REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz prowadzenia pojazdów (art. 42)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakaz prowadzenia pojazdów jest stosowany przede wszystkim do pijanych kierowców.
Zakaz prowadzenia pojazdów jest stosowany przede wszystkim do pijanych kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

Sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów określonego rodzaju w razie skazania osoby uczestniczącej w ruchu za przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, w szczególności jeżeli z okoliczności popełnionego przestępstwa wynika, że prowadzenie pojazdu przez tę osobę zagraża bezpieczeństwu w komunikacji.

Wskazany przepis reguluje niezwykle istotną społecznie kwestię - orzekanie zakazu prowadzenia pojazdów. Zwraca uwagę fakt, iż w przepisie tym mowa jest o pojazdach, a zatem przepis ten dotyczy nie tylko samochodów osobowych i ciężarowych, ale także i innych pojazdów (zarówno mechanicznych jak maszyny rolnicze, motocykle itp., jak i niemechanicznych np. jak statki żaglowe, szybowce itp.)

REKLAMA

REKLAMA

Zależnie od sytuacji, w której wskazany środek karny jest stosowany, spełnia on funkcję prewencyjną czyli ochronną tj. stosuje się go gdy „(..)z okoliczności popełnionego przestępstwa wynika, że prowadzenie pojazdu przez tę osobę zagraża bezpieczeństwu w komunikacji”, albo spełnia funkcję wychowawczą i represyjną jako dolegliwość związana z karą, mająca wzmocnić efekt jej oddziaływania na sprawcę danego przestępstwa.

Zobacz serwis: Formy popełnienia przestępstwa

W pierwszej kolejności należy wyróżnić sytuacje tj. w których środek ten orzekany jest fakultatywnie, a kiedy obligatoryjnie:

REKLAMA

1) środek ten jest stosowany obligatoryjnie w przypadku popełnienia przestępstwa określonego w artykułach 173 Kodeksu karnego (katastrofa komunikacyjna), 174 Kodeksu karnego (sprowadzenia zagrożenia katastrofą komunikacyjną) oraz art. 177Kodeksu karnego (wypadek komunikacyjny) jeżeli miała miejsce:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • nietrzeźwości kierowcy
  • ucieczki miejsca wypadku

a także obligatoryjne jest zastosowanie tego środka i to na zawsze w przypadku gdy sprawca ponownie popełnił przestępstwo określone w art. 42 p. 3 Kodeksu karnego tj. ponownie popełni czyn z art. 173, 174, 177 Kodeksu karnego, którego skutkiem będzie śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, lub gdy ponownie popełni przestępstwo określone w art. 177 p. 2 oraz 355 p. 2 (spowoduje wypadek z skutkiem śmiertelnym lub poważnymi obrażeniami ciała) w stanie nietrzeźwości, pod wpływem środka odurzającego lub zbiegnie z miejsca wypadku.

1) środek ten jest stosowany fakultatywnie w przypadku gdy w przypadku wskazanych przestępstw jest trzeźwy i nie zbiega z miejsca wypadku. Wówczas przy wydawaniu wyroku sąd weźmie pod uwagę okoliczności popełnienia czynu, rodzaj naruszonych reguł, oceni także czy sprawca może stwarzać dalsze potencjalne zagrożenie.

Uporządkowanie i wyjaśnienie treści analizowanego przepisu wymaga także dokonania rozróżnienia charakteru orzekanego zakazu prowadzenia pojazdów względem czasu na jaki jest orzekany. Może to mieć miejsce:

1) na czas określony (od roku do 10 lat)

2) na zawsze: fakultatywnie za przestępstwo określone w art. 42 p. 3 , obligatoryjnie zaś gdy przestępstwo to jest popełnione ponownie (w przypadku recydywy)

Należy zwrócić uwagę na to, że samo prowadzenie pojazdu mechanicznego (lub innego pojazdu) w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających jest odrębnym przestępstwem, którego skutkiem też jest obligatoryjnie zakaz prowadzenia pojazdów (art.178 a Kodeksu karnego).

Stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi powyżej 0,5‰ alkoholu lub obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg w 1 dm3.

W wyroku określającym zakaz prowadzenia pojazdów obowiązkowe jest określenie jakich pojazdów zakaz ten dotyczy, oraz ewentualnego sprecyzowania jakiej kategorii uprawnień. 

Oznacza to, że możliwe jest orzeczenie wobec sprawcy zakazu prowadzenia pojazdów osobowych (kategorii B) a pozostawienie mu uprawnienia do kierowania np. samochodami ciężarowymi (kategoria C i D).

W odniesieniu do problemu prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości należy wskazać, że przyjmuje się w orzecznictwie SN że powinien zostać orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów w stosunku do tej kategorii (lub rodzaju) pojazdów którą w stanie nietrzeźwości prowadził skazany. Oznacza to, że jeżeli przykładowo Tomasz. D prowadził samochód ciężarowy w stanie nietrzeźwości, to w pierwszej kolejności powinien stracić uprawnienie do prowadzenia pojazdów tej kategorii.

Jednocześnie należy wskazać, że orzeczenie w stosunku do jednego rodzaju pojazdów (albo jednej kategorii pojazdów) nie wyklucza sytuacji w której zakaz zostaje rozszerzony na inne kategorie lub nawet rodzaje pojazdów. Wskazana uwaga dotyczy również osób skazywanych z art. 178a p. 2 KK (za prowadzenie innego pojazdu w stanie nietrzeźwości/odurzenia) co oznacza, że przykładowo za prowadzenie roweru w stanie nietrzeźwości sąd może odebrać prawo jazdy kategorii B takiemu pijanemu rowerzyście.

Należy wskazać na to, że orzeczenie o zakazie prowadzenia pojazdów może zapaść również w stosunku do osoby nie posiadającej uprawnień do kierowania danym pojazdem (pojazdami), wówczas orzeczony zakaz wyklucza możliwość ubiegania się o stosowne uprawnienia przez czas trwania orzeczonego środka karnego.

Jeżeli wobec Jana. S orzeczono zakaz prowadzenia samochodów osobowych na okres 2 lat pomimo iż nie posiada on prawa jazdy to oznacza to, że przez ten okres nie ma on uprawnień aby zdawać egzamin państwowy i ubiegać się o prawo jazdy.

Zobacz serwis: Bezpłatne porady prawne

Podstawa prawna: Art. 42 Kodeksu karnego

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można zignorować system kaucyjny i dalej wyrzucać puszki, plastikowe i szklane butelki do odpadów segregowanych tak jak dotychczas? Czy grożą za to kary?

System kaucyjny na butelki i puszki jest szeroko komentowany. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy ktoś nie może lub nie chce zbierać i zwracać opakowań. Czy w takim wypadku można je po prostu wyrzucać do dotychczasowych pojemników na odpady segregowane – szkło do zielonych, a plastik i puszki do żółtych?

Nadchodzi rewolucja w dostępie do broni: „Jesteśmy jednym z najbardziej rozbrojonych narodów w Europie”. Posłowie chcą wykonać pierwszy krok, by to zmienić

W Polsce szykuje się największa od lat zmiana w przepisach dotyczących dostępu do broni. Posłowie pracują nad nowelizacją ustawy o broni i amunicji z 21 maja 1999 r., która może znacząco ułatwić wielu obywatelom legalne posiadanie broni palnej.

Rząd już zdecydował - 5116,99 zł emerytury. Wzrost od 1 stycznia 2026 roku. Kto dostanie tyle pieniędzy?

Osoby, które w okresie swojej aktywności zawodowej wypracowały szczególne osiągnięcia, będą mogły po jej zakończeniu liczyć na emeryturę w wysokości odbiegającej od tej standardowej. Co trzeba zrobić i na co będzie można liczyć w zamian?

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

REKLAMA

Niższy wiek emerytalny już od 2026 roku. Dla kobiet i mężczyzn. Senat już przegłosował, ale nie dla wszystkich grup zawodowych

Czy kolejna grupa zawodowa uzyska szczególne uprawnienia emerytalne? Toczą się prace na przepisami, które miałyby umożliwić niektórym osobom wcześniejsze zakończenie aktywności zawodowej. Nie każdego będzie obowiązywała granica 60 i 65 lat.

Pieniądze z subkonta ZUS i OFE po zmarłym mogą trafić do rodziny. ZUS wyjaśnia na jakich zasadach i co muszą zrobić spadkobiercy

W razie rozwodu, unieważnienia małżeństwa lub śmierci osoby, dla której ZUS prowadzi subkonto, zgromadzone środki mogą zostać podzielone i wypłacone uprawnionym. Jeśli zmarły ukończył 65 lat i miał już przyznaną tzw. emeryturę docelową, pieniądze co do zasady nie podlegają dziedziczeniu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy od wypłaty pierwszej emerytury docelowej minęło mniej niż trzy lata. Wtedy możliwa jest tzw. wypłata gwarantowana.

Nareszcie koniec tej opłaty - rząd podaje konkrety

Wreszcie został ogłoszony projekt ustawy, która definitywnie zniesie obowiązek tej przykrej opłaty obciążającej budżet niemal każdego gospodarstwa domowego, ale także przedsiębiorców korzystających z radia lub telewizora. Chodzi bowiem o zniesienie opłaty za abonament radiowotelewizyjny. Rząd, a konkretnie Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wreszcie ogłosiła konkrety.

Skomplikowane. Najpierw otrzymuje się świadczenie pielęgnacyjne. Potem oddaje. Można uprościć, ale traci się do 847 zł miesięcznie

W okresie przyznawania świadczenia wspierającego (kiedy nie wiadomo, czy osoba niepełnosprawna otrzyma odpowiednio dużo punktów poziomu potrzeby wsparcia), opiekun otrzymuje świadczenie pielęgnacyjne. Potem musi je oddać wstecznie, a za ten sam okres osoba niepełnosprawna ma świadczenie wspierające. Rząd podpowiada (za przepisami), że rodzina osoby niepełnosprawnej może wybrać świadczenie pielęgnacyjne rezygnując ze wspierającego. Tyle, że to się nie opłaca bo świadczenie pielęgnacyjne jest niższe od wspierającego (w jego maksymalnej wysokości).

REKLAMA

Nie jest źle. Świadczenie pielęgnacyjne z podwyżką o 99 zł. Tragedia w zasiłku pielęgnacyjnym 215,84 zł

Jak wygląda ranking świadczeń w 2026 r.? Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

MOPS: Można dostać 6 zasiłków w 3 miesiące. Czytelnik: Nie można [List]

Wiele osób piszących do Infor.pl opisuje swoje doświadczenia co do teorii, że zostało wydane odgórne polecenie ograniczania świadczeń wypłacanych przez MOPS. Przykładowo w artykule publikujemy list czytelnika, który twierdzi, że ma informację o poleceniach wydawanych dla pracowników socjalnych w MOPS, aby starali się ograniczyć kwoty przeznaczane na świadczenia dla potrzebujących. Od czasu zaniżania punktacji w WZON co do świadczenia wspierającego (poziom potrzeby wsparcia) stale widzę na forach internetowych tego typu opinie. Jak w każdej teorii spiskowej nie wiadomo, kto miałby wydawać takie zalecenia oraz jak możliwe jest ich wdrożenie i kontrolowanie. Niemniej zjawisko takiego postrzegania MOPS, PZON. WZON, PFRON istnieje od lat i chyba się nasila od 2024 r. (prawdopodobnie z uwagi na powszechnie krytykowaną praktykę przyznawania punktów do świadczenia wspierającego).

REKLAMA