REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 r. - kwota brutto i netto

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 r. Płaca minimalna 2020. / fot. Shutterstock
Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 r. Płaca minimalna 2020. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 r. będzie to najprawdopodobniej kwota, jaką proponuje resort pracy. Rada Ministrów ustali wysokość płacy minimalnej na 2020 r. w rozporządzeniu najpóźniej do dnia 15 września. Ile w przyszłym roku wyniesie minimalne wynagrodzenie brutto , a ile netto?

Minimalne wynagrodzenie w 2020 r. - procedura

Minimalne wynagrodzenie to najniższa płaca jaką pracodawcy mogą wypłacać pracownikowi zatrudnionemu w ramach stosunku pracy na pełny etat. Ustalane jest corocznie w ramach Rady Dialogu Społecznego, gdzie swoje propozycje przedstawia rząd, strona pracodawców i związków zawodowych. Ostateczna kwota minimalnego wynagrodzenia powinna zostać ustalona przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia najpóźniej dnia 15 września każdego roku. Ile wyniesie w 2020 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Już wiadomo, ile wyniesie minimalna płaca w 2020 r. Jest to więcej niż 2450 zł. Sprawdź: Płaca minimalna w 2020 r. - brutto i netto

Wynagrodzenie minimalne 2020 - propozycje

Przy ustalaniu płacy minimalnej na przyszły rok biorą udział pracodawcy, związki zawodowe i strona rządowa. Resort pracy przesyła Radzie Ministrów swoją propozycję. Rząd zaakceptował tę propozycję. Na dzień dzisiejszy przedstawia się to w sposób następujący:

  • Propozycja Rady Ministrów – 2450 zł (wzrost o 200 zł)
  • Propozycja związków zawodowych – 2520 zł (wzrost o 270 zł)
  • Propozycja pracodawców – 2387 zł (wzrost o 137 zł)

Polecamy: Ochrona danych pracowników. Zmiany 2019

REKLAMA

Warto zauważyć, że najbardziej prawdopodobna kwota płacy minimalnej na 2020 r. to propozycja rządowa. Dla przykładu w 2018 r. już 9 czerwca Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło rządowi swoją propozycję, która została zaakceptowana. Związki zawodowe i pracodawcy określali inne kwoty. Jednak ostatecznie minimalne wynagrodzenie w 2019 r. wynosi 2250 zł brutto (1634 zł netto), czyli tyle ile proponował resort pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli w 2019 r. powtórzy się scenariusz z 2018 r., można stwierdzić, że płaca minimalna w 2020 r. wyniesie 2450 zł brutto, czyli 1774 zł netto.

Zmiana wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ma wpływ na wiele innych świadczeń. Przeczytasz o tym w artykule: Minimalne wynagrodzenie 2019 - obowiązki pracodawcy.

Kwoty minimalnego wynagrodzenia 2010-2019

Okres obowiązywania

Wysokość w złotych

Podstawa prawna

2019 r.

2 250 - (kwota brutto 100%)

Dz.U.2018 poz.1794

2018 r.

2 100 - (kwota brutto 100%)

Dz.U. z 2017 r., poz. 1747

2017 r.

2 000 - (kwota brutto 100%)

Dz.U. z 2016 r., poz. 1456

2016 r.

1 850 - (kwota brutto 100%)

1 480 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2015 r., poz. 1385

2015 r.

1 750 - (kwota brutto 100%)

1 400 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2014 r., poz. 1220

2014 r.

1 680 - (kwota brutto 100%)

1 344 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2013 r., poz. 1074

2013 r.

1 600 - (kwota brutto 100%)

1 280 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U. z 2012 r., poz. 1026

2012 r.

1 500 - (kwota brutto 100%)

1 200 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U.2011.192.1141

2011 r.

1 386 - (kwota brutto 100%)

1 108,80 - (w pierwszym roku pracy 80%)

Dz.U.2010.194.1288

2010 r.

1 317 - (kwota brutto 100%)

1 053,60 - (w pierwszym roku pracy 80%)

M.P. z 2009 r. Nr 48 poz. 709

Co ciekawe w 1995 r. minimalna płaca wynosiła zaledwie 260 zł, a w 2000 r. było to już 700 zł (wzrost o 440 zł), w 2005 r. – 849 zł (wzrost o 149 zł), w 2010 r. – 1317 zł (wzrost o 468 zł), w 2015 r. – 1750 zł (wzrost o 433 zł). Jaka będzie wysokość minimalnego wynagrodzenia w 2020 r.? Jeśli przyjmiemy propozycję rządową, czyli 2450 zł, podwyżka od 2015 r. wyniosłaby aż 700 zł.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2177)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyrok TSUE: ochrona przed dyskryminacją pośrednią w miejscu pracy obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

W dniu 11 września 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał, że ochrona praw osób niepełnosprawnych przed dyskryminacją pośrednią obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zdaniem TSUE pracodawca powinien dostosować warunki zatrudnienia i pracy rodziców takich dzieci w taki sposób, żeby mogli oni sprawować opiekę nad swoimi dziećmi bez obawy, że będą przez to narażeni na dyskryminację pośrednią.

Chcesz przejść na emeryturę? ZUS: Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą wpłynąć na jej wysokość

Kiedy najlepiej przejść na emeryturę? Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą przesądzić o tym, ile pieniędzy co miesiąc trafi na konto seniora - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. Dlatego przyszli emeryci powinni z rozwagą zaplanować moment zakończenia aktywności zawodowej.

Czy w 2026 roku wzrośnie zasiłek stały z MOPS?

Ile maksymalnie wyniesie zasiłek stały w 2026 roku? Od czego zależy kwota świadczenia? Kto może otrzymać takie wsparcie z MOPS? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

Podwyżka stawki podatku dochodowego aż o 50 proc.! To o 5 punktów procentowych więcej. MF powołuje się na długie lata bez zmian

Podatek dochodowy od osób fizycznych to nie tylko opodatkowanie według skali podatkowej i zeznanie roczne. Podatnicy często o tym zapominają i są zaskoczeni przelewami niższymi od spodziewanych. A będzie gorzej.

REKLAMA

Opinia rzecznika generalnego TSUE w sprawie WIBOR. Radca prawny: konsumenci na wygranej pozycji!

Opinia rzecznika generalnego TSUE w sprawie o sygnaturze C-471/24, opublikowana 11 września 2025 r., to przełomowy sygnał dla setek tysięcy kredytobiorców w Polsce. Po raz pierwszy tak jednoznacznie wskazano, że Dyrektywa 93/13 dotycząca nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich może być stosowana również do klauzul oprocentowania kredytów opartych o wskaźnik WIBOR. To otwiera zupełnie nową perspektywę – i nie mam wątpliwości, że konsumenci są dziś na wygranej pozycji – komentuje Stanisław Rachelski - radca prawny z kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Rzeczniczka Generalna TSUE: banki muszą precyzyjnie informować jak działa WIBOR. Otwierają się nowe szanse dla kredytobiorców

Opinia Rzeczniczki Generalnej Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 11 września 2025 r. w sprawie C-471/24 to ważny sygnał dla milionów Polaków spłacających kredyty hipoteczne oparte na wskaźniku WIBOR. Sprawa, zainicjowana pytaniami prejudycjalnymi Sądu Okręgowego w Częstochowie, dotyczy kluczowej kwestii: czy banki w wystarczająco przejrzysty sposób informują klientów o działaniu WIBOR i ryzyku związanym ze zmiennym oprocentowaniem. Opinia Rzeczniczki Generalnej wskazuje, że kredytobiorcy mogą mieć podstawy do kwestionowania warunków umów, jeśli banki nie wywiązały się ze swego obowiązku informacyjnego. W niniejszym artykule, zostaje omówione tło sprawy, kluczowe tezy opinii Rzeczniczki Generalnej oraz jej znaczenie dla kredytobiorców. Analizy tej dokonuje radca prawny Paweł Stalski, specjalizujący się w prawie konsumenckim i sporach procesowych z bankami.

Czy można kwestionować klauzule zmiennego oprocentowania bez podważania samego WIBOR-u?

Od miesięcy banki i ich pełnomocnicy powtarzają jak mantrę: „klauzuli zmiennego oprocentowania nie można podważać, bo odwołuje się ona do wskaźnika WIBOR, a ten jest chroniony prawem unijnym”. Brzmi poważnie. Brzmi jak argument ostateczny. Tyle że… to po prostu nieprawda.

Bon ciepłowniczy również po przekroczeniu kryterium dochodowego. Od 500 złotych do 3500 złotych pomocy. Sprawdź, jak się ubiegać

Rząd kończy z zamrażaniem cen energii i udzielaniem w tym zakresie wsparcia. To jednak nie oznacza, że nie będzie można już w tym zakresie liczyć na żadną pomoc. Przed nami okres przejściowy. Jakie zasady będą obowiązywały?

REKLAMA

Zleceniobiorcy stracą we wrześniu nawet ponad 900 złotych brutto. Dlaczego? To właśnie z takimi nadużyciami chce walczyć PIP

Jak wynika z doniesień prasowych, PIP intensywnie pracuje nad uporządkowaniem rynku pracy i skuteczniejszą ochroną praw pracowników. Co to oznacza? Może między innymi sprawić, że zleceniobiorcy przestaną tracić pieniądze.

Sejm: przedłużenie prawa do legalnej pracy dla obywateli Ukrainy do 4 marca 2026 r.

Sejm wprowadza przedłużenie tymczasowej ochrony dla obywateli Ukrainy do 4 marca 2026 r. Pozwali to pracodawcom kontynuować ich zatrudnianie w legalny sposób. Data 4 marca 2026r. wynika z decyzji wykonawczej Rady (UE) 2024/1836 z 25 czerwca 2024 r. w sprawie przedłużenia tymczasowej ochrony wprowadzonej decyzją wykonawczą (UE) 2022/382. W ten sposób przedłużono na poziomie UE ochronę tymczasową udzielaną obywatelom Ukrainy uciekającym przed wojną do dnia 4 marca 2026 r., co wymaga wprowadzenia symetrycznych zmian do polskich przepisów.

REKLAMA