REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie umowy z pracującym emerytem

Subskrybuj nas na Youtube
rozwiązanie umowy z powodu emerytury jako przejaw dyskryminacji, przyczyny rozwiązania stosunku pracy
rozwiązanie umowy z powodu emerytury jako przejaw dyskryminacji, przyczyny rozwiązania stosunku pracy

REKLAMA

REKLAMA

Wypowiedzenie umowy uzasadnione samym przejściem na emeryturę stanowi przejaw dyskryminacji ze względu na wiek. Emeryci mogą walczyć o przywrócenie do pracy na poprzednich warunkach i odszkodowanie z tytułu dyskryminacji.

Osiągnięcie wieku emerytalnego i nabycia prawa do emerytury nie może stanowić samoistnej i wyłącznej przesłanki rozwiązania z nim stosunku pracy za wypowiedzeniem. Takie stanowisko przyjął Sąd Najwyższy w Uchwale siedmiu sędziów z dnia 21 stycznia 2009r. (II PZP 13/08), w której sentencji powołał się na art. 45 § 1 kodeksu pracy oraz uznał takie postępowanie za stanowiące bezpośrednią dyskryminację ze względu na wiek. Podobne stanowisko zajął Sąd Najwyższy w uchwale siedmiu sędziów z dnia 19 listopada 2008r. (I PZP 4/08), który przyjął, iż wypowiedzenie umowy o pracę osobie, która nabyła prawo do świadczeń emerytalnych nie stanowi uzasadnionej przyczyny rozwiązania stosunku pracy, bowiem nie pozostaje w żadnym związku z wykonywaną przez tą osobę pracą oraz nie wskazuje na nieprzydatność pracownika. Sąd zauważył, iż wypowiedzenie umowy o pracę uzasadnione nabyciem prawa do emerytury stanowi naruszenie kodeksowego nakazu równego traktowania, co może przybrać postać dyskryminacji pośredniej lub bezpośredniej.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy emeryt powinien rozwiązać umowę o pracę?

Dyskryminacja pośrednie charakteryzuje się traktowanie pracownika ze względu na płeć mniej korzystnie niż innych pracowników. Dyskryminacja pośrednia polega na pozornie neutralnym postępowaniu pracodawcy w zakresie warunków rozwiązania stosunku pracy na niekorzyść wszystkich pracowników lub grupy pracowników określonej płci.

O co może ubiegać się zwolniony emeryt

Zwolniony niezgodnie z prawem emeryt może ubiegać się o:

  1. przywrócenie do pracy na poprzednich warunkach oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy lub o odszkodowanie z tytułu nieusprawiedliwionego wymówienia (art. 45 § 1 k.p.),
  2. odszkodowanie z tytułu dyskryminacji nie niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, czyli 1600zł (art. 183d k.p.)

Jakie mogą być powody zwolnienia emeryta

Każdy pracodawca ma prawo do wypowiedzenia umowy emerytowi, jednak nie z powodu uzyskania prawa do emerytury. Jednakże pracodawca może zwolnić emeryta z innych powodów związanych z wykonywaną przez niego pracą. Wypowiedzieć umowę można w przypadku, gdy istnieją zarzutu co do sposobu wykonywania powierzonej pracy, np. spadek wydajności lub niedyspozycyjność zdrowotna. Dodatkowo, gdy w firmie zachodzi konieczność redukcji zatrudnienia z przyczyn niedotyczących pracownika, wtedy pracodawca może rozwiązać umowę z emerytem. Istotne jest dopełnienie określonych wymogów formalnych w tym określenie długości okresu wypowiedzenia, sporządzenie go w formie pisemnej, podanie odpowiedniego uzasadnienia, zawarcie stosownego pouczenia o możliwości odwołania się do sądu pracy. Wymienione kwestie dotyczą głównie osób zatrudnionych w prywatnych przedsiębiorstwach na umowę o pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Emeryt zatrudniony w sferze budżetowej

Do końca 2012r. pracownikowi mianowanemu, sprawującemu funkcję urzędnika państwowego, który nabył prawo do emerytury można było wręczyć wypowiedzenie, jeżeli spełniał obiektywne warunki uzyskania świadczenia, ale nie złożył jeszcze wniosku o jego przyznanie do odpowiedniego organu rentowego (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 lutego 1999r. II SA 1905/98). Od 1 stycznia 2013r. po wprowadzeniu nowelizacji ustawy związanej z podwyższeniem wieku emerytalnego nie można wręczyć pracownikowi na stanowisku urzędniczym wypowiedzenia z tytułu uzyskania przez niego prawa do emerytury.

Emeryt zatrudniony w służbie cywilnej

Przed 1 stycznia 213r. dyrektor generalny urzędu służby cywilnej mógł rozstać się z pracownikiem po osiągnięciu przez niego 65 lat oraz stażu wymaganego do uzyskania emerytury, co było uprawnieniem a nie obowiązkiem. Od 1 stycznia 2013r. dyrektor generalny może dać wypowiedzenie pracownikowi z tytułu osiągniętego wieku 65 lat., jednakże nie z powodu uzyskania możliwości pobierania świadczenia emerytalnego.

Emeryt zatrudniony w szkolnictwie wyższym

Do końca 2012r. stosunek mianowanego nauczyciela akademickiego wygasał po ukończeniu 65 lat. W odniesieniu do profesorów nadzwyczajnych lub zwyczajnych uczelni publicznej oraz rektora uczelni stosunek pracy wygasał po ukończeniu 70 lat. Od 1 stycznia 2013r. nowelizacją o podwyższeniu wieku emerytalnego wprowadzono zasadę, iż stosunek pracy nauczyciela akademickiego wygasa z chwilą ukończenia przez niego 67 lat pod warunkiem, że nabył on prawo do emerytury. Jednakże w sytuacji, gdy nie nabył on takiego prawa z chwilą ukończenia 67 lat stosunek pracy wygasa z końcem roku akademickiego, w którym nabędzie to prawo.

Zobacz też: Kiedy emeryt nie musi rezygnować z pracy?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy to w porządku? Ministerstwo odmówiło ochrony osób niepełnosprawnych (stopień znaczny) przed opłatami. Bo to działka innego ministerstwa

O jakie opłaty ponoszone przez osoby niepełnosprawne chodzi? To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji. Na dziś.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w relacjach z ZUS-em. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników. Co wynika z założeń projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 roku. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

Rachunki uśpione wreszcie dostępne dla spadkobierców! Prezydent podpisał nowelę Prawa bankowego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację Prawa bankowego, która umożliwia szybkie zamknięcie tzw. „rachunków uśpionych” i ułatwia spadkobiercom dostęp do środków po zmarłych. Równocześnie przyjął ustawę wydłużającą terminy na przechowywanie nawozów naturalnych w gospodarstwach rolnych, a zdecydowanie zawetował przepisy obniżające kary za przestępstwa skarbowe.

Umowa szkoleniowa (tzw. „Lojalka”) – zasady, terminy, plusy i minusy. Kiedy trzeba dać pracownikowi urlop szkoleniowy?

Sfinansowanie przez pracodawcę kosztownego szkolenia czy studiów pracownika to inwestycja. W naturalny sposób rodzi się pytanie: co jeśli pracownik po zakończeniu nauki szybko odejdzie z firmy? Jednym z narzędzi, które mają chronić pracodawcę przed stratą takiej inwestycji, jest umowa szkoleniowa, potocznie nazywana lojalką.

REKLAMA

Świadczenia alimentacyjne. MRPiPS zapowiada ważną zmianę

Wprawdzie kryterium dochodowe pozostanie, ale ma podlegać corocznej waloryzacji. Aktualnie próg dochodowy dla świadczeń z funduszu alimentacyjnego zmienia się raz na trzy lata.

Nawet 6,3 tys. zł miesięcznie dla studentów tych uczelni. MON już uszczelnia przepisy!

Studia wojskowe kuszą wysokim uposażeniem już od pierwszego roku, jednak atrakcyjny system sprzyja nadużyciom. MON wprowadza zmiany i uszczelnia przepisy, by ograniczyć rezygnacje studentów-żołnierzy oraz straty dla budżetu państwa.

REKLAMA