REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek pogrzebowy – 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zasiłek pogrzebowy – 2019 r./ fot. Fotolia
Zasiłek pogrzebowy – 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poniosłeś koszty pogrzebu bliskiej osoby? Możesz liczyć na rekompensatę od ZUS lub KRUS w postaci zasiłku pogrzebowego. W 2019 r. kwota oraz zasady przyznawania zasiłku pogrzebowego nie zmienią się. Jak otrzymać rekompensatę kosztów pogrzebu? Poniżej znajdą Państwo instrukcję, wykaz niezbędnych dokumentów oraz wnioski.

Podstawowe regulacje dotyczące zasiłku pogrzebowego znajdują się w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z tym aktem, zasiłek pogrzebowy to jednorazowe świadczenie przyznawane przez ZUS lub KRUS (dla rolników), przysługujące w razie śmierci bliskiej osoby, którego celem jest choćby częściowa rekompensata poniesionych kosztów pochówku tej osoby.

REKLAMA

REKLAMA

Komu przysługuje?

Zasiłek pogrzebowy przysługuje osobie (podmiotowi), która poniosła koszty związane z pogrzebem. Uprawnionymi do zasiłku nie będą więc tylko członkowie rodziny zmarłego, ale również ponoszący koszty pochówku przyjaciele, pracodawca, gmina albo nawet kościół. W przypadku gdy koszty pogrzebu poniosło kilka osób/podmiotów, zasiłek pogrzebowy ulega podziałowy między te osoby/podmioty, proporcjonalnie do poniesionych przezeń kosztów.

Kiedy się należy?

Zasiłek pogrzebowy przysługuje osobie uprawnionej w razie śmierci:

  1. ubezpieczonego – osoby, która podlegała ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu;
  2. osoby pobierającej emeryturę lub rentę;
  3. osoby, która w dniu śmierci nie miała ustalonego prawa do emerytury lub renty, lecz spełniała warunki do jej uzyskania i pobierania;

Istnieje możliwość ubiegania się o zasiłek pogrzebowy po osobie ubezpieczonej, której ubezpieczenie ustało. Warunkiem jest jednak to, że śmierć tej osoby musiała nastąpić w okresie pobierania zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego.

REKLAMA

Zasiłek pogrzebowy przysługuje również w razie śmierci członka rodziny osoby ubezpieczonej lub pobierającej emeryturę lub rentę. Chodzi tu o śmierć następujących członków rodziny:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • małżonek (wdowa, wdowiec) – także w czasie trwania orzeczonej przez sąd separacji;
  • rodzice, ojczym, macocha, oraz osoby przysposabiające;
  • dzieci własne, dzieci drugiego małżonka, dzieci przysposobione i dzieci umieszczone w rodzinie zastępczej;
  • przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności inne dzieci niż w/w;
  • rodzeństwo;
  • dziadkowie;
  • wnuki;
  • osoby, nad którymi została ustanowiona opieka prawna.

Należy zaznaczyć, że zasiłek pogrzebowy przysługuje tylko z jednego tytułu. Ponadto, w razie zbiegu prawa do zasiłku pogrzebowego z ZUS określonego ustawą z prawem do zasiłku pogrzebowego ustalanym na podstawie odrębnych ustaw (np. z tytułu ubezpieczenia rolniczego) przysługuje tylko jeden zasiłek.

Ile wynosi zasiłek pogrzebowy?

Kwota zasiłku pogrzebowego jest niezmienna od kilku lat. Podobnie jak i w zeszłym roku, zasiłek pogrzebowy w 2019 r. wynosi maksymalnie 4000 zł.

Na zasiłek w wysokości 4000 zł liczyć mogą członkowie rodziny zmarłego. W przypadku pozostałych osób (przyjaciele, pracodawca, kościół, DPS, itd.), zasiłek pogrzebowy przysługuje do wysokości poniesionych kosztów, ale nie więcej niż 4000 zł.

Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy?

Jak już zostało wspomniane, zasiłek pogrzebowy jest przyznawany przez ZUS albo przez KRUS. Aby otrzymać zasiłek pogrzebowy należy złożyć odpowiedni wniosek (ZUS Z-12; KRUS SR-26) wraz z kompletem dokumentów, w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci osoby – po przekroczeniu tego terminu prawo do zasiłku pogrzebowego wygasa. Wniosek można złożyć w dowolnej placówce ZUS:

  • osobiście;
  • przez osobę upoważnioną;
  • pocztą;
  • elektronicznie przez PUE ZUS.

Jeżeli nie mogłeś złożyć wniosku w terminie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby z przyczyn od ciebie niezależnych (np. dlatego, że ciało zostało odnalezione dużo później), złóż wniosek do ZUS/KRUS w ciągu 12 miesięcy od dnia pogrzebu. Pamiętaj jednak by dołączyć dokument, który potwierdza przyczynę opóźnienia. Może to być np. odpis aktu zgonu lub stosowne zaświadczenie z prokuratury lub policji.

Osoby pokrywające koszty pogrzebu członka rodziny mogą upoważnić zakład pogrzebowy organizujący pogrzeb do złożenia wniosku. W takiej sytuacji ZUS przekazuje zasiłek na konto zakładu pogrzebowego.


Jakie dokumenty są potrzebne?

Do wniosku o przyznanie zasiłku pogrzebowego należy załączyć następujące dokumenty:

  • akt zgonu, akt urodzenia dziecka, które urodziło się martwe albo odpis zupełny aktu urodzenia dziecka z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe;
  • oryginały rachunków poniesionych kosztów pogrzebu, a jeżeli oryginały zostały złożone w banku – kopie rachunków potwierdzone przez bank za zgodność z oryginałem;
  • dokumenty potwierdzające Twoje pokrewieństwo lub powinowactwo z osobą zmarłą (skrócone odpisy aktów stanu cywilnego).
  • zaświadczenie płatnika składek o podleganiu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Po złożeniu wniosku wraz z kompletem dokumentów, zasiłek pogrzebowy powinien ci zostać przesłany (na konto lub wskazany adres), w ciągu 30 dni kalendarzowych.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1270)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością w 2026 r. Jakie zmiany w programie i jak złożyć wniosek o wsparcie?

W 2026 r. program "Asystent osobisty" wchodzi w okres przejściowy. Resortowy AOON 2026 nadal bazuje na stopniach niepełnosprawności, ale przygotowuje grunt pod Ustawową Asystencję z 2027 r., powiązaną z punktami PPW. Nowe wytyczne zwiększają limity do 840 godzin rocznie i stawiają na elastyczność. Sprawdź, jak złożyć wniosek i wykorzystać wsparcie asystenta.

Ulgi i zniżki podatkowe dla emerytów w 2026. Z jakich preferencji można skorzystać?

Przepisy prawa podatkowego są szczególnie skomplikowane i bardzo często się zmieniają, co sprawia, że ciężko za nimi nadążyć. Przewidują one jednak szereg rozmaitych ulg i preferencji dla emerytów. Warto zatem zapoznać się z ich zasadami, pozwalają one bowiem zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych rocznie. Wyjaśniamy, z jakich ulg mogą skorzystać emeryci i co zmieni się dla nich w 2026 roku?

Stopy procentowe NBP 2025: w październiku obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 7-8 października 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 9 października 2025 r. 4,50 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy najczęściej oczekiwali właśnie takiej obniżki.

Zdradzeni emeryci? Wstrząsająca petycja żąda zwolnienia z PIT rodziców, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci – padają mocne oskarżenia wobec państwa i polityków

Do Sejmu trafiła petycja BKSP-155-X-651/25, której autorem jest Adam Nycz. Dokument dotyczy zwolnienia przychodów z tytułu otrzymywanych emerytur z ZUS przez rodziców, którzy wychowali co najmniej dwójkę dzieci, z podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

W październiku 2025 r. RPP obniżyła stopy procentowe. O ile i kiedy spadną raty kredytów?

W dniu 8 października 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej po raz kolejny obniżyła stopy procentowe. Stopa referencyjna będzie wynosić od jutra (9 października) 4,5%. To oczywiście dobra wiadomość dla osób spłacających lub planujących zaciągnąć kredyt hipoteczny. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że w przypadku kredytu na kwotę 500 000 zł zaciągniętego na 30 lat rata spadnie o kolejne 83 zł. Łącznie, po czterech tegorocznych obniżkach, zmniejszy się o 458 zł – z 3 651 zł do 3 193 zł. Jeszcze większą obniżkę, bo wynoszącą 838 zł, można uzyskać poprzez refinansowanie kredytu z 2022 r. z oprocentowaniem 9%.

273,00 złote dodatku do emerytury. Trzeba złożyć dokumenty, wypłata do 15 dnia miesiąca. Tym razem nie wypłaca ZUS

Po złożeniu tego wniosku emeryci mogą dostać co miesiąc dodatkowe świadczenie w wysokości 273 złotych. Trzeba spełnić określone warunki. Pieniędzy nie wypłaca ZUS, a trafiają one na konto do 15 dnia miesiąca.

Wojsko to nie tylko mundur, pieniądze i doświadczenie. Po zwolnieniu ze służby żołnierzom przysługują konkretne uprawnienia

Młodzi ludzie obecnie przychylniej niż przed laty patrzą na służbę wojskową. Do jej podjęcia zachęcają ich kampanie społeczne i warunki finansowe. Jednak jakie są pozostałe konsekwencje służby wojskowej dla późniejszej kariery cywilnej?

500+ dla seniora, wszystko co musisz wiedzieć o nowym świadczeniu. Wnioski można składać już od 3 listopada 2025 r.

Rząd w celu wykluczenia ubóstwa energetycznego wprowadził od 30 września ustawę o bonie ciepłowniczym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia wysokości cen energii elektrycznej. W związku z podwyżkami cen ogrzewania systemowego (nawet o 80-90%), ustawodawca postanowił wesprzeć najuboższe gospodarstwa. Jednocześnie ustawodawca scedował obsługę wniosków dot. bonu ciepłowniczego na gminy.

REKLAMA

Pod domem pojawi się nowy (pomarańczowy) worek na odpady. Nie będzie już trzeba odbywać wycieczek do PSZOK-u

Niektóre miasta i gminy w Polsce decydują się na wprowadzenie nowego (pomarańczowego) worka na odpady – aby „ułatwić życie” swoim mieszkańcom (a zwłaszcza seniorom) zwalniając ich z konieczności wizyt w gminnych punktach selektywnego zbierania odpadów (tzw. PSZOK-ach) oraz aby zapobiec powstawaniu „dzikich” wysypisk odpadów na terenie miasta. Jest to rozwiązanie prospołeczne i proekologiczne, z którego mogą brać przykład również inne miasta i gminy w Polsce.

W 2026 r. trzynasta pensja dla każdego etatowego pracownika na minimalnej płacy – otrzymaj nawet 5.379,20 zł więcej w skali roku

Od września 2025 r. są znane kwoty wynagrodzenia minimalnego miesięcznego oraz minimalnej stawki godzinowej. Jest pewien sposób aby zarabiać więcej będąc nadal tylko na minimalnej płacy – nawet o nieco więcej niż jedną dodatkową minimalną pensję w roku! Można otrzymać dodatkowo nawet 5.379,20 zł.

REKLAMA