REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotuj się do głosowania w wyborach 2023 r. Nie musisz wychodzić z domu! Wykorzystaj Internet, profil zaufany i mObywatela!

Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Wybory 2023
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Centralny Rejestr Wyborców (dalej: CRW) ułatwia obywatelom głosowanie, urzędnikom organizację pracy, a komisjom wyborczym przeprowadzenie wyborów. Każdy obywatel może sprawdzić swoje dane w CRW, a zainteresowani zmianą miejsca głosowania czy dopisania się do rejestru, mogą zrobić to online.

rozwiń >

Jakie funkcje ma CRW? 

Gminy wciąż są odpowiedzialne za organizację wyborów, ale proces ten będzie sprawniejszy i łatwiejszy zarówno dla gmin, jak i dla wyborców.  Utworzenie CRW pozwoliło na: 

REKLAMA

REKLAMA

  • scentralizowanie danych o obwodach głosowania i okręgach wyborczych; 
  • przypisanie wyborcy do konkretnego obwodu i okręgu w oparciu o adres miejsca zamieszkania; 
  • integrację z rejestrem PESEL, czyli automatyczne zmiany w przypadku zmiany meldunku, utraty obywatelstwa polskiego lub śmierci;
  • wyeliminowanie konieczności przesyłania danych pomiędzy gminami; 
  • znaczne ograniczenie udziału urzędników w dopisywaniu do listy wyborców na wniosek obywatela – jeśli zdecydujesz się na zmianę lokalu wyborczego, w którym będziesz głosować i zgłosisz tę zmianę w CRW, udział urzędnika w całym procesie zostanie całkowicie wyeliminowany, a Ty będziesz miał gwarancję, że oddasz głos w miejscu, które wybrałeś; 
  • znika ryzyko, że jedna osoba będzie dopisana do list wyborczych w dwóch lokalach wyborczych;
  • masz możliwość wglądu do własnych danych przetwarzanych w CRW.

Jak sprawdzić, czy jesteś ujęty w spisie wyborców? 

W CRW znajdziesz informację o obwodzie głosowania, w którym zostałeś ujęty w spisie wyborców. 

Sprawdzasz przez Internet, czy jesteś ujęty w spisie wyborców

Sprawdzasz dane w CRW za pośrednictwem urzędu

Potrzebujesz: dane logowania do profilu zaufanego: login i hasło, e-dowód lub aplikację mObywatel.

Co musisz zrobić:

  1. Zaloguj się do mObywatela w przeglądarce.
  2. Wybierz sekcję Twoje dane, a następnie Centralny Rejestr Wyborców
  3. Możesz zamówić dane z rejestru. Otrzymasz je na swoją skrzynkę ePUAP.

 

UWAGA! Wniosek możesz złożyć tylko do 10 października 2023 r. Nie podlega opłacie.

Potrzebujesz: 

  • dokument tożsamości,
  • wniosek o informację − podaj we wniosku swoje dane: 
  • nazwisko,
  • imię (imiona),
  • numer PESEL.

Wybierz 1 z 3 możliwości:

  • złóż wniosek osobiście,
  • wyślij go pocztą – do urzędu, który wybierzesz,
  • dołącz jako skan do pisma ogólnego

Jak zagłosować poza miejscem zamieszkania?

Ścieżka nr 1 – zmień miejsce głosowania

Chcesz wyjątkowo głosować w miejscu, w którym będziesz przebywać w dniu wyborów? Masz taką możliwość.

REKLAMA

Złóż wniosek o zmianę miejsca głosowania tylko na te wybory. Będziesz głosować w gminie, w której przebywasz, a nie w tej, w której:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • masz zameldowanie na pobyt stały,
  • mieszkasz na stałe.

Możesz to załatwić przez Internet (po uwierzytelnieniu się) albo składając wniosek w urzędzie. Właściwy jest urząd miasta lub gminy, w której będziesz przebywał w dniu wyborów.

UWAGA! Na załatwienie sprawy masz czas tylko do 12 października 2023 r. 

Ścieżka nr 2 – zdobądź zaświadczenie

W dowolnym urzędzie gminy, który wybierzesz. Wniosek składasz do wójta gminy, burmistrza lub prezydenta miasta. Jeśli przebywasz na polskim statku morskim, składasz wniosek do właściwego kapitana statku. Jeśli przebywasz poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, składasz wniosek do właściwego konsula. Sprawę otrzymania zaświadczenia powinieneś załatwić od ręki.

UWAGA! Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć do 12 października 2023 r. 

Wyborcy, którzy uzyskają zaświadczenie o prawie głosowania w miejscu pobytu:

  • są skreślani ze spisu wyborców,
  • nie są ujęci w żadnym spisie wyborców,
  • zostaną wpisani na listę wyborców:
    • w dniu głosowania,
    • w obwodzie głosowania, który wybiorą,
    • kiedy przedstawią zaświadczenie o prawie do głosowania.

Można przyjść z zaświadczeniem do „swojego” okręgu i zagłosować. 

Przykład 

Pan Piotr planował w dniu wyborów wyjechać z Poznania do Rzeszowa. Ma zaświadczenie o prawie do głosowanie. Oznacza to, że został wykreślony ze spisu wyborców dla Poznania. I nie figuruje w żadnym spisie wyborców. Pan Piotr ostatecznie nie pojechał do Rzeszowa. Może pójść do lokalu wyborczego w Poznaniu, w którym zawsze głosuje. I tam - po okazaniu zaświadczenia - oddać głos. 

Gmina zapewni transport osobom niepełnosprawnym

Wiele gmin zapewnia transport osobom niepełnosprawnym. Sprawdź, czy tak jest w Twojej gminie. Np. w Warszawie osoby, które wymagają specjalistycznego transportu mogą w dniu wyborów skorzystać z bezpłatnej pomocy w dotarciu do lokalu komisji wyborczej. Zgłoszenia w stolicy przyjmowane są do 12 października do godz. 16:00.

Sprawdź godziny pracy urzędów

Jeżeli zostawiłeś sprawę zmiany miejsca głosowania „na ostatnią chwilę”, to sprawdź godziny pracy urzędów. W wielu miejscach pracują dłużej. Np. w Warszawie do 12 października 2023 r. wszystkie Delegatury Biura Administracji i Spraw Obywatelskich w urzędach dzielnic będą czynne do godz. 18:00. W wydłużonym czasie pracy będzie można załatwić wyłącznie sprawy związane z wyborami. W Częstochowie magistrat wydłużył czwartkowe godziny pracy komórki odpowiedzialnej za wydawanie zaświadczeń do godz. 17.00.

Głosowanie za granicą

Poza granicami Polski wyborcy będą mogli oddać głos w jednym z 417 obwodów głosowania. Najwięcej obwodowych komisji wyborczych – po kilkadziesiąt – utworzono w państwach, w których przebywa największa liczba Polaków, a więc w Wielkiej Brytanii, w Stanach Zjednoczonych oraz w Niemczech. Ze względu na stan wojny w Ukrainie odstąpiono od organizowania wyborów w tym kraju.

Głosowanie w niektórych obwodach (kraje Ameryki Południowej i Północnej) ze względu na różnicę czasu odbędzie się w sobotę 14 października 2023 r.

Osoby głosujące za granicą otrzymają trzy karty do głosowania – jedną w wyborach do Sejmu, drugą w wyborach do Senatu, a trzecią – referendalną. Karta do głosowania w wyborach do Sejmu będzie wyglądać jak w okręgu nr 19 (Warszawa), zaś karta do głosowania w wyborach do Senatu będzie wyglądać jak w okręgu nr 44 (obejmującym 4 stołeczne dzielnice: Białołękę, Bielany, Śródmieście i Żoliborz).

Najpóźniej do wtorku, 10 października 2023 r. należy złożyć do konsula wniosek o ujęcie w spisie wyborców.

Są trzy sposoby na złożenie wniosku:

  • rekomendowany to złożenie wniosku przy użyciu usługi „e-Wybory”,
  • złożenie wniosku w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem (także korespondencyjnie),
  • złożenie wniosku na adres poczty elektronicznej konsula z załączonym skanem/fotografią podpisanego własnoręcznie wniosku (formularz wniosku będzie dostępny na stronach internetowych placówek zagranicznych).​​​​

Dzięki e-Wybory zgłoszenie do spisu jest możliwe bez wychodzenia z domu. Wyborca samodzielnie wybiera dogodny ze względu na miejsce pobytu obwód głosowania, a następnie wprowadza wymagane dane, które usługa weryfikuje komunikując się z rejestrami państwowymi. Aby zgłosić się do spisu przez e-Wybory wyborca nie musi posiadać podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo kwalifikowanego.

W obwodzie głosowania za granicą może także zagłosować wyborca na podstawie zaświadczenia o prawie do głosowania. 

Należy pamiętać o tym, że termin przyjmowania zgłoszeń do spisu wyborców oraz wniosków o zmianę obwodu głosowania upływa 10 października 2023 r. Z kolei wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania należy złożyć do konsula do dnia 12 października. 

Źródło: PKW, MSZ, własne

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nie odziedziczysz już mieszkania po zmarłym, jeżeli za dużo zarabiasz lub posiadasz w tym samym mieście inną nieruchomość. Ministerstwo Rozwoju i Technologii mówi stop niesprawiedliwemu bogaceniu

W dniu 19 września 2025 r., w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane założenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego oraz ustawy o dodatkach mieszkaniowych, która ma wprowadzić przewrót w zasadach „dziedziczenia” stosunku najmu mieszkań komunalnych. Jest to projekt, który podczas posiedzenia Senatu, które odbyło się w dniu 17 lipca br., został zapowiedziany przez wiceministra rozwoju i technologii Tomasza Lewandowskiego i którego celem – jak zostało wówczas wspomniane – jest ukrócenie bogacenia się na komunalnych zasobach mieszkaniowych przez osoby o wysokich dochodach, które są już w posiadaniu innych nieruchomości w danym mieście.

MOPS i ZUS: Stopień znaczny nie zawsze chce świadczenia pielęgnacyjnego. Nam zależy na rehabilitacji domowej, pierwszeństwach w kolejkach do badań, lekarzy i specjalistów oraz zniżkach na przejazdy komunikacją miejską

Do infor.pl napisała list matka niepełnosprawnego studenta (studia zaoczne). Chłopak miał stopień znaczny, a teraz komisja orzecznicza go "uzdrowiła" do stopnia lekkiego. Sprawa jest w sądzie. Matka studenta nie jest przekonana, czy w przypadku odzyskania stopnia znacznego niepełnosprawności, będzie występowała o "stare" świadczenie pielęgnacyjne. Bo dla tej rodziny ważniejsze są takie świadczenia jak rehabilitacja domowa, pierwszeństwo w kolejkach do badań, lekarzy i specjalistów oraz zniżki na przejazdy komunikacją miejską.

MOPS powiedział: Idź kobieto do pracy. Ale jednak dał 1500 zł aż matka dwóch córek stanie na nogi. Bo prąd i rura pękła

Trudny problem - kto ma rację MOPS czy Nasza czytelniczka? Urzędnicy wysyłający ją do pracy, czy jednak ona uważająca, że nim stanie na nogi, ma prawo do pomocy z MOPS?

Wchodzi CER: czym jest i co nam da? A może co utrudni?

W szpitalach czy gabinetach lekarskich u specjalistów wciąż słyszymy, że pacjenci gubią się w labiryncie kolejek do lekarzy. Ale uwaga ... od 2026 r. pacjenci mają zobaczyć zupełnie nową mapę dostępu do publicznej służby zdrowia: listy oczekujących w całym kraju zostaną skonsolidowane w jeden, ogólnopolski rejestr. To główny cel ustawy. CER: ułatwienie czy jeszcze większy chaos i bałagan? Wprawdzie pilotaż CERu już działał, ale teraz ma zacząć obowiązywać wszystkich i wszędzie na terenie całej Polski.

REKLAMA

Rzecznik Finansowy: Nie można używać tych dronów bez ubezpieczenia OC. Jaka minimalna suma gwarancyjna? Co grozi za brak polisy?

Rzecznik Finansowy poinformował w komunikacie, że od 13 listopada 2025 roku użytkownicy dronów o masie od 250 g do 20 kg mają prawny obowiązek zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia OC operatora dronów. Brak polisy może skutkować karą w wysokości do 4000 zł. Kluczowe znaczenie w umowach obowiązkowego OC ma suma gwarancyjna. Zgodnie z nowymi przepisami – minimalna suma gwarancyjna operatora dronów to równowartość ok. 270 tys. zł. Ubezpieczenie OC chroni przed skutkami szkód wyrządzonych osobom trzecim, ale nie obejmuje strat własnych operatora. Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczycieli dotyczą m.in. szkód powstałych wskutek działań wojennych oraz przypadków wykonywania operacji z naruszeniem przepisów prawa przez operatora drona.

Czy do wymeldowania z mieszkania jest potrzebna zgoda wszystkich współwłaścicieli?

Zameldowanie oraz wymeldowanie z domu lub mieszkania to temat, który w Polsce jest bardzo specyficzny. Pamiętajmy bowiem, że wielu rodaków lekceważy obowiązek meldunkowy, co skutkuje między innymi zaniżoną oficjalną liczbą ludności dużych miast. Mimo opisywanej sytuacji, nie ma mowy o przywróceniu sankcji za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Nie ma również mowy o tym, żeby zameldowanie potwierdzało prawa jakiejś osoby do mieszkania lub wpływało na eksmisję - wbrew temu, co wciąż sądzi wielu Polaków. Zameldowanie oraz wymeldowanie to czynności jedynie typowo administracyjne, choć niepozbawione pewnego znaczenia. W nawiązaniu do ciekawego wyroku sądowego warto sprawdzić, czy wszyscy współwłaściciele lokum muszą się podpisać na wniosku o wymeldowanie danej osoby.

W 2026 roku trzeba będzie przeliczyć podstawy zasiłkowe. Które i dlaczego? Chodzi o zmiany, które wejdą w życie od 1 stycznia 2026 rok

Zmiany przepisów, szczególnie te wprowadzane na gruncie prawa pracy i prawa podatkowego, pociągają często za sobą szereg konsekwencji, które nie od razu są łatwe do przewidzenia. Tak będzie również ze zmianami, które wejdą w życie od 1 stycznia 2026 roku.

Święta i dni wolne od pracy w 2026 roku. Oto kalendarz dni wolnych. Kiedy najlepiej zaplanować urlop?

Podczas gdy rok 2025 jest wyjątkowo korzystny dla pracowników, rok 2026 nie będzie już tak sprzyjający. W 2026 roku pracownicy będą mogli liczyć na mniej długich weekendów, a niektóre dni świąteczne wypadną w weekendy. Mimo to, wciąż istnieje możliwość strategicznego zaplanowania urlopu, by wykorzystać tylko kilka dni wolnego na zorganizowanie nawet dwutygodniowego odpoczynku.

REKLAMA

Nietrzeźwi sędziowie za kierownicą. Minister Sprawiedliwości zapowiada zawieszenia i postępowania dyscyplinarne

W ostatnich tygodniach opinię publiczną poruszyły przypadki prowadzenia pojazdów przez sędziów pod wpływem alkoholu. Rzecznicy prasowi sądów w całej Polsce wydali wspólne oświadczenie, w którym jednoznacznie podkreślają, że takie zachowania są sprzeczne z godnością urzędu sędziego i nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawa. Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek zapowiada zawieszenia w czynnościach i postępowania dyscyplinarne dla takich sędziów

Nowoczesne strony kancelarii prawnych – jak projektować markę i doświadczenie

Podróż zwana stroną internetową kancelarii nie zaczyna się wraz z koncepcją wizualną, nie zaczyna się nawet z zakupem domeny. Punkt startowy to strategia kancelarii, w tym strategia marketingowa. Do czego ma służyć ta strona? Jaka ma być? Wizerunkowa, informacyjna, edukacyjna, sprzedażowa? A może mieszanka wszystkiego powyżej. Przygotowanie strony internetowej może zakończyć się porażką. Niejednokrotnie spotkałam się z sytuacją, że kancelarie były zmuszone do kosztownych i czasochłonnych przeróbek zaraz po utworzeniu strony. Dlaczego? Przeczytaj, jakich błędów unikać po Twojej stronie i czego wymagać od dostawców - grafików, deweloperów, twórców contentu, agencji reklamowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA