REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ochrona praw konsumentów, Zwrot towaru

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Inspekcja Handlowa

Inspekcja Handlowa jest wyspecjalizowanym organem kontroli powołanym do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa.

Konkursy SMS-owe: interwencja UKE

Urząd Komunikacji Elektronicznej zainteresował się konkursami SMS-owymi i wysłał list do operatorów telekomunikacyjnych. Urząd jest szczególnie zaniepokojony praktyką operatorów, którzy nie chcą brać żadnej odpowiedzialności za konkursy SMS-owe.

Czy zły rozmiar ubrania uprawnia do reklamacji?

Kupiłam córce kurtkę zimową na prezent. Niestety okazało się, że jest za mała. Udałyśmy się do sklepu w celu wymiany na odpowiedni rozmiar. Sprzedawca odmówił zamiany, chociaż kurtka jest nienoszona, a on posiada towar we właściwym rozmiarze. Wydaje mi się, że jest to bezprawne i złośliwe postępowanie sprzedawcy. Czy mogę się skutecznie domagać zamiany?

Co zrobić z nietrafionymi prezentami?

Zły rozmiar, czy źle dobrany kolor nie są przyczynami, które uprawniają konsumentów do reklamacji. Zwrot towar w określonym terminie od daty zakupu jest możliwy tylko wtedy, gdy takie uprawnienia przewiduje sam sprzedawca. Przeczytaj co możesz zrobić z nietrafionym prezentem.

REKLAMA

Ustalali ceny farb i lakierów, teraz zapłacą karę

Rynek farb i lakierów to jeden z najbardziej zagrożonych zmowami cenowymi sektorów gospodarki. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów właśnie wykrył kolejną, w której udział brał producent i czołowe hipermarkety. Teraz zapłacą karę.

Jogurt Activia pomocny przy trawieniu? USA karzą koncern za reklamę

Nie ma dowodów, że jogurty Activia poprawiają trawienia, a reklamy sugerujące takie właściwości produktu wprowadzają konsumentów w błąd. Tak stwierdziły amerykańskie władze. Koncern Danone przystał na ugodę i zgodził się zapłacić karę. Co z podobnymi reklamami w Polsce?

Niedozwolone klauzule w umowach ze sklepami internetowymi

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż elektroniczną mają obowiązek posługiwania się regulaminami przy zawieraniu umów. Te muszą być zgodne z wymogami kodeksu cywilnego i z ustawą o warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zwrot towaru, czyli o czym wiedzieć zanim kupisz prezent?

Okres przygotowań do Świąt to także czas, kiedy gorączkowo poszukujemy prezentów dla bliskich. Nie zawsze jednak nasz wybór może przypaść do gustu obdarowanemu. Wtedy pojawia się podstawowe pytanie. Jak zwrócić towar?

REKLAMA

UOKiK karze firmę windykacyjną za wprowadzanie w błąd

Firma windykacyjna Intrum Justitia znalazła się na celowniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wątpliwości urzędników wzbudziły listy, jakie spółka wysyłała do dłużników.

Kiedy i co trzeba zrobić, żeby skutecznie zwrócić niechciany towar?

Obowiązujące przepisy nie wspominają o prawie konsumenta do zwrotu pełnowartościowego towaru zakupionego w „tradycyjnym” sklepie, bez podawania przyczyn. Bez wyraźnej zgody sprzedawcy zwrot taki nie jest więc możliwy.

Niedozwolone praktyki na rynku lokalnym w Poznaniu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się praktykom stosowanym przez poznańskich przedsiębiorców. Efekt? Wprowadzanie w błąd konsumentów oraz niedozwolone praktyki.

Kto i kiedy jest konsumentem?

Głównym celem przepisów regulujących obrót konsumencki jest ochrona i zabezpieczenie interesów konsumenta. Nie zawsze jednak będziemy konsumentem.

Zwrot towaru. Czy można oddać zbyt ciasny garnitur?

Niedawno w jednym ze sklepów kupiłem garnitur. Niestety podczas mierzenia w domu okazało się, że jest zbyt ciasny. Sprzedawca nie chce jednak przyjąć zwrotu. Czy mogę zażądać zwrotu pieniędzy?

Jak producenci oszukują opakowaniem produktu?

Opakowanie ma nie tylko zachęcić konsumenta do zakupu produktu. Może też pomóc producentowi w niepostrzeżonym podniesieniu ceny. Przeczytaj, jak nie dać się oszukać.

Zwrot towaru – jak i kiedy?

Zwrot towaru to nie to samo, co reklamacja. Jest możliwy jedynie wtedy, gdy taką możliwość oferuje swoim klientom sprzedawca. Dobór złego rozmiaru nie stanowi niezgodności towaru z umową i nie uprawnia do reklamacji.

Możliwość zwrotu wadliwych leków

Produkty lecznicze i wyroby medyczne wydane z apteki nie podlegają zwrotowi. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy chcemy zwrócić lekarstwa z powodu wady jakościowej lub niewłaściwego ich wydania.

Czy za małe buty można zwrócić do sklepu?

Kupione buty w domu okazały się zbyt małe. W sklepie powiedziano, że nie jest możliwy zwrot towaru. Czy to aby jest zgodne z prawem?

Jakich roszczeń będzie można dochodzić w postępowaniu grupowym?

Od 19 lipca 2010 r. będzie można wnosić do sądu pozwy grupowe. Postępowanie grupowe będzie jednak ograniczone do trzech kategorii spraw. Skorzystają głównie konsumenci.

Kiedy sprzedawca ponosi koszty zwrotu towaru

Odstępując od umowy zawartej przez Internet konsumenci nie ponoszą żadnych negatywnych konsekwencji finansowych. Jedynym wyjątkiem jest obowiązek poniesienia kosztów zwrotu towaru. W określonych sytuacjach koszty te będzie musiał pokryć sprzedawca.

Co to są niedozwolone klauzule umowne

Niedozwolone klauzule umowne występują w umowach zawieranych przez przedsiębiorców z konsumentami. Są niedozwolone z tego powodu, iż w sposób rażący naruszają prawa klienta oraz zasadę równości stron.

Zmowa cenowa producenta farb i marketów budowlanych

UOKiK nałożył wysokie kary na producenta farb i lakierów Tikkurila oraz market budowlany Praktiker, za zmowę cenową. Trzeci podmiot tego procederu – Castorama, uniknął kary dzięki współpracy z Urzędem.

SOKiK: Reklama niezgodna z ofertą jest zakazana

Emitowanie reklam o całkowicie darmowych rozmowach telefonicznych, podczas gdy operator przewidział ich miesięczny limit, jest zakazanym czynem nieuczciwej konkurencji. Tym samym Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyznał rację UOKiK w sprawie decyzji dotyczącej Netii.

Sąd przyznaje rację UOKiK - kara dla PKO BP utrzymana

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że zakwestionowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów reklama Max Lokaty banku PKO BP, wprowadzała w błąd. Za nierzetelną reklamę bank zapłaci 5,7 mln zł kary.

Zły rozmiar zakupionego ubrania a zwrot towaru

Kupiłem sweter na prezent, który jednak okazał się zbyt ciasny. Czy w sytuacji, gdy dostałem towar o nieodpowiednim rozmiarze, mogę domagać się zamiany na inny?

SKOK-i pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się reklamom, jakie do klientów skierowała Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo – Kredytowa. W wyniku kontroli została nałożona kara w wysokości przekraczającej 300 tys. zł.

Za niezamówiony towar nie trzeba płacić

Jakiś czas temu odebrałem przesyłkę w której znajdowały się kosmetyki. Problem jest taki, że ich nie zamawiałem. Nadawca stwierdził, że nie przyjmie zwrotu, bo otworzyłem przesyłkę. Skąd jednak miałem wiedzieć co znajduje się w przesyłce?

Co daje status konsumenta

To, czy dokonując określonych czynności, posiadamy status konsumenta ma spore znaczenie odnośnie tego, jak kształtują się nasze prawa. W określonych przypadkach konsumentem może być także przedsiębiorca.

Ochrona konsumenta przy zakupach w komisie

Konsumenci robiąc zakupy w komisie mają takie same uprawnienia, jak w przypadku sprzedaży konsumenckiej. Komisant odpowiada względem kupujących za niezgodność towaru z umową.

Era, Aster i Vobis ukarane za nierzetelną reklamę

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął na cel nierzetelne reklamy na rynku usług telekomunikacyjnych. Efekt? Ponad 9 mln złotych kary będą musiały zapłacić łącznie Aster, Era oraz Vobis.

Pozwy grupowe konsumentów już od lipca

Od 19 lipca 2010 r. pokrzywdzeni przez jedną firmę konsumenci będzie mogła pójść wspólnie do sądu. W sprawach dotyczących ochrony konsumentów, czy też odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny będzie możliwe składanie tzw. pozwów grupowych

Zwrot korzyści majątkowej (art. 52)

W wypadku skazania za przestępstwo przynoszące korzyść majątkową osobie fizycznej, prawnej lub jednostce organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, a popełnione przez sprawcę działającego w jej imieniu lub interesie, sąd zobowiązuje podmiot, który uzyskał korzyść majątkową, do jej zwrotu w całości lub w części na rzecz Skarbu Państwa; nie dotyczy to korzyści majątkowej podlegającej zwrotowi innemu podmiotowi.

Media Markt ukarany za utrudnianie reklamacji

Blisko 750 tys. zł będzie musiała zapłacić spółka Media Markt z Olsztyna za utrudnianie konsumentom możliwości reklamowania wadliwych towarów – uznała Prezes UOKiK i nakazała zmianę kwestionowanej praktyki. W toku są postępowania przeciwko innym sklepom.

UOKiK sprawdza RWE

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie, podczas którego sprawdzi, czy spółka RWE naruszała zbiorowe interesy konsumentów nieprzekazując informacji o warunkach dostawy energii.

Co może rzecznik konsumentów?

Wielu z nas tak naprawdę nie wie do czego władny jest rzecznik konsumentów. Sprawdź jakie ma kompetencje i w jakich sprawach możesz się do niego zgłaszać.

Jak działa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

598 decyzji dotyczących naruszenia prawa chroniącego konkurencję i konsumentów oraz kary finansowe w łącznej wysokości ponad 95 mln zł – to efekt pracy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2008 rok.

Jak mądrze kupować na święta

Przed świętami często popadamy w szał „zakupowej gorączki”. Wówczas zdarza nam się nie przemyśleć niektórych decyzji albo podejmujemy jej zbyt pochopnie. Dlatego też radzimy na co zwracać uwagę i jak mądrze kupować.

Konkurs na najlepsze teksty o ochronie konkurencji i konsumentów

Prezes UOKiK wraz z Centrum im. Adama Smitha, Stowarzyszeniem Dziennikarzy Polskich oraz Instytutem Dziennikarstwa UW zaprasza przedstawicieli mediów do udziału w konkursie „Libertas et Auxilium”. Laureaci nagród otrzymają 10 tys. złotych brutto.

Samochody Honda Jazz produktami niebezpiecznymi?

Przedsiębiorca Honda Poland Sp. z o. o. powiadomił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że samochody marki Honda Jazz wyprodukowane w Chinach w 2008 roku (rok modelowy 2009) mogą stwarzać zagrożenie dla życia i zdrowia użytkowników.

Spotkanie z akwizytorem, czyli sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa

Kupiłam u siebie w domu „cudowne czyściki” za 1200 zł, działające bez użycia środków chemicznych.. Przeprowadzony przez panią M. pokaz ich działania tak zawrócił mi w głowie, że nie zwróciłam uwagi na to, iż nie otrzymałam faktury, a tylko umowę kredytową z bankiem, gdyż tylko taka forma zapłaty była możliwa. Niestety, nazajutrz zdałam sobie sprawę, że to trzyletni kredyt, który wraz z odsetkami stanowi 1800 zł za dosłownie kilka szmatek. Pani M. zostawiła mi tylko dwa numery telefonu do siebie i wspomnianą umowę kredytową. Zaczęłam wydzwaniać do pani M. niestety, nie dobierała telefonu. Na dodatek na umowie kredytowej wprawdzie podpisała się swoim imieniem i nazwiskiem, natomiast pieczęć przystawiła jakiegoś innego przedsiębiorcy. Czy tak działają wszyscy akwizytorzy?

Podróż koleją nie taka beztroska

100 tys. zł kary dla PKP Przewozy Regionalne. Prezes UOKiK uznała, że działania spółki naruszają interesy konsumentów. Zakwestionowano zapisy regulaminu największego przewoźnika.

UOKiK i Inspekcja Handlowa razem

Likwidacja Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej i przejęcie jego kompetencji przez UOKiK to główne zmiany związane z reformą Inspekcji Handlowej. Nowe zasady weszły  w życie 31 grudnia 2008 roku.

Kto ponosi koszty zwrotu towaru?

Zwrot towaru zakupionego w sieci (przez Internet) jest możliwy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami na zwrot towaru mamy 10 dni od daty jego otrzymania. Kto w takiej sytuacji ponosi koszty zwrotu towaru?

Czy towar przeceniony można zwrócić

Zakupiłam parę dni temu rzecz na wyprzedaży. W domu okazało się, że nie dość, że mi się nie podoba to jeszcze na dodatek ma wadę. Chciałabym ją zwrócić. Czy jest to możliwe? A jeśli nie to czy mogę ją chociaż zareklamować?

Jak ustala się wysokość kary za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów

Ze względu na ilość i wagę spraw dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wydać specjalne Wyjaśnienia odnośnie ustalania wysokości kara pieniężnych za stosowanie powyższych praktyk.

Reklamacja i zwroty prezentów

Nie jesteś zadowolony z otrzymanego prezentu? Chcesz go zwrócić, ale nie wiesz czy masz do tego prawo? A może wymarzona rzecz, którą otrzymałeś pod choinkę niestety już zdążyła się popsuć? Sprawdź czy możesz zareklamować prezent.

Usługi gastronomiczne są coraz gorsze

Po raz kolejny Inspekcja Handlowa dokonała kontroli prawidłowości i rzetelności funkcjonowania usług gastronomicznych w rejonach o nasilonym letnim ruchu turystycznym. Wynika z niej, że standard obsługi konsumentów w tym sektorze w porównaniu z poprzednimi latami nie jest zadawalający.

Kto płaci za zwrot towaru

Zakupiłem ostatnio w sklepie internetowym prezent. W między czasie dowiedziałem się, że osobie obdarowanej nie podobają się rzeczy tego typu. W związku z tym postanowiłem odstąpić od umowy. Na szczęście termin jeszcze nie minął. Jednak pojawił się pewien problem. Kto ma zapłacić za tę przesyłkę: ja czy sprzedawca?

Czy można zwrócić laptopa jeśli zmieniło się w nim oprogramowanie

Zakup towaru przez Internet daje nam możliwość rezygnacji z umowy, czyli skorzystania z tzw. prawa do namysłu. Termin na odstąpienie od umowy jest różny, w zależności od kraju, w którym produkt został nabyty. Są jednak pewne szczególne przypadki, kiedy odstąpienie od umowy nie jest możliwe.

Wyprzedaże

Ten, kto próbował nie poddać się szaleństwu wyprzedaży, wie, iż z momentem przekroczenia progu centrum handlowego coraz ciężej jest dotrzymać danego sobie przyrzeczenia. Rozliczne promocje, gwar oraz poczucie ogólnie panującego chaosu na pewno nie ułatwia podejmowania racjonalnych, przemyślanych decyzji.

Przedświąteczne zakupy

Święta zbliżają się do nas coraz mniejszymi kroczkami. Jak co roku będziemy kupować mnóstwo prezentów dla najbliższych. Może się okazać, że niektóre z nich będą mniej trafione niż przypuszczaliśmy. Czy zawsze w takiej sytuacji będziemy mogli zwrócić prezent do sklepu?

REKLAMA