REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest wniosek o działanie z urzędu?

Wniosek może kierować uwagę organu na potrzebę danej czynności albo zabiegać o szybsze przeprowadzenie danej czynności.
Wniosek może kierować uwagę organu na potrzebę danej czynności albo zabiegać o szybsze przeprowadzenie danej czynności.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z treścią przepisu art. 9 § 1 Kodeksu postępowania karnego organy procesowe prowadzą postępowanie i dokonują czynności z urzędu, chyba że ustawa uzależnia je od wniosku określonej osoby, instytucji lub organu albo od zezwolenia władzy. Zasada ta dotyczy nie tylko postępowania przygotowawczego, ale również niektórych czynności sądowych. Ustawodawca przewidział jednak w art. 9 § 2 Kodeksu postępowania karnego możliwość, iż strony i inne osoby bezpośrednio zainteresowane mogą składać wnioski o dokonanie również tych czynności, które organ może lub ma obowiązek podejmować z urzędu. Są to właśnie tzw. wnioski o działanie (przez dany organ) z urzędu.

W procedurze karnej szereg czynności jest wykonywanych z urzędu, z mocy prawa. W szczególności są to czynności podejmowane przez organy ścigania w fazie postępowania przygotowawczego (np. przedstawienie zarzutów, umorzenie postępowania, zmiana kwalifikacji prawnej zarzutu etc.), ale ustawa przewiduje także czynności, które musi dokonać z urzędu sąd.

REKLAMA

REKLAMA

Na przeciwległym biegunie procesowym leżą czynności niewskazane przez ustawodawcę jako obowiązkowe do przeprowadzenia przez organy ścigania (lub organy sądowe). W tej materii inicjatywa należy do strony, jeżeli chce, aby dana czynność została wykonana, musi o jej przeprowadzenie złożyć wniosek. Najlepszym tego przykładem są wnioski dowodowe, których potrzeby przeprowadzenia mogą nie dostrzegać organy ścigania (lub sąd), a zdaniem strony mogą być one kluczowe.

Jeżeli w toku postępowania dowodowego nie został powołany biegły do oceny danych okoliczności, a strona uważa, iż tak powinno być to musi złożyć wniosek o powołanie biegłego w przeciwnym razie może to nie nastąpić.

Zobacz: Odpowiedzialność karna

W kontekście przedstawionego powyżej przebiegu czynności procesowych trzeba zauważyć, iż treść przepisu art. 9 § 2 Kodeksu postępowania karnego umożliwiającego stronie złożenie “wniosku o działanie z urzędu” wskazuje na “troskę” ustawodawcy o interesy stron (i innych osób zainteresowanych procesem karnym). Esencją uprawnienia przyznanego tym podmiotom jest to, iż mogą one wnioskować o przeprowadzenie czynności, do których dany organ jest zobowiązany z urzędu. Wniosek taki może kierować uwagę organu na potrzebę danej czynności albo mieć w istocie charakter wniosku o szybsze przeprowadzenie danej czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne przykłady “wniosków o działanie z urzędu”

Wśród wskazanych czynności, o przeprowadzenie których stron może wnioskować należy wyróżnić 4 bardzo istotne przykłady:

1) wniosek o złożenie nadzwyczajnej kasacji przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub Prokuratora Generalnego

2) wniosek o podjęcie umorzonego postępowania

3) wniosek o uwzględnienie przez sąd nie podniesionego w apelacji lub kasacji zarzutu obrazy art. 439 Kodeksu postępowania karnego (czyli wniosek o to, aby sąd zbadał zachodzenie tzw. bezwzględnych przesłanek odwoławczych)

4) wniosek o umorzenie postępowania z uwagi na to, iż zachodzą przesłanki niedopuszczalności jego przeprowadzenia w myśl art. 17§ 1 Kodeksu postępowania karnego pkt 1-11

W sytuacjach opisanych w pkt. 2-4 organy mają bezwzględny obowiązek działania z urzędu. Wniosek strony ma jednak tę istotną rolę, że może podkreślić lub ukazać konieczność podjęcia danych działań.

REKLAMA

Prokuratura prowadząca naraz kilkadziesiąt spraw może nie dostrzec potrzeby natychmiastowego wznowienia danego postępowania wobec poczynionych nowych ustaleń, czy też nowych dowodów ujawnionych w zupełnie innej sprawie. Wniosek strony pozwala skierować na nie uwagę organu, który dalej będzie procedował z urzędu.

Z kolei w odniesieniu do sprawy wnoszenia kasacji nadzwyczajnej przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub Prokuratora Generalnego, należy wskazać, iż jest to fakultatywne, zależy od uznania tych podmiotów. Złożenie wniosku o złożenie takiej kasacji ma na tyle ważną rolę, że zwraca uwagę tych organów na daną konkretną sprawę i może (a nawet powinien) zawierać wskazanie nieprawidłowości wymagających zaskarżenia.

Zobacz serwis: Prawo karne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: Pełnoletnie i niepełnosprawne dzieci. Jakie ulgi i zwolnienia podatkowe 2025 r.

MF odpowiedziało na pytanie: Jakie są możliwości wspólnego z rodzicem, będącym opiekunem faktycznym,
opodatkowania pełnoletniej osoby, która nigdy nie pracowała, jest niezdolna do samodzielnej egzystencji i pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym?

WSA o starym świadczeniu pielęgnacyjnym 2988 zł. Staruszek (87 lat), MOPS, wyrok Trybunału Konstytucyjnego

Sądy bronią staruszków pozbawionych świadczenia pielęgnacyjnego. MOPS ignorują korzystny wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2014 r. Wszyscy już wiedzą, że jak się ignoruje wyrok TK, to zapewne przez neosędziów. W 2014 r. nie było jednak tego problemu. Więc gminy nie mogą twierdzić, że nie wykonując tego wyroku z uwagi na obecny spór polityczny wobec TK. Postępowanie urzędników jest niezrozumiałe biorąc pod uwagę stanowisko WSA i NSA - sędziowie w dziesiątkach wyroków uznają moc wyroku TK z 2014 r. 

Ekspertka: zawieszenie prawa do azylu jest niehumanitarne i sprzeczne z prawami człowieka; prawo to przewiduje zarówno Konstytucja RP w art. 56, jak i Karta Praw Podstawowych UE w art. 18

Pomysł czasowego, terytorialnego zawieszenia prawa do azylu jest krótkowzroczny, niehumanitarny i sprzeczny z prawami człowieka - powiedziała adwokatka współpracująca z Helsińską Fundacją Praw Człowieka Maria Poszytek odnosząc się do zapowiedzianej przez premiera strategii migracyjnej.

Premier: zredukujemy do minimum nielegalną migrację w Polsce; jednym z elementów strategii migracyjnej będzie czasowe terytorialne zawieszenie prawa do azylu

Na najbliższym posiedzeniu rządu przedstawię strategię migracyjną; jednym z jej elementów będzie czasowe terytorialne zawieszenie prawa do azylu - zapowiedział premier Donald Tusk. Oświadczył, że rząd nie będzie wdrażać europejskich pomysłów godzących w bezpieczeństwo Polski, jak pakt migracyjny.

REKLAMA

MOPS: Bon energetyczny opóźniony? Ustawa nie zawiera daty wypłaty bonu. Ale podaje datę rozliczenia wypłat przed wojewodą

Przepisy nie nakazują wprost wypłaty bonu energetycznego w 2024 r. Ma to nastąpić "niezwłocznie". Zależne jest to "niezwłocznie" od przekazania środków na wypłatę przez wojewodę. Nie wszędzie są przekazywane te pieniądze. Np. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Łopiennik Górny informuje mieszkańców gminy, że nie ma pieniędzy na bon (czeka na nie). W ustawie nie ma terminu wypłaty bonu, ale jest termin dla raportu przez gminy wydania tych pieniędzy - ostateczny termin 31 stycznia 2025 r.

Można będzie zarejestrować koło gospodyń wiejskich nawet gdy działa w mieście

W dniu 11 października 2024 r. Sejm zaakceptował poprawkę Senatu do nowelizacji ustawy o kołach gospodyń wiejskich, zgodnie z którą można będzie rejestrować (jako koło gospodyń wiejskich) także koła działające także na obszarze miast. Zakończyła się już parlamentarna procedura legislacyjna tej nowelizacji. Teraz ustawa trafi do podpisu Prezydenta RP.

Możesz sprawdzić, czy wypłacona kwota 14 emerytury była prawidłowa. Porównaj otrzymaną sumę z decyzją ZUS

ZUS zaczął w bieżącym tygodniu wysyłać emerytom i rencistom decyzje o przyznaniu tzw. czternastej emerytury. Decyzje ZUS zostaną przesłane do prawie 6,8 mln osób. Będzie można sprawdzić, czy otrzymana kwota czternastkii zgadza się z decyzją ZUS-u. Jeżeli nie, to trzeba zapytać ZUS o przyczynę tej rozbieżności.

1000 złotych stracą rodzice, którym państwo w 2024 roku zapłaci za żłobek. Aktywny Rodzic pełen niejasności. Rodzice są zdezorientowani i czują się pokrzywdzeni

1000 złotych stracą rodzice, którym państwo w 2024 roku zapłaci za żłobek. Aktywny Rodzic pełen niejasności. Rodzice są zdezorientowani i czują się pokrzywdzeni. Twierdzą, że podwyżka wysokości świadczenia jest tylko pozorna.

REKLAMA

Już nie uciekniesz przez ZUS-em! Oskładkowanie umów o dzieło

„Ostatni bastion” nieoskładkowany przez ZUS, czyli umowy o dzieło, mają zostać objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, tj. ubezpieczeniami emerytalnym, rentowymi i wypadkowym oraz dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym. Jedyny wyjątek od powyższej zasady ma dotyczyć umów zawieranych przez studentów albo uczniów poniżej 26 roku życia. 

Rząd: Na świadczenie wspierające 9 575 000 minut. 380 000 wniosków osób niepełnosprawnych. To jedna z przyczyn opóźnień

Rząd wskazuje przyczyny opóźnień w przyznawaniu świadczeń wspierających. Dwie obciążają osoby niepełnosprawne. Bo składali wnioski "papierowe" oraz wnioski "wadliwe" albo "przez osoby nieuprawnione". Jeden wniosek papierowy to 25 minut czasu na wprowadzenie do systemu. Dla 380 000 wniosków daje to 9 575 000 minut pracy i 20 000 pracy po 8h dziennie. I ta ilość pracy to jedna z przyczyn "zawieszenia" systemu WZON.

REKLAMA