REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec podatku od spadków – „bo ludzie nie umierają w celu optymalizacji podatkowej”. Czy ustawa o podatku od spadków i darowizn – zmieni się w ustawę o podatku (wyłącznie) od darowizn? Odbyła się debata w Sejmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
spadek, podatek od spadku, podatek od spadków i darowizn, sejm, podatki
Koniec podatku od spadków – „bo ludzie nie umierają w celu optymalizacji podatkowej”. Czy ustawa o podatku od spadków i darowizn – zmieni się w ustawę o podatku (wyłącznie) od darowizn? Odbyła się debata w Sejmie
Inne

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 9 października 2024 r., do laski marszałkowskiej, został złożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825), który zakłada zniesienie w polskim systemie prawym podatku od spadków. Projekt ten, ma położyć kres podwójnemu, a nawet kilkukrotnemu opodatkowywaniu przez państwo tych samych składników majątku, bo jak argumentują jego autorzy – „ludzie nie umierają w celu optymalizacji podatkowej”. Wprowadzenie przewidzianych w nim zmian – odegrałoby fundamentalne znaczenie zwłaszcza dla osób żyjących w związkach partnerskich, które nie mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania spadku, przysługującego najbliższym członkom rodziny, zaliczanym do tzw. zerowej grupy podatkowej. Jego pierwsze czytanie w Sejmie, odbyło się 21 lutego 2025 r.

rozwiń >

Podatek od spadku – ile obecnie wynosi?

Zgodnie z ustawą z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn – wysokość podatku oraz to czy nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych w drodze:

REKLAMA

REKLAMA

  • dziedziczenia,
  • zapisu zwykłego lub dalszego zapisu,
  • zapisu windykacyjnego lub
  • polecenia testamentowego,

podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn lub czy mieści się w zakresie kwoty wolnej od ww. podatku, zależy od tego:

  • do której z trzech grup podatkowych, zalicza się spadkobierca oraz
  • od wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych od spadkodawcy.

Ustawodawca – w ramach podatku od spadków i darowizn – wyróżnił trzy grupy podatkowe:

  1. I grupę, do której zaliczają się osoby z najbliższej rodziny, tj.
    • małżonek,
    • wstępni – czyli rodzice, dziadkowie lub pradziadkowie (również ci przysposabiający, a w odniesieniu do osób, które przebywają lub przebywały w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, odpowiednio – osoby tworzące rodzinę zastępczą, prowadzące rodzinny dom dziecka, pracujące z dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej),
    • zstępni – czyli dzieci, wnuki lub prawnuki (również ci przysposobieni i ich zstępni, a w odniesieniu do osób tworzących rodzinę zastępczą, prowadzących rodzinny dom dziecka, pracujących z dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, odpowiednio – osoby, które przebywają lub przebywały w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej),
    • ojczym i macocha,
    • teściowa i teść,
    • rodzeństwo,
    • pasierb i pasierbica oraz
    • zięć i synowa;
  2. II grupę, do której zaliczają się osoby z nieco dalszej rodziny, tj.:
    • bratanek i siostrzenica,
    • wuj i ciotka,
    • dzieci, wnuki oraz prawnuki pasierbów,
    • małżonkowie pasierbów,
    • szwagrowie, szwagierki, jak również bratowe i ich małżonkowie oraz
    • małżonkowie innych zstępnych (czyli wnuki i prawnuki męża lub żony) oraz
  3. III grupę, do której zaliczają się inni nabywcy, niż wyżej wymienieni.

Od tego, do której z ww. grup podatkowych, zalicza się nabywca spadku, zależy kwota wolna od podatku, która wynosi odpowiednio:

REKLAMA

  1. w przypadku I grupy podatkowej 36 120 zł,
  2. w przypadku II grupy podatkowej 27 090 zł i odpowiednio
  3. w przypadku III grupy podatkowej5 733 zł.

W przypadku nieprzekroczenia ww. kwot – nie jest konieczne dokonywanie żadnego zgłoszenia do urzędu skarbowego, aby nabycie spadku lub zapisu nie było opodatkowane podatkiem od spadków i darowizn.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Istotne jest jednak przy tym, że, aby zmieścić się w ww. kwotach wolnych od podatku – kwoty te, nie mogą zostać przekroczone po zsumowaniu wartości wszystkich rzeczy i praw majątkowych nabytych przez spadkobiercę od spadkodawcy w ciągu 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku lub zapisu. Zsumowaniu podlegają również nabyte przez spadkobiercę – w ww. okresie, tj. jeszcze za życia spadkodawcy – darowizny od niego.

W przypadku, gdy wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych przez spadkobiercę od spadkodawcy, jak również w ciągu ostatnich 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku lub zapisu – przekracza ww. kwoty wolne od podatku – nabycie spadku, podlega opodatkowaniu w zakresie nadwyżki ponad kwotę wolną, zgodnie z poniższymi stawkami podatkowymi1:

  1. W przypadku I grupy podatkowej:
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 36 120 zł) wynosi do 11 833 zł – podatek wynosić będzie 3%,
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 36 120 zł) wynosi od 11 833 – 23 665 zł – podatek wynosić będzie 335 zł i 5% od nadwyżki ponad 11 833 zł, a
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 36 120 zł) wynosi ponad 23 665 zł – podatek wynosić będzie 946,60 zł i 7% od nadwyżki ponad 23 665 zł;
  2. W przypadku II grupy podatkowej:
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 27 090 zł) wynosi do 11 833 zł – podatek wynosić będzie 7%,
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 27 090 zł) wynosi od 11 833 – 23 665 zł – podatek wynosić będzie 828,40 zł i 9% od nadwyżki ponad 11 833 zł, a
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 27 090 zł) wynosi ponad 23 665 zł – podatek wynosić będzie 1 893,30 zł i 12% od nadwyżki ponad 23 665 zł;
  3. W przypadku III grupy podatkowej:
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 5 733 zł) wynosi do 11 833 zł – podatek wynosić będzie 12%,
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 5 733 zł) wynosi od 11 833 – 23 665 zł – podatek wynosić będzie 1 420 zł i 16% od nadwyżki ponad 11 833 zł, a
    • jeżeli kwota nadwyżki ponad kwotę wolną (tj. ponad 5 733 zł) wynosi ponad 23 665 zł – podatek wynosić będzie 3 313,20 zł i 20% od nadwyżki ponad 23 665 zł.

Istnieje sposób, aby nabycie spadku lub zapisu od najbliższej rodziny, było zwolnione z opodatkowania bez ograniczenia kwotowego

W przypadku, gdy wartość majątku nabytego przez spadkobiercę, zsumowana z wartością rzeczy i praw majątkowych nabytych uprzednio od spadkodawcy (np. tytułem darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności) w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło nabycie spadku lub zapisu – przekracza kwotę wolną od podatku określoną dla I grupy podatkowej, tj. 36 120 zł i spadek został nabyty w ramach tzw. zerowej grupy podatkowej, tj. otrzymało się go po osobie z najbliższej rodziny, tj. po:

  • małżonku,
  • wstępnych – czyli rodzicach, dziadkach lub pradziadkach (również tych przysposabiających, a w odniesieniu do osób, które przebywają lub przebywały w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, odpowiednio – osób tworzących rodzinę zastępczą, prowadzących rodzinny dom dziecka, pracujących z dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej),
  • zstępnych – czyli dzieciach, wnukach lub prawnukach (również tych przysposobionych i ich zstępnych, a w odniesieniu do osób tworzących rodzinę zastępczą, prowadzących rodzinny dom dziecka, pracujących z dziećmi w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, odpowiednio – osób, które przebywają lub przebywały w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej),
  • ojczymie lub macosze,
  • rodzeństwie albo
  • pasierbie lub pasierbicy,

można skorzystać ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn, jeżeli spełni się poniższe warunki formalne.

W celu skorzystania ze zwolnienia, należy w ciągu 6 miesięcy od dnia:

  • uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku,
  • zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia przez notariusza albo
  • wydania europejskiego poświadczenia spadkowego,

w ramach którego – doszło do nabycia rzeczy lub praw majątkowych, których wartość (doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło nabycie spadku i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok), przekracza kwotę 36 120 zł – zgłosić otrzymanie darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego (na formularzu SD-Z2).

Jeżeli natomiast – spadkobierca dowiedział się o otrzymaniu w spadku rzeczy lub praw majątkowych po upływie 6 miesięcy od powstania obowiązku podatkowego – zachowa prawo do zwolnienia, pod warunkiem, że zgłosi ich nabycie naczelnikowi urzędu skarbowego w ciągu 6 miesięcy od otrzymania tej informacji oraz uprawdopodobni fakt, że dowiedział się o tym po terminie.

Ważne

Każdy z nabywców spadku, musi złożyć do urzędu skarbowego oddzielne zgłoszenie SD-Z2.

Warto również zwrócić uwagę, że tzw. zerowa grupa podatkowa, która może skorzystać ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn bez ograniczenia kwotowego, różni się od I grupy podatkowej, ponieważ nie należą do niej teściowie, zięć i synowa. W przypadku zatem otrzymania spadku po ww. osobach, którego wartość przekraczałaby kwotę wolną od podatku określoną dla I grupy podatkowej (tj. 36 120 zł) – nie będzie można skorzystać z omawianego zwolnienia podatkowego dla najbliższej rodziny i spadek taki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na zasadach określonych dla nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej.

Do Sejmu trafił projekt ustawy zakładający całkowite zniesienie podatku od spadków

W dniu 9 października 2024 r., do laski marszałkowskiej, został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825), zakładający całkowite zniesienie w polskim systemie prawym podatku od spadków (ale tylko w zakresie własności rzeczy i praw majątkowych nabywanych przez osoby fizyczne, a już nie przez osoby prawne). Autorami projektu jest grupa posłów Konfederacji. W projekcie tym, przewidziano wyłączenie z opodatkowania wszelkich zdarzeń prawnych związanych ze spadkobraniem, tj. dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego, a także zachowku. Nawet sama nazwa ustawy, ma zmienić się z aktualnej – ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn, na – ustawę z 28.07.1983 r. o podatku od darowizn.

„Ludzie nie umierają w celu optymalizacji podatkowej, a podatek od spadków jest formą wielokrotnego opodatkowania majątku”

W uzasadnieniu projektu, jego autorzy podkreślają, że – podatek spadkowy nie spełnia funkcji uszczelniania systemu podatkowego. Funkcję taką spełnia natomiast podatek od darowizn, poprzez przeciwdziałanie omijaniu podatku dochodowego czy praniu brudnych pieniędzy. Jednak w przypadku spadków – w ocenie autorów projektu – takie ryzyko nie występuje lub jest minimalne. Ludzie nie umierają bowiem w celu optymalizacji podatkowej.

Ponadto – jak argumentują posłowie Konfederacji – podatek od spadków jest formą podwójnego, a niekiedy nawet wielokrotnego opodatkowania majątku. Obciąża on bowiem dobra, które za życia spadkodawcy zostały już opodatkowane na różnych etapach akumulacji, zarówno podatkami dochodowymi, jak i innymi formami opodatkowania (w tym podatkami pośrednimi). Istnienie podatku spadkowego, prowadzi zatem do nakładania przez państwo dodatkowego obciążenia fiskalnego na już wcześniej opodatkowane zasoby majątkowe.

Jak podsumowują autorzy projektu – „sam fakt opodatkowania spadków pozostaje wysoce niemoralny. Jest to podatek nakładany w związku z rodzinnymi tragediami, często określany jako „podatek od wdów i sierot”. Obciąża majątki osób, które w trakcie swojego życia ciężko pracowały i odprowadzały podatki od swoich zarobków. (…) Podatek spadkowy jest również demoralizujący dla społeczeństwa. Zniechęca do oszczędzania i gromadzenia kapitału, zachęcając jednocześnie do konsumpcji i trwonienia majątku. Jest nakładany na majątek tylko dlatego, że jego właściciel chciał go przekazać swoim dzieciom, zamiast skonsumować go przed śmiercią.”

Polacy będą chętniej oszczędzać, a zagraniczne przedsiębiorstwa – lokować w Polsce swój kapitał

Autorzy projektu przewidują, że zniesienie w Polsce podatku od spadków pozytywnie przyczyni się do gromadzenia przez Polaków oszczędności, w związku z tym, że ich najbliżsi – którym, po śmierci, przekażą zgromadzony majątek – nie będą przez państwo karani kolejnym podatkiem. „Zmniejszy się także zakres obciążeń oraz związanych z ich poborem rygorów formalnych, dotkliwych zwłaszcza dla osób najuboższych. Wszyscy obywatele będą w równym stopniu zwolnieni z daniny na rzecz państwa. Zmniejszenie obciążeń finansowych w dziedziczeniu będzie również realizacją konstytucyjnej zasady ochrony rodziny.

Ponadto – likwidacja podatku spadkowego, ma wywrzeć pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy kraju, przyczyniając się do stabilności finansowej rodzinnych firm oraz podnosząc konkurencyjność Polski na tle innych krajów UE, w zakresie atrakcyjności pod względem miejsca lokowania majątku i prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z powyższym – jako skutek wprowadzenia regulacji – przewiduje się również zwiększenie napływu zagranicznego kapitału oraz inwestycji.

Nie zubożeją od tego również jednostki samorządu terytorialnego

Zgodnie z art. 4 pkt 1 lit. f ustawy z dnia 1.10.2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – wpływy z podatków od spadków i darowizn, stanowią źródła dochodów własnych gminy. Jak wynika z danych przytoczonych w uzasadnieniu projektu ustawy, zakładającej zniesienie podatku od spadków – wpływy z tego tytułu, mają jednak dla systemu finansów jednostek samorządu terytorialnego wyłącznie marginalne znaczenie. Zgodnie z ww. danymi GUS – wpływy łączne z podatku od spadków i darowizn w latach 2018 – 2022 r. kształtowały się następująco:

  • 2018 r. – 297,9 mln zł,
  • 2019 r. – 326,5 mln zł,
  • 2020 r. – 304,5 mln zł,
  • 2021 r. – 418 mln zł i
  • 2022 r. 540,1 mln zł.

Dla porównania – w 2022 r., dochody własne jednostek samorządu terytorialnego, wyniosły 175,2 mld zł. Oznacza to, że wpływy z podatku od spadków i darowizn stanowiły zaledwie 0,31% tychże dochodów. Udział podatku od spadków i darowizn w strukturze finansowej jednostek samorządu terytorialnego, nie sięga zatem nawet 1% dochodów własnych. Zniesienie podatku od spadków nie spowoduje więc znaczącego zmniejszenia wpływów do budżetów gmin.

Podatek od spadków został zniesiony już w wielu krajach na świecie

Obecnie podatek od spadków nie występuje już w 9 krajach Unii Europejskiej. Należą do nich: Austria, Słowacja, Czechy, Szwecja, Estonia, Łotwa, Rumunia, Cypr i Malta. Wśród państw EFTA podatku spadkowego nie ma również w Norwegii (został zniesiony w 2014 r.), Liechtensteinie oraz w poszczególnych kantonach Szwajcarii. „Tej formy opodatkowania nie utrzymują więc nawet państwa uznawane za wzorce państw opiekuńczych, słynące z restrykcyjnej polityki podatkowej i szerokiej redystrybucji dóbr, tj. Szwecja i Norwegia” – czytamy w uzasadnieniu projektu, zakładającego zniesienie podatku od spadków również w Polsce.

Wśród innych państw spoza UE, podatek od spadków nie istnieje natomiast m.in. w: Kanadzie, Chinach, Izraelu, Australii, Nowej Zelandii, Armenii, Egipcie, Gruzji, Gibraltarze, Indiach oraz Kosowie. Dyskusja nad likwidacją podatku spadkowego toczyła się również, w ostatnim roku, w Wielkiej Brytanii.

Projekt zakłada zniesienie podatku od spadków wyłącznie wobec osób fizycznych

Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji Kancelarii Sejmu, w swojej opinii z dnia 20 listopada 2024 r. (znak BEOS-WPMiE/WP/WOSR-2203/24) do poselskiego projektu ustawy, zakładającego zniesienie opodatkowania spadków, zwróciło uwagę, że – projekt przewiduje zniesienie opodatkowania nabycia własności rzeczy i praw majątkowych w drodze spadku wyłącznie przez osoby fizyczne, a już nie przez osoby prawne, które również podlegają obowiązkowi podatkowemu w zakresie nabycia własności rzeczy i praw majątkowych w drodze spadku, jednak – nie na podstawie zmienianej ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn, a – na podstawie ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak wynika z ww. opinii - „Projekt bez zmian pozostawia opodatkowanie przychodów (dochodów) osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji oraz innych podmiotów objętych zakresem ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Sejm podzielony po pierwszym czytaniu projektu ustawy

Podczas posiedzenia Sejmu, które odbyło się w dniu 21 lutego 2025 r., odbyło się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 825). W dyskusji nad projektem – Klub Parlamentarny Polskie Stronnictwo Ludowe Trzecia Droga, jak również Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska, zgłosiły wnioski o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Jak argumentował poseł Mirosław Orliński (z Trzeciej Drogi) – wniosek ten motywowany jest faktem, iż – w ocenie Trzeciej Drogi – ze względu na rangę tematu, projekt ten powinien być przygotowany jako projekt rządowy („przedyskutowany przez ministerstwo”). Co więcej – w ocenie Trzeciej Drogi – zniesienie podatku od spadków wcale nie uszczupliłoby budżetu samorządów wyłącznie w marginalny sposób. „Te kwoty, w naszej opinii, nie są jednak niewielkie. To kilkaset milionów złotych. Jeżeli do funkcjonowania państwa podchodzi się w sposób racjonalny, jeżeli tworzy się koalicję, która bierze odpowiedzialność za system finansowy, za tworzenie tych przepisów – to jednak warto, aby przeprowadzać tego typu zmiany właśnie drogą projektów rządowych, konsultowanych i uzgadnianych.” – podsumował poseł Orliński. Posłanka Zofia Czernow (z Koalicji Obywatelskiej) przedstawiając stanowisko całego Klubu, stwierdziła natomiast, że „projekt ten jest szkodliwy dla finansów samorządowych, oparty na fałszywych przesłankach ekonomicznych oraz zwyczajnie niesprawiedliwy”, ponieważ przewiduje wyłącznie zniesienie podatku od spadków, a już nie od darowizn. „Co czyni różnicę między spadkiem, a darowizną? Praktycznie jedynie czas. Darowiznę otrzymujemy za życia darczyńcy, a podatek – po jego śmierci. Skoro intencją wnioskodawców jest zwolnienie majątku z opodatkowania, to dlaczego dokonano rozróżnienia między tymi dwiema formami jego przekazywania? Jest to niezrozumiałe i prowadzi do stosowania różnych standardów w równie uzasadnionych sytuacjach, a nawet działań spekulacyjnych" – dodała. Dlatego, w imieniu klubu Koalicja Obywatelska, wniosła o jego odrzucenie w pierwszym czytaniu.

Głosowanie nad wnioskiem Trzeciej Drogi w sprawie odrzucenia projektu w pierwszym czytaniu – posłowie przystąpią na najbliższym posiedzeniu Sejmu, tj. 5 marca 2025 r.

Projekt zyskał natomiast poparcie PiS, w imieniu którego głos zabrał m.in. poseł Janusz Kowalski. „Ten podatek po prostu trzeba uchylić. Rzeczywiście jest on wprost nieludzki. Mówię to jako osoba, która w 1995 r. doświadczyła realizacji tego podatku na własnej skórze. Moja mama straciła męża, ja straciłem ojca. Rzeczywiście takiego podatku po prostu nie powinno być. (…) Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość jednoznacznie popiera projekt ustawy Konfederacji o zniesieniu tego komunistycznego podatku z dokładnie 28 lipca 1983 r.” – powiedział.

Projekt wprowadzający istotne zmiany w zakresie dziedziczenia w związkach partnerskich

Na koniec, warto jeszcze zwrócić uwagę, że jeżeli projekt ustawy Konfederacji, przewidujący zniesienie podatku od spadków doczekałby się swojego wejścia w życie byłaby to niezwykle istotna zmiana dla związków partnerskich (w tym również jednopłciowych). W zakresie opodatkowania spadku najbliższa rodzina, może bowiem skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania (o ile w wymaganym terminie dopełni omówionych powyżej formalności). Do tzw. zerowej grupy podatkowej, nie są natomiast zaliczane osoby żyjące w związkach partnerskich, które zazwyczaj, za życia tworzą jedno gospodarstwo domowe i w przypadku śmierci jednego z partnerów są zmuszeni do zapłaty podatku od spadku.

1 Wynikającymi z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.06.2023 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2023 r., poz. 1226)

Polecamy: „PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1837)
  • Ustawa z dnia 1.10.2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r., poz. 1572 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2805 z późn. zm.)
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłki z MOPS dla osób z niepełnosprawnościami i opiekunów w 2026 r. [FAQ]

Wraz ze zbliżającym się początkiem 2026 roku rośnie ilość pytań o zasiłki dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Które świadczenia wzrosną i dlaczego? Czy zmienią się kryteria dochodowe? Odpowiadamy!

Przewrót w dziedziczeniu nieruchomości: nie odziedziczysz już mieszkania po zmarłym z mocy prawa i niezależnie od wysokości dochodów, tylko dlatego, że „twoi rodzice w tym lokalu mieszkali i miałeś takie szczęście”

W dniu 19 września 2025 r., w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o dodatkach mieszkaniowych, która ma wprowadzić przewrót w zasadach „dziedziczenia” stosunku najmu mieszkań komunalnych. Jest to projekt, który podczas posiedzenia Senatu, które odbyło się w dniu 17 lipca br., został zapowiedziany przez wiceministra rozwoju i technologii Tomasza Lewandowskiego i którego celem – jak zostało wówczas wspomniane – jest ukrócenie bogacenia się na komunalnych zasobach mieszkaniowych przez osoby o wysokich dochodach, które są już w posiadaniu innych nieruchomości w danym mieście.

Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

Rozczarowanie w Sejmie. Kierowcy nie dostaną ulgi od składki OC

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

REKLAMA

Czy będzie dodatek dla rencistów niezdolnych do pracy i samodzielnej egzystencji?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nadal prowadzi prace nad wprowadzeniem dodatku dla osób z orzeczeniem o całkowitej niezdolności do pracy oraz orzeczeniem o niezdolności do samodzielnej egzystencji, pobierających inne świadczenia niż renta socjalna. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej portalowi Infor.pl. Aktualnie nie można jednak wskazać terminu wejścia w życie planowanych zmian.

Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

REKLAMA

Nowelizacja kodeksu pracy: Nie jest prosto na nowo przeliczyć staż. Dłuższe urlopy, wyższe odprawy, awans. Wszystko zależy od ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

REKLAMA