Kategorie

Przestępstwa gospodarcze

1 wrz 2021
28 wrz 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odpowiedzialność za lichwę po nowelizacji art. 304 Kodeksu karnego

Ustawa potocznie nazywana „Tarczą 3.0” znowelizowała art. 304 Kodeksu karnego. Odpowiedzialność karna za lichwę została istotnie poszerzona.

Przestępstwo dowolnego zaspokajania wybranych wierzycieli (art. 302 § 1 k.k.)

Artykuł 302 § 1 Kodeksu karnego przewiduje odpowiedzialność karną za dokonanie przestępstwa tzw. dowolnego zaspokajania wybranych wierzycieli. Kto może być sprawcą tego przestępstwa? Jaką karą jest ono zagrożone?

Czyn łapownictwa a konfiskata majątku

O tym, że organy ścigania rozsmakowały się w konfiskacie, sporo można ostatnio wyczytać. Po tzw. konfiskatę rozszerzoną, czyli przepadek przedsiębiorstwa stanowiącego własność sprawcy, służącego do popełnienia przestępstwa lub ukrycia osiągniętej z niego korzyści, sięga się co raz częściej. Jak wynika z najnowszych danych, w zeszłym roku przypadków takich było 668, a łącznie odnosiły się one do mienia o wartości ponad 2 mld zł.

Kiedy prezent może być uznany za łapówkę?

Czekoladki, butelka dobrego wina czy koniaku, zestaw porcelany – prezenty dawane w podzięce lekarzowi bądź nauczycielowi akademickiemu przyjmują różną postać. Ich wartość jest różna, zależna od okoliczności sprawy, zwłaszcza zaś przyczyny naszej wdzięczności. Na ogół nie zdajemy sobie sprawy, iż taki dowód wdzięczności rodzić może odpowiedzialność karną za czyn przekupstwa lub sprzedajności. Zadać należy sobie zatem pytanie, kiedy prezent może być uznany za łapówkę?

Korupcja urzędnicza kontra korupcja gospodarcza

Czym jest korupcja urzędnicza, a czym korupcja gospodarcza (menedżerska)? Dlaczego wzięcie łapówki przez członka zarządu spółki z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa będzie w niektórych przypadkach bezkarne?

Konfiskata rozszerzona – w jakich warunkach prokuratura może skonfiskować spółkę?

W ubiegłym tygodniu za sprawą doniesień medialnych powrócił temat tzw. konfiskaty rozszerzonej. Chociaż nieprawdą jest, że konfiskatę zastosowano pierwszy raz (przepisy te stosowane są już od dwóch lat) to opisywany przypadek jest bardzo ciekawy. Pokazuje on wyraźnie, jak daleko sięgać mogą przepisy o konfiskacie spółki. Pomimo tego, że na początku funkcjonowania nowego prawa nie stwierdzono większych nadużyć, to przepisy te stanowią poważne ryzyko dla organizacji. Na czym polega wywłaszczenie przedsiębiorstwa i w jakich przypadkach może do niego dojść?

Czy członkowie zarządu spółek z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa będą odpowiadać za łapówkarstwo?

W mediach dyskutowany jest ostatnio problem odpowiedzialności karnej członków zarządu największych spółek państwowych, w których Skarb Państwa nie jest jednak większościowym udziałowcem. Eksperci twierdzą, że nie będą oni ponosić odpowiedzialności karnej na gruncie znowelizowanych przepisów, strona rządowa twierdzeniom tym zaprzecza. Kogo obejmie zatem definicja „osoby pełniącej funkcję publiczną”?

Rząd przyjął projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych

Rada Ministrów, na posiedzeniu w dniu 8 stycznia 2019 r., przyjęła projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Projekt zakłada, że do wytoczenia sprawy np. nieuczciwej spółce wystarczy prokuratorskie ustalenie, że doszło w niej do popełnienia przestępstwa. Ponadto, kary pieniężne wynoszące od 30 tys. do 30 mln zł, nie będą już uzależnione od osiągniętego przez firmę przychodu, jednak istnieć będzie możliwość umorzenia postępowania w niektórych sprawach.

Nowelizacja ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych - co się zmieni?

Nadchodzi nowelizacja ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych - nowe przepisy zakładają możliwość prowadzenia postępowania przeciwko spółce bez konieczności uprzedniego skazania osoby fizycznej. O skutkach wprowadzenia nowelizacji oraz jej podstawowych założeniach mówi Katarzyna Witkowska-Moździerz, adwokat z kancelarii Crido Legal.

Zmiany w odpowiedzialności karnej przedsiębiorców

Nadchodzą duże zmiany w zakresie odpowiedzialności karnej nieuczciwych przedsiębiorców. Do sztandarowych założeń projektu Ministerstwa Sprawiedliwości należy uniezależnienie kary pieniężnej od przychodu osiąganego przez firmę oraz wprowadzenie założenia, że do wytoczenia sprawy wystarczyć powinno prokuratorskie ustalenie do popełnienia przestępstwa.

Łapówkarstwo wielkich rozmiarów zbrodnią?

Nowelizacja Kodeksu karnego, nad którą pracuje Ministerstwo Sprawiedliwości przewiduje, iż łapówkarstwo wielkich rozmiarów będzie zbrodnią. Za przyjęcie korzyści majątkowej o wartości powyżej miliona złotych ma grozić 20 lat pozbawienia wolności.

Rząd wypowiada wojnę mafii lekowej - wielkie zmiany w prawie farmaceutycznym

Ministerstwo Sprawiedliwości we współpracy z z Ministerstwem Zdrowia i Głównym Inspektoratem Farmaceutycznym opracowało projekt nowelizacji przepisów mających na celu ograniczenie nielegalnego handlu polskimi lekami. Nowe przepisy zakładają m.in. wprowadzenie kary do 10 lat więzienia za nielegalny handel lekami, kar pieniężnych za utrudnianie kontroli oraz znaczne zwiększenie uprawnień kontrolerów.

Powstanie Rejestr Dokumentów Publicznych

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dokumentach publicznych. Nowe przepisy mają na celu stworzenie skuteczniejszego systemu bezpieczeństwa dokumentów publicznych m.in. dzięki utworzeniu Rejestru Dokumentów Publicznych, powołaniu Komisji do spraw dokumentów publicznych oraz rozwiązaniu problemu tzw. dokumentów kolekcjonerskich.

Zmiany w odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych

Ministerstwo Sprawiedliwości ze Zbigniewem Ziobro na czele zapowiada zmiany w odpowiedzialności karnej podmiotów zbiorowych. Na międzynarodowej konferencji ,,Odpowiedzialność karna podmiotów zbiorowych'', która odbyła się 16 listopada 2017 r., zapowiedziano m.in. likwidację warunku uprzedniego prawomocnego skazania osoby fizycznej jako warunku odpowiedzialności podmiotu zbiorowego, wprowadzenie postępowania przygotowawczego, podniesienie wysokości kary pieniężnej, a także możliwość umorzenia postępowania w pewnych przypadkach.

Przestępstwa przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi – analiza fałszowania pieniędzy art. 310 k.k.

W Polsce podobnie jak we wszystkich innych państwach europejskich, fałszowanie pieniędzy jest przez prawo zakazane. W polskim prawie karnym przestępstwo to jest określane jako zbrodnia. Prawnymi środkami płatniczymi są emitowane przez NBP znaki pieniężne Rzeczypospolitej Polskiej.

Podrabiane towary - odpowiedzialność prawna

W przypadku podrabianych towarów mamy do czynienia z dwoma rodzajami odpowiedzialności, na jaką naraża się podmiot naruszający uprawnienia wynikające z ochrony znaków towarowych.

Sposoby zachowań w sytuacji korupcyjnej - poradnik

Gdy przedsiębiorca znajdzie się w sytuacji zagrożenia korupcyjnego, konieczna staje się umiejętność połączenia przepisów prawa i wynikających z nich procedur lub algorytmów postępowania. Dlatego też w kolejnej części opracowania przedstawiono propozycje postępowania w takich sytuacjach.

Korupcja w świetle badań i statystyk

Od roku 2000 widoczna jest tendencja wzrostowa liczby stwierdzonych przestępstw korupcyjnych.

Rozwijanie programów antykorupcyjnych w przedsiębiorstwie - poradnik

Każda organizacja doceniając wagę problemu korupcji powinna zdecydować się na podjęcie działań minimalizujących ryzyko w tym zakresie. W tym celu powinien zostać stworzony program antykorupcyjny wewnątrz organizacji.

Przykłady zachowań korupcyjnych

„Byłemu dyrektorowi oddziału banku, obecnie prezesowi innego banku, zarzucono udzielanie olbrzymich kredytów pięciu spółkom. Od początku wiadomym było, że nie były one w stanie ich spłacić…” – to początek jednego z przykładowych zachowań korupcyjnych. Poznaj inne.

Gospodarcze i społeczne konsekwencje korupcji

Pomimo upływu wieków, problem korupcji nie stracił na znaczeniu. Niektóre jej formy zniknęły. Pojawiły się nowe.

Uregulowania międzynarodowe w zwalczaniu korupcji

W niniejszym artykule przedstawiono najważniejsze regulacje dotyczące zwalczania korupcji z punktu widzenia funkcjonowania polskich przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym.

Prawne i instytucjonalne możliwości ścigania korupcji

W związku z wejściem w życie ustawy o CBA powstała nowa sytuacja prawna dotycząca ścigania przestępstw korupcyjnych w Polsce. Celem służby jest zwalczanie korupcji w życiu publicznym i gospodarczym, w szczególności w instytucjach państwowych i samorządowych, a także zwalczanie działalności godzącej w interesy ekonomiczne państwa.

Odpowiedzialność cywilna i dyscyplinarna za korupcję

Czyn korupcyjny może spowodować powstanie szkód o charakterze majątkowym. Przyjęcie łapówki implikuje również odpowiedzialność dyscyplinarną osoby przyjmującej korzyść, mającej status pracownika.

Okoliczności wyłączające odpowiedzialność karną w przypadku korupcji

Bezkarność oznacza, że organ ścigania nie wszczyna postępowania karnego przeciwko osobie, która wręczyła łapówkę, natomiast wszczęte umarza. Z dobrodziejstwa bezkarności mogą skorzystać jedynie sprawcy przekupstwa, nawet gdy z inicjatywą łapówki wyszedł dający, który następnie złożył stosowne zawiadomienie.

Pojęcie korupcji w ujęciu ogólnym i prawnym

Rozróżniamy korupcję w węższym znaczeniu, tj. na użytek prawa karnego materialnego oraz w znaczeniu społeczno-ekonomicznym. Podział taki stosuje się, ponieważ prawo karne wymaga precyzyjnego, jednoznacznego języka, zaś dla celów np. prewencyjnych wystarczające jest używanie szerszego pojęcia.

Okoliczności zaostrzające odpowiedzialność w przypadku korupcji

W pewnych przypadkach sprawca przestępstwa naraża się na wyższą odpowiedzialność karną. Dotyczy to zarówno przestępstwa sprzedajności, jak i przekupstwa.

Zjawisko korupcji: kim jest funkcjonariusz publiczny?

Dla bytu przestępstw sprzedajności i przekupstwa, osoba wręczająca korzyść musi mieć świadomość pełnienia przez drugą stronę funkcji publicznej.

Okoliczności łagodzące i wypadki mniejszej wagi w przypadku korupcji

Sąd stosuje nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet może warunkowo zawiesić jej wykonanie w stosunku do sprawcy współdziałającego z innymi osobami w popełnieniu przestępstwa, jeżeli ujawni on organowi ścigania informacje dotyczące osób uczestniczących w popełnieniu przestępstwa oraz istotne okoliczności jego popełnienia.

Korupcja: korzyść majątkowa a korzyść osobista

O uznaniu jakiegoś dobra za korzyść majątkową lub osobistą powinno decydować to, jaką potrzebę zaspokaja ono w większym stopniu. Jeżeli zaspokaja przede wszystkim potrzebę materialną, to jest korzyścią majątkową, a jeżeli niematerialną, jest korzyścią osobistą.

Odpowiedzialność karna w przypadku korupcji

Przyjęte przez ustawodawcę uregulowania mają na celu skuteczne zwalczanie korupcji poprzez zastosowanie sankcji karnej oraz pozbawienie sprawców owoców przestępstw. Mają również spełniać względy profilaktyczne.

Niekaralne formy korupcji

Do niekaralnych form korupcji możemy zaliczyć nepotyzm, kumoterstwo i konflikt interesów. Jak rozpoznać takie zachowania?

Regulacje prawne dotyczące korupcji - poradnik

Najczęściej spotykaną formą korupcji jest łapownictwo. Płatną protekcją jest zaś podjęcie się pośrednictwa w załatwieniu sprawy.

Przestępstwo łapówkarstwa wśród urzędników

Przyjmowanie korzyści majątkowych, osobistych, bądź ich obietnicy przez osoby pełniące funkcje publiczne stanowi przestępstwo karne. Obowiązujące przepisy prawa dość surowo traktują skorumpowanych urzędników. Za przyjęcie łapówki w związku z zajmowanym przez siebie stanowiskiem, grozi nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Kara za łapówkę

Łapówka może istnieć pod wieloma postaciami. Jest to problem występujący nie tylko w Polsce. Korupcja jest bowiem problemem ogólnoświatowym.

Korupcja w sporcie

Ściganie łapownictwa w sporcie dopiero od niedawna jest elementem polityki karnej państwa i przedmiotem zainteresowania ustawodawcy. Do roku 2010, kiedy to uchwalono ustawę o sporcie, nasze prawo karne zawierało jedynie cząstkową i niewystarczającą w istniejących warunkach, regulację.

Jakie kary za korupcję w sporcie?

Korupcja w sporcie jest poważnym problemem. Przekupstwo i sprzedajność, mające wpływ na wyniki zawodów sportowych, są zagrożone karą pozbawienia wolności od 6 miesięcy nawet do 8 lat. Takie uregulowania zostały wprowadzone w ustawie o sporcie.