REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabójstwo a pobicie ze skutkiem śmiertelnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pamela Opoczka
Adwokat Krakowskiej Izby Adwokackiej
Zabójstwo a pobicie ze skutkiem śmiertelnym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób różni się kwalifikacja prawna tych czynów i dlaczego sądy przyjmują w takiej sytuacji często odpowiedzialność karną sprawców z łagodniejszego przepisu?

Tragiczne wydarzenie

Pomysł na napisanie artykułu o tej tematyce wyrósł z tragicznego wydarzenia, jakie miało miejsce w Zamościu w marcu tego roku. 16-letni Eryk został wówczas skatowany na śmierć przez swych rówieśników. 

REKLAMA

Zbrodnia ta wstrząsnęła całym krajem – pojawiły się setki komentarzy, aby sprawców ukarać za dokonanie przestępstwa zabójstwa, a nie za pobicie ze skutkiem śmiertelnym. 

Kwalifikacja prawna

W jaki sposób różni się ta kwalifikacja prawna i dlaczego sądy przyjmują w takiej sytuacji często odpowiedzialność karną sprawców z łagodniejszego przepisu?

Dla rozróżnienia podstaw omawianej odpowiedzialności karnej, należy najpierw przywołać podstawę prawną wymienionych czynów:

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Pobłażliwość prawa wobec sprawcy pobicia ze skutkiem śmiertelnym

REKLAMA

Jak łatwo zauważyć, różnica w wymiarze odpowiedzialności karnej jest kolosalna. W przypadku zabójstwa, sprawca nie może otrzymać kary pozbawienia wolności krótszej niż 8 lat, natomiast przy pobiciu ze skutkiem śmiertelnym, dolna granica wynosi jedynie jeden rok.

Można by w dużym uproszczeniu stwierdzić – patrząc na orzecznictwo sądów - że jeżeli ofiara pobicia nie umarła na oczach swego oprawcy, to przyjmuje się, że nie została zabita, a pobita, a że skutkowało to potem śmiercią, to trudno. 

REKLAMA

Przecież każdy kto kogoś bije liczy się z tym, że ofiara dozna obrażeń, a ich skutki mogą być różnorakie – utrata życia, ale choćby także sprawności fizycznej, czy doznanie innego rozstroju zdrowia. Czy można przyjąć, że kaci, odchodząc od swej nieprzytomnej, albo może nawet i przytomnej ale konającej, ofiary nie zdają sobie sprawy, że sprowadzają na nią śmierć? Łagodne traktowanie przez sądy doprowadziło niestety do patologii polegającej na tym, że oprawcy biją ofiarę do takiego stopnia, że ona jeszcze – przepraszam za dosadność - dyszy na tyle ledwo że zaraz umrze (więc zamierzony cel zabójstwa zostanie osiągnięty), ale zarazem dyszy na tyle mocno, że nie sposób oprawcy przypisać zabójstwo.

Polskie prawo jest w tym zakresie zdecydowanie ułomne i niestety zbyt pobłażliwe. Sprawcy przestępstwa pobicia lekceważą prawo, śmiejąc się w oczy ustawodawcy, myśląc, że odsiedzą kilka miesięcy pozbawienia wolności (udział w pobiciu bez skutku śmiertelnego jest zagrożony karą pozbawienia wolności do 3 lat) i na tym koniec. Zadając ciosy, sprawcy nie są w stanie przewidzieć wytrzymałości fizycznej swej ofiary, dlatego polskie prawo karne powinno przewidywać jednolitą karę za udział w pobiciu, bez względu na jego skutek (to utopijna myśl, zdaję sobie z tego sprawę). 

Sądy w swych orzeczeniach wielokrotnie podkreślają, że sprawca pobicia ze skutkiem śmiertelnym, zdawał sobie sprawę, że jego ciosy mogą wywołać śmierć, a mimo to często nie przypisują popełnienia zabójstwa. 

Odpowiedzialność karna za pobicie ze skutkiem śmiertelnym ma jedynie korzyść taką, że gdy sprawców jest kilku i nie wiadomo, który z nich zadał śmiertelny cios, można ukarać ich wszystkich z art. 158 §3 k.k. 

„Odpowiedzialność za udział w pobiciu ponoszą wszyscy sprawcy działania, chociażby bezpośrednio nie zadawali ciosów pokrzywdzonemu i niezależnie od tego, czy można im przypisać zadanie ciosu powodującego następstwa, o których jest mowa w art. 158 § 2 lub 3 KK, jeśli przewidywali lub mogli oni przewidywać skutki pobicia” (wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 30 maja 2019 r., sygn. II AKa 119/19).

Rodzą się tu od razu jednak 2 zastrzeżenia: dlaczego kary za pobicie ze skutkiem śmiertelnym są tak rażąco niskie oraz dlaczego jednak by nie przypisać zbrodni zabójstwa wszystkim oprawcom uczestniczącym w pobiciu, bez względu na to czyj cios był śmiertelny?

Wszak trzeba brać pod uwagę, że śmierć ofiary może wynikać z sumy doznanych obrażeń, a nie być wynikiem jednego, tego kluczowego, finalnego ciosu. Ponadto, każdy z uczestników, biorąc udział w pobiciu, przecież godzi się z możliwością śmierci swej ofiary.

To temat, który powinien zostać jak najszybciej wnikliwie rozważony przez ustawodawcę. Może warto byłoby zachować rozdział kwalifikacji przestępstw na zabójstwo i pobicie ze skutkiem śmiertelnym, ale przy tym zrównać wymiar kar za obydwa przestępstwa? Z pewnością jednak należałoby istotnie zaostrzyć wymiar kary za pobicie ze skutkiem śmiertelnym, aby nie było więcej ofiar takich jak wspomniany wcześniej Eryk.

 
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia – od kiedy? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

W Sejmie: Wypłaty ZUS do 21. dnia miesiąca to opóźnienie? Wcześniej między 5. a 10. dniem? [Zasiłki i świadczenia]

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

WZON. Tylko 78 punkty. Czy tata doczeka? Tyle za brak nerki, przebyty zawał, rak, zawał mózgu, RZS

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

Co dalej z paktem migracyjnym? UE wciąż czeka na ruch dwóch krajów, w tym Polski

Już 25 krajów UE przekazało swoje plany wdrażania paktu migracyjnego, nie zrobiły tego Węgry i Polska - wynika z opublikowanego w środę 11 czerwca raportu Komisji Europejskiej. KE wezwała w nim spóźnione państwa do przyspieszenia działań w tej sprawie.

REKLAMA

Nawet 30 tys. zł kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach

Zostaną wprowadzone wyższe kary za podpalenia, w tym za wypalanie traw i rozniecanie ognia w lasach, na łąkach i torfowiskach. Tak zakłada projekt autorstwa Ministerstwa Sprawiedliwości. Zgodnie z propozycją górna granica grzywny za sprowadzenie zagrożenia pożarowego wzrośnie z 5 do 30 tys. zł; mandaty za wykroczenia wzrosną z 500 zł do 5 tys. zł.

Trzynastki za 2025 r. pewne już jesienią? Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu do 15 czerwca 2025 r.

W maju 2025 r. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało o rozpoczęciu prac nad nowelizacją ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Pracownicy kultury mogą składać propozycje zmian do tego projektu 15 czerwca 2025 r.

REKLAMA