REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie niani a dofinansowanie

Maciej Przyborowski
Zatrudniając opiekunkę zyskujesz podwójnie
Zatrudniając opiekunkę zyskujesz podwójnie
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Musisz wracać po urlopie wychowawczym do pracy i nie masz z kim zostawić dziecka? Możesz zatrudnić nianię, a przy okazji otrzymywać dofinansowanie na jej zatrudnienie. Na czym to polega i co należy zrobić, aby otrzymać pomoc?

Dofinansowanie do dziecięcej opiekunki

Wielu rodziców, którzy chcą wrócić do pracy, ma problem ze znalezieniem opiekunki do dziecka. Mogą oni skorzystać z finansowego wsparcia ze strony państwa, jednak muszą spełnić odpowiednie warunki m. in. zatrudnienie opiekunki na podstawie umowy uaktywniającej.

REKLAMA

REKLAMA

Niezbędne warunki, aby otrzymać dofinansowanie

Umowa o świadczeniu usług (uaktywniająca) powinna być zawarta pomiędzy nianią a rodzicami lub rodzicem samotnie wychowującym dziecko w wieku od 20-tego tygodnia życia do trzeciego roku życia dziecka. Można skorzystać z dofinansowania do końca roku szkolnego. Jeśli dziecko nie może pójść do przedszkola np. z powodu braku miejsc, wtedy świadczenie przysługuje do 4 roku życia. Opiekunowie powinni być zatrudnieni na podstawie stosunku pracy, świadczyć usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowiącej tytuł do ubezpieczeń społecznych lub prowadzić pozarolniczą działalność. Rodzice nie mogą być na urlopie macierzyńskim, ojcowskim lub wychowawczym, a także nie tworzą zawodowej rodziny zastępczej.

Nianią może być wyłącznie osoba fizyczna, zarówno kobieta jak i mężczyzna, która osobiście będzie sprawowała opiekę nad dzieckiem, realizując funkcje opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne. Nianią może być osoba spokrewniona z rodzicami dziecka, np. babcia.

Czy opiekunka będzie ubezpieczona?

Osoba zatrudniona na podstawie umowy o świadczenie usług podlega obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu. Dobrowolne dla niej jest natomiast ubezpieczenie chorobowe. Jeżeli wynagrodzenie jest wyższe niż minimalne wynagrodzenie, wtedy trzeba opłacać składki z kwoty przewyższającej minimalne wynagrodzenie.

REKLAMA

ZUS sfinansuje składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne od podstawy wynagrodzenia nie wyższej niż płaca minimalna. Od podstawy stanowiącej kwotę nadwyżki nad kwotę minimalnego wynagrodzenia opłatę wnosi rodzic. Składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe finansuje w całości z własnych środków opiekunka, a opłaca je w ZUS-ie rodzic.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne, aby w przypadku umowy zawieranej w tzw. pełnej rodzinie, została ona podpisana przez oboje rodziców, w przeciwnym razie ZUS nie będzie opłacał składek.

Kto jest uprawniony do skorzystania z dofinansowania?

Rodzice mogą skorzystać z dofinansowania niezależnie od sytuacji życiowej. Rodzic może więc samotnie wychowywać dziecko, czyli być panną, kawalerem, wdową, wdowcem, po rozwodzie, w separacji. Dotyczy to również rodzica, który samotnie wychowuje dziecko choć jest w związku małżeńskim, bo jego małżonek nie ma praw rodzicielskich albo jest w więzieniu (podpisuje wtedy umowę z nianią tylko ten jeden rodzic). Dotyczy to także opiekunów prawnych oraz innych osób opiekujących się na podstawie orzeczenia sądu.

Kto może zostać opiekunem lub opiekunką?

Opiekunką/Opiekunem nie może zostać rodzic (opiekun prawny). Do tego, osoba taka musi mieć ukończone 18 lat. Musi również posiadać badania dla celów sanitarno-epidemiologicznych oraz orzeczenie o braku przeciwwskazań do pracy. Nianią mogą zostać nawet osoby nieposiadające odpowiedniego wykształcenia ani doświadczenia zawodowego w pracy z małymi dziećmi. Osoba, która chce zostać nianią nie musi przechodzić żadnych szkoleń.

Gdzie należy zgłosić fakt zatrudnienia niani?

Dokumenty należy złożyć do oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w swoim miejscu zamieszkania. Można tego zrobić osobiście w ZUS-ie, korespondencyjnie lub online przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) za pośrednictwem programu ePłatnik.

Co zrobić, gdy zmienią się warunki konieczne do otrzymywania dofinansowania?

W sytuacji np. utraty pracy, zwolnienia niani czy też wiek dziecka przekroczy 3 lub 4 lata należy zgłosić taką sytuację ZUS-owi. W sytuacji niepoinformowania otrzymamy wezwanie, aby zwrócić pieniądze za czas, w którym nie spełniano warunków do finansowania.

Jakie dokumenty należy przygotować?

Podstawowym dokumentem jest umowa o świadczenie usług. W takiej umowie jasno powinny być przedstawione strony umowy, cel i przedmiot umowy, miejsce pracy, liczba dzieci do opieki, obowiązki osoby podejmującej pracę, wysokość wynagrodzenia oraz termin wypłaty, czas umowy oraz jej warunki. W zgłoszeniu wysyłanym do ZUS-u powinnyśmy podać dane niani takie jak: imię (imiona), nazwisko aktualne i rodowe, numer PESEL, datę urodzenia, adres zamieszkania (zameldowania), wiadomość o tym czy dana osoba jest rencistką, czy jest osobą niepełnosprawną (jeśli tak, to w jakim stopniu), czy wykonuje inne umowy. Poza tym należy dodać czy opiekunka pracuje na umowę o pracę w innym miejscu (jeśli tak, jakie otrzymuje wynagrodzenie), informację o oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia, do którego jest zarejestrowana. Kolejnym dokumentem, jaki należy przygotować jest dokument potrzebny do zgłoszenia opiekunki oraz małżeństwa (małżonka) jako płatnika do ZUS. Musi on zawierać zgłoszenie płatnika składek (w sytuacji, gdy chcemy zgłosić siebie jako płatnika), zgłoszenie do ubezpieczeń (jeżeli zgłaszamy opiekunkę do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, wypadkowego, ewentualnie chorobowego oraz zdrowotnego. W sytuacji, gdy zgłaszamy nianię wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego należy posiadać zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego. Ostatnim dokumentem jest dokument potrzebny do rozliczania składek, czyli: deklarację rozliczeniową, imienny, miesięczny raport o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach (w sytuacji rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne) oraz o należnych składkach na ubezpieczenia zdrowotne (gdy rozliczamy składki tylko na ubezpieczenia zdrowotne).

Na złożenie dokumentów do ZUS-u jest czas 7 dni od dnia pracy niani, wpisanego w umowie. Pierwszą składkę należy rozliczyć do 15-tego miesiąca po zatrudnieniu opiekunki.

Co ważne, dziecko nie może uczęszczać do żłobka czy klubu dziecięcego. Nie może również być pod opieką dziennego opiekuna!

Polecamy serwis: Dziecko i prawo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
MOPS powiedział: Idź kobieto do pracy. Ale jednak dał 1500 zł aż matka dwóch córek stanie na nogi. Bo prąd i rura pękła

Trudny problem - kto ma rację MOPS czy Nasza czytelniczka? Urzędnicy wysyłający ją do pracy, czy jednak ona uważająca, że nim stanie na nogi, ma prawo do pomocy z MOPS?

Rzecznik Finansowy: Nie można używać tych dronów bez ubezpieczenia OC. Jaka minimalna suma gwarancyjna? Co grozi za brak polisy?

Rzecznik Finansowy poinformował w komunikacie, że od 13 listopada 2025 roku użytkownicy dronów o masie od 250 g do 20 kg mają prawny obowiązek zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia OC operatora dronów. Brak polisy może skutkować karą w wysokości do 4000 zł. Kluczowe znaczenie w umowach obowiązkowego OC ma suma gwarancyjna. Zgodnie z nowymi przepisami – minimalna suma gwarancyjna operatora dronów to równowartość ok. 270 tys. zł. Ubezpieczenie OC chroni przed skutkami szkód wyrządzonych osobom trzecim, ale nie obejmuje strat własnych operatora. Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczycieli dotyczą m.in. szkód powstałych wskutek działań wojennych oraz przypadków wykonywania operacji z naruszeniem przepisów prawa przez operatora drona.

Czy do wymeldowania z mieszkania jest potrzebna zgoda wszystkich współwłaścicieli?

Zameldowanie oraz wymeldowanie z domu lub mieszkania to temat, który w Polsce jest bardzo specyficzny. Pamiętajmy bowiem, że wielu rodaków lekceważy obowiązek meldunkowy, co skutkuje między innymi zaniżoną oficjalną liczbą ludności dużych miast. Mimo opisywanej sytuacji, nie ma mowy o przywróceniu sankcji za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Nie ma również mowy o tym, żeby zameldowanie potwierdzało prawa jakiejś osoby do mieszkania lub wpływało na eksmisję - wbrew temu, co wciąż sądzi wielu Polaków. Zameldowanie oraz wymeldowanie to czynności jedynie typowo administracyjne, choć niepozbawione pewnego znaczenia. W nawiązaniu do ciekawego wyroku sądowego warto sprawdzić, czy wszyscy współwłaściciele lokum muszą się podpisać na wniosku o wymeldowanie danej osoby.

W 2026 roku trzeba będzie przeliczyć podstawy zasiłkowe. Które i dlaczego? Chodzi o zmiany, które wejdą w życie od 1 stycznia 2026 rok

Zmiany przepisów, szczególnie te wprowadzane na gruncie prawa pracy i prawa podatkowego, pociągają często za sobą szereg konsekwencji, które nie od razu są łatwe do przewidzenia. Tak będzie również ze zmianami, które wejdą w życie od 1 stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Święta i dni wolne od pracy w 2026 roku. Oto kalendarz dni wolnych. Kiedy najlepiej zaplanować urlop?

Podczas gdy rok 2025 jest wyjątkowo korzystny dla pracowników, rok 2026 nie będzie już tak sprzyjający. W 2026 roku pracownicy będą mogli liczyć na mniej długich weekendów, a niektóre dni świąteczne wypadną w weekendy. Mimo to, wciąż istnieje możliwość strategicznego zaplanowania urlopu, by wykorzystać tylko kilka dni wolnego na zorganizowanie nawet dwutygodniowego odpoczynku.

Nietrzeźwi sędziowie za kierownicą. Minister Sprawiedliwości zapowiada zawieszenia i postępowania dyscyplinarne

W ostatnich tygodniach opinię publiczną poruszyły przypadki prowadzenia pojazdów przez sędziów pod wpływem alkoholu. Rzecznicy prasowi sądów w całej Polsce wydali wspólne oświadczenie, w którym jednoznacznie podkreślają, że takie zachowania są sprzeczne z godnością urzędu sędziego i nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawa. Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek zapowiada zawieszenia w czynnościach i postępowania dyscyplinarne dla takich sędziów

Nowoczesne strony kancelarii prawnych – jak projektować markę i doświadczenie

Podróż zwana stroną internetową kancelarii nie zaczyna się wraz z koncepcją wizualną, nie zaczyna się nawet z zakupem domeny. Punkt startowy to strategia kancelarii, w tym strategia marketingowa. Do czego ma służyć ta strona? Jaka ma być? Wizerunkowa, informacyjna, edukacyjna, sprzedażowa? A może mieszanka wszystkiego powyżej. Przygotowanie strony internetowej może zakończyć się porażką. Niejednokrotnie spotkałam się z sytuacją, że kancelarie były zmuszone do kosztownych i czasochłonnych przeróbek zaraz po utworzeniu strony. Dlaczego? Przeczytaj, jakich błędów unikać po Twojej stronie i czego wymagać od dostawców - grafików, deweloperów, twórców contentu, agencji reklamowych.

Testament ustny

W Polsce najczęściej sporządzane są tzw. testamenty zwykłe, czyli testament własnoręczny bądź notarialny. Warto jednak wiedzieć, że polskie prawo przewiduje, że - w szczególnych okolicznościach- nasza ostatnia wola może zostać wyrażona w formie ustnej. Testament ustny to – obok podróżnego i wojskowego- jeden ze szczególnych/wyjątkowych rodzajów testamentów.

REKLAMA

Automatyczne podpisy nie istnieją w państwie prawa. Ani u prezydenta, ani u premiera

Spór o odmowę powołania sędziów przez prezydenta odsłania prostą prawdę, której w debacie publicznej próbuje się nie zauważać: jeśli twierdzimy, że głowa państwa musi automatycznie zaakceptować każdy wniosek KRS, to konsekwentnie powinniśmy uznać, że premier ma obowiązek akceptować każdy wniosek swoich ministrów. A to prowadziłoby do wniosku, że państwo ma nie szefa rządu, lecz operatora pieczątek. Logika ustroju nie działa wybiórczo. Albo obowiązuje wszystkich, albo nikogo - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

SprawdzaMY: 100 postulatów deregulacji weszło w życie w kilka miesięcy. Kolejne 47 w Parlamencie. Podsumowanie [Deregulacja R. Brzoska]

SprawdzaMY: 100 postulatów deregulacji weszło w życie w kilka miesięcy, np: domniemania niewinności podatnika w rozliczeniach podatkowych, nienaliczanie odsetek za zwłokę w przypadku, gdy kontrola podatkowa przekroczy 6 miesięcy, identyfikacja kolejnych usług, które można przenieś do aplikacji mObywatel, zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach. Kolejne 47 postulatów znajduje się w Parlamencie. Oto szczegółowe podsumowanie tzw. deregulacji Rafała Brzoski.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA