamem, w jaki sposób zmieniają one codzienną pracę.

Pracodawca/manager powinien dążyć do tego, aby w przedsiębiorstwie każdy pracownik czuł się dobrze – bez względu na to, ile ma lat, i jakim doświadczeniem dysponuje. Kluczem do osiągnięcia tego celu jest właśnie współpraca międzypokoleniowa.

Postęp technologiczny sprawił, że warunki, w których przyszło funkcjonować współczesnym przedsiębiorstwom, dynamicznie się zmieniają. Przed pracodawcami i menagerami zarządzającymi wielopokoleniowymi zespołami stawia to konieczność sprostania wielu wyzwaniom. Elastyczność w tym przypadku to podstawa. Warto również zadbać o dobrą komunikację w firmie, co przełoży się na wzajemne zrozumienie odmiennych motywacji, stylów pracy czy też sposobów komunikacji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mieszkasz obok orlika, boiska, siłowni plenerowej, kortu, bieżni, lodowiska, skateparku, rolkowisk i pumptracków – nie możesz narzekać na hałas [Prezydent podpisał USTAWĘ]

Ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o sporcie – podpisana przez Prezydenta RP w dniu 29 października 2025 r. dotyczy przeciwdziałania zjawisku ograniczania funkcjonowania, a nawet zamykania, ogólnodostępnych obiektów sportowych w związku ze skargami mieszkańców dotyczącymi hałasu, generowanego przez użytkowników tych obiektów. Można powiedzieć, że skarżący się mieszkańcy na hałas, np. przy orlikach - przegrali tą batalię.

Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

Szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej. Nowe przepisy mogą otworzyć magazyny dla tysięcy Polaków.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

REKLAMA

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

REKLAMA

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA