REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy komisji rozjemstwa nie ma do dyspozycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Gdy komisji rozjemstwa nie ma do dyspozycji. /fot. Fotolia
Gdy komisji rozjemstwa nie ma do dyspozycji. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrakty oparte na WK FIDIC przewidują wielostopniowy tryb rozstrzygania sporów. W przypadku powstania sporu zaangażowane są w jego rozstrzygnięcie – oprócz, rzecz jasna, samych stron – nie tylko inżynier, ale też komisja rozjemstwa i sąd arbitrażowy. Zamysł jest słuszny – rozstrzygnąć konflikt szybko, tanio i skutecznie. Są jednak przypadki, kiedy przejście tej ścieżki jest niemożliwe lub bezcelowe. Czy istnieje sposób, by w takim przypadku ominąć tę "drogę przez mękę”?

REKLAMA

Na samym końcu Warunków Kontraktu (Czerwona, Żółta Książka) znalazła się regulacja, która daje pewne pole manewru, jeśli któraś ze stron umowy nie chce lub nie może zaangażować do rozstrzygnięcia sporu komisji rozjemstwa. Chodzi o Subklauzulę 20.8. Stanowi ona, że w razie powstania między stronami sporu, gdy nie ma do dyspozycji komisji rozjemstwa „czy to z powodu zakończenia działania Komisji, czy też z innego”, to postanowienia kontraktu dotyczące uzyskania decyzji komisji (Subklauzula 20.4) i polubownego załatwienia sporu (Subklauzula 20.5) nie będą miały zastosowania. Zamiast tego każda ze stron może poddać spór bezpośrednio pod rozstrzygnięcie sądu zgodnie z Subklauzulą 20.6.

REKLAMA

W praktyce problemy sprawiają sformułowania „nie ma komisji do dyspozycji”, „zakończenie działania komisji”, oraz „inny” powód. Czy, przykładowo, zakończenie działania komisji ad hoc, powoływanej doraźnie w celu rozstrzygnięcia konkretnego sporu, umożliwia rezygnację z powoływania komisji przy kolejnym sporze i wniesienie sprawy bezpośrednio do sądu? Niejasne wydaje się też, jakie sytuacje kryją się pod określeniem „inny” powód braku komisji do dyspozycji.

Zobacz serwis: Umowy budowlane

REKLAMA

Zbyt swobodnemu stosowaniu Subklauzuli 20.8 sprzeciwiają się pozostałe postanowienia WK FIDIC. W Subklauzuli 20.2 czytamy, że wszelkiego rodzaju spory „będą rozstrzygane przez Komisję”. Oznacza to, że z założenia każdy spór, zanim trafi do arbitrażu, powinien być poddany pod rozstrzygnięcie komisji.

Pewnego rodzaju „furtka” zawarta w Subklauzuli 20.8 powinna więc dotyczyć sytuacji wyjątkowych. Klasycznym przykładem zastosowania tego postanowienia jest odmowa zawarcia przez jedną ze stron umowy o rozjemstwie w sporach. Wtedy powołanie komisji jest niemożliwe, gdyż poddanie sporu pod rozstrzygnięcie tego podmiotu wymaga konsensu stron. Do rozpoczęcia działania komisji nie wystarczy bowiem samo zawarcie umowy opartej na WK FIDIC, konieczne jest jeszcze uzgodnienie przez strony oraz członków komisji warunków jej działania. Problem ten nie pojawia się natomiast w przypadku funkcjonowania stałej komisji rozjemstwa, ponieważ jest ona powoływana na początku realizacji kontraktu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy możliwe są jeszcze inne sytuacje, gdy strona kontraktu ma prawo sięgnąć do Subklauzuli 20.8? Każdy przypadek powinien być oczywiście rozstrzygany odrębnie, ale w mojej ocenie można rozważyć zastosowanie tego przepisu również wtedy, gdy powoływanie komisji jest już na pierwszy rzut oka bezcelowe, np. w razie oczywistego braku współpracy jednej ze stron lub tak poważnej eskalacji konfliktu, że powołanie komisji doprowadzi wyłącznie do opóźnienia rozstrzygnięcia sporu i zwiększenia kosztów postępowania. Rozstrzygając tego typu sprawy, należy mieć na uwadze zagwarantowane w Konstytucji prawo do sądu. Skorzystanie z tego prawa nie powinno być w szczególności uzależnione od zgody drugiej ze stron umowy.

W żadnym razie nie wolno jednak zapominać o tym, że jako wyjątek od obowiązku wyczerpania wszystkich etapów rozstrzygania sporów przewidzianych w WK FIDIC, Subklauzula 20.8 powinna być interpretowania ściśle. Rozważając wniesienie sprawy bezpośrednio do sądu, należy liczyć się z zakwestionowaniem takiego działania przez drugą stronę sporu. W takim przypadku sąd rozstrzygnie o możliwości zastosowania omawianej regulacji z uwzględnieniem wszystkich okoliczności sprawy. Dlatego, decydując się na wybór „drogi na skróty” zamiast „drogi przez mękę”, czyli podjęcia próby poddania sporu pod rozstrzygnięcie komisji rozjemstwa, trzeba mieć na uwadze skutki ewentualnego przyznania przez sąd racji drugiej stronie. W zależności od sytuacji konsekwencje mogą być bardzo dotkliwe i skutkować nawet przedawnieniem dochodzonego roszczenia.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego od 1 stycznia 2026 r. do 7 tys. zł. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej. Co z waloryzacją? Kiedy koszt usług pogrzebowych rośnie?

30 maja 2025 r. prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Nowela ta zakłada zwiększenie zasiłku pogrzebowego do kwoty 7 tys. zł. Nowa wysokość zasiłku pogrzebowego ma zacząć obowiązywać 1 stycznia 2026 r. Obawy Polskiej Izby Branży Pogrzebowej.

REKLAMA

Karol Nawrocki odbierze zaświadczenie o wyborze na prezydenta 11 czerwca na Zamku Królewskim

Karol Nawrocki 11 czerwca oficjalnie odbierze zaświadczenie Państwowej Komisji Wyborczej o wyborze na prezydenta RP. Uroczystość odbędzie się o godz. 17:30 na Zamku Królewskim w Warszawie. To kluczowy krok przed objęciem urzędu 6 sierpnia – decyzję o ważności wyborów musi jeszcze podjąć Sąd Najwyższy. z członków PKW Ryszard Kalisz.

Czy 800 plus jest zagrożone? ZUS może bez zgody strony zmienić lub uchylić prawo do świadczenia wychowawczego. Coraz więcej spraw w sądach i ważny wyrok WSA z 21 maja 2025 r.

Nie ma się co dziwić, że są obawy co do utraty miesięcznie: 4 800 zł, 4 000 zł, czy 3 200 zł itd., aż do 800 przy odpowiednio 6. dzieci, 5., 4. czy przy 1. Wiele osób już pyta: Kiedy traci się prawo do 800 plus? Komu zabiorą 800 plus? Czasami dzieje się tak, że traci się prawo do świadczenia (nierzadko na skutek donosu "życzliwego" sąsiada) i sądy, najczęściej administracyjne, WSA i NSA orzekają w sprawie uchylenia prawa do świadczenia rodzinnego. Wcześniej w sprawę wkracza ZUS. Czy 800 plus jest w takim razie zagrożone - pytają zaniepokojeni świadczeniobiorcy. Coraz więcej spraw jest w sądach - czy spotka to i nas? Opisujemy jedną z trudniejszych spraw przed WSA z 21.05.2025 r.: decyzja uchylająca lub zmieniająca prawo do 800 plus ma charakter konstytutywny i działa ze skutkiem ex nunc.

REKLAMA