REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO a korzystanie z prywatnych urządzeń w pracy

Jacek Mainda
RODO a korzystanie z prywatnych urządzeń w pracy. Procedura BYOD. / fot. Shutterstock
RODO a korzystanie z prywatnych urządzeń w pracy. Procedura BYOD. / fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Używanie urządzeń prywatnych w celach służbowych to duże wyzwanie w obliczu RODO. Czy i jak można zadbać o bezpieczeństwo danych wrażliwych w czasach mobilności? Lista warunków, które muszą być spełnione, by umożliwić pracownikom odpowiedzialne korzystanie z prywatnych urządzeń w pracy, nie jest krótka. Czym jest procedura BYOD?

Prywatne urządzenia przenośne w pracy a dane firmowe

Urządzenia przenośne stały się wszechobecne i nikogo już nie dziwi posiadanie dwóch czy trzech urządzeń przy sobie. Co za tym idzie, wrażliwe dane firmy mogą być coraz częściej przetwarzane poza bezpiecznym środowiskiem firmowym. Pracownicy przeglądają poufne dokumenty na prywatnych komputerach, odczytują e-maile na prywatnych telefonach i tabletach i przechowują dane w chmurze, nie dbając o ich bezpieczeństwo. Obecnie firmy mierzą się z nowymi wyzwaniami dotyczącymi bezpieczeństwa, związanymi z rozwojem technologii, masowym upowszechnieniem się przetwarzania danych w chmurze, a tym samym większym zagrożeniem wyciekiem danych. Są tym samym narażone na utratę zaufania klientów i inwestorów, a od maja 2018 roku na poważne kary finansowe.

REKLAMA

Prywatne urządzenia w pracy a bezpieczeństwo informacji

W wielu sektorach mamy do czynienia z danymi wymagającymi szczególnej ochrony: przede wszystkim są to dane osobowe, a w przypadku bankowości m.in. również informacje objęte tajemnicą bankową. Aby skutecznie i odpowiedzialnie wdrożyć procedurę BYOD (z ang. bring your own device – przynoszenie do pracy własnych, prywatnych urządzeń), konieczne byłoby wypracowanie i ścisłe przestrzeganie praktyk związanych ze zgubieniem urządzenia czy kradzieżą (wtedy konieczna jest zdalna możliwość usunięcia wszelkich danych znajdujących się na urządzeniu lub w przypadku urządzeń z separacją danych prywatnych od danych firmowych – zdalne usunięcie tych drugich).

Rozważając wprowadzenie BYOD w miejscu pracy, pamiętajmy też o kwestiach podatkowych: dochodzi w takiej sytuacji do użyczenia prywatnego sprzętu.

Polecamy produkt: Multimedialny pakiet wiedzy: 6 kluczowych zmian 2019 – KADRY.

Jak spełnić wymagania RODO w kontekście prywatnego sprzętu w pracy?

Aby podejście BYOD mogło w pełni zaspokoić obowiązki, które nakłada RODO, jak i instytucje nadzorcze, każda instytucja powinna:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Określić jednolitą flotę urządzeń mobilnych i sposobu zarządzania nią. Rozwiązaniem mogłaby być zawarta w polityce bezpieczeństwa lista urządzeń uznanych za „dopuszczone do użytku”. Pojawia się jednak kolejna kwestia związana z ogromną liczbą producentów sprzętu, jak i częstotliwością wprowadzania przez nich nowych modeli – taka lista musiałaby być często aktualizowana.
  • Wprowadzić szyfrowanie. Niepodważalna jest konieczność szyfrowania nośników, na których znajdują się dane firmowe. Niemniej szyfrowanie takie może być odczuwalne jako obniżające wydajność urządzenia przy użytkowaniu prywatnym (gry, aplikacje społecznościowe, etc.)
  • Wprowadzić separację danych służbowych od prywatnych. Zastosować mechanizmy rozdzielające dane służbowe o prywatnych oraz zapobiegające wyciekowi danych (sandboxing).
  • Wprowadzić adekwatną blokadę urządzenia (hasło, PIN, odcisk palca).
  • Wprowadzić możliwość korzystania z konta administracyjnego, tzw. rooting. Mechanizmy zastosowane dla urządzeń BYOD muszą wykrywać próby zwiększenia uprawnień i blokować przesyłanie danych dla takich urządzeń, na których ktoś obcy zalogował się jako administrator.
  • Wprowadzić możliwość blokowania instalacji aplikacji z nieznanych źródeł oraz aplikacji uznanych za mogące wyrządzić szkody.
  • Instalować oprogramowanie antywirusowe.
  • Wprowadzić możliwość lokalizowania urządzenia.

Polecamy: Wynagrodzenia w NBP kontra pensje w bankach. Gdzie menedżerowie zarabiają lepiej?

Własny sprzęt w firmie – przygotuj się na obostrzenia

Podsumowując, aby prawidłowo, w rozumieniu RODO, KNF, US, wprowadzić urządzenia BYOD, należałoby uregulować w formie umowy pomiędzy instytucją a użytkownikiem, prawa i obowiązki związane z używaniem prywatnego urządzenia. Umowa ta byłaby rodzajem polityki bezpieczeństwa opisującej w sposób kompletny zasady posługiwania się urządzeniami. Nasuwa się więc inne pytanie: skoro na użytkownika zostałoby nałożone tak wiele obostrzeń, to czy nadal podejście BYOD byłoby atrakcyjną formą pracy?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka. Lista praw i świadczeń na 2026 rok

Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka to ważny dokument, który uprawnia do wielu ulg, świadczeń i przywilejów. Jakich? Oto najważniejsze formy wsparcia i kwoty na 2026 rok.

Od roku obniżanie świadczeń dla seniorów. Wytycznymi dla WZON. W grze kwalifikator WC-C [Dokumenty, przykłady]

Infor.pl publikuje dokument Wytycznych dla WZON z grudnia 2024 r. sygnowany godłem Ministerstwa Rodziny z pismem przewodnim Pełnomocnika do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Dokument otrzymaliśmy od czytelników. Jest opatrzony odpowiednim podpisem elektronicznym, ale zwróciliśmy się do Ministerstwa Rodziny i Pełnomocnika prosząc o potwierdzenie jego autentyczności. Od roku środowisko osób niepełnosprawnych huczy mitami o dokumencie Wytycznych - że każda starsza osoba jest ograniczana w 9 czynnościach testu niesamodzielności do niskiego kwalifikatora WC-C, co zaniża wysokość świadczenia wspierającego. Podstawowe pytanie jest takie - czy to jest prawda?

Od stycznia 2026 r. wchodzi w życie obowiązek oznakowania ścian oddzielenia przeciwpożarowego. Jakich budynków dotyczy?

Od 1 stycznia 2026 r. oznakowanie miejsca połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem staje się obowiązkowe w obiektach handlowych, produkcyjnych i magazynowych - przypomniał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy KG PSP st. bryg. Karol Kierzkowski.

Państwo nie może działać przeciwko swoim obywatelom, orzekł sąd. ZUS nie może pozbawiać prawa do zasiłku przez jedno wyjście z domu

Kontrola prawidłowości korzystania ze zwolnień lekarskich to temat, który budzi wiele emocji. Z jednej strony ZUS mówi o nadużywaniu świadczeń i zapowiada wzmożone kontrole, z drugiej ubezpieczeni czują się prześladowani i traktowani niesprawiedliwie.

REKLAMA

Czy promocje w Black Friday są opłacalne?

Czy promocje w Black Friday są opłacalne? Okazuje się, że według najnowszych badań promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6% dorosłych Polaków. Przeciwnego zdania jest 29% rodaków, a 23,4% nie ma jeszcze wyrobionej opinii w tym temacie. Korzyści z corocznych akcji rabatowych widzą głównie osoby w wieku 35-44 lat i z dochodami powyżej 9 tys. zł netto. Nie dostrzegają zysków z tego typu obniżek przede wszystkim seniorzy i konsumenci uzyskujący co miesiąc 5000-6999 zł na rękę.

Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

REKLAMA

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA