REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać i aktywować e-dowód?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak uzyskać i aktywować e-dowód?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest e-dowód i do czego służy? Gdzie trzeba złożyć wniosek o dokument? Co umożliwi aplikacja mObywatel? Oto najważniejsze informacje.

Ponad 11 milionów Polaków z e-dowodem

W tym miesiącu mijają 4 lata odkąd wdrożyliśmy w Polsce dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Umożliwia on m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Liczba osób, które korzystają z e-dowodu systematycznie rośnie – w swoich portfelach nosi go już ponad 11 milionów Polaków.

Czym jest e-dowód i do czego służy?

To dowód osobisty zawierający warstwę elektroniczną. Znajdują się w nim dane jego posiadacza, w tym zdjęcie biometryczne.

Ponadto w warstwie elektronicznej e-dowodu znajdują się 3 certyfikaty:

  • potwierdzania obecności,
  • identyfikacji i uwierzytelnienia (osób, które ukończyły 13 rok życia),
  • podpisu osobistego (osób, które o niego zawnioskowały) oraz miejsce na certyfikat kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Na pierwszej stronie dokumentu (awersie) widnieje numer CAN, który pozwala na korzystanie z elektronicznych funkcji e-dowodu. Dodatkowo zabezpiecza e-dowód tak, by osoba niepowołana nie odczytała danych zapisanych w warstwie elektronicznej.

E-dowód umożliwia:

  • korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach,
  • potwierdzenie Profilu Zaufanego  
  • komunikowanie się z administracją publiczną oraz innymi podmiotami,
  • sygnowanie dokumentów oraz wniosków za pomocą podpisu elektronicznego,
  • bezpiecznie logowanie się do portali administracji publicznej (np. e-Urzędu Skarbowego),

Od 7 listopada 2021 r. wydawane są nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego. Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Nie są one pobierane od:

  • dzieci poniżej 12. roku życia,
  • osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe ( np. z powodów medycznych).

Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. r. życia i może złożyć podpis.

Jak uzyskać e-dowód:

Wniosek o dowód można składać w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania. Osobom, które ukończyły 12 lat wydawane są e-dowody z odciskami palców i wzorem podpisu -dlatego złożenie wniosku wymaga wizyty w urzędzie. Wniosek o dowód dla dziecka, które nie ukończyło 12 roku życia możesz złożyć przez internet.

Wymiana dotychczasowego dowodu osobistego jest bezpłatna. Jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny, nie musisz go wymieniać. Taka zmiana jest dobrowolna.

W jaki sposób aktywować e-dowód?

Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego jest możliwe po uprzednim ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego kodów PIN dla każdego z tych certyfikatów (odpowiednio 4-cyfrowy PIN1 i 6-cyfrowy PIN2). Możesz ustalić kody już w urzędzie gminy przy odbiorze dowodu osobistego. Możesz zrobić to również później, w dowolnym urzędzie gminy.

Aby móc korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu (np. logowanie się do serwisu Gov.pl) musisz posiadać smartfon z anteną NFC oraz zainstalować bezpłatną aplikację eDO App lub czytnik do e-dowodu oraz zainstalować oprogramowanie do obsługi e-dowodu: E-dowód menadżer i E-dowód podpis elektroniczny.

Dotychczas niemal 4 miliony Polaków aktywowało swój nowy dokument – dzięki temu mogą korzystać z jego warstwy elektronicznej.

mObywatel – cyfrowy dokument tożsamości

Jeśli jednak zdarzy się, że zapomnisz wziąć ze sobą e-dowodu, możesz skorzystać z aplikacji mObywatel. To cyfrowy dokument tożsamości - funkcjonujący niezależnie od dowodu osobistego.

Będzie powszechnie respektowany – w urzędach, bankach i w innych miejscach, gdzie załatwiamy nasze sprawy i musimy pokazać dokument tożsamości. W mObywatelu dostępne będą również usługi e-Urzędu Skarbowego. Aplikacja umożliwi także płacenie online za usługi administracyjne, czyli np. wydanie dokumentów, wniosków czy uiszczanie opłat skarbowych.

Obowiązek respektowania dowodu osobistego w aplikacji mObywatel przez banki zostanie wprowadzony 1 września 2023 roku.

Przypominamy, że aplikacją mObywatel nie będziemy mogli posłużyć się przekraczając granicę kraju (tu wciąż wymagane będzie okazanie dowodu osobistego w postaci tradycyjnej albo paszportu) oraz wnioskując o dowód osobisty.

Źródło: Cyfryzacja KPRM

 

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: KPRM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

REKLAMA

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

REKLAMA

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

REKLAMA