REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można sporządzić testament przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Wrzosek
Kodeks cywilny w zakresie prawa spadkowego, przewiduje możliwość sporządzenia testamentu przed kierownikiem USC.
Kodeks cywilny w zakresie prawa spadkowego, przewiduje możliwość sporządzenia testamentu przed kierownikiem USC.

REKLAMA

REKLAMA

Najpowszechniejszymi formami sporządzenia testamentu jest testament holograficzny (sporządzony na piśmie) i ten sporządzony w obecności notariusza. To jednak nie jedyne możliwości. Polskie prawo przewiduje bowiem możliwość sporządzenia testamentu alograficznego m.in. przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego.

Sporządzenie testamentu alograficznego 

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks cywilny w zakresie prawa spadkowego, przewiduje możliwość sporządzenia testamentu w ten sposób, że spadkodawca w obecności 2 świadków oświadczy swoją ostatnią wolę ustnie wobec:

1) wójta, burmistrza, prezydenta miasta;

2) starosty;

REKLAMA

3) marszałka województwa;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4) sekretarza powiatu albo gminy;

5) kierownika urzędu stanu cywilnego.

Zobacz również: Notariusz

Oświadczenie spadkodawcy spisuje się w protokole z podaniem daty jego sporządzenia. Następnie jest on odczytywany spadkodawcy w obecności świadków i podpisany przez wszystkie osoby uczestniczące w tej czynności (tj. spadkodawcę, osobę, wobec której została oświadczona wola, świadków). 

W ten sposób nie mogą sporządzić testamentu osoby głuche bądź nieme.

Rola kierownika stanu cywilnego

Jaką rolę w sporządzaniu testamentu alograficznego odgrywa kierownik stanu cywilnego? Jest on osobą urzędową, której funkcja zbliżona jest do roli notariusza sporządzającego testament w formie aktu notarialnego. Kierownik urzędu stanu cywilnego ma zadanie wysłuchać oświadczenia spadkodawcy i sformułować treść rozrządzeń w protokole.

Warto podkreślić, iż kierownik stanu cywilnego, podobnie jak notariusz, nie może przyjąć oświadczenia od swoich krewnych lub powinowatych w linii prostej oraz w linii bocznej do trzeciego stopnia, małżonka, przysposobionych i osób związanych stosunkiem opieki bądź kurateli. Nie może również, co oczywiste, sporządzić w tej formie własnego testamentu.

Podanie o sporządzenie testamentu

Aby móc sporządzić testament przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, należy złożyć następujące dokumenty:

1) podanie o sporządzenie protokołu zawierającego ostatnią wolę spadkodawcy;

2) dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej;

3) dokumenty tożsamości spadkodawcy i świadków (do wglądu).

Opłata skarbowa za sporządzenie protokołu wynosi 22 zł.

Sprawa załatwiona zostanie bezzwłocznie po dokonaniu zgłoszenia i ustaleniu terminu sporządzenia testamentu.

Warto na końcu wskazać, że świadkiem przy sporządzaniu testamentu alograficznego nie może być:

1) osoba niepełnoletnia;

2) osoba niemająca pełnej zdolności do czynności prawnych;

3) niewidomy, głuchy lub niemy;

4) nieumiejący czytać lub pisać;

5) osoba, która nie włada jeżykiem, w którym spadkodawca sporządza testament;

6) osoba skazana prawomocny wyrokiem za składanie fałszywych zeznań;

7) osoba, dla której w testamencie została przewidziana jakakolwiek korzyść;

8) małżonek spadkodawcy, krewni lub powinowaci pierwszego i drugiego stopnia oraz osoby pozostające z nią w stosunku przysposobienia.

Zobacz również serwis: Urząd stanu cywilnego

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością w 2026 r. Jakie zmiany w programie i jak złożyć wniosek o wsparcie?

W 2026 r. program "Asystent osobisty" wchodzi w okres przejściowy. Resortowy AOON 2026 nadal bazuje na stopniach niepełnosprawności, ale przygotowuje grunt pod Ustawową Asystencję z 2027 r., powiązaną z punktami PPW. Nowe wytyczne zwiększają limity do 840 godzin rocznie i stawiają na elastyczność. Sprawdź, jak złożyć wniosek i wykorzystać wsparcie asystenta.

Ulgi i zniżki podatkowe dla emerytów w 2026. Z jakich preferencji można skorzystać?

Przepisy prawa podatkowego są szczególnie skomplikowane i bardzo często się zmieniają, co sprawia, że ciężko za nimi nadążyć. Przewidują one jednak szereg rozmaitych ulg i preferencji dla emerytów. Warto zatem zapoznać się z ich zasadami, pozwalają one bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Wyjaśniamy, z jakich ulg mogą skorzystać emeryci i co zmieni się dla nich w 2026 roku?

Stopy procentowe NBP 2025: w październiku obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 7-8 października 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 9 października 2025 r. 4,50 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy najczęściej oczekiwali właśnie takiej obniżki.

Prezydent zapomniał o emerytach? Jest apel o zwolnienie z PIT rodziców, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci

Do Sejmu trafiła petycja BKSP-155-X-651/25, której autorem jest Adam Nycz. Dokument dotyczy zwolnienia przychodów z tytułu otrzymywanych emerytur z ZUS przez rodziców, którzy wychowali co najmniej dwójkę dzieci, z podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

W październiku 2025 r. RPP obniżyła stopy procentowe. O ile i kiedy spadną raty kredytów?

W dniu 8 października 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej po raz kolejny obniżyła stopy procentowe. Stopa referencyjna będzie wynosić od jutra (9 października) 4,5%. To oczywiście dobra wiadomość dla osób spłacających lub planujących zaciągnąć kredyt hipoteczny. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że w przypadku kredytu na kwotę 500 000 zł zaciągniętego na 30 lat rata spadnie o kolejne 83 zł. Łącznie, po czterech tegorocznych obniżkach, zmniejszy się o 458 zł – z 3 651 zł do 3 193 zł. Jeszcze większą obniżkę, bo wynoszącą 838 zł, można uzyskać poprzez refinansowanie kredytu z 2022 r. z oprocentowaniem 9%.

273,00 złote dodatku do emerytury. Trzeba złożyć dokumenty, wypłata do 15 dnia miesiąca. Tym razem nie wypłaca ZUS

Po złożeniu tego wniosku emeryci mogą dostać co miesiąc dodatkowe świadczenie w wysokości 273 złotych. Trzeba spełnić określone warunki. Pieniędzy nie wypłaca ZUS, a trafiają one na konto do 15 dnia miesiąca.

Wojsko to nie tylko mundur, pieniądze i doświadczenie. Po zwolnieniu ze służby żołnierzom przysługują konkretne uprawnienia

Młodzi ludzie obecnie przychylniej niż przed laty patrzą na służbę wojskową. Do jej podjęcia zachęcają ich kampanie społeczne i warunki finansowe. Jednak jakie są pozostałe konsekwencje służby wojskowej dla późniejszej kariery cywilnej?

500+ dla seniora, wszystko co musisz wiedzieć o nowym świadczeniu. Wnioski można składać już od 3 listopada 2025 r.

Rząd w celu wykluczenia ubóstwa energetycznego wprowadził od 30 września ustawę o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia wysokości cen energii elektrycznej. W związku z podwyżkami cen ogrzewania systemowego (nawet o 80-90%), ustawodawca postanowił wesprzeć najuboższe gospodarstwa. Jednocześnie ustawodawca scedował obsługę wniosków dot. bonu ciepłowniczego na gminy.

REKLAMA

Pod domem pojawi się nowy (pomarańczowy) worek na odpady. Nie będzie już trzeba odbywać wycieczek do PSZOK-u

Niektóre miasta i gminy w Polsce decydują się na wprowadzenie nowego (pomarańczowego) worka na odpady – aby „ułatwić życie” swoim mieszkańcom (a zwłaszcza seniorom) zwalniając ich z konieczności wizyt w gminnych punktach selektywnego zbierania odpadów (tzw. PSZOK-ach) oraz aby zapobiec powstawaniu „dzikich” wysypisk odpadów na terenie miasta. Jest to rozwiązanie prospołeczne i proekologiczne, z którego mogą brać przykład również inne miasta i gminy w Polsce.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest pewien sposób aby zarabiać więcej będąc nadal tylko na minimalnej płacy – nawet o nieco więcej niż jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Można otrzymać dodatkowo nawet 5.379,20 zł.

REKLAMA