Włochy
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Włochy wdrożyły Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji na towary zakupione przez konsumentów we Włoszech wynosi minimum 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru.
REKLAMA
W ciągu wspomnianego okresu 2 lat konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru. W pierwszej kolejności konsument może żądać, aby sprzedawca dokonał naprawy albo może żądać od sprzedawcy jego zastąpienia, chyba, że jest to niemożliwe lub nieproporcjonalne. Każda naprawa lub zastąpienie powinna być dokonana w rozsądnym czasie (około 2 tygodni) i bez istotnej niedogodności dla konsumenta, z uwzględnieniem charakteru towarów i celów, dla których konsument ich potrzebuje.
Jeżeli nie jest to możliwe, konsument może domagać się obniżki ceny (w przypadku drobnych wad) lub unieważnienia umowy. W przypadku zwrotu zapłaconej kwoty, konsument nie ma obowiązku przyjęcia noty kredytowej. Jeżeli zgodzi się przyjąć notę kredytową, powinien sprawdzić jej okres ważności. Jeżeli nie oznaczono okresu ważności, nota kredytowa jest teoretycznie ważna przez 10 lat.
Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów. Okres gwarancji na towary z drugiej ręki może zostać w umowie skrócony do 1 roku, nie może być jednak krótszy niż jeden rok.
Wymiana towaru
Sprzedawcy nie są prawnie zobowiązani do wymiany towaru. Jest ona uzależniona od dobrej woli sprzedawcy. Z tego względu istotne jest, aby przed dokonaniem zakupu upewnić się, czy sprzedawca zgodzi się na wymianę lub uzyskać pisemne potwierdzenie – na przykład w formie notatki na paragonie.
Ceny
Obowiązującą we Włoszech walutą jest euro. Ceny muszą być umieszczone w oknach wystawowych oraz na metce przy towarze wewnątrz sklepu. Sprzedawcę obowiązuje cena umieszczona na metce. Wciąż jednak istnieją sklepy, w których ceny towarów nie są oczywiste. By uniknąć zaskoczenia, warto pytać o cenę przed nabyciem danego produktu. Ceny na metkach uwzględniają zazwyczaj włoski podatek od wartości dodanej. Sprzedawca ma obowiązek wydać konsumentowi paragon.
Podatek
Większość towarów i usług jest obłożona we Włoszech 20% podatkiem od wartości dodanej – VAT (imposta sul valore aggiunto – IVA). Stawka podatku VAT na produkty żywnościowe wynosi 10%, a w przypadku chleba 4%.
Formy płatności
Najpopularniejszymi formami płatności są gotówka oraz karty kredytowe i debetowe. Karty kredytowe AmerexCo i Diners są mniej znane. Czeki podróżne są przyjmowane niemal wszędzie. W wielu sklepach można nawet płacić kartą EC.
Wyprzedaże
We Włoszech wyprzedaże odbywają się 2 razy w roku. Terminy wyprzedaży ustala Izba Handlowa.
Typowe godziny pracy sklepów
Poniedziałek – Piątek: 09:00 – 12:30
15.00 – 18.00
Sobota: 09:00 – 12:30
Wiele sklepów jest zamkniętych przez pół dnia w wybranym dniu tygodnia, zwykle jest to poniedziałek przed południem lub środa po południu. W rejonach turystycznych sklepy bywają czynne w niedziele i święta.
Typowe godziny pracy banków
Poniedziałek – Piątek: 08:30 – 13:00
15.00 – 16.00
Filie Banku Pocztowego znajdują się w urzędach pocztowych i są czynne w takich samych godzinach.
Godziny pracy urzędów pocztowych
Poniedziałek – Piątek: 08:25 – 13:50
Sobota: 08:30 – 13:00
Kaucja
We Włoszech większość szklanych butelek podlega zwrotowi. Wysokość kaucji jest różna w zależności od rodzaju butelki i wynosi od 15–50 c. Sklepy nie są prawnie zobowiązane do przyjmowania zwrotu podlegających kaucji butelek. Mają pod tym względem wolną rękę.
Informacja turystyczna
Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat