REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnienie niani a dofinansowanie

Maciej Przyborowski
Zatrudniając opiekunkę zyskujesz podwójnie
Zatrudniając opiekunkę zyskujesz podwójnie
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Musisz wracać po urlopie wychowawczym do pracy i nie masz z kim zostawić dziecka? Możesz zatrudnić nianię, a przy okazji otrzymywać dofinansowanie na jej zatrudnienie. Na czym to polega i co należy zrobić, aby otrzymać pomoc?

Dofinansowanie do dziecięcej opiekunki

Wielu rodziców, którzy chcą wrócić do pracy, ma problem ze znalezieniem opiekunki do dziecka. Mogą oni skorzystać z finansowego wsparcia ze strony państwa, jednak muszą spełnić odpowiednie warunki m. in. zatrudnienie opiekunki na podstawie umowy uaktywniającej.

REKLAMA

REKLAMA

Niezbędne warunki, aby otrzymać dofinansowanie

Umowa o świadczeniu usług (uaktywniająca) powinna być zawarta pomiędzy nianią a rodzicami lub rodzicem samotnie wychowującym dziecko w wieku od 20-tego tygodnia życia do trzeciego roku życia dziecka. Można skorzystać z dofinansowania do końca roku szkolnego. Jeśli dziecko nie może pójść do przedszkola np. z powodu braku miejsc, wtedy świadczenie przysługuje do 4 roku życia. Opiekunowie powinni być zatrudnieni na podstawie stosunku pracy, świadczyć usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowiącej tytuł do ubezpieczeń społecznych lub prowadzić pozarolniczą działalność. Rodzice nie mogą być na urlopie macierzyńskim, ojcowskim lub wychowawczym, a także nie tworzą zawodowej rodziny zastępczej.

Nianią może być wyłącznie osoba fizyczna, zarówno kobieta jak i mężczyzna, która osobiście będzie sprawowała opiekę nad dzieckiem, realizując funkcje opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne. Nianią może być osoba spokrewniona z rodzicami dziecka, np. babcia.

Czy opiekunka będzie ubezpieczona?

Osoba zatrudniona na podstawie umowy o świadczenie usług podlega obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu. Dobrowolne dla niej jest natomiast ubezpieczenie chorobowe. Jeżeli wynagrodzenie jest wyższe niż minimalne wynagrodzenie, wtedy trzeba opłacać składki z kwoty przewyższającej minimalne wynagrodzenie.

REKLAMA

ZUS sfinansuje składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i zdrowotne od podstawy wynagrodzenia nie wyższej niż płaca minimalna. Od podstawy stanowiącej kwotę nadwyżki nad kwotę minimalnego wynagrodzenia opłatę wnosi rodzic. Składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe finansuje w całości z własnych środków opiekunka, a opłaca je w ZUS-ie rodzic.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne, aby w przypadku umowy zawieranej w tzw. pełnej rodzinie, została ona podpisana przez oboje rodziców, w przeciwnym razie ZUS nie będzie opłacał składek.

Kto jest uprawniony do skorzystania z dofinansowania?

Rodzice mogą skorzystać z dofinansowania niezależnie od sytuacji życiowej. Rodzic może więc samotnie wychowywać dziecko, czyli być panną, kawalerem, wdową, wdowcem, po rozwodzie, w separacji. Dotyczy to również rodzica, który samotnie wychowuje dziecko choć jest w związku małżeńskim, bo jego małżonek nie ma praw rodzicielskich albo jest w więzieniu (podpisuje wtedy umowę z nianią tylko ten jeden rodzic). Dotyczy to także opiekunów prawnych oraz innych osób opiekujących się na podstawie orzeczenia sądu.

Kto może zostać opiekunem lub opiekunką?

Opiekunką/Opiekunem nie może zostać rodzic (opiekun prawny). Do tego, osoba taka musi mieć ukończone 18 lat. Musi również posiadać badania dla celów sanitarno-epidemiologicznych oraz orzeczenie o braku przeciwwskazań do pracy. Nianią mogą zostać nawet osoby nieposiadające odpowiedniego wykształcenia ani doświadczenia zawodowego w pracy z małymi dziećmi. Osoba, która chce zostać nianią nie musi przechodzić żadnych szkoleń.

Gdzie należy zgłosić fakt zatrudnienia niani?

Dokumenty należy złożyć do oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w swoim miejscu zamieszkania. Można tego zrobić osobiście w ZUS-ie, korespondencyjnie lub online przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) za pośrednictwem programu ePłatnik.

Co zrobić, gdy zmienią się warunki konieczne do otrzymywania dofinansowania?

W sytuacji np. utraty pracy, zwolnienia niani czy też wiek dziecka przekroczy 3 lub 4 lata należy zgłosić taką sytuację ZUS-owi. W sytuacji niepoinformowania otrzymamy wezwanie, aby zwrócić pieniądze za czas, w którym nie spełniano warunków do finansowania.

Jakie dokumenty należy przygotować?

Podstawowym dokumentem jest umowa o świadczenie usług. W takiej umowie jasno powinny być przedstawione strony umowy, cel i przedmiot umowy, miejsce pracy, liczba dzieci do opieki, obowiązki osoby podejmującej pracę, wysokość wynagrodzenia oraz termin wypłaty, czas umowy oraz jej warunki. W zgłoszeniu wysyłanym do ZUS-u powinnyśmy podać dane niani takie jak: imię (imiona), nazwisko aktualne i rodowe, numer PESEL, datę urodzenia, adres zamieszkania (zameldowania), wiadomość o tym czy dana osoba jest rencistką, czy jest osobą niepełnosprawną (jeśli tak, to w jakim stopniu), czy wykonuje inne umowy. Poza tym należy dodać czy opiekunka pracuje na umowę o pracę w innym miejscu (jeśli tak, jakie otrzymuje wynagrodzenie), informację o oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia, do którego jest zarejestrowana. Kolejnym dokumentem, jaki należy przygotować jest dokument potrzebny do zgłoszenia opiekunki oraz małżeństwa (małżonka) jako płatnika do ZUS. Musi on zawierać zgłoszenie płatnika składek (w sytuacji, gdy chcemy zgłosić siebie jako płatnika), zgłoszenie do ubezpieczeń (jeżeli zgłaszamy opiekunkę do ubezpieczenia emerytalnego, rentowego, wypadkowego, ewentualnie chorobowego oraz zdrowotnego. W sytuacji, gdy zgłaszamy nianię wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego należy posiadać zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego. Ostatnim dokumentem jest dokument potrzebny do rozliczania składek, czyli: deklarację rozliczeniową, imienny, miesięczny raport o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach (w sytuacji rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne) oraz o należnych składkach na ubezpieczenia zdrowotne (gdy rozliczamy składki tylko na ubezpieczenia zdrowotne).

Na złożenie dokumentów do ZUS-u jest czas 7 dni od dnia pracy niani, wpisanego w umowie. Pierwszą składkę należy rozliczyć do 15-tego miesiąca po zatrudnieniu opiekunki.

Co ważne, dziecko nie może uczęszczać do żłobka czy klubu dziecięcego. Nie może również być pod opieką dziennego opiekuna!

Polecamy serwis: Dziecko i prawo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zanim zarzucisz pracodawcy, że łamie prawo, zobacz co wynika z przepisów. Dlaczego będziesz musiał pokazać PIT współmałżonka?

Rozmowy o pieniądza często wywołują emocje. Dotyczy to w szczególności tych przypadków, gdy o stanie budżetu domowego trzeba poinformować pracodawcę. Czasami jednak, jeśli chcemy korzystać z przywilejów wynikających z przepisów, okazuje się to konieczne. I zgodne z przepisami.

Czy każdy emeryt dostanie od byłego pracodawcy bon świąteczny? Przepisy wskazują jasno, kto może się o niego ubiegać

Przed nami święta i szczególne potrzeby budżetów domowych. Pracownicy liczą na świadczenia przedświąteczne od pracodawców, a emeryci zastanawiają się, czy uda się pokryć wszystkie wydatki i kupić prezenty dla najbliższych. Czy oni również mogą liczyć na pomoc byłych pracodawców?

Czy pracodawca musi zapłacić pracownikowi za udział w szkoleniu po godzinach pracy albo w dniu wolnym? Zasady są proste

Czy pracownik ma obowiązek uczestniczyć w szkoleniu po godzinach pracy? W praktyce na tym tle powstaje wiele sporów. Gdzie kończy się prawo pracodawcy do ingerowania w czas wolny pracownika? Zasady są proste.

Jakie dokumenty należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika?

Akta osobowe pracowników składają się aż z 5 części. I choć mogłoby się wydawać, że przyporządkowanie do nich odpowiednich dokumentów nie jest trudnym zadaniem, to w praktyce sprawia to trudności. Co należy przechowywać w najobszerniejszej części akt, części B?

REKLAMA

Pracodawca nie zawsze musi płacić, aby wywiązać się z ciążących na nim obowiązków. Co wynika z przepisów?

Aby wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawę, pracodawca nie zawsze musi ponieść koszty finansowe. Jakie inne rozwiązania mogą zostać zastosowane w przypadku podnoszenia przez pracownika kwalifikacji?

Gdy pracodawca płaci, może wymagać. W jakich przypadkach pracownik będzie zobowiązany zwrócić mu poniesione koszty?

Pracodawcy powinni wspierać podnoszenie przez pracowników kwalifikacji zawodowych. Jednak gdy to robią, mają prawo wymagać od pracowników określonych zachowań i liczyć docelowo na osiągnięcie korzyści.

Nawet 21 dni dodatkowego płatnego urlopu dla pracowników, którzy podnoszą swoje kwalifikacje. Jak się ubiegać?

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych to inwestycja w przyszłość. Jednak leży to nie tylko w interesie pracownika, ale również pracodawcy. To dlatego przepisy przewidują, że osobom, które się na to zdecydują, przysługują szczególne uprawnienia.

Nie każdy dokument, który pracownik przekaże w związku z rekrutacją, można przechowywać w aktach osobowych. Jakie są zasady?

Prowadzenie akt osobowych pracownika musi przebiegać zgodnie ze ściśle określonymi w przepisach zasadami. Nie można przechowywać w nich żadnych dokumentów, do których ustawodawca nie dał pracodawcy uprawnienia. Co to znaczy?

REKLAMA

Pracodawca może zdecydować w jakiej formie będzie prowadził akta osobowe. Jednak tych zasad musi przestrzegać zawsze

Niezależnie od tego, czy akta osobowe pracowników są prowadzone w formie papierowej, czy elektronicznej, pracodawcy muszą przestrzegać zasad określonych w przepisach. Co to oznacza w praktyce? Stosując kilka prostych reguł, można ustrzec się przed problemami.

Niechciany spadek może zablokować konto. Żeby uniknąć problemów, trzeba działać. Ale co konkretnie trzeba zrobić?

Spadek nie zawsze cieszy. Szczególnie gdy trafia do spadkobiercy koniecznego, który nie może odmówić jego przyjęcia. Czy w takiej sytuacji można bronić się przed nadmiernymi konsekwencjami i ograniczyć odpowiedzialność odszkodowawczą?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA