REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym jest wniosek o działanie z urzędu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wniosek może kierować uwagę organu na potrzebę danej czynności albo zabiegać o szybsze przeprowadzenie danej czynności.
Wniosek może kierować uwagę organu na potrzebę danej czynności albo zabiegać o szybsze przeprowadzenie danej czynności.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z treścią przepisu art. 9 § 1 Kodeksu postępowania karnego organy procesowe prowadzą postępowanie i dokonują czynności z urzędu, chyba że ustawa uzależnia je od wniosku określonej osoby, instytucji lub organu albo od zezwolenia władzy. Zasada ta dotyczy nie tylko postępowania przygotowawczego, ale również niektórych czynności sądowych. Ustawodawca przewidział jednak w art. 9 § 2 Kodeksu postępowania karnego możliwość, iż strony i inne osoby bezpośrednio zainteresowane mogą składać wnioski o dokonanie również tych czynności, które organ może lub ma obowiązek podejmować z urzędu. Są to właśnie tzw. wnioski o działanie (przez dany organ) z urzędu.

W procedurze karnej szereg czynności jest wykonywanych z urzędu, z mocy prawa. W szczególności są to czynności podejmowane przez organy ścigania w fazie postępowania przygotowawczego (np. przedstawienie zarzutów, umorzenie postępowania, zmiana kwalifikacji prawnej zarzutu etc.), ale ustawa przewiduje także czynności, które musi dokonać z urzędu sąd.

REKLAMA

REKLAMA

Na przeciwległym biegunie procesowym leżą czynności niewskazane przez ustawodawcę jako obowiązkowe do przeprowadzenia przez organy ścigania (lub organy sądowe). W tej materii inicjatywa należy do strony, jeżeli chce, aby dana czynność została wykonana, musi o jej przeprowadzenie złożyć wniosek. Najlepszym tego przykładem są wnioski dowodowe, których potrzeby przeprowadzenia mogą nie dostrzegać organy ścigania (lub sąd), a zdaniem strony mogą być one kluczowe.

Jeżeli w toku postępowania dowodowego nie został powołany biegły do oceny danych okoliczności, a strona uważa, iż tak powinno być to musi złożyć wniosek o powołanie biegłego w przeciwnym razie może to nie nastąpić.

Zobacz: Odpowiedzialność karna

REKLAMA

W kontekście przedstawionego powyżej przebiegu czynności procesowych trzeba zauważyć, iż treść przepisu art. 9 § 2 Kodeksu postępowania karnego umożliwiającego stronie złożenie “wniosku o działanie z urzędu” wskazuje na “troskę” ustawodawcy o interesy stron (i innych osób zainteresowanych procesem karnym). Esencją uprawnienia przyznanego tym podmiotom jest to, iż mogą one wnioskować o przeprowadzenie czynności, do których dany organ jest zobowiązany z urzędu. Wniosek taki może kierować uwagę organu na potrzebę danej czynności albo mieć w istocie charakter wniosku o szybsze przeprowadzenie danej czynności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne przykłady “wniosków o działanie z urzędu”

Wśród wskazanych czynności, o przeprowadzenie których stron może wnioskować należy wyróżnić 4 bardzo istotne przykłady:

1) wniosek o złożenie nadzwyczajnej kasacji przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub Prokuratora Generalnego

2) wniosek o podjęcie umorzonego postępowania

3) wniosek o uwzględnienie przez sąd nie podniesionego w apelacji lub kasacji zarzutu obrazy art. 439 Kodeksu postępowania karnego (czyli wniosek o to, aby sąd zbadał zachodzenie tzw. bezwzględnych przesłanek odwoławczych)

4) wniosek o umorzenie postępowania z uwagi na to, iż zachodzą przesłanki niedopuszczalności jego przeprowadzenia w myśl art. 17§ 1 Kodeksu postępowania karnego pkt 1-11

W sytuacjach opisanych w pkt. 2-4 organy mają bezwzględny obowiązek działania z urzędu. Wniosek strony ma jednak tę istotną rolę, że może podkreślić lub ukazać konieczność podjęcia danych działań.

Prokuratura prowadząca naraz kilkadziesiąt spraw może nie dostrzec potrzeby natychmiastowego wznowienia danego postępowania wobec poczynionych nowych ustaleń, czy też nowych dowodów ujawnionych w zupełnie innej sprawie. Wniosek strony pozwala skierować na nie uwagę organu, który dalej będzie procedował z urzędu.

Z kolei w odniesieniu do sprawy wnoszenia kasacji nadzwyczajnej przez Rzecznika Praw Obywatelskich lub Prokuratora Generalnego, należy wskazać, iż jest to fakultatywne, zależy od uznania tych podmiotów. Złożenie wniosku o złożenie takiej kasacji ma na tyle ważną rolę, że zwraca uwagę tych organów na daną konkretną sprawę i może (a nawet powinien) zawierać wskazanie nieprawidłowości wymagających zaskarżenia.

Zobacz serwis: Prawo karne

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska nie przyjmie migrantów w ramach paktu migracyjnego? Decyzja Komisji Europejskiej i reakcje w Warszawie

Donald Tusk ogłosił, że Polska nie przyjmie migrantów ani nie zapłaci ani grosza w ramach paktu migracyjnego. Komisja Europejska dała zielone światło na zwolnienie Polski z relokacji, a rząd mówi o historycznym sukcesie. Ale z Pałacu Prezydenckiego spadła lawina krytyki – minister Zbigniew Bogucki oskarża premiera o chaos i sprzeczności, pytając, kiedy wreszcie zacznie mówić prawdę o pakcie migracyjnym.

ETS2 – co to naprawdę jest i jak wpływa na każdego Polaka? Fakty, nie mity

Europejski System Handlu Emisjami (ETS2) to nie jest żadna nowa podatkowa niespodzianka dla Polaków, nie jest też „zabójcą kotłowni i pieców na węgiel”. To mechanizm prawny, który od 2027 roku obejmie emisje CO₂ z sektora transportu drogowego, budownictwa i małych instalacji energetycznych – obszarów dotychczas nieobjętych ETS1. W Polsce narosło wiele nieporozumień: od strachu przed „zabiciem ciepłownictwa lokalnego” po teorie spiskowe o „zamierzeniu pozbawienia Polaków przez UE prawa do ogrzewania domów”. W tym artykule przedstawiamy wyłącznie sprawdzone fakty, oparte na oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej, analizach Komisji Europejskiej, Eurostatu i instytucji badawczych - bez spekulacji czy emocji.

Ochrona roślin i nasiennictwo - ważne zmiany w przepisach uchwalone przez Sejm i Senat

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że w dniu 7 listopada br. Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy ochronie roślin przed agrofagami oraz niektórych innych ustaw. Tym samym zakończono prace parlamentarne nad ustawą, która zostanie teraz skierowana do podpisu Prezydenta. Co się zmieni i od kiedy?

Obowiązkowe ubezpieczenie OC dronów od 13 listopada: kluczowe wyłączenie odpowiedzialności

Od 13 listopada 2025 r. każdy operator drona o masie od 250 gramów do 20 kilogramów będzie musiał posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC - wynika z rozporządzenia ministra finansów z 24 października 2025 roku. Nowe przepisy miały wypełnić lukę w prawie i zapewnić rekompensatę osobom poszkodowanym w wyniku wypadków z udziałem dronów. Tyle, że na ostatnim etapie prac pojawiło się kluczowe wyłączenie odpowiedzialności - wskazuje Jarosław Szymański, Dyrektor Mentor S.A. o. Warszawa.

REKLAMA

Nieprzewidziane problemy z bonem ciepłowniczym. Wnioski nie zostaną rozpatrzone. Informacji trzeba będzie szukać stronie internetowej urzędu

Trwa składanie wniosków o bon ciepłowniczy. Pojawiły się jednak nieprzewidziane trudności generujące dodatkowe koszty dla gmin. Ministerstwo Energii zaproponowało wprowadzenie zmian, które poprawią sytuację.

Od stycznia 2026 roku podwyżki wynagrodzenia od 140 do 240 zł. Opublikowano projekt rozporządzenia

Wzrost płacy minimalnej pociąga za sobą szereg zmian. Zależy bowiem od niego wysokość szeregu świadczeń i dodatków, a płace, których wysokość jest określana w obowiązujących przepisach, trzeba odpowiednio dostosować do jej poziomu.

Za nagłe zmiany planów pracownikowi przysługuje rekompensata. Nie wszyscy o tym wiedzą, zapominają nawet pracodawcy, a przepisy są jasne

Nawet w zakładzie pracy, w którym praca jest wykonywania według stałego harmonogramu i w z góry określonych godzinach pracy, mogą zdarzyć się niespodziewane sytuacje. Jeśli pracownik musi dostosować się do takich nagłych zmian, przysługuje mu rekompensata.

Sąd Najwyższy uderza w dotychczasową praktykę! Kuratorzy–adwokaci bez obowiązku doręczeń – co to oznacza dla tysięcy spraw?

To może być punkt zwrotny w polskim postępowaniu cywilnym. Wyrok Sądu Najwyższego kończy wieloletni spór i zmienia podejście do doręczeń między profesjonalnymi pełnomocnikami. Skutki odczują nie tylko prawnicy, ale i zwykli uczestnicy postępowań.

REKLAMA

Te 4 ważne ustawy zawetował Prezydent RP w listopadzie 2025 r.

Prezydent RP Karol Nawrocki skorzystał z jednej z najważniejszych prerogatyw głowy państwa – prawa weta. Odmówił podpisania czterech ustaw uchwalonych przez Sejm, uzasadniając swoje decyzje troską o rozwój gospodarczy, dostęp do usług publicznych oraz standardy ładu korporacyjnego. Każde z weta dotyczyło innej sfery życia społecznego i gospodarczego, ale można powiedzieć, że wspólnym mianownikiem była obawa przed negatywnymi konsekwencjami dla obywateli i państwa. Przynajmniej tak wynika z uzasadnień, które podała Kancelaria Prezydent RP.

Odwołanie darowizny po terminie nic nie da. Obdarowana pobiła i wyzywała darczyńców a i tak nie była to rażąca niewdzięczność: sądy są nieugięte

Odwołanie darowizny po terminie nic nie da. Obdarowana pobiła i wyzywała darczyńców a i tak nie była to rażąca niewdzięczność: sądy są nieugięte w kwestii terminów wskazanych w przepisach prawa. Sąd Najwyższy w swoich ostatnich rozstrzygnięciach podkreśla, że rok na odwołanie to termin bezwzględny, którego nie wydłuża nawet fakt, że niewdzięczność przybrała formę przestępstwa z użyciem przemocy.

REKLAMA