| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Inne > Zakupy przez internet podczas Euro 2012

Zakupy przez internet podczas Euro 2012

Na zwrot rzeczy kupionej w sklepie internetowym w Polsce mamy 10 dni, na Ukrainie okres ten jest wydłużony do 14 dni. W obu krajach przedsiębiorcy mają określone obowiązki informacyjne, o czym przypominają organizacje chroniące konsumentów w Polsce i na Ukrainie.

Do pierwszego gwizdka rozpoczynającego rozgrywki Euro 2012 pozostało 186 dni. Po losowaniu grup finałowych każdy kibic wie, w którym mieście zagra jego reprezentacja. Może już zacząć rezerwować miejsce w pociągu, samolocie, pokój w hotelu. Wielu z nich zrobi to przez Internet. Jakie mamy prawa kupując od polskich czy ukraińskich sprzedawców? Po raz kolejny informują o tym UOKiK i Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse.


Rezerwacja hotelu, miejsca w samolocie przez internet


Jeżeli wybierasz się na mecz w Polsce czy na Ukrainę i rezerwujesz on-line miejsce w hotelu, czy przelot samolotem, zmieniając zdanie nie w każdym przypadku będziesz mógł liczyć na zwrot pieniędzy. W przeciwieństwie do zakupu produktów przez Internet – o tym, czy i ile będzie kosztowało anulowanie rezerwacji decyduje przedsiębiorca. Przyjęcie zwrotu biletów samolotowych czy anulowanie rezerwacji i odzyskanie pieniędzy w hotelu zależy tylko od jego dobrej woli. Zanim wybierzesz hotel, sprawdź dokładnie lokalizację, cenę, wyposażenie pokoju i kategorię. Zapytaj, czy trzeba zapłacić dodatkowe koszty (np. za klimatyzację), ile wynosi zaliczka i jaką opcję płatności preferuje sprzedawca. Zawsze żądaj pisemnego potwierdzenia rezerwacji.

Zobacz: Dyrektywa o prawach konsumenta

Kategoria hotelu


W Polsce i na Ukrainie gwiazdki * oznaczają kategorię hotelu. Najniższa - jedna, najwyższa - sześć. Różnią się ceną, wyposażeniem, lokalizacją. Oprócz tego nocować można w motelach, pensjonatach czy miejscach oferowanych przez osoby prywatne. Uwaga: zanim zamówisz hotel, sprawdź opinie na forach internetowych, portalach oferujących wypoczynek itp. Jeżeli po przybyciu na miejsce okaże się, że pokój nie jest taki, jak na zdjęciach, czy zgodny z zapewnieniami obsługi, masz prawo do reklamacji. Składaj ją od razu, na piśmie kierownikowi obiektu. Problemem, który możesz spotkać jest bariera językowa – może się zdarzyć, że w mniejszych obiektach właściciele nie będą mówić po angielsku. Pamiętaj, że nie możesz reklamować niezgodnego z umową pokoju, gdy korzystasz z oferty innego konsumenta – np. wynajmiesz kwaterę prywatną w domu czy bloku. Możesz składać reklamację, gdy rezerwujesz miejsce w obiekcie, który prowadzi przedsiębiorca – osoba prowadząca działalność gospodarczą. Przed rezerwacją, upewnij się czy nocleg oferuje konsument czy przedsiębiorca.


Zanim zamówisz - sprawdź


Na witrynach sklepów internetowych ukraińskich i polskich musisz znaleźć obowiązkowe informacje przede wszystkim o: imieniu i nazwisku, danych teleadresowych (jest to szczególnie ważne, ponieważ wtedy wiesz, z kim się kontaktować w razie reklamacji albo zwrotu towaru), sposobie składania reklamacji i zwrotów. Ponadto, każdy sprzedawca musi rzetelnie informować o cenie oferowanego produktu, doliczając koszty dostawy. Pamiętaj – podane ceny muszą być cenami brutto, czyli zawierającymi podatek VAT (w Polsce – 23 proc., na Ukrainie – 20 proc.). Wszystkie te dane muszą zostać potwierdzone konsumentowi na piśmie (dodatkowo na Ukrainie mailowo) najpóźniej w chwili złożenia zamówienia. Jeżeli sprzedawca nie podaje żadnych informacji o sobie, nie wiesz, jak się z nim skontaktować, zastanów się, czy chcesz skorzystać z jego usług.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Saveinvest Sp. z o.o.

http://www.grunttozysk.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »