REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Asystent osoby z niepełnosprawnością. Jak nim zostać i ile zarabia?

Dziennikarka medyczno-prawna
Jak zostać asystentem osoby z niepełnosprawnością
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Asystent osoby z niepełnosprawnością – jakie ma obowiązki? Zadaniem asystenta jest wspieranie osoby z niepełnosprawnością w codziennych czynnościach. Usługi świadczone są w ramach rządowego programu. Kim jest asystent osoby niepełnosprawnej? Jakie ma uprawnienia i kto może nim zostać? 
rozwiń >

Czym jest niepełnosprawność  

Niepełnosprawność wiąże się z zależnością od innych osób. Ważne jest, aby ze względów społecznych i ekonomicznych tę potrzebę wspierać skutecznymi metodami. Jak stanowią Zasady 4 "Standardowych Zasad Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych" ONZ z 1993 roku: "Państwa powinny zagwarantować osobom niepełnosprawnym opiekę w pełnym zakresie służb wspierających, włącznie ze wszelkimi urządzeniami pomocniczymi, po to, by pomóc im w podnoszeniu poziomu niezależności w życiu codziennym oraz w egzekwowaniu przysługujących im praw. Państwa powinny zapewnić usługi asystenta osobistego, przewodnika i tłumacza, zgodnie z potrzebami osoby niepełnosprawnej jako ważne narzędzie prowadzące do wyrównywania szans(…)”.

REKLAMA

Asystent osoby z niepełnosprawnością - kim jest

REKLAMA

W Polsce zawód asystenta osoby z niepełnosprawnością został wpisany do klasyfikacji zawodów w 2001 roku (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 marca 2001 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. Nr 34, poz. 405) wprowadziło do grupy zawodów oznaczonych symbolem 346 - zawód asystent osoby niepełnosprawnej). 

Asystent jest wsparciem dla osoby z niepełnosprawnością, dzięki której może ona prowadzić samodzielne, niezależne życie. Asystent pomaga pokonywać problemy, z którymi na co dzień osoba z niepełnosprawnością nie jest w stanie sobie poradzić. Asysta powinna być dostosowana do osobistych, jednostkowych potrzeb każdej osoby z niepełnosprawnością. Asystent jest wykonawcą woli i poleceń osoby z niepełnosprawnościami w realizacji jej podstawowych, codziennych czynności. Do jego obowiązków należy ponadto pomoc niepełnosprawnemu w wykonaniu podjętych przez niego działań oraz inspirowanie i zachęcanie do aktywności, doradzanie, wsparcie psychiczne i emocjonalne. Asystent ma być towarzyszem w nawiązywaniu nowych relacji społecznych. 

Usługi asystenta osoby z niepełnosprawnością

Usługi asystenta polegają na społecznej i zawodowej aktywizacji osób z niepełnosprawnością poprzez wsparcie profesjonalnie przygotowanych asystentów. Ich zadaniem jest umożliwić osobie z niepełnosprawnością aktywne uczestnictwo w życiu społecznym. Należy pamiętać, że asystent nie jest opiekunem, choć może być wykonawcą usług opiekuńczych w środowisku rodzinnym. Nie wyręcza rodziny, choć pomaga. Jego usługa polega na pomocy w wykonywaniu ściśle określonych zadań i czynności. Asystent osoby z niepełnosprawnością potrafi:

  • diagnozować warunki życia osoby z niepełnosprawnością i dążyć do usuwania barier (m.in. psychologicznych, społecznych, architektonicznych),
  • współuczestniczyć w opracowaniu i współtworzyć indywidualne programy rehabilitacji i pomocy osobie z niepełnosprawnością,
  • udzielać porad i pomocy dotyczących zaspokojenia potrzeb i rozwiązywania problemów,
  • opiekować się osobą z niepełnosprawnością, pobudzać aktywność celem zaspokojenia potrzeb biopsychospołecznych,
  • motywować niepełnosprawnego do podjęcia rehabilitacji,
  • stosować w razie potrzeby zabiegi pielęgnacyjne w opiece nad przewlekle chorym, nieprzytomnym i umierającym,
  • udzielać pierwszej pomocy w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia ludzkiego.

Rolą asystenta jest pomoc w codziennych czynnościach, skierowana głównie na usamodzielnienie, integrację oraz zapobieganie izolacji osób z niepełnosprawnościami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Asystent osoby z niepełnosprawnością – wymagania

Usługę asystenta w ramach rządowego programu mogą świadczyć wyłącznie osoby, spełniające określone wymagania, do których należą: 

  • posiadanie przez osobę dokumentu potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji w takich kierunkach jak: asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, fizjoterapeuta,
  • posiadanie co najmniej 6-miesięcznego udokumentowanego doświadczenia w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami (np. w formie wolontariatu), 
  • wskazanie przez uczestnika programu bądź jego opiekuna prawnego i jednoczesne złożenie oświadczenia przez osobę z niepełnosprawnością pisemnego oświadczenia, że wskazana na asystenta osoba jest przygotowana do tego zadania. 

Asystentem nie może być osoba będąca członkiem rodziny osoby z niepełnosprawnością. Dodatkowo asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością, która nie ukończyła 16. roku życia musi okazać się: zaświadczeniem o niekaralności, pisemną informacją o niefigurowaniu w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, a także uzyskać pisemną akceptację ze strony rodzica bądź opiekuna prawnego dziecka. 

Asystent osoby z niepełnosprawnością - kwalifikacje 

Od roku szkolnego 2019/2020 kształcenie w zawodzie asystent osoby niepełnosprawnej jest realizowane w szkole policealnej o okresie nauczania – jeden rok. A od 1 września 2020 roku na kwalifikacyjnych kursach zawodowych dla osób posiadających wykształcenie średnie bądź średnie branżowe. 

Asystent osoby z niepełnosprawnością - zarobki

Asystenta zazwyczaj zatrudniają powiatowe centra pomocy rodzinie lub miejskie ośrodki pomocy rodzinie. Miesięczne wynagrodzenie całkowite wynosi 4070 tys. zł brutto. Co drugi asystent osoby niepełnosprawnej otrzymuje pensję od 3460 tys. zł do 5240 tys. zł brutto.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Inforu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będzie ustawa o uzgodnieniu płci. Jest plan rozpoczęcia prac legislacyjnych już niebawem, wskazuje minister Bodnar

Ustawa o uzgodnieniu płci już w przyszłym roku. "Trzeba przyjąć ustawę o uzgodnieniu płci; rozmawiam na ten temat z ministrą ds. równości Katarzyną Kotulą; rozpoczęcie prac legislacyjnych to kwestia miesięcy" - powiedział minister sprawiedliwości Adam Bodnar.

100,2 % - tyle będzie wynosił wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w I kwartale 2025 r. Co to oznacza?

100,2 % - tyle będzie wynosił wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjętej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w I kwartale 2025 r. Co to oznacza? Zakład Ubezpieczeń Społecznych odpowiada.

Będą wymagania jakościowe dla peletu i brykietu z biomasy z drzew i krzewów. Rozporządzenie MKiŚ wejdzie w życie na początku 2025 roku

W dniu 2 grudnia 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu. Chodzi tu o brykiety i pelet przeznaczone do użycia w gospodarstwach domowych lub w instalacjach spalania o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW. To będzie zupełnie nowy akt prawny, bo dotąd paliwa stałe z biomasy, w tym także biomasa pozyskana z drzew i krzewów w postaci brykietu lub peletu, wprowadzane do obrotu nie są objęte systemem monitorowania i kontroli i nie określono dla nich wymagań jakościowych prawnie wiążących. Nowe przepisy wejdą w życie najprawdopodobniej w lutym 2025 r.

4 dniowy tydzień pracy w 2025 r. Jest podstawa prawna. Można wprowadzać

4 dniowy tydzień pracy w 2025 r. Jest podstawa prawna. Można wprowadzać jeszcze przed 1 stycznia 2025 r. Czterodniowy tydzień pracy już uregulowany w Kodeksie pracy. Co na to przepisy? Co z przerwami od pracy i dniami wolnymi?

REKLAMA

Negocjacje umowy o wolnym handlu pomiędzy Mercosur, a Unią Europejską dobiegają końca

Mercosur to kraje Ameryki Południowej zrzeszone w jeden blok gospodarczy. Od ponad 20 lat Mercosur próbuje podpisać umowę z UE o strefie wolnego handlu. Spowoduje to obniżenie ceł i możliwość wejścia na rynek UE ze swoimi towarami. Umowa ta pomoże gospodarkom starej UE, z wyjątkiem Francji, kosztem tych gospodarek, które na tej umowie ucierpią w tym Polski. Na tą chwilę mamy 1,12 miliona osób zatrudnionych w Polskim rolnictwie. Są to kraje które polegają na własnym rolnictwie czy hodowli. Dlatego też Polski rząd nie zgadza się z negocjowaną umową z Mercosur w obszarze rolnictwa.

Emeryci będą żyli dłużej ale biedniej. Niewesołe perspektywy emerytalne w Polsce. Gdzie odkładać pieniądze, by nie mieć głodowej emerytury?

Polski system emerytalny stoi przed poważnymi wyzwaniami, które w najbliższych dekadach mogą doprowadzić do dramatycznej sytuacji materialnej przyszłych pokoleń seniorów. Starzenie się społeczeństwa, ograniczenia obecnych rozwiązań systemowych oraz niewystarczająca edukacja finansowa stawiają Polskę w obliczu konieczności głębokich reform. Jakie są realia dzisiejszych seniorów, jakie perspektywy rysują się przed przyszłymi pokoleniami i co można zrobić, by uniknąć kryzysu?

959,00 zł tyle może dostać emeryt w 2025 r. Jak wystąpić o dodatki do emerytury?

959,00 zł tyle może dostać emeryt w 2025 r.? Jakie dodatki do emerytury w nadchodzącym roku? Dodatek i zasiłek pielęgnacyjny, trzynasta emerytura, ryczałt energetyczny, świadczenie honorowe. Na jakie świadczenia i w jakiej kwocie mogą liczyć emeryci w 2025 r.? 

Rząd chce odblokować grunty pod budownictwo mieszkaniowe – nowe przepisy już w 2025 roku

Rząd pracuje nad ustawą, która ma zwiększyć dostępność gruntów pod budownictwo mieszkaniowe. Proponowane zmiany obejmują m.in. zniesienie ograniczeń w obrocie nieruchomościami rolnymi w granicach miast. Celem zmian jest także obniżenie kosztów mieszkań i przyspieszenie procesów budowlanych.

REKLAMA

Na czym będą oszczędzać Polacy, jeśli rosnące koszty życia pogorszą ich sytuację finansową?

Rachunki przede wszystkim, oszczędności w innych dziedzinach życia. Co drugi Polak ma taki plan, jeśli rosnące koszty życia spowodują, że jego sytuacja finansowa pogorszy się i nie będzie mógł opłacać wszystkich swoich stałych zobowiązań. Na czym najczęściej planują oszczędzać Polacy? 

Rzeczniczka Praw Dziecka: w wielu szkołach obowiązują zakazy wychodzenia do toalety w trakcie lekcji. To naruszenie praw ucznia i jego godności. Jak zatem radzić sobie z takimi sytuacjami?

W odpowiedzi na pytanie INFOR dotyczące wprowadzanych w szkołach przez dyrektorów, jak i poszczególnych nauczycieli, kontrowersyjnych zakazów wychodzenia przez uczniów do toalety podczas trwania zajęć lekcyjnych – Rzeczniczka Praw Dziecka, potwierdziła, że jest to częsta praktyka, dotycząca zarówno dzieci młodszych, jak i młodzieży. Działania takie – uniemożliwiające uczniom nieskrępowane zaspokajanie ich podstawowych potrzeb fizjologicznych – stanowią natomiast naruszenie praw ucznia oraz jego godności, wobec których nie powinniśmy pozostawać obojętni.

REKLAMA