REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy emeryt nie musi rezygnować z pracy?

Redakcja
Zawieszenie prawa do emerytury a rezygnacja z pracy.
Zawieszenie prawa do emerytury a rezygnacja z pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli pracownik nie rozwiąże z pracodawcą stosunku pracy chociażby na jeden dzień, jego prawo do emerytury ulega zawieszeniu. Nie dotyczy to jednak wszystkich emerytów.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że nie podlegają zawieszeniu - w trybie art. 103a ustawy o emeryturach i rentach z FUS - emerytury pobierane przez osoby, które rozwiązały stosunek pracy zawarty przed przyznaniem emerytury wcześniejszej, a następnie - po nawiązaniu nowego stosunku pracy - uzyskały prawo do emerytury powszechnej w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego 60 lat - kobieta i 65 lat - mężczyzna.

REKLAMA

REKLAMA

Oznacza to, że ZUS:

  • podejmie wypłatę emerytury przyznanej po dniu 31 grudnia 2010 r.,
  • nie wstrzyma z dniem 1 października 2011 r. wypłaty emerytury przyznanej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

osobie uprawnionej do emerytury powszechnej, która przed przyznaniem tej emerytury była uprawniona do emerytury wcześniejszej i rozwiązała stosunek pracy zawarty przed nabyciem prawa do tej emerytury, a następnie zawarła kolejny stosunek pracy i nadal wykonuje zatrudnienie w ramach tego stosunku pracy.

Wcześniejsza emerytura pracownicza została przyznana w 2007 r. ubezpieczonej, urodzonej 18 sierpnia 1948 r. Emerytka rozwiązała stosunek pracy zawarty przed nabyciem prawa do tej emerytury, a z dniem 1 kwietnia 2008 r. ponownie podjęła zatrudnienie. W sierpniu 2011 r. emerytka zgłosiła wniosek o emeryturę powszechną. Wysokość emerytury - przyznanej na podstawie art. 27 ustawy o emeryturach i rentach z FUS od dnia ukończenia 60 lat - została obliczona w myśl art. 53 ust. 4 tej ustawy. Emerytka kontynuuje zatrudnienie podjęte z dniem 1 kwietnia 2008 r. ZUS nie zawiesi tej emerytury w myśl art. 103a ustawy, bowiem został rozwiązany stosunek pracy zawarty przed nabyciem prawa do emerytury wcześniejszej.

REKLAMA

W 2005 r. ZUS przyznał wcześniejszą emeryturę 60 - letniemu ubezpieczonemu. Emeryt rozwiązał stosunek pracy, w jakim pozostawał przed nabyciem prawa do tej emerytury, a z dniem 1 lutego 2007 r. podjął kolejne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę. W marcu 2010 r. emeryt skończył 65 lat i złożył wniosek o emeryturę z tytułu ukończenia tego wieku. ZUS przyznał emeryturę od dnia ukończenia wieku 65 lat. Wysokość tej emerytury została obliczona w myśl art. 53 ust. 4 ustawy emerytalnej, co oznacza, że podstawę jej wymiaru stanowi podstawa wymiaru emerytury wcześniejszej, a część socjalna - z uwagi na podleganie ubezpieczeniom społecznym przez co najmniej 30 miesięcy po przyznaniu emerytury wcześniejszej - została obliczona od kwoty bazowej obowiązującej od 1 marca 2011 r., tj. 2 822,66 zł. Emeryt kontynuuje zatrudnienie podjęte 1 lutego 2007 r. ZUS nie zawiesi tej emerytury od 1 października 2011 r., bowiem emeryt ten rozwiązał stosunek pracy zawarty przed nabyciem prawa do emerytury wcześniejszej. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Kiedy prawo do emerytury ulegnie zawieszeniu?

ZUS nie wstrzyma wypłaty emerytury niezależnie od tego, jaka była podstawa prawna przyznania emerytury powszechnej oraz w jaki sposób została obliczona emerytura powszechna, a więc czy obliczono ją:

  • według dotychczasowych zasad, tj. w myśl art. 53 ust. 3 lub 53 ust. 4 ustawy o emeryturach i rentach z FUS,
  • w sposób tzw. mieszany - w myśl art. 183 wym. ustawy, a więc częściowo według dotychczasowych , a częściowo według nowych zasad, czy też
  • według nowych zasad, tj. w myśl art. 26 wym. ustawy.

W 2007 r. ubezpieczonej ur. w 1950 r. została przyznana wcześniejsza emerytura pracownicza. Emerytka rozwiązała stosunek pracy zawarty przed nabyciem prawa do tej emerytury, a kolejny zawarła od 1 czerwca 2009 r. W lutym 2010 r. emerytka skończyła 60 lat i złożyła wniosek o emeryturę powszechną. Oddział ZUS przyznał emeryturę od ukończenia wieku 60 lat obliczył jej wysokość według nowych zasad, tj. z uwzględnieniem zwaloryzowanych składek zewidencjonowanych na koncie ubezpieczonej oraz zwaloryzowanego kapitału początkowego. Emerytka nie rozwiązała stosunku pracy zawartego 1 czerwca 2009 r., a więc przed nabyciem prawa do emerytury z tytułu ukończenia wieku 60 lat. ZUS nie wstrzyma wypłaty tej emerytury od 1 października 2011 r., bowiem wystarczające jest rozwiązanie stosunku pracy zawartego przed przyznaniem emerytury wcześniejszej.

Zakład skoryguje na bieżąco - na wniosek zainteresowanych lub z urzędu, przy okazji rozpatrywania innego wniosku - te sprawy, w których emerytura została przyznana po dniu 31 grudnia 2010 r. i - wobec kontynuowania stosunku pracy zawartego przed nabyciem prawa do tej emerytury - nie podjęto jej wypłaty, a wypłacana jest emerytura wcześniejsza.

Stosunek pracy nawiązany przed nabyciem prawa do emerytury z FUS muszą rozwiązać te osoby, które zatrudniły się ponownie po przyznaniu emerytury pomostowej lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.

W tym przypadku wystąpi konieczność dwukrotnego rozwiązania stosunku pracy: po raz pierwszy - jako warunek uzyskania emerytury pomostowej lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego i po raz drugi - jako warunek wypłaty emerytury z FUS. 

Źródło: www.zus.pl

Zobacz również serwis: Prawa seniora

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy? Rzadko kto (85+) dostanie 2150 zł miesięcznie. Jakie kryteria dochodowe seniora i uprawnionego do bonu?

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Trzy pytania lekarza w PZON i znika Asperger albo autyzm Nie ma pkt 7 w orzeczeniu. Nie ma świadczeń
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana zmiana to łączenie świadczenia wspierającego (osoba niepełnosprawna i pielęgnacyjnego (opiekun). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie (nie ma środków w budżecie) w maksymalnym wymiarze. Druga oczekiwana zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej mającej stare świadczenie pielęgnacyjne. W 2026 r. obie zmiany są nierealne (na dziś) do wprowadzenia).

Sędziowie mają dość. Pomimo wyroków MOPS wciąż łamią przepisy o stopniu znacznym. Czas na zmiany

Łamanie prawa przez MOPS polega na podważaniu treści orzeczeń o niepełnosprawności (stopień znaczny). Wydane w PZON orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny) wobec ciężko chorego człowieka mówi "wymaga stałej opieki" a MOPS podważa dokument orzeczenia. I to poprzez takie dokumenty "niemedyczne" jak wywiad środowiskowy i ankieta. Generalnie od dekady pracownicy MOPS podważają orzeczenia o niepełnosprawności na dwa sposoby. Pierwszy to żądanie dodatkowej (niż orzeczenie o niepełnosprawności) dokumentacji medycznej, która jest zestawiona z wywiadem środowiskowym, ankietą i orzeczeniem o niepełnosprawności. Druga praktyka tego typu to przeprowadzenie wywiadu środowiskowego (rodzinnego) i wyciągnięcie wniosków: "Osoba niepełnosprawna wcale nie jest tak chora jak wynika z orzeczenia. Całkiem nieźle sobie radzi". I następnie odmowa przyznania świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowi. Wywiad przeprowadzają pracownicy socjalni nie mający uprawnień lekarskich, ale MOPS nie widzą tu problemu prawnego. Dodatkowo MOPS nie stosują zaleceń NSA, że wywiad środowiskowy to absolutny wyjątek, gdy jest orzeczenie o niepełnosprawności, a nie standardowe narzędzie w postępowaniu administracyjnym.

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

Nie dla żołnierza pozwolenie na broń - tak orzeka Naczelny Sąd Administracyjny

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok w sprawie pozwolenia na broń. Żołnierz zawodowy, mimo formalnego zatarcia skazania, nie otrzyma pozwolenia na broń do celów kolekcjonerskich. Sąd jednoznacznie orzekł, że przeszłość kryminalna wnioskodawcy może być brana pod uwagę przy ocenie wniosku, nawet gdy dana osoba oficjalnie uchodzi za niekaraną. Orzeczenie ma znaczenie dla wszystkich ubiegających się o pozwolenie.

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb: Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych odstąpił od zasady prawnej sformułowanej w uchwale siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 24 września 2025 r., sygn. akt III PZP 1/25 - co to oznacza? Orzecznictwo TSUE do kosza?

Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb podjął przełomową uchwałę, która może zmienić bieg sporu o polski wymiar sprawiedliwości. Według najnowszego orzeczenia żaden sąd ani organ władzy publicznej nie może uznać wyroku Sądu Najwyższego za nieistniejący – nawet powołując się na prawo Unii Europejskiej. SN stwierdził jednocześnie, że Polska nie przekazała Brukseli kompetencji w zakresie organizacji sądownictwa.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA