REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Obowiązki informacyjne e-sklepu./ fotolia, internet
Obowiązki informacyjne e-sklepu./ fotolia, internet

REKLAMA

REKLAMA

Na sklepie internetowym ciążą obowiązki informacyjne. W przypadku braku określonych prawem informacji na stronie sklepu i w piśmie potwierdzającym, przedsiębiorca naraża się na kary i zwiększa uprawnienia klienta.

Obowiązkowe informacje

Aby wypełnić obowiązki informacyjne, sprzedawca musi zamieścić w ofercie internetowej informacje określone w art. 9 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy również serwis: Prawa konsumenta

Zgodnie z przepisem przedsiębiorca informuje konsumenta za pomocą środka porozumiewania się na odległość najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy o:

  1. imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
  2. istotnych właściwościach świadczenia i jego przedmiotu,
  3. cenie lub wynagrodzeniu obejmujących wszystkie ich składniki, a w szczególności cła i podatki,
  4. zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,
  5. kosztach oraz terminie i sposobie dostawy,
  6. prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy,
  7. kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż wedle normalnej taryfy,
  8. terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,
  9. minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
  10. miejscu i sposobie składania reklamacji,
  11. prawie wypowiedzenia umowy, o którym mowa w art. 8 ust. 3. ustawy.

Polecamy również serwis: Reklamacje

REKLAMA

Jednoznacznie, w sposób zrozumiały

Wszystkie informacje powinny być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niekoniecznie w jednym miejscu

Nie wszystkie ze wskazanych informacji muszą znajdować się w jednym miejscu. Niektóre z nich mogą zostać umieszczone przy konkretnym produkcie oferowanym przez przedsiębiorcę, inne dotyczące przedsiębiorcy w zakładce „Kontakt”, a regulacje reklamacji czy prawa odstąpienia od umowy w zakładce „Regulamin”. Takie rozmieszczenie informacji jest zgodne z prawem, gdyż konsument ma do nich dostęp i może się z nimi zapoznać.

Najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy

Do wszystkich ze wspomnianych informacji konsument musi mieć dostęp najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy. Celem takiego rozwiązania jest zapoznanie się konsumenta jeszcze przed kupnem z przedsiębiorcą, przedmiotem zakupu i zasadami transakcji.

Zdjęcia- część oferty

Zdjęcia znajdujące się w e-sklepie stanowią część oferty. Wysłany przez sprzedawcę towar powinien odpowiadać temu przedstawionemu na zdjęciu. Towar wysłany może różnić się od przedstawionego na zdjęciu, jeśli przedsiębiorca wyraźnie to w ofercie zaznaczy.

Cena

Podstawową informacją, z którą musi zapoznać się kupujący, jest cena. Cena powinna być kompletna. Ma obejmować wszystkie składniki określające całą kwotę, jaką klient będzie musiał zapłacić.

Koszty dostawy i sposób płatności

Kolejną informacją, którą przedsiębiorca musi określić w ofercie, są koszty dostawy i sposoby płatności. Należy zwrócić uwagę na art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Zobacz także: Czy koszty wysyłki ponoszone przy sprzedaży towarów przez Internet są opodatkowane VAT?

W świetle przepisu umowa nie może nakładać na konsumenta obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Czytając wprost, przedsiębiorca nie mógłby sprzedawać przez Internet z opcją płatności przelewem. Jednak zdaniem UOKIK stosuje się wykładnię celowościową i dostosowuje przepis do współczesnych realiów. Należy uznać, że przedsiębiorcy mogą sprzedawać z opcją przelewu, jeśli konsument ma prawo wyboru także innych form płatności, w tym za pobraniem. Natomiast w przypadku zastrzeżenia wyłącznie formy przelewu, sprzedawca postępuje niezgodnie z prawem.

Zwrot towaru bez podania przyczyn

Szczególnym uprawnieniem kupujących w Internecie jest możliwość zwrotu towaru bez podania przyczyn w terminie 10 dni od momentu otrzymania przesyłki. Jeśli sprzedawca nie zamieścił tak istotnej z punktu widzenia klienta informacji, prawo zwrotu towaru będzie przysługiwało w terminie dłuższym- aż do 3 miesięcy od momentu otrzymania przesyłki.

Potwierdzenie na piśmie

Zazwyczaj sprzedawcy internetowi informują wyłącznie na stronie www. To błąd. Art. 9 ust 3 ustawy wyraźnie nakłada na przedsiębiorców obowiązek potwierdzenia informacji na piśmie najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia. Jeśli klient nie otrzyma kartki z niezbędnymi informacjami, czas zwrotu towaru wydłuży się do 3 miesięcy. Nie dotyczy to sytuacji otrzymania przez konsumenta potwierdzenia po rozpoczęciu biegu terminu. Wówczas termin ulega skróceniu do 10 dni  od daty otrzymania pisma.

Paragon/faktura nie wystarczy

Należy zwrócić uwagę na to, że paragon albo faktura nie wystarczy. Nie zawierają chociażby informacji o prawach klienta. Najlepiej jest dołączyć do przesyłki kartkę z wymaganymi informacjami.

Odstąpienie od umowy nie jest możliwe

Zarówno na stronie www jak i piśmie potwierdzającym konieczne jest wymienienie sytuacji, w których odstąpienie od umowy nie jest możliwe.

Jeżeli strony nie umówiły się inaczej zgodnie z art. 10 ust. 3 ustawy, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach:

  1. świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu na odstąpienie od umowy,
  2. dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na informatycznych nośnikach danych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
  3. umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
  4. świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
  5. świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
  6. dostarczania prasy,
  7. usług w zakresie gier hazardowych.

Zwrot towaru a koszty wysyłki

Niezgodne z prawem jest również zastrzeżenie, że w przypadku zwrotu towaru koszty przesyłki w obydwie strony pokrywa kupujący. Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz decyzje polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów są w tym zakresie zgodne. Konsument pokrywa wyłącznie koszty odesłania towaru z powrotem do sprzedającego.

Zobacz również: E-zakupy: konsument nie ponosi kosztów wysyłki

Świadczenie usług drogą elektroniczną

Sprzedaż przez Internet jest świadczeniem usług drogą elektroniczną, dlatego należy zamieścić dodatkowe informacje wynikające z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Usługodawca podaje, w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny poprzez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca, podstawowe informacje.

Usługodawca wskazuje:

  1. adresy elektroniczne;
  2. imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres;
  3. jeżeli usługodawcą jest przedsiębiorca, podaje on również informacje dotyczące właściwego zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia;
  4. jeżeli usługodawcą jest osoba fizyczna (zazwyczaj nie będzie to dotyczyło właściciela e-sklepu), której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia określonych w odrębnych ustawach wymagań, podaje również:
  • w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo jego nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres,
  • samorząd zawodowy, do którego należy,
  • tytuł zawodowy, którego używa, oraz państwo, w którym został on przyznany,
  • numer w rejestrze publicznym, do którego jest wpisany wraz ze wskazaniem nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,
  • informację o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad etyki zawodowej oraz o sposobie dostępu do tych zasad.

Polecamy również serwis: e-Frima

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 80, poz. 432)

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2011 r., Nr 85, poz. 459)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zwolnienie lekarskie na przełomie roku: jak prawidłowo rozliczyć wynagrodzenie i zasiłek chorobowy? [przykłady z praktyki] Jak długo można być na L4? Limit 14 czy 33 dni?

Wielkimi krokami zbliża się koniec 2025 roku ale sezon zwiększonej zachorowalności już trwa. Chłodniejsze dni, zmienna pogoda oraz wzrost infekcji wirusowych sprawiają, że w wielu firmach rośnie liczba pracowników korzystających ze zwolnień lekarskich. Przełom roku to jednak specyficzny moment, który rodzi wiele pytań dotyczących prawidłowego rozliczenia wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego oraz liczenia okresu zasiłkowego.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – dlaczego musimy ją przyjąć i dlaczego nie w kształcie sprzed weta Prezydenta? Czy ustawą można zwalczyć oszustwa? Wyjaśnia adwokat

Rynek kryptoaktywów znajduje się dziś w punkcie zwrotnym, w którym unijne regulacje spotykają się z krajową praktyką legislacyjną i realnymi interesami przedsiębiorców oraz obywateli. Jako adwokat zajmujący się prawem nowych technologii i regulacjami finansowymi obserwuję ten proces nie przez pryzmat sporów politycznych, lecz przez skutki prawne, gospodarcze i systemowe, jakie niesie dla rynku i państwa.

Komunikat ZUS: Od 2026 r. nowy tytuł ubezpieczeń - 24 00. Marynarze będą mogli samodzielnie opłacać wszystkie składki. Jest możliwość wstecznego zapłacenia składek za lata 2021-2025

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które uregulują opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez marynarzy. Oznacza to utworzenie nowego tytułu do ubezpieczeń – 24 00. Dzięki temu marynarze, bez względu na banderę statku, będą mogli samodzielnie opłacać składki jako płatnicy. Nowe rozwiązania obejmą zarówno osoby, które pływają pod banderą państw trzecich, jak i tych zatrudnionych w krajach UE i EFTA. To krok, który ma uporządkować dotychczasowe zasady i ułatwić marynarzom dostęp do świadczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych. Z nowych regulacji skorzystać będzie mogło blisko 18 tys. osób.

Kupując nieruchomość możesz nie uchronić się przed długami zbywcy, nawet jeżeli sprawdziłeś księgę wieczystą. Komornik dopisze kolejnych wierzycieli i zlicytuje nowy dobytek

Pułapkę, w jaką można wpaść nabywając nieruchomość, pokazuje sprawa jednej z mieszkanek Poznania, która kupiła dom obciążony długami zbywcy nieruchomości, nie będąc świadoma tych długów, ponieważ nie były one ujawnione w księdze wieczystej nieruchomości. Teraz dom zlicytuje komornik, ponieważ ustawodawca pozostawił do tego „furtkę”.

REKLAMA

Plan urlopów na rok 2026 – obowiązki pracodawcy, zasady i terminy. Jak prawidłowo zaplanować urlopy pracowników?

Plan urlopów to obowiązkowy dokument u wielu pracodawców. Określa, kiedy pracownicy mogą skorzystać z bieżącego i zaległego urlopu wypoczynkowego. Wyjaśniamy, jakie zasady wynikają z Kodeksu pracy, kto może zrezygnować z tworzenia planu urlopów oraz jak prawidłowo zaplanować wypoczynek pracowników w 2026 roku.

Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

REKLAMA

RPO i UOKiK: Szokujące 9861 zł (3287 zł×3) opłaty za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego. To i tak lepiej niż 25 000 zł przy świadczeniu wspierającym. Płacą niepełnosprawni

Od miesięcy osoby niepełnosprawne informują o pobieraniu wysokich prowizji za wykonanie zadań pełnomocnika w postępowaniu o przyznaniu punktów poziomu potrzeby wsparcia (WZON) oraz przyznaniu świadczenia wspierającego (ZUS). Opłata pobierana od osób niepełnosprawnych z największymi deficytami w niesamodzielności może wynosić nawet równowartość świadczenia za 6 miesięcy. Powszechnie takie opłaty są traktowane jako naruszające zasady współżycia społecznego. Przy maksymalnej wysokości świadczenia wspierającego opłata "za załatwienie sprawy" może więc wynosić 4134 x 6 = 24 804 zł. Okazuje się, że podobne opłaty w wymiarze 3 miesięcy - 6 miesięcy są także za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego np. 9861 zł (3287 zł×3 miesiące).

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA