REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

500 plus, 800 plus. Stabilne wsparcie dla rodzin czy kropla w morzu potrzeb?

500 plus, 800 plus. Stabilne wsparcie dla rodzin czy kropla w morzu potrzeb?
500 plus, 800 plus. Stabilne wsparcie dla rodzin czy kropla w morzu potrzeb?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Program 800 plus, czyli rozwinięcie popularnego świadczenia 500 plus, od lat stanowi istotny element budżetów polskich rodzin. Choć jego założeniem jest pomoc w wychowywaniu dzieci, nie brakuje głosów, że to za mało, by skutecznie wspierać rodziny i przeciwdziałać wyzwaniom demograficznym. Czy 800 plus to teraz stabilna pomoc, czy jedynie doraźne rozwiązanie w obliczu narastających potrzeb?

Program 800 plus, wcześniej 500 plus, to na pewno istotny element wsparcia polskich rodzin, ale w obliczu rosnących kosztów życia i niekorzystnych trendów demograficznych staje się jasne, że to za mało. Choć program przyczynił się do zmniejszenia ubóstwa wśród dzieci, jego wpływ na dzietność był krótkotrwały, a wzrost kosztów życia w ostatnich latach częściowo zniwelował pozytywne efekty. Takie wnioski nasuwają się po debacie sejmowej nad tym programem.

REKLAMA

REKLAMA

Czy 800 plus to dzisiaj wystarczające wsparcie, czy konieczne są kolejne zmiany? Na pewno przydałoby się wprowadzenie bardziej kompleksowej polityki prorodzinnej, która nie tylko zapewni stabilność finansową, ale także stworzy warunki sprzyjające rozwojowi rodzin. Politycy i eksperci podkreślają potrzebę uzupełnienia programu m.in. o wsparcie mieszkaniowe i rozwój opieki nad dziećmi.

Program 500 plus, 800 plus. Liczby mówią same za siebie

Jak poinformowała podczas debaty w Sejmie w dniu 10 stycznia br. wiceministra rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandra Gajewska, w 2023 roku wydatki budżetowe na program 800 plus wyniosły 41,7 miliarda złotych. W ramach świadczenia złożono 5,3 miliona wniosków, dotyczących aż 8,1 miliona dzieci. Przeciętna liczba dzieci uprawnionych do świadczenia wyniosła 6,9 miliona, w tym 51,4 tysiąca to dzieci z pieczy zastępczej.

Podniesienie świadczenia z 500 zł do 800 zł od początku 2024 roku miało być odpowiedzią na wzrost inflacji, który w ostatnich latach znacznie uszczuplił siłę nabywczą rodzin. Zdaniem rządu, wyższa kwota pozwala na zniwelowanie części skutków wzrostu cen, co szczególnie dotyka najmłodszych.

REKLAMA

Czy 800 plus wpłynęło na dzietność? A co z ubóstwem?

Jednym z głównych celów wprowadzenia programu 500 plus, a następnie 800 plus, było zachęcenie Polaków do posiadania większej liczby dzieci. Jednak dane wskazują, że efekt był krótkotrwały. Jak zaznaczyła wiceministra Gajewska, program przyczynił się do niewielkiego wzrostu liczby urodzeń jedynie w pierwszych latach jego funkcjonowania. Długofalowy wpływ na demografię pozostał znikomy, co wywołuje pytania o potrzebę szerszych działań prorodzinnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Raport rządowy jednoznacznie pokazuje, że program znacząco zmniejszył ubóstwo wśród dzieci. Jednak wzrost inflacji w latach 2022–2023 częściowo zniwelował ten efekt. Podniesienie świadczenia do 800 zł to krok w stronę poprawy sytuacji materialnej rodzin, ale czy to wystarczy?

Podczas debaty sejmowej posłowie z różnych ugrupowań zwracali uwagę na konieczność uzupełnienia programu o inne formy wsparcia. Odwrócenie niekorzystnych trendów demograficznych wymaga kompleksowej polityki rodzinnej, która obejmie mieszkalnictwo, elastyczne formy zatrudnienia dla matek oraz rozwój opieki nad małymi dziećmi – wskazywali posłowie.

„Wkrótce nawet program 1000 plus nie wystarczy

Bożena Borys-Szopa z PiS przypomniała, że program 800 plus jest jednym z kluczowych osiągnięć rządu Zjednoczonej Prawicy. „Zmienił rolę państwa w kształtowaniu polityki rodzinnej” – podkreśliła.

Z kolei Joanna Frydrych z KO zwróciła uwagę na brak waloryzacji świadczenia w poprzednich latach. „To doprowadziło do wzrostu ubóstwa wśród dzieci” – powiedziała. Przedstawiciele ugrupowań takich jak Polska 2050 czy PSL, nawoływali do stworzenia długofalowej strategii demograficznej, która wykraczałaby poza to jedno świadczenie.

Niektórzy politycy, jak Grzegorz Płaczek z Konfederacji, wyrażali wątpliwości co do skuteczności programu. „Wkrótce nawet program 1000 plus nie wystarczy, by zapewnić godne warunki życia rodzinom” – stwierdził.

Choć program „Rodzina 800 Plus” znacząco odciąża budżety polskich rodzin, rosnące koszty życia i potrzeba bardziej kompleksowej polityki społecznej stawiają pod znakiem zapytania jego długoterminową skuteczność. Wyzwania takie jak drogie mieszkania, trudności z dostępem do opieki nad dziećmi czy brak elastycznych form zatrudnienia nadal pozostają nierozwiązane.

Rodzina 800 plus w 2025 roku - okres oświadczeniowy i terminy składania wniosków

Świadczenie z programu „Rodzina 800+” przyznawane jest na tzw. okres świadczeniowy, który trwa od 1 czerwca danego roku do 31 maja roku następnego. W 2025 roku osoby, które chcą zachować ciągłość wypłat, muszą pamiętać o dwóch kluczowych terminach:

  • 1 lutego 2025 r. – to moment, od którego można składać wnioski na nowy okres świadczeniowy,
  • 30 kwietnia 2025 r. – ostateczny termin, aby zachować płynność finansową i otrzymać pierwszą wypłatę świadczenia już w czerwcu.

Rodzice, którzy złożą wniosek do końca kwietnia, mogą być pewni, że środki za czerwiec zostaną wypłacone terminowo. Wniosek o świadczenie 800 plus można złożyć wyłącznie w formie elektronicznej. Dostępne kanały to:

  • platforma PUE ZUS lub aplikacja mobilna mZUS,
  • portal informacyjno-usługowy Emp@tia na stronie empatia.mpips.gov.pl,
  • bankowość elektroniczna.

Pieniądze są wypłacane wyłącznie w formie bezgotówkowej, na konto bankowe wskazane we wniosku. Zobacz artykuł: Termin na złożenie wniosku o 800 plus w 2025 r. – dwie ważne daty dla rodziców

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA