REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać i aktywować e-dowód?

Jak uzyskać i aktywować e-dowód?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest e-dowód i do czego służy? Gdzie trzeba złożyć wniosek o dokument? Co umożliwi aplikacja mObywatel? Oto najważniejsze informacje.

Ponad 11 milionów Polaków z e-dowodem

W tym miesiącu mijają 4 lata odkąd wdrożyliśmy w Polsce dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Umożliwia on m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Liczba osób, które korzystają z e-dowodu systematycznie rośnie – w swoich portfelach nosi go już ponad 11 milionów Polaków.

Czym jest e-dowód i do czego służy?

To dowód osobisty zawierający warstwę elektroniczną. Znajdują się w nim dane jego posiadacza, w tym zdjęcie biometryczne.

Ponadto w warstwie elektronicznej e-dowodu znajdują się 3 certyfikaty:

  • potwierdzania obecności,
  • identyfikacji i uwierzytelnienia (osób, które ukończyły 13 rok życia),
  • podpisu osobistego (osób, które o niego zawnioskowały) oraz miejsce na certyfikat kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Na pierwszej stronie dokumentu (awersie) widnieje numer CAN, który pozwala na korzystanie z elektronicznych funkcji e-dowodu. Dodatkowo zabezpiecza e-dowód tak, by osoba niepowołana nie odczytała danych zapisanych w warstwie elektronicznej.

E-dowód umożliwia:

  • korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach,
  • potwierdzenie Profilu Zaufanego  
  • komunikowanie się z administracją publiczną oraz innymi podmiotami,
  • sygnowanie dokumentów oraz wniosków za pomocą podpisu elektronicznego,
  • bezpiecznie logowanie się do portali administracji publicznej (np. e-Urzędu Skarbowego),

Od 7 listopada 2021 r. wydawane są nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego. Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Nie są one pobierane od:

  • dzieci poniżej 12. roku życia,
  • osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe ( np. z powodów medycznych).

Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12. r. życia i może złożyć podpis.

Jak uzyskać e-dowód:

Wniosek o dowód można składać w dowolnym urzędzie gminy, niezależnie od adresu zameldowania. Osobom, które ukończyły 12 lat wydawane są e-dowody z odciskami palców i wzorem podpisu -dlatego złożenie wniosku wymaga wizyty w urzędzie. Wniosek o dowód dla dziecka, które nie ukończyło 12 roku życia możesz złożyć przez internet.

Wymiana dotychczasowego dowodu osobistego jest bezpłatna. Jeśli Twój dowód osobisty jest nadal ważny, nie musisz go wymieniać. Taka zmiana jest dobrowolna.

W jaki sposób aktywować e-dowód?

Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego jest możliwe po uprzednim ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego kodów PIN dla każdego z tych certyfikatów (odpowiednio 4-cyfrowy PIN1 i 6-cyfrowy PIN2). Możesz ustalić kody już w urzędzie gminy przy odbiorze dowodu osobistego. Możesz zrobić to również później, w dowolnym urzędzie gminy.

Aby móc korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu (np. logowanie się do serwisu Gov.pl) musisz posiadać smartfon z anteną NFC oraz zainstalować bezpłatną aplikację eDO App lub czytnik do e-dowodu oraz zainstalować oprogramowanie do obsługi e-dowodu: E-dowód menadżer i E-dowód podpis elektroniczny.

Dotychczas niemal 4 miliony Polaków aktywowało swój nowy dokument – dzięki temu mogą korzystać z jego warstwy elektronicznej.

mObywatel – cyfrowy dokument tożsamości

Jeśli jednak zdarzy się, że zapomnisz wziąć ze sobą e-dowodu, możesz skorzystać z aplikacji mObywatel. To cyfrowy dokument tożsamości - funkcjonujący niezależnie od dowodu osobistego.

Będzie powszechnie respektowany – w urzędach, bankach i w innych miejscach, gdzie załatwiamy nasze sprawy i musimy pokazać dokument tożsamości. W mObywatelu dostępne będą również usługi e-Urzędu Skarbowego. Aplikacja umożliwi także płacenie online za usługi administracyjne, czyli np. wydanie dokumentów, wniosków czy uiszczanie opłat skarbowych.

Obowiązek respektowania dowodu osobistego w aplikacji mObywatel przez banki zostanie wprowadzony 1 września 2023 roku.

Przypominamy, że aplikacją mObywatel nie będziemy mogli posłużyć się przekraczając granicę kraju (tu wciąż wymagane będzie okazanie dowodu osobistego w postaci tradycyjnej albo paszportu) oraz wnioskując o dowód osobisty.

Źródło: Cyfryzacja KPRM

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: KPRM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się spore zmiany przepisów dla cudzoziemców w Polsce. Na lepsze? Od kiedy?

Jak co roku, po przerwie wakacyjnej, wypoczęci i naładowani wracamy do trybu pracy. Wyjątkiem nie są nasi ustawodawcy. Choć sporo tematów jest na porządku dziennym, dużo wymaga zmian i poprawy, w poniższym artykule omówimy planowane zmiany dotyczące cudzoziemców, ich pobytu i zatrudnienia w Polsce.

Aktywni rodzice w pracy. Na czym polega warunek łącznej aktywności zawodowej rodziców?

Świadczenie „aktywni rodzice w pracy” przysługuje w przypadku gdy oboje rodzice osiągają przychód, którego podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Jest to tzw. warunek łączonego poziomu aktywności zawodowej.

MRPiPS: Składki ZUS od umów zlecenia i o dzieło możliwe od 1 stycznia 2026 r. lub 1 stycznia 2027 r.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowuje się do wdrożenia oskładkowania umów zlecenia i umów o dzieło. Wiceminister Sebastian Gajewski poinformował, że decyzja w sprawie terminu wdrożenia reformy jeszcze nie zapadła. Na pewno nie nastąpi to od 1 stycznia 2025 r., może to być 1 stycznia 2026 r. czy 1 stycznia 2027 r.

Odwołanie od orzeczenia o niepełnosprawności. Jak napisać? [punkt 7, przykład, wzór]

Odwołanie jest ważnym pismem w procesie ubiegania się o orzeczenie o niepełnosprawności. Może ono dotyczyć różnych elementów orzeczenia, m.in. punktu 7. W jakim terminie wnosi się odwołanie i do jakiego organu? Oto najważniejsze informacje i przykładowy wzór pisma.

REKLAMA

Pomoc rządu dla powodzian 2024: zasiłki, pieniądze na remont i odbudowę domów i budynków gospodarczych, pomoc rzeczowa i psychologiczna

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów informuje, że dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi lub podtopień w południowo-zachodniej Polsce w ostatnich dniach, są dostępne różne formy pomocy. Można otrzymać 10 tys. zł bezzwrotnego wsparcia na najpilniejsze potrzeby. Na remont lub odbudowę budynku gospodarczego można dostać do 100 tys. zł, a budynku mieszkalnego – do 200 tys. zł. Przewidziane jest dodatkowe wsparcie dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami. O pomoc mogą starać się również rolnicy, przedsiębiorcy czy studenci.

Seniorzy mają prawo czuć się oszukani. Brak drugiej waloryzacji i obcięta 14. emerytura

Seniorzy czekali na na podwójną waloryzację emerytur i rent, ale się nie doczekali. Liczyli też na wyższe 14. emerytury, ale się zawiedli. Mogą więc czuć się oszukani, ponieważ wcześniejsze zapowiedzi wskazywały na to, że będzie inaczej.

Urlopy i zasiłki dla rodziców

Urlopy i zasiłki dla rodziców. Jakie urlopy przysługują rodzicom? Na jakie zasiłki mogą liczyć? Ile dni przysługuje rodzicom na opiekę nad dzieckiem? Czy zwolnienie od pracy na opiekę nad dzieckiem przechodzi na kolejny rok?

Bezpłatna konsultacja i webinarium. Wsparcie we wdrożeniu ustawy o sygnalistach

Już 25 września 2024 roku wchodzą w życie przepisy ustawy o ochronie sygnalistów nakładające na pracodawców obowiązek opracowania wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych. Jesteś gotowy na te zmiany? A może masz pytania dotyczące ustawy o sygnalistach? Zadbaj o zgodność z przepisami i skorzystaj z bezpłatnego wsparcia.

REKLAMA

15 tys. zł kary za unikanie opłat. Wyższa stawka za marnowanie żywności

Do 15 tys. zł ma wzrosnąć kara za niewniesienie opłaty za marnowanie żywności. Natomiast sama opłata wzrośnie do 50 groszy za kilogram. Będzie także nowa definicja "marnowania żywności". Tak wynika z złożeń projektu przygotowanego przez ministerstwo rolnictwa.

Korzyści dla ojców. Mogą opiekować się dzieckiem i zarabiać. Uprawnienia są szerokie, ale czy wiedzą, że mogą z nich korzystać?

Z uprawnień związanych z rodzicielstwem nadal korzystają w Polsce głównie matki. Jednak prawo do urlopu rodzicielskiego przysługuje również ojcom. Dodatkowo opiekę nad dzieckiem mogą oni łączyć z częściowym wykonywaniem pracy.

REKLAMA