| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy rodzinne > Dziecko i prawo > Dziecko w urzędzie > Akt urodzenia dziecka 2018 - elektroniczna rejestracja

Akt urodzenia dziecka 2018 - elektroniczna rejestracja

Od czerwca 2018 r. akt urodzenia dziecka zostanie sporządzony na podstawie zgłoszenia urodzenia w formie dokumentu elektronicznego. Rodzicie nie będą musieli udawać się do urzędu, by zgłosić narodziny potomka. Będą mogli zrobić to przez internet.

W tym roku czekają nas ważne zmiany, dotyczące zgłoszenia narodzin dziecka w urzędzie stanu cywilnego. Ma być prościej. Formalności załatwimy elektronicznie, bez wychodzenia z domu. Nadal będzie możliwa również tradycyjna forma zgłoszenia: osobiście w urzędzie.

Elektronicznie fakt urodzenia dziecka będziemy mogli zgłosić od 1 czerwca 2018 r. Jednocześnie tym sposobem złożymy oświadczenie o wyborze imienia dziecka. Po zarejestrowaniu otrzymamy odpis skrócony aktu urodzenia dziecka, powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu. Będziemy mieli wybór, czy odpis chcemy otrzymać w postaci papierowej czy elektronicznej.

Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, iż elektroniczny wniosek wypełnimy w kilka minut, w dowolnym czasie i miejscu, na różnych urządzeniach.

Do zgłoszenia będziemy potrzebowali następujących danych:

  1. nazwiska, imiona oraz nazwiska rodowe, daty i miejsca urodzenia rodziców dziecka, numery PESEL rodziców dziecka, jeżeli zostały nadane;

  2. oświadczenie o wyborze imienia lub imion dziecka;

  3. nazwisko dziecka;

  4. datę i miejsce urodzenia dziecka;

  5. obywatelstwo dziecka;

  6. obywatelstwo rodziców dziecka;

  7. nazwisko i imię osoby zgłaszającej urodzenie;

  8. miejsce sporządzenia aktu małżeństwa i oznaczenie tego aktu lub miejsce sporządzenia aktu urodzenia każdego z rodziców dziecka i oznaczenie tych aktów, jeżeli są znane;

  9. miejsce stałego albo czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa;

  10. adres do korespondencji osoby zgłaszającej urodzenie.

We wniosku wybierzemy formę pisemną bądź elektroniczną dla wydawanych z urzędu:

a) odpisu skróconego aktu urodzenia;

b) powiadomienia o nadaniu numeru PESEL;

c) zaświadczenia o zameldowaniu.

Zgodnie z nowymi przepisami, jeśli zgłoszenia dokonamy elektronicznie, akt urodzenia powinien zostać sporządzony w następnym dniu roboczym. W przypadku zgłoszenia osobistego – w tym samym dniu.

Od 1 grudnia 2018 r. w rejestrze stanu cywilnego przy akcie urodzenia dziecka pojawią się numery PESEL rodziców.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności, ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego (czeka na podpis Prezydenta)

Polecamy serwis: Dziecko i prawo

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Monika Wolska-Bryńska

Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »