Branża FMCG - trendy
Branża FMCG znajduje się w fazie intensywnej, ale zrównoważonej transformacji, która jest wynikiem wpływu nowych trendów technologicznych i konsumenckich. 2018 to rok długo wyczekiwanej stabilizacji. Konsumpcja, stymulowana przez Program 500+, nadal jest głównym motorem wzrostu gospodarczego. Przewidywana wartość rynku FMCG w 2019 r. wyniesie ok. 260 mld PLN, co wpisuje się w tempo wzrostu z lat ubiegłych na poziomie 3% r/r. Dominujące trendy związane są ze wzrostem znaczenia zdrowej żywności, cyfryzacji, działań angażujących społeczności oraz Big Data.
Niedziele wolne od handlu
Kluczowym wydarzeniem dla branży w 2018 r. było wprowadzenie niedziel wolnych od handlu. Mimo, że obroty małych przedsiębiorców w niedziele zwiększyły się, sumaryczna sprzedaż w drobnych sklepach spadła. Wynika to z agresywnych działań marketingowych dużych sieci i dyskontów zachęcających klientów do robienia większych zakupów w soboty.
reklama
reklama
Zdrowa żywność
Konsumenci dokonują bardziej świadomych wyborów. Obecnie nawet w dyskontach znajdują się półki lub całe regały ze zdrową żywnością. Rozwój tego segmentu to nie tylko trend czy moda - wynika on z coraz większej dbałości Polaków o zdrowie. Klienci coraz częściej sięgają po produkty rzemieślnicze, wspierając drobnych producentów. To nisze, w których najwięksi gracze dopiero próbują swoich sił. Rosnąca świadomość konsumentów wymusiła na producentach wyraźne zaznaczanie składu produktu. Coraz bardziej popularna stała się tzw. „czysta etykieta”.
Zobacz również:
Sztuczna inteligencja
Prognozujemy, że sprzedawcy detaliczni będą w większym stopniu korzystać ze sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz zbiorów danych klientów na poziomie sklepu. Pozwoli to zwiększyć sprzedaż i wzmocnić pozytywne doświadczenia zakupowe. Wykorzystywanie danych o preferencjach umożliwia dopasowanie do nich działań promocyjnych, logistycznych czy zakupowych i prowadzi do podejmowania bardziej świadomych decyzji. Część z nich będzie formułowana wyłącznie przez AI.
Cyfryzacja, strategia omnichannel
Cyfryzacja i strategia omnichannel umożliwiają łatwiejsze dotarcie do konsumenta z ofertą. Firmy coraz mniej chętnie przeznaczają duże budżety na tradycyjny marketing i reklamę. W 2018 r. skuteczne kampanie internetowe, dzięki którym producenci trafiali do precyzyjnie dobranych grup docelowych, można było prowadzić przy budżecie kilkunastokrotnie mniejszym niż w przypadku kanału ATL. Działania te stały się kluczem do generowania wzrostu sprzedaży.
Polecamy: INFORAKADEMIA - 6 modułów w cenie jednego
Rok pracowników
Rok 2018 był branży FMCG rokiem pracowników. Zapewnienie ciągłości produkcji oraz sprzedaży było i będzie głównym wyzwaniem dla producentów. Średni wzrost płac prognozowany jest na poziomie 5%. Dysproporcje pomiędzy wynagrodzeniami w międzynarodowych korporacjach i firmach lokalnych zmniejszają się, ale wciąż są widoczne i będą istotnym czynnikiem w pozyskiwaniu wykwalifikowanych kandydatów. Duże korporacje, chcąc utrzymać najlepszych pracowników, rozbudowują pakiety świadczeń pozapłacowych. Oferta mniejszych firm nie jest tak atrakcyjna, jednak świadomość konieczności inwestowania w pracowników rośnie.
Źródło: Goldman Recruitment