REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabójstwo a pobicie ze skutkiem śmiertelnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pamela Opoczka
Adwokat Krakowskiej Izby Adwokackiej
Zabójstwo a pobicie ze skutkiem śmiertelnym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób różni się kwalifikacja prawna tych czynów i dlaczego sądy przyjmują w takiej sytuacji często odpowiedzialność karną sprawców z łagodniejszego przepisu?

Tragiczne wydarzenie

Pomysł na napisanie artykułu o tej tematyce wyrósł z tragicznego wydarzenia, jakie miało miejsce w Zamościu w marcu tego roku. 16-letni Eryk został wówczas skatowany na śmierć przez swych rówieśników. 

REKLAMA

Zbrodnia ta wstrząsnęła całym krajem – pojawiły się setki komentarzy, aby sprawców ukarać za dokonanie przestępstwa zabójstwa, a nie za pobicie ze skutkiem śmiertelnym. 

Kwalifikacja prawna

W jaki sposób różni się ta kwalifikacja prawna i dlaczego sądy przyjmują w takiej sytuacji często odpowiedzialność karną sprawców z łagodniejszego przepisu?

Dla rozróżnienia podstaw omawianej odpowiedzialności karnej, należy najpierw przywołać podstawę prawną wymienionych czynów:

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Pobłażliwość prawa wobec sprawcy pobicia ze skutkiem śmiertelnym

REKLAMA

Jak łatwo zauważyć, różnica w wymiarze odpowiedzialności karnej jest kolosalna. W przypadku zabójstwa, sprawca nie może otrzymać kary pozbawienia wolności krótszej niż 8 lat, natomiast przy pobiciu ze skutkiem śmiertelnym, dolna granica wynosi jedynie jeden rok.

Można by w dużym uproszczeniu stwierdzić – patrząc na orzecznictwo sądów - że jeżeli ofiara pobicia nie umarła na oczach swego oprawcy, to przyjmuje się, że nie została zabita, a pobita, a że skutkowało to potem śmiercią, to trudno. 

REKLAMA

Przecież każdy kto kogoś bije liczy się z tym, że ofiara dozna obrażeń, a ich skutki mogą być różnorakie – utrata życia, ale choćby także sprawności fizycznej, czy doznanie innego rozstroju zdrowia. Czy można przyjąć, że kaci, odchodząc od swej nieprzytomnej, albo może nawet i przytomnej ale konającej, ofiary nie zdają sobie sprawy, że sprowadzają na nią śmierć? Łagodne traktowanie przez sądy doprowadziło niestety do patologii polegającej na tym, że oprawcy biją ofiarę do takiego stopnia, że ona jeszcze – przepraszam za dosadność - dyszy na tyle ledwo że zaraz umrze (więc zamierzony cel zabójstwa zostanie osiągnięty), ale zarazem dyszy na tyle mocno, że nie sposób oprawcy przypisać zabójstwo.

Polskie prawo jest w tym zakresie zdecydowanie ułomne i niestety zbyt pobłażliwe. Sprawcy przestępstwa pobicia lekceważą prawo, śmiejąc się w oczy ustawodawcy, myśląc, że odsiedzą kilka miesięcy pozbawienia wolności (udział w pobiciu bez skutku śmiertelnego jest zagrożony karą pozbawienia wolności do 3 lat) i na tym koniec. Zadając ciosy, sprawcy nie są w stanie przewidzieć wytrzymałości fizycznej swej ofiary, dlatego polskie prawo karne powinno przewidywać jednolitą karę za udział w pobiciu, bez względu na jego skutek (to utopijna myśl, zdaję sobie z tego sprawę). 

Sądy w swych orzeczeniach wielokrotnie podkreślają, że sprawca pobicia ze skutkiem śmiertelnym, zdawał sobie sprawę, że jego ciosy mogą wywołać śmierć, a mimo to często nie przypisują popełnienia zabójstwa. 

Odpowiedzialność karna za pobicie ze skutkiem śmiertelnym ma jedynie korzyść taką, że gdy sprawców jest kilku i nie wiadomo, który z nich zadał śmiertelny cios, można ukarać ich wszystkich z art. 158 §3 k.k. 

„Odpowiedzialność za udział w pobiciu ponoszą wszyscy sprawcy działania, chociażby bezpośrednio nie zadawali ciosów pokrzywdzonemu i niezależnie od tego, czy można im przypisać zadanie ciosu powodującego następstwa, o których jest mowa w art. 158 § 2 lub 3 KK, jeśli przewidywali lub mogli oni przewidywać skutki pobicia” (wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 30 maja 2019 r., sygn. II AKa 119/19).

Rodzą się tu od razu jednak 2 zastrzeżenia: dlaczego kary za pobicie ze skutkiem śmiertelnym są tak rażąco niskie oraz dlaczego jednak by nie przypisać zbrodni zabójstwa wszystkim oprawcom uczestniczącym w pobiciu, bez względu na to czyj cios był śmiertelny?

Wszak trzeba brać pod uwagę, że śmierć ofiary może wynikać z sumy doznanych obrażeń, a nie być wynikiem jednego, tego kluczowego, finalnego ciosu. Ponadto, każdy z uczestników, biorąc udział w pobiciu, przecież godzi się z możliwością śmierci swej ofiary.

To temat, który powinien zostać jak najszybciej wnikliwie rozważony przez ustawodawcę. Może warto byłoby zachować rozdział kwalifikacji przestępstw na zabójstwo i pobicie ze skutkiem śmiertelnym, ale przy tym zrównać wymiar kar za obydwa przestępstwa? Z pewnością jednak należałoby istotnie zaostrzyć wymiar kary za pobicie ze skutkiem śmiertelnym, aby nie było więcej ofiar takich jak wspomniany wcześniej Eryk.

 
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
14. emerytura z KRUS w 2025 r. - ile (netto-brutto), dla kogo, kiedy wypłata?

We wrześniu 2025 r. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego wypłaci 14 emeryturę; większość uprawnionych otrzyma ok. 1880 zł brutto - to kwota równa najniższej emeryturze - poinformowała KRUS w dniu 12 sierpnia 2025 r. Gdy comiesięczne świadczenie danego seniora przekracza 2900 zł brutto - będzie miał zmniejszoną czternastą emeryturę.

Booking.com wprowadzi zmiany wymuszone przez UOKiK. Więcej informacji i rekompensaty dla użytkowników. Jak złożyć reklamację?

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zobowiązał platformę Booking.com do właściwego informowania o tym, czy wynajmujący nocleg to przedsiębiorca, czy osoba prywatna - przekazał Urząd 12 sierpnia 2025 r. Spółka ma wprowadzić zmiany i przyznać rekompensaty użytkownikom, którzy złożą reklamację w związku z brakiem informacji.

Świadczenie wspierające 2025 – w tych miastach czeka się nawet 15 miesięcy. Gdzie najdłużej?

Złożyłeś wniosek o świadczenie wspierające? Lepiej uzbrój się w cierpliwość. W niektórych miastach na decyzję czeka się nawet rok, a czasem i dłużej. W Olsztynie rekordziści słyszą o terminach przekraczających 15 miesięcy. W woj. śląskim do końca 2024 r. rozpatrzono zaledwie 16,4% wniosków. Dla części osób ten czas okazał się zbyt długi… i nie doczekali pomocy, która miała dać im samodzielność.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r.

Duże wsparcie na dzieci: uzupełniający nabór wniosków trwa do 5 września 2025 r. Chodzi o program Aktywny Maluch. Ten program to realna szansa na zwiększenie dostępności opieki nad najmłodszymi i wsparcie rodziców w powrocie na rynek pracy. Uzupełniający nabór stanowi kolejny krok w stronę nowoczesnej i przyjaznej polityki rodzinnej. Poniżej informacja kto i w jakim zakresie może aplikować w terminie do 5 września 2025 r.

REKLAMA

Cóż szkodzi… rozkręcić aferę KPO! Czy można mówić o wyłudzeniu pieniędzy?

Zaczęło się od mapy projektów z branży HoReCa, które dostały dofinansowanie z KPO. Mapę opublikowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czyli PARP jako wyraz jawności i transparentności w przyznawaniu pieniędzy z KPO. Miał być to dowód, że jako instytucja zaufania publicznego nie ukrywają nic, nie rozdają pieniędzy pod stołem, ale jawnie pokazują kto, ile i na co dostał środków publicznych.
No i zaczęło się! Najpierw jachty, potem ekspresy do kawy, solaria, kasa dla rodzin polityków a na koniec klub swingersów. Zanim szczegółowo o poszczególnych zarzutach i projektach, wyjaśnijmy w sposób ogólny o co chodzi z KPO, co finansuje ten program i jak następuje dystrybucja tych środków.

Fundacja rodzinna - zmiany w podatkach 2026

Idą zmiany w fundacjach rodzinnych dotyczące podatków. Nowa forma prawna funkcjonuje dopiero od ponad 2 lat i wymaga uszczelnienia zasad opodatkowania. Nowe przepisy wejdą w życie z początkiem 2026 roku.

Od tych seniorów i ich małżonków za cały 2025 r. nie pobiorą podatku dochodowego. Rozporządzenie w mocy od 26 lipca 2025 r.

Od tych seniorów i ich małżonków za cały 2025 r. nie pobiorą podatku dochodowego - rozporządzenie Ministra Finansów jest w mocy od 26 lipca 2025 r. Chodzi o przepisy w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 9 lipca 2025. Dotyczą one jednak określonej grupy osób.

149 zł za przegląd samochodu! Ta zmiana dotknie miliony kierowców w całym kraju, już od września!

Od września 2025 roku obowiązkowy przegląd techniczny samochodu osobowego będzie kosztował 149 zł zamiast dotychczasowych 98 zł. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy podwyżkę koniecznością dostosowania stawek do realnych kosztów prowadzenia stacji diagnostycznych. Zmiana dotknie miliony kierowców w całym kraju.

REKLAMA

Nowe środki na infrastrukturę ochrony zdrowia. Ruszył nabór do programu AOS FENX.06.01

Placówki medyczne mogą uzyskać dofinansowanie na budowę, modernizację i zakup wyposażenia. Sprawdź, kto może skorzystać i na jakich zasadach. Trwa nabór wniosków do programu FENX.06.01 – Inwestycje w infrastrukturę, sprzęt 
i wyposażenie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS). Środki z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FENX) pozwolą na modernizację sektora ochrony zdrowia i rozwój modelu leczenia jednego dnia.

Droższe badanie techniczne samochodu osobowego od września 2025 r. Wiceminister podał kwotę. Opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie

Opłaty za badania techniczne samochodów osobowych wzrosną o około 50 zł, do 149 zł - poinformował 11 sierpnia 2025 r. na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Dodał, że opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie.

REKLAMA