REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak otrzymać zezwolenie na prowadzenie domu opieki społecznej?

Przemysław Milczek
Prowadzenie domu opieki społecznej wiąże się z koniecznością otrzymania zezwolenia od wojewody
Prowadzenie domu opieki społecznej wiąże się z koniecznością otrzymania zezwolenia od wojewody

REKLAMA

REKLAMA

Polskie prawo umożliwia utworzenie przez prywatnego przedsiębiorcę domu pomocy społecznej. Prowadzenie takiej działalności jest jednak możliwe dopiero po uzyskaniu zezwolenia.

W 2020 nowe wymagania dla prywatnych domów opieki: Wyższe standardy opieki w prywatnych placówkach od 2020 r.

REKLAMA

Aby otrzymać takie zezwolenie należy najpierw złożyć odpowiedni wniosek, którego wzór jest załącznikiem do rozporządzenia ministra polityki społecznej w sprawie domów pomocy społecznej. Wraz z wnioskiem należy przedstawić dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której ma działać dom, regulamin organizacyjny placówki lub jego projekt, informację o sposobie finansowania domu i nie zaleganiu z płatnościami do ZUS i urzędu skarbowego.

Dostarczyć należy także informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności za przestępstwo umyślne osoby, który będzie kierowała domem, oraz zaświadczenie o jej stanie zdrowia.

Wymagania dla miejsca pobytu

REKLAMA

Budynek i jego otoczenie nie może mieć żadnych barier architektonicznych. Kiedy budynek wielokondygnacyjny nie posiada windy, powinien on zapewniać pokoje mieszkalne na parterze. Pokoje takie nie powinny być przeznaczone dla więcej niż trzech osób. Jednoosobowy pokój powinien być nie mniejszy niż 9 m2, a w pokoju dwu- i trzyosobowym powinno przypadać na osobę nie mniej niż 6 m2 powierzchni (odstępstwo od wymaganej powierzchni może wynosić 5 %). Pokój mieszkalny powinien być wyposażony, w łóżko lub tapczan, szafę, stół, krzesła, a także szafkę nocną dla każdej osoby.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz tego dom powinien posiadać pokój dziennego pobytu służący jako jadalnia, pomieszczenie przeznaczone do prania i suszenia. Jedna łazienka powinna przypadać na nie więcej niż pięć osób, a jedna toaleta na nie więcej niż cztery osoby.

Dom powinien zapewniać co najmniej trzy posiłki dziennie, także dietetyczne, zgodnie ze wskazaniem lekarza. Przerwa pomiędzy posiłkami powinna być nie krótsza niż cztery godziny, a w czasie jej trwania powinien istnieć dostęp do drobnych posiłków i napojów. Posiłki powinny móc być spożywane również w pokoju mieszkalnym. Dom powinien zapewniać różnego rodzaju środki higieniczne i sprzątanie pomieszczeń.

Spełnienie tych wymagań jest niezbędne do otrzymania zezwolenia

Zobacz też: Czego możemy oczekiwać od domu opieki społecznej?

Procedura

Wniosek powinien być złożony do Wojewody, który rozpatruje go z pomocą Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego. Najpierw sprawdza się go pod względem formalnym. Jeżeli nie spełnia on wymaganych kryteriów, wnioskodawca ma 14 dni na jego uzupełnienie. Jeśli tego nie zrobi wniosek nie będzie rozpatrzony. Następnie w terminie 30 dni od złożenia wniosku przeprowadza się wizytację obiektu, na której bada się czy spełnia on niezbędne warunki. W ciągu 14 dni od wizytacji zostaje wydana decyzja odnośnie wydania, bądź nie wydania zezwolenia. Zezwolenie jest wydawane na czas nieokreślony.

Zobacz też serwis: Prawa seniora

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiek emerytalny o 20 lat w dół, ale tylko dla jednej grupy zawodowej. Senat już zdecydował

Korzystając z przysługującej mu inicjatywy ustawodawczej – w dniu 13 marca 2025 r., Senat podjął uchwałę w sprawie złożenia do laski marszałkowskiej projektu ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych, której celem jest obniżenie wieku emerytalnego dla jednej grupy zawodowej – tancerzy zawodowych. Zgodnie z jego postanowieniami – wiek emerytalny tancerzy ma został ustalony na poziomie 40 lat w przypadku kobiet i odpowiednio – 45 lat w przypadku mężczyzn, czyli – ma zostać obniżony o 20 lat, w stosunku do obecnie obowiązującego powszechnego wieku emerytalnego.

Osoby niepełnosprawne na wyborach prezydenckich 2025 [głosowanie, dostosowanie lokali wyborczych, darmowy transport]

Wyborcy niepełnosprawni oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania (18.05.2025 r.) ukończą 60 lat mają dodatkowe uprawnienia, które zostały przewidziane w Kodeksie wyborczym. Jakie uprawnienia mają wyborcy niepełnosprawni?

Do 60 tys. zł kompensaty od państwa dla ofiar niektórych przestępstw lub ich najbliższych. Ale prawie nikt o tym nie wie

Ustawa z dnia 7 lipca 2005 r. o państwowej kompensacie przysługującej ofiarom niektórych czynów zabronionych po 10 latach obowiązywania została istotnie znowelizowana w roku 2015. Maksymalna kwota kompensaty wynosi 25 000 zł, a gdy ofiara poniosła śmierć - 60 000 zł. Nadal jednak mechanizmy w niej ustanowione są mało znane i rzadko stosowane w praktyce. Według danych NIK kompensatę otrzymuje zaledwie około 30 osób rocznie. Brak efektywności tego rozwiązania wzmaga postulaty o potrzebie przeprowadzenia jego gruntownej reformy.

Deweloperzy zawyżają metraże mieszkań. Jak odzyskać nadpłacone pieniądze? Czy do powierzchni użytkowej wlicza się metraż pod ścianami?

Zawyżony metraż mieszkania to problem prawny, z którym coraz częściej spotykają się nabywcy – pisze adwokat Karolina Pilawska. Choć deweloperzy są zobowiązani do precyzyjnego określenia powierzchni lokalu w umowie, wiele firm budowlanych podaje błędne informacje, co prowadzi do wątpliwości i problemów finansowych dla nowych właścicieli nieruchomości. W takiej sytuacji pojawia się pytanie: jak odzyskać nadpłacone środki? Odpowiedzią mogą być procesy sądowe przeciwko deweloperom, które pozwalają dochodzić swoich praw i odzyskać nienależnie zapłaconą kwotę.

REKLAMA

Koniec z jawnością ksiąg wieczystych. Czy szykują się wielkie zmiany na rynku nieruchomości?

W ocenie prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych Mirosława Wróblewskiego numery ksiąg wieczystych nie powinny trafiać do publicznego obiegu. Prezes UODO Mirosław Wróblewski wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii Krzysztofa Paszyka ws. dostosowania przepisów ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących do RODO.

PIT 2025: zwolnienie podatkowe dla tych, co osiągnęli wiek emerytalny ale dalej pracują. Nie każdy senior może skorzystać

Już kolejny sezon w systemie podatkowym obowiązuje zwolnienie przeznaczone dla osób, które pozostają aktywne zawodowo mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Ulga dla pracującego seniora jest preferencją, z której chętnie korzystają podatnicy. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona niejednokrotnie problematyczna i trudna w rozliczeniu. A także, że nie przysługuje każdemu seniorowi.

500 plus dla małżeństw. Jest już projekt nowego świadczenia: kwota podstawowa 5000 zł, dla par obchodzących złote gody

Świadczenie 500 plus dla małżeństw bardzo prawdopodobne! Senacka Komisja Petycji ma już projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, który wprowadza „małżeńskie świadczenie jubileuszowe”. Chodzi o świadczenia dla małżonków posiadających przynajmniej 50-letni i dłuższy staż małżeński.

W Sejmie: Rząd o braku podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego (215,84 zł). I ignoruje waloryzację dodatku pielęgnacyjnego

Rząd brak podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego tłumaczy świadczeniem wspierającym. W pismach rządu kierowanych m.in. do Sejmu jest teza, że owszem nie ma (i nie będzie) podwyżki zasiłku pielęgnacyjnego, ale beneficjenci zasiłku mogą składać wniosek o świadczenie wspierające. To duże uproszczenie. Wiele osób mająca ten zasiłek nie ma orzeczenia o niepełnosprawności (osoby w wieku 75 mają zasiłek bez tego orzeczenia), a pozostałe często mają umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Taki stopień nie pozwala na przekroczenie progu 78 punktów w teście samodzielności jaki WZON przeprowadzają w procedurze przyznawania świadczenia wspierającego (poziom wsparcia).

REKLAMA

Obowiązek założenia adresu do e-Doręczeń. Jak to zrobić?

Od 1 kwietnia 2025 r. firmy wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS muszą posiadać własny adres do e-Doręczeń. Przedsiębiorcy mogą wykorzystywać e-Doręczenia do odbierania korespondencji z urzędów oraz składać wnioski i dokumenty do instytucji publicznych. Co ważne, korespondencja urzędowa jest bezpłatna. Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń i aktywować adres?

Zasada: świadek ma prawo ustanowić pełnomocnika bez zgody sądu lub prokuratora - projekt nowelizacji kpk (petycja NRA)

Naczelna Rada Adwokacka proponuje, aby wprowadzić jako zasadę prawo świadków do ustanowienia pełnomocnika, bez wyjątków i konieczności zgody sądu lub prokuratora. Adwokatura skierowała petycje w tej sprawie do prezydenta, rządu i parlamentu, która zawiera projekt nowelizacji kodeksu postępowania karnego.

REKLAMA