REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozwiązanie umowy z pracującym emerytem

rozwiązanie umowy z powodu emerytury jako przejaw dyskryminacji, przyczyny rozwiązania stosunku pracy
rozwiązanie umowy z powodu emerytury jako przejaw dyskryminacji, przyczyny rozwiązania stosunku pracy

REKLAMA

REKLAMA

Wypowiedzenie umowy uzasadnione samym przejściem na emeryturę stanowi przejaw dyskryminacji ze względu na wiek. Emeryci mogą walczyć o przywrócenie do pracy na poprzednich warunkach i odszkodowanie z tytułu dyskryminacji.

Osiągnięcie wieku emerytalnego i nabycia prawa do emerytury nie może stanowić samoistnej i wyłącznej przesłanki rozwiązania z nim stosunku pracy za wypowiedzeniem. Takie stanowisko przyjął Sąd Najwyższy w Uchwale siedmiu sędziów z dnia 21 stycznia 2009r. (II PZP 13/08), w której sentencji powołał się na art. 45 § 1 kodeksu pracy oraz uznał takie postępowanie za stanowiące bezpośrednią dyskryminację ze względu na wiek. Podobne stanowisko zajął Sąd Najwyższy w uchwale siedmiu sędziów z dnia 19 listopada 2008r. (I PZP 4/08), który przyjął, iż wypowiedzenie umowy o pracę osobie, która nabyła prawo do świadczeń emerytalnych nie stanowi uzasadnionej przyczyny rozwiązania stosunku pracy, bowiem nie pozostaje w żadnym związku z wykonywaną przez tą osobę pracą oraz nie wskazuje na nieprzydatność pracownika. Sąd zauważył, iż wypowiedzenie umowy o pracę uzasadnione nabyciem prawa do emerytury stanowi naruszenie kodeksowego nakazu równego traktowania, co może przybrać postać dyskryminacji pośredniej lub bezpośredniej.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy emeryt powinien rozwiązać umowę o pracę?

Dyskryminacja pośrednie charakteryzuje się traktowanie pracownika ze względu na płeć mniej korzystnie niż innych pracowników. Dyskryminacja pośrednia polega na pozornie neutralnym postępowaniu pracodawcy w zakresie warunków rozwiązania stosunku pracy na niekorzyść wszystkich pracowników lub grupy pracowników określonej płci.

O co może ubiegać się zwolniony emeryt

Zwolniony niezgodnie z prawem emeryt może ubiegać się o:

  1. przywrócenie do pracy na poprzednich warunkach oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy lub o odszkodowanie z tytułu nieusprawiedliwionego wymówienia (art. 45 § 1 k.p.),
  2. odszkodowanie z tytułu dyskryminacji nie niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę, czyli 1600zł (art. 183d k.p.)

Jakie mogą być powody zwolnienia emeryta

Każdy pracodawca ma prawo do wypowiedzenia umowy emerytowi, jednak nie z powodu uzyskania prawa do emerytury. Jednakże pracodawca może zwolnić emeryta z innych powodów związanych z wykonywaną przez niego pracą. Wypowiedzieć umowę można w przypadku, gdy istnieją zarzutu co do sposobu wykonywania powierzonej pracy, np. spadek wydajności lub niedyspozycyjność zdrowotna. Dodatkowo, gdy w firmie zachodzi konieczność redukcji zatrudnienia z przyczyn niedotyczących pracownika, wtedy pracodawca może rozwiązać umowę z emerytem. Istotne jest dopełnienie określonych wymogów formalnych w tym określenie długości okresu wypowiedzenia, sporządzenie go w formie pisemnej, podanie odpowiedniego uzasadnienia, zawarcie stosownego pouczenia o możliwości odwołania się do sądu pracy. Wymienione kwestie dotyczą głównie osób zatrudnionych w prywatnych przedsiębiorstwach na umowę o pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Emeryt zatrudniony w sferze budżetowej

Do końca 2012r. pracownikowi mianowanemu, sprawującemu funkcję urzędnika państwowego, który nabył prawo do emerytury można było wręczyć wypowiedzenie, jeżeli spełniał obiektywne warunki uzyskania świadczenia, ale nie złożył jeszcze wniosku o jego przyznanie do odpowiedniego organu rentowego (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 lutego 1999r. II SA 1905/98). Od 1 stycznia 2013r. po wprowadzeniu nowelizacji ustawy związanej z podwyższeniem wieku emerytalnego nie można wręczyć pracownikowi na stanowisku urzędniczym wypowiedzenia z tytułu uzyskania przez niego prawa do emerytury.

Emeryt zatrudniony w służbie cywilnej

Przed 1 stycznia 213r. dyrektor generalny urzędu służby cywilnej mógł rozstać się z pracownikiem po osiągnięciu przez niego 65 lat oraz stażu wymaganego do uzyskania emerytury, co było uprawnieniem a nie obowiązkiem. Od 1 stycznia 2013r. dyrektor generalny może dać wypowiedzenie pracownikowi z tytułu osiągniętego wieku 65 lat., jednakże nie z powodu uzyskania możliwości pobierania świadczenia emerytalnego.

Emeryt zatrudniony w szkolnictwie wyższym

Do końca 2012r. stosunek mianowanego nauczyciela akademickiego wygasał po ukończeniu 65 lat. W odniesieniu do profesorów nadzwyczajnych lub zwyczajnych uczelni publicznej oraz rektora uczelni stosunek pracy wygasał po ukończeniu 70 lat. Od 1 stycznia 2013r. nowelizacją o podwyższeniu wieku emerytalnego wprowadzono zasadę, iż stosunek pracy nauczyciela akademickiego wygasa z chwilą ukończenia przez niego 67 lat pod warunkiem, że nabył on prawo do emerytury. Jednakże w sytuacji, gdy nie nabył on takiego prawa z chwilą ukończenia 67 lat stosunek pracy wygasa z końcem roku akademickiego, w którym nabędzie to prawo.

Zobacz też: Kiedy emeryt nie musi rezygnować z pracy?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 (vademecum): ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy o lepsze rozumienie prawa w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi pracowik MOPS. Daje mamie albo Tobie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według MOP całkiem sprawna. Bo np. da radę przejść sama z pokoju do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pracownik MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważa zapisy orzeczenia o niepełnosprawności, które trzymasz w dłoni. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. Pracownicy MOPS nie są winni tej sytuacji - od lat są szkoleni do tej procedury. I są przekonani, że realizują nakazy prawa i na tym właśnie polega ich praca. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa w ten sposób podważać ustaleń lekarzy zawartych w orzeczeniach o niepełnosprawności".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA