REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy emeryt nie musi rezygnować z pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja
Zawieszenie prawa do emerytury a rezygnacja z pracy.
Zawieszenie prawa do emerytury a rezygnacja z pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli pracownik nie rozwiąże z pracodawcą stosunku pracy chociażby na jeden dzień, jego prawo do emerytury ulega zawieszeniu. Nie dotyczy to jednak wszystkich emerytów.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że nie podlegają zawieszeniu - w trybie art. 103a ustawy o emeryturach i rentach z FUS - emerytury pobierane przez osoby, które rozwiązały stosunek pracy zawarty przed przyznaniem emerytury wcześniejszej, a następnie - po nawiązaniu nowego stosunku pracy - uzyskały prawo do emerytury powszechnej w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego 60 lat - kobieta i 65 lat - mężczyzna.

REKLAMA

Oznacza to, że ZUS:

  • podejmie wypłatę emerytury przyznanej po dniu 31 grudnia 2010 r.,
  • nie wstrzyma z dniem 1 października 2011 r. wypłaty emerytury przyznanej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

REKLAMA

osobie uprawnionej do emerytury powszechnej, która przed przyznaniem tej emerytury była uprawniona do emerytury wcześniejszej i rozwiązała stosunek pracy zawarty przed nabyciem prawa do tej emerytury, a następnie zawarła kolejny stosunek pracy i nadal wykonuje zatrudnienie w ramach tego stosunku pracy.

REKLAMA

Wcześniejsza emerytura pracownicza została przyznana w 2007 r. ubezpieczonej, urodzonej 18 sierpnia 1948 r. Emerytka rozwiązała stosunek pracy zawarty przed nabyciem prawa do tej emerytury, a z dniem 1 kwietnia 2008 r. ponownie podjęła zatrudnienie. W sierpniu 2011 r. emerytka zgłosiła wniosek o emeryturę powszechną. Wysokość emerytury - przyznanej na podstawie art. 27 ustawy o emeryturach i rentach z FUS od dnia ukończenia 60 lat - została obliczona w myśl art. 53 ust. 4 tej ustawy. Emerytka kontynuuje zatrudnienie podjęte z dniem 1 kwietnia 2008 r. ZUS nie zawiesi tej emerytury w myśl art. 103a ustawy, bowiem został rozwiązany stosunek pracy zawarty przed nabyciem prawa do emerytury wcześniejszej.

W 2005 r. ZUS przyznał wcześniejszą emeryturę 60 - letniemu ubezpieczonemu. Emeryt rozwiązał stosunek pracy, w jakim pozostawał przed nabyciem prawa do tej emerytury, a z dniem 1 lutego 2007 r. podjął kolejne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. W marcu 2010 r. emeryt skończył 65 lat i złożył wniosek o emeryturę z tytułu ukończenia tego wieku. ZUS przyznał emeryturę od dnia ukończenia wieku 65 lat. Wysokość tej emerytury została obliczona w myśl art. 53 ust. 4 ustawy emerytalnej, co oznacza, że podstawę jej wymiaru stanowi podstawa wymiaru emerytury wcześniejszej, a część socjalna - z uwagi na podleganie ubezpieczeniom społecznym przez co najmniej 30 miesięcy po przyznaniu emerytury wcześniejszej - została obliczona od kwoty bazowej obowiązującej od 1 marca 2011 r., tj. 2 822,66 zł. Emeryt kontynuuje zatrudnienie podjęte 1 lutego 2007 r. ZUS nie zawiesi tej emerytury od 1 października 2011 r., bowiem emeryt ten rozwiązał stosunek pracy zawarty przed nabyciem prawa do emerytury wcześniejszej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kiedy prawo do emerytury ulegnie zawieszeniu?

ZUS nie wstrzyma wypłaty emerytury niezależnie od tego, jaka była podstawa prawna przyznania emerytury powszechnej oraz w jaki sposób została obliczona emerytura powszechna, a więc czy obliczono ją:

  • według dotychczasowych zasad, tj. w myśl art. 53 ust. 3 lub 53 ust. 4 ustawy o emeryturach i rentach z FUS,
  • w sposób tzw. mieszany - w myśl art. 183 wym. ustawy, a więc częściowo według dotychczasowych , a częściowo według nowych zasad, czy też
  • według nowych zasad, tj. w myśl art. 26 wym. ustawy.

W 2007 r. ubezpieczonej ur. w 1950 r. została przyznana wcześniejsza emerytura pracownicza. Emerytka rozwiązała stosunek pracy zawarty przed nabyciem prawa do tej emerytury, a kolejny zawarła od 1 czerwca 2009 r. W lutym 2010 r. emerytka skończyła 60 lat i złożyła wniosek o emeryturę powszechną. Oddział ZUS przyznał emeryturę od ukończenia wieku 60 lat obliczył jej wysokość według nowych zasad, tj. z uwzględnieniem zwaloryzowanych składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonej oraz zwaloryzowanego kapitału początkowego. Emerytka nie rozwiązała stosunku pracy zawartego 1 czerwca 2009 r., a więc przed nabyciem prawa do emerytury z tytułu ukończenia wieku 60 lat. ZUS nie wstrzyma wypłaty tej emerytury od 1 października 2011 r., bowiem wystarczające jest rozwiązanie stosunku pracy zawartego przed przyznaniem emerytury wcześniejszej.

Zakład skoryguje na bieżąco - na wniosek zainteresowanych lub z urzędu, przy okazji rozpatrywania innego wniosku - te sprawy, w których emerytura została przyznana po dniu 31 grudnia 2010 r. i - wobec kontynuowania stosunku pracy zawartego przed nabyciem prawa do tej emerytury - nie podjęto jej wypłaty, a wypłacana jest emerytura wcześniejsza.

Stosunek pracy nawiązany przed nabyciem prawa do emerytury z FUS muszą rozwiązać te osoby, które zatrudniły się ponownie po przyznaniu emerytury pomostowej lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

W tym przypadku wystąpi konieczność dwukrotnego rozwiązania stosunku pracy: po raz pierwszy - jako warunek uzyskania emerytury pomostowej lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego i po raz drugi - jako warunek wypłaty emerytury z FUS. 

Źródło: www.zus.pl

Zobacz również serwis: Prawa seniora

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emerytalna rewolucja Karola Nawrockiego: 150 zł podwyżki co roku dla seniorów?

Nowo wybrany prezydent Karol Nawrocki zapowiedział rewolucję w sposobie waloryzacji emerytur i rent. Jego obietnica może oznaczać realne zmiany w domowych budżetach milionów polskich emerytów – szczególnie tych, którzy otrzymują najniższe świadczenia. Czy nowy system będzie bardziej sprawiedliwy? Jakie konkretnie rozwiązania zapowiada Nawrocki? I kto zyska najwięcej?

Inwigilowani? ZUS udostępni dane przedsiębiorców bankom, instytucjom finansowym, kredytowym czy pożyczkowym

Czujemy się w pewnym sensie inwigilowani - podkreślają przedsiębiorcy, którzy zapoznają się z kolejnym projektem zmian przepisów przygotowanym przez MRPiPS. Tym razem chodzi o zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Generalnie intencja jest taka, że ZUS udostępni dane z kont płatników składek szerszemu gronu podmiotów: bankom, instytucjom finansowym, kredytowym, pożyczkowym. Po co? Pytają przedsiębiorcy.

Rewolucja w L4: w czasie zwolnienia, pracownik (od czasu do czasu) będzie musiał odebrać telefon od szefa i odpisać na e-maila, ale będzie też mógł pobierać jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia

Przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (nr w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów: UD114) zakłada wprowadzenie istotnych zmian w zakresie tego co wolno, a czego nie wolno pracownikowi w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim – począwszy od podejmowania sporadycznych, incydentalnych czynności, będących przejawami aktywności zawodowej, a na wykonywaniu pracy u innego pracodawcy (tym samym – pobierając jednocześnie zasiłek chorobowy i 100 proc. wynagrodzenia) skończywszy.

Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

REKLAMA

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

REKLAMA

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

REKLAMA