REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji
Żołnierze do premiera: Mamy prawo do drugiej emerytury obok tej mundurowej. Każdy z nas ma na koncie w FUS składki powiększane corocznie o wskaźnik waloryzacji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Mundurowi, którzy rozpoczęli służbę przed 1999 r. nie mają prawa - nawet w przypadku 25 lat pracy cywilnej i odprowadzania składek z tego tytuł do ZUS - do emerytury cywilnej pobieranej obok mundurowej. Inną sytuację prawną mają mundurowi, którzy rozpoczęli służbę po 1999 r. - mają prawo do drugiej emerytury z tytułu składek wypracowanych z pracy w cywilu po zakończeniu służby. W grudniu 2024 r. żołnierze wysłali w tej sprawie list do premiera D. Tuska.

Szanowny Panie Premierze,

REKLAMA

w imieniu emerytów wojskowych, a de facto, także pośrednio, w imieniu emerytów mundurowych (gdyż nas wszystkich dotyczy podniesiony przez nas problem), zwracamy się do Pana Premiera z prośbą o spowodowanie przyspieszenia prac nad zmianą ustawy z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z FUS w zakresie umożliwienia jednoczesnego pobierania emerytury z systemu zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych, jak i z powszechnego systemu emerytalnego. Złożona w tej sprawie do Pana Premiera petycja (sygn. BKS-144-IX-775/23) przez Pana Stanisława Szostakiewicza została rozpatrzona na Posiedzeniu Sejmowej Komisji ds. Petycji w dniu 25 kwietnia 2024 roku i w formie Dezyderatu nr 28 z dnia 23 lipca 2024 roku, ustosunkowała się pozytywnie do nurtującej wszystkich emerytów mundurowych kwestii zbiegu prawa do dwóch świadczeń emerytalnych. Ponadto obecni na posiedzeniu wspomnianej Komisji w dniu 25 kwietnia 2024 roku, przedstawiciele MON, MSWiA oraz MRPiPS w randze Sekretarzy i Podsekretarzy Stanu zgodnie przyznali, że „wymienione resorty dostrzegają problem opisany w petycji” oraz – jak czytamy w wspomnianym Dezyderacie 28 – „wyrazili gotowość do podjęcia działań zmierzających do jego rozwiązania”. Należy dodać, że Podsekretarz Stanu w MON, Stanisława Wziątek stwierdził, cyt.: „Najistotniejszym w tym względzie jest fakt, że to oczekiwanie wyrażane było od wielu lat i niestety nie zostało uwzględnione, a mówi ono przede wszystkim o tym, że jedna grupa byłych żołnierzy i funkcjonariuszy może otrzymywać emeryturę zarówno wypracowaną w ramach służby, jak i emeryturę, którą sobie wypracowali na cywilnym rynku pracy. Druga grupa może otrzymywać tylko i wyłącznie jedną emeryturę, mundurową albo tę, którą sami wybiorą (…). Istotą rzeczy jest to, co powiedzieliśmy i co podnosi środowisko żołnierzy i funkcjonariuszy, że jest to nierówne traktowanie podmiotów, nierówne traktowanie osób”.

REKLAMA

Dotychczasowe regulacje prawne dotyczące tego zagadnienia zawarte w ustawach: O emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 17 grudnia 1998 roku; O zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i i rodzin z 10 grudnia 1993 roku oraz o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji… z 18 lutego 1994 roku wprowadziły podział wśród żołnierzy i funkcjonariuszy na tych, którzy rozpoczęli służbę przed 1 stycznie 1999 roku i na tych, którzy tę służbę rozpoczęli po tym terminie (także po 2003 i 2012 roku). Ci ostatni nabyli prawo do łączenia świadczeń z obu systemów emerytalnych. Pomijając przesłanki, które legły u podstaw tego niesłusznego i konfliktogennego podziału, wypada podkreślić, że ów podział narusza art. 2 Konstytucji RP, stanowiący, że Polska jest „państwem prawnym, urzeczywistniającym sprawiedliwość społeczną” oraz art. 32, który zapewnia obywatelom, że są „wobec prawa równi”, i że nikt nie może być dyskryminowany „z jakichkolwiek przyczyn”.

Problem zbiegu praw do dwóch emerytur nabytych za sprawą służby w formacjach mundurowych i następnie, po uzyskaniu emerytury mundurowej, dalszej pracy i odprowadzania składek do FUS, jest Panu Premierowi dobrze znany, zarówno z czasu spotkań przedwyborczych (Siedlce 24 styczeń 2023 r.: Bytom 17 marca 2023 r.), jaki z racji złożonych projektów poselskich, Lewicy (30 III 2023 r,) i projektu Koalicji Obywatelskiej (14 kwietnia 2023 r.), w których podjęto próbę rozwiązania tej sprawy. Wiąże się ona bowiem także z trzecim i czwartym priorytetem „Koalicji 15 Października”, deklarującym, że: „naprawimy szkody” i „pojednamy naród”. Jako przedstawiciele emerytów służb mundurowych życzliwie wspieramy te deklaracje oraz podejmowane wysiłki w celu ich urzeczywistnienia.

Jednakże wyraźne spowolnienie prac w Komisji ds. Petycji ze strony niektórych resortów, budzi nasze obawy, co do szybkiej i satysfakcjonującej nasze środowisko finalizacji poruszonego problemu i jego skutecznego rozwiązania ustawowego. O rozmaitych wariantach prawnych, które mogłyby tu być zastosowane wspominaliśmy wielokrotnie w korespondencji kierowanej do właściwych resortów (poprzez KPRM), jak i posłów obecnej koalicji sprawującej władzę. Pozostawmy to zatem legislatorom, ufając, że zaproponują optymalne rozwiązanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepokoi nas fakt, że pomimo deklarowanej chęci rozwiązania tego problemu, jak i przygotowanego przez Komisję Dezyderatu nr 28 do Pana Premiera, dotychczas resorty nie są wstanie podać liczby emerytów, którzy nabyli prawo do świadczeń emerytalnych z FUS i określić skutków finansowych takiej decyzji. Przedstawione przez wiceministra MSWiA Wiesława Szczepańskiego w dn. 7 listopada 2024 roku, w czasie obrad Komisji ds. Petycji, tylko orientacyjne dane liczbowe, dotyczą grupy około 200 tys. emerytów mundurowych (ok. 70 tys. – MSWiA; ok. 112 tys. – MON; pozostali to SW plus sądownictwo). Oczekiwania członków Komisji ds. Petycji na propozycje rządu w sprawie rozwiązania przedstawionego tu problemu, nie rokują na rychłe podjęcie konkretnych decyzji. Warto zatem zasygnalizować ważny – naszym zdaniem – aspekt finansowy, który być może rzutuje na tempo prac. Otóż konsekwencje finansowe dla budżetu państwa są w tym przypadku niezbyt groźne, gdyż emerytury z FUS są wypłacane z środków zgromadzonych przez każdego z nas na koncie w FUS, gdzie zewidencjonowana jest suma naszch składek, powiększana corocznie o wskaźnik waloryzacji. Łączna kwota zgromadzonych tam środków finansowych przez około 200 tys. emerytów mundurowych jest przypuszczalnie znaczna.

Szanowny Panie Premierze.

REKLAMA

Pragniemy podkreślić, że szybkie rozstrzygnięcie tej sprawy ma dla nas i naszych rodzin, ogromne znaczenie z uwagi na nasz wiek, który oscyluje między 75-tym a 85-tym rokiem życia. Najprawdopodobniej nigdy nie skonsumujemy ani my, ani nasi najbliżsi, wszystkich środków zgromadzonych na naszych kontach w FUS. Wraz z rodzinami liczymy zatem na to, że Pan Premier zechce przyspieszyć prace legislacyjne związane z poruszoną przez nas sprawą i tym samym przyczynić się do zlikwidowania ewidentnego, a nade wszystko, niesprawiedliwego podziału wśród emerytów służb mundurowych zafundowanego nam wbrew naszym oczekiwaniom.

Społeczną wagę poruszonego problemu potwierdzają przedstawiciele naszego środowiska, którzy popierając treść tego listu i jego zasadniczy postulat dotyczący prawa także do emerytury z FUS, wyrazili dlań pełną aprobatę oraz zgodę na dołączenie do listu swoich nazwisk wraz ze stopniami wojskowymi, tytułami i stopniami naukowymi.

Z wyrazami należnego szacunku

Płk w st. spocz. prof. dr hab. inż. Andrzej Barczak

Płk dypl. w st. spocz. inż. Jerzy Cichosz

Płk w st. spocz. dr hab. Zbigniew Stachowski

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zachowek po rodzicach przepada?

Kto ma prawo do zachowku po rodzicach i od czego zależy jego wysokość? Czy roszczenie o zachowek się przedawnia? Oto najważniejsze przepisy i terminy!

Rozprawa przed TSUE ws. WIBOR-u. Nie będzie przełomu?

W dniu 11 czerwca 2025 r. w Luksemburgu odbędzie się rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-471/24. Jest to wynik pytań prejudycjalnych skierowanych przez Sąd Okręgowy w Częstochowie, dotyczących interpretacji przepisów prawa unijnego w kontekście kredytów opartych na wskaźniku referencyjnym WIBOR. Pierwsza sprawa w TSUE dotycząca WIBOR-u budzi zrozumiałe zainteresowanie kredytobiorców, prawników i sektora bankowego. Warto jednak rozróżnić realny zakres tej sprawy od medialnych uproszczeń. Nadchodząca rozprawa nie przyniesie jeszcze żadnego rozstrzygnięcia.

Kiedy ostatnia wielka debata prezydencka 2025? Druga tura pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim

Zapowiadana jest ostatnia wielka debata prezydencka przed drugą turą wyborów w 2025 roku. Kiedy odbędzie się debata Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego? Gdzie będzie można obejrzeć debatę?

Biejat i Hołownia popierają Trzaskowskiego [Druga tura]

Magdalena Biejat i Szymon Hołownia popierają Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze wyborów prezydenckich 2025 r. Na ile procent może liczyć kandydat na Prezydenta RP?

REKLAMA

[Boże Ciało] Długi czerwcowy weekend 2025. Gdzie dojedziesz tanio pociągiem prosto z Polski? W czerwcu rusza nowy zagraniczny kierunek

Planując zagraniczny wyjazd na czerwcowy długi weekend, warto rozważyć podróż koleją. Z Polski kursują bezpośrednie pociągi m.in. do Czech, Austrii, Niemiec, Słowacji, Węgier oraz na Litwę. Nowością w letnim rozkładzie będzie również bezpośrednie połączenie do Chorwacji, dostępne już od czerwca.

Kogo poprze Mentzen? [Druga tura]

Od tego, kogo poprze Mentzen może zależeć wynik drugiej tury wyborów prezydenckich 2025 r. Dlatego wszyscy tak czekają na informację od Sławomira Mentzena: Trzaskowski czy Nawrocki?

Grozi Ci grzywna 81 tys. zł lub 10% obrotu. Nowe unijne prawo uderzy w tysiące polskich firm

Już za chwilę tysiące firm w Polsce mogą stanąć przed poważnym zagrożeniem – nowa unijna dyrektywa EAA oznacza obowiązkowe zmiany, których zignorowanie może skończyć się katastrofą finansową. Kary sięgają nawet 10% rocznego obrotu lub ponad 81 tys. zł. Wystarczy jedna skarga klienta, by urzędnicy wszczęli kontrolę i nałożyli sankcje. Masz czas tylko do 28 czerwca 2025 r. Potem może być za późno.

Czternasta emerytura w 2025 r. Jaka kwota brutto - netto: najniższa emerytura, czy Rada Ministrów da więcej? Kiedy wypłata?

Dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane czternastą emeryturą, będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia miesiąca wypłaty kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów w 2025 r., opublikowanych 20 maja 2025 r. Najprawdopodobniej "czternastka" wyniesie w 2025 roku 1878,91 zł brutto (ok. 1709,81 złotych netto), a więc tyle, ile wynosi najniższa emerytura. Choć ustawa daje Radzie Ministrów prawo podwyższenia tej kwoty.

REKLAMA

Jeśli Trzaskowski wygra wybory na Prezydenta Polski, co z prezydenturą Warszawy?

Jeżeli Rafał Trzaskowski wygra wybory na Prezydenta Polski, nie może być jednocześnie prezydentem Warszawy. Zakazuje tego Konstytucja RP. Co z prezydenturą stolicy? Mieliśmy już taki przypadek w historii.

Resort zdrowia: kamery w gabinetach lekarskich, przebieralniach, na sali operacyjnej - nawet bez zgody pacjenta

Przepisy dotyczące monitoringu w placówkach medycznych wywołały gorącą dyskusję, która wciąż trwa, ponieważ wciąż Rzecznik Praw Obywatelskich broni praw pacjentów, a Ministerstwo Zdrowia powołuje się na konieczność ich bezpieczeństwa i nie chce zmian. Z jednej strony celem przepisów jest rzeczywiście zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów, a z drugiej – pojawiają się poważne obawy o naruszenie prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Ten problem wraca, szczególnie mając na uwadze ostatnie okoliczności i śmierć lekarza w jednym z krakowskich szpitali, po ataku pacjenta.

REKLAMA