REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasiłek pogrzebowy – 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Zasiłek pogrzebowy – 2019 r./ fot. Fotolia
Zasiłek pogrzebowy – 2019 r./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poniosłeś koszty pogrzebu bliskiej osoby? Możesz liczyć na rekompensatę od ZUS lub KRUS w postaci zasiłku pogrzebowego. W 2019 r. kwota oraz zasady przyznawania zasiłku pogrzebowego nie zmienią się. Jak otrzymać rekompensatę kosztów pogrzebu? Poniżej znajdą Państwo instrukcję, wykaz niezbędnych dokumentów oraz wnioski.

Podstawowe regulacje dotyczące zasiłku pogrzebowego znajdują się w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Zgodnie z tym aktem, zasiłek pogrzebowy to jednorazowe świadczenie przyznawane przez ZUS lub KRUS (dla rolników), przysługujące w razie śmierci bliskiej osoby, którego celem jest choćby częściowa rekompensata poniesionych kosztów pochówku tej osoby.

REKLAMA

Komu przysługuje?

Zasiłek pogrzebowy przysługuje osobie (podmiotowi), która poniosła koszty związane z pogrzebem. Uprawnionymi do zasiłku nie będą więc tylko członkowie rodziny zmarłego, ale również ponoszący koszty pochówku przyjaciele, pracodawca, gmina albo nawet kościół. W przypadku gdy koszty pogrzebu poniosło kilka osób/podmiotów, zasiłek pogrzebowy ulega podziałowy między te osoby/podmioty, proporcjonalnie do poniesionych przezeń kosztów.

Kiedy się należy?

Zasiłek pogrzebowy przysługuje osobie uprawnionej w razie śmierci:

  1. ubezpieczonego – osoby, która podlegała ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu;
  2. osoby pobierającej emeryturę lub rentę;
  3. osoby, która w dniu śmierci nie miała ustalonego prawa do emerytury lub renty, lecz spełniała warunki do jej uzyskania i pobierania;

REKLAMA

Istnieje możliwość ubiegania się o zasiłek pogrzebowy po osobie ubezpieczonej, której ubezpieczenie ustało. Warunkiem jest jednak to, że śmierć tej osoby musiała nastąpić w okresie pobierania zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego.

Zasiłek pogrzebowy przysługuje również w razie śmierci członka rodziny osoby ubezpieczonej lub pobierającej emeryturę lub rentę. Chodzi tu o śmierć następujących członków rodziny:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • małżonek (wdowa, wdowiec) – także w czasie trwania orzeczonej przez sąd separacji;
  • rodzice, ojczym, macocha, oraz osoby przysposabiające;
  • dzieci własne, dzieci drugiego małżonka, dzieci przysposobione i dzieci umieszczone w rodzinie zastępczej;
  • przyjęte na wychowanie i utrzymanie przed osiągnięciem pełnoletności inne dzieci niż w/w;
  • rodzeństwo;
  • dziadkowie;
  • wnuki;
  • osoby, nad którymi została ustanowiona opieka prawna.

Należy zaznaczyć, że zasiłek pogrzebowy przysługuje tylko z jednego tytułu. Ponadto, w razie zbiegu prawa do zasiłku pogrzebowego z ZUS określonego ustawą z prawem do zasiłku pogrzebowego ustalanym na podstawie odrębnych ustaw (np. z tytułu ubezpieczenia rolniczego) przysługuje tylko jeden zasiłek.

Ile wynosi zasiłek pogrzebowy?

Kwota zasiłku pogrzebowego jest niezmienna od kilku lat. Podobnie jak i w zeszłym roku, zasiłek pogrzebowy w 2019 r. wynosi maksymalnie 4000 zł.

Na zasiłek w wysokości 4000 zł liczyć mogą członkowie rodziny zmarłego. W przypadku pozostałych osób (przyjaciele, pracodawca, kościół, DPS, itd.), zasiłek pogrzebowy przysługuje do wysokości poniesionych kosztów, ale nie więcej niż 4000 zł.

Jak uzyskać zasiłek pogrzebowy?

Jak już zostało wspomniane, zasiłek pogrzebowy jest przyznawany przez ZUS albo przez KRUS. Aby otrzymać zasiłek pogrzebowy należy złożyć odpowiedni wniosek (ZUS Z-12; KRUS SR-26) wraz z kompletem dokumentów, w ciągu 12 miesięcy od dnia śmierci osoby – po przekroczeniu tego terminu prawo do zasiłku pogrzebowego wygasa. Wniosek można złożyć w dowolnej placówce ZUS:

  • osobiście;
  • przez osobę upoważnioną;
  • pocztą;
  • elektronicznie przez PUE ZUS.

REKLAMA

Jeżeli nie mogłeś złożyć wniosku w terminie 12 miesięcy od dnia śmierci osoby z przyczyn od ciebie niezależnych (np. dlatego, że ciało zostało odnalezione dużo później), złóż wniosek do ZUS/KRUS w ciągu 12 miesięcy od dnia pogrzebu. Pamiętaj jednak by dołączyć dokument, który potwierdza przyczynę opóźnienia. Może to być np. odpis aktu zgonu lub stosowne zaświadczenie z prokuratury lub policji.

Osoby pokrywające koszty pogrzebu członka rodziny mogą upoważnić zakład pogrzebowy organizujący pogrzeb do złożenia wniosku. W takiej sytuacji ZUS przekazuje zasiłek na konto zakładu pogrzebowego.


Jakie dokumenty są potrzebne?

Do wniosku o przyznanie zasiłku pogrzebowego należy załączyć następujące dokumenty:

  • akt zgonu, akt urodzenia dziecka, które urodziło się martwe albo odpis zupełny aktu urodzenia dziecka z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe;
  • oryginały rachunków poniesionych kosztów pogrzebu, a jeżeli oryginały zostały złożone w banku – kopie rachunków potwierdzone przez bank za zgodność z oryginałem;
  • dokumenty potwierdzające Twoje pokrewieństwo lub powinowactwo z osobą zmarłą (skrócone odpisy aktów stanu cywilnego).
  • zaświadczenie płatnika składek o podleganiu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

Po złożeniu wniosku wraz z kompletem dokumentów, zasiłek pogrzebowy powinien ci zostać przesłany (na konto lub wskazany adres), w ciągu 30 dni kalendarzowych.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1270)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tablica alimentacyjna wycofana. Rozwiązanie będzie jeszcze konsultowane

Ministerstwo Sprawiedliwości wycofało się z zaproponowanych we środę tablic alimentacyjnych. Rozwiązanie zostanie jeszcze raz skonsultowane - poinformował rzecznik rządu Adam Szłapka po piątkowym posiedzeniu Rady Ministrów.

Sprzedała dom z babcią w środku. Prawo na to pozwala – ale senior zostaje sam

Pani Jadwiga przekazała wnuczce dom w zamian za opiekę. Ta go sprzedała – razem z zamieszkującą seniorką. Niewielu wie, że to możliwe. Co wtedy z obowiązkami? Czy nowy właściciel musi zapewnić opiekę? Prawniczka wyjaśnia, jak działa prawo dożywocia i czego się wystrzegać.

Sejm podejmie decyzje we wrześniu: Emerytury stażowe i asystencja osobista na agendzie posiedzenia

We wrześniu 2025 roku Sejm rozpatrzy kluczowe projekty dotyczące emerytur stażowych oraz asystencji osobistej dla osób z niepełnosprawnościami - zapowiedziała przewodnicząca sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny, Katarzyna Ueberhan z Lewicy.

Ponad 6 milionów Polaków z prawem do dłuższego urlopu, wyższych dodatków do wynagrodzenia i nagród od 1 stycznia 2026 r. Sejm zdecydował

Podczas posiedzenia Sejmu w dniu 22 lipca 2025 r., odbyło się pierwsze czytanie przygotowanej przez MRPiPS nowelizacji kodeksu pracy i kilku innych ustaw, która zakłada, że do stażu pracy, od którego zależy szereg uprawnień pracowniczych (m.in. prawo do dłuższego urlopu wypoczynkowego, wyższej odprawy, stażowych dodatków do wynagrodzenia i nagród jubileuszowych), mają zostać zaliczone m.in. okresy zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych oraz wykonywania własnej działalności gospodarczej. Zmiany będą miały wpływ na uprawnienia pracownicze ponad 6 mln Polaków.

REKLAMA

Tablica alimentacyjna. Pytania i odpowiedzi MS

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tablicy alimentacyjnej. Mają one pomóc w lepszym zrozumieniu zasad działania tablicy i jej praktycznego zastosowania. Jednocześnie resort podkreśla, iż tablica alimentacyjna nie ma mocy wiążącej.

Czego nie wolno robić na plaży? Lista 9 przykładów!

Upalny czas letni sprzyja odpoczynkowi nad wodą. Niektóre zachowania na plaży mogą wydawać się z pozoru niewinne, ale w praktyce mogą skutkować odpowiedzialnością karną.

Drastyczne pogorszenie sytuacji prawnej i życiowej obywateli Ukrainy - co dalej z ustawą?

Nowelizacja ustawy pomocowej dla obywateli Ukrainy może drastycznie pogorszyć ich sytuację prawną i życiową - wskazuje RPO w swoich uwagach do projektu zmian przepisów. O co dokładnie chodzi? Przedstawiamy kluczowe problemy i ich potencjalne skutki.

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Szykują się zmiany: ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Sprawą zajął się sam Rzecznik Praw Obywatelskich co sprawiło, że Ministerstwo Infrastruktury zajęło oficjalne stanowisko w sprawie. Wydaje się, że szykują się zmiany, bo ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami - które dotychczas mogą mieć utrudniony dostęp do płatnego postoju.

REKLAMA

Gotówka w strefie płatnego parkowania: RPO interweniuje, rząd przyznaje rację kierowcom

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra infrastruktury w sprawie skarg kierowców, którzy zostali obciążeni opłatami dodatkowymi, ponieważ nie mieli możliwości zapłaty za parkowanie gotówką. Problem dotyczy stref, w których zlikwidowano tradycyjne parkomaty, pozostawiając jedynie urządzenia obsługujące płatności bezgotówkowe. Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że każdemu kierowcy należy zapewnić realną możliwość uiszczenia opłaty w formie gotówkowej – co może oznaczać konieczność zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych.

Koniec ze swobodnym obrotem gotówką: zgłoszenie obowiązkowe, odbiór tylko osobiście. Jakiej kwoty już nie wypłacisz bez formalności?

Coraz bardziej restrykcyjne stają się ograniczenia w obrocie gotówką – zarówno dla firm, jak i osób fizycznych. W Polsce przedsiębiorstwa już nie mogą realizować transakcji między sobą za więcej niż 15 000 zł gotówką, a od 2027 r. w całej Unii będą obowiązywały limity na maks. 10 000 € (z możliwością obniżenia do 3 000 €) . Co więcej, poza już obowiązującymi lub dopiero nadchodzącymi limitami, wprowadzane są nowe – niespotykane wcześniej rozwiązania. Wszystko „w trosce o walkę z finansowaniem terroryzmu".

REKLAMA